خبرگزاری کار ایران

در استفتاهای جداگانه مطرح شد؛

نظر سه تن از مراجع تقلید درباره حکم ارتداد طاهری

هیچگونه حکم ارتدادی برای ایشان صددرصد صادر نشده است بلکه مطالبی به ایشان منتسب شده که مخالف ضروری دین اسلام است که بر فرض صحت این مطالب حکم ارتداد ثابت است و بر فرض ثبوت چنانچه قبل از صدور حکم ارتداد توبه کرده باشند و ملتزم به آن نباشند حکم ساقط است.

چندماه پیش برخی سایت‌ها اعلام کردند محمدعلی طاهری به فتوای «سه تن از مراجع محترم تقلید حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و علوی گرگانی محکوم به اعدام شده است و آن‌ها فتوای مفسدفی الارض بودن طاهری را امضا کرده‌اند».

به همین منظور استفتاهای جدیدی از حضرات آیات صورت گرفت، که متن سوال‌ها و پاسخ‌ها به این شرح است:

آیت‌الله مکارم شیرازی

از آیت الله مکارم شیرازی سوال شده است: حضرت آیت الله مکارم، آیا جنابعالی حکم ارتداد محمدعلی طاهری را صادر فرموده‌اید؟ در صورت صدور حکم حضرتعالی، ایشان قبل از محکومیت اظهار ندامت و توبه نموده‌اند آیا حکم ارتداد با توبه ساقط می‌شود؟

با تشکر.

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ این سوال فرموده‌اند: «چنین مطلبی (حکم به ارتداد) صحت ندارد، ولی ایشان انحرافات فراوانی دارند و شرکت در کلاس‌های ایشان جایز نیست».

در قسمت ارسال سوال پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، گزینه پیگیری سوال یا دریافت پاسخ، همه کاربران می‌توانند با وارد کردن کد رهگیری ۹۴۰۵۱۸۰۰۰۵ و آدرس ایمیل rbesharati@yahoo. com این جواب را مشاهده کنند.

آیت الله علوی گرگانی

آیت الله علوی گرگانی یکی دیگر از مراجع تقلید در پاسخ به این استفتاء نوشته‌اند: «چنانچه به متن فتوا دقت کرده باشید خواهید دانست که فتوای ارتداد بر فرض بیان مطالب مطرح در سوال و انکار ضروریات دین می‌باشد و هیچگونه فتوای قطعی بر ارتداد ایشان داده نشده است و این فتوا با فتوای شاهین نجفی که قطعی بوده است متفاوت می‌باشد و به صورت مشروط داده شده است و لذا نیاز به تصحیح دارد.»

در استفتای دومی از ایشان سوال شده است: آیا جنابعالی حکمی در خصوص ارتداد آقای محمدعلی طاهری صادر کرده‌اید؟ آیا با توبه حکم ارتداد ساقط می‌شود؟ ایشان پاسخ داده‌اند: «هیچگونه حکم ارتدادی برای ایشان صددرصد صادر نشده است بلکه مطالبی به ایشان منتسب شده که مخالف ضروری دین اسلام است که بر فرض صحت این مطالب حکم ارتداد ثابت است و بر فرض ثبوت چنانچه قبل از صدور حکم ارتداد توبه کرده باشند و ملتزم به آن نباشند حکم ساقط است».

آیت الله محمد علی گرامی:

بسم الله الرحمن الرحیم. باسلام و دعای خیر. محترما و عطف به مذاکرات حضوری و تقدیم کتب و مطالب مطروحه توسط آقای محمدعلی طاهری که پیش‌تر تقدیم شده بود استدعا داریم بفرمایید آیا مطالب مندرج در ان و افکار و نظریات ایشان متضمن افسادفی الارض و ارتداد می‌باشد؟

پاسخ آیت الله گرامی:

بسمه تعالی. میزان کفر و ارتداد، انکار کلمه توحید «لا اله الا الله» یا کلمه رسالت (محمد رسول الله» می‌باشد. انکار ضروریات هم اگر به انکار آن دو برگردد یعنی با توجه به اینکه جزء دین است انکار نماید.

خاطر نشان می‌شود که طبق ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی سابق و ماده ۴۷۷ قانون جدید، رئیس قوه قضاییه در صورتی که حکمی را خلاف شرع بیّن تشخیص دهد می‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد.

کد خبر : ۳۰۱۸۵۳