خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

ایران و عربستان منافع مشترک دارند/ سفر ظریف به غرب آفریقا در آینده نزدیک

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: منافع ایران و عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه بسیار مشترک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه غنا در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه برنامه‌ای برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی دارد، بیان کرد:  جمهوی اسلامی ایران برای روابط با آفریقا اهمیت بسیاری قائل است.

وی در ادامه از سفر خود در آینده‌ای نزدیک به غرب آفریقا خبر داد و عنوان کرد: سفرهای پیشین من به شرق و جنوب آفریقا بود. شرکت‌های ایرانی بسیاری در آفریقا حضور دارند و ما حوزه‌های همکاری بسیاری با آفریقایی‌ها تعریف کرده‌ایم. این سیاست ادامه خواهد داشت و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امکان حضور گسترده‌تر در حوزه‌های فنی و مهندسی، کشاورزی، بهداشتی و فرهنگی فراهم  است و امیدواریم در این مسائل با گسترش روابط رو به رو باشیم.

ظریف با بیان اینکه آفریقا از ابتدای انقلاب برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و بانفوذ بوده است، یادآور شد: نه تنها آفریقا برای ما مهم تلقی می‌شود بلکه ما مشترکات بسیاری در مبارزه با استبداد و استعمار داریم. ما با آفریقای جنوبی در رابطه با آپارتاید همکاری داشته‌ایم، بسیاری از کشورهای آفریقایی عضو جنبش عدم تعهد هستند و پتانسیل بسیار بالایی برای روابط دو جانبه و چندجانبه وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: پتانسیل سرمایه‌گذاری ایران در آفریقا بسیار بالاست، همچنین ما دارای معضلات مشترکی در رابطه با خشونت و افراط‌گرایی هستیم و در این باره علاقه‌مند به همکاری با آفریقا هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه جمهوری اسلامی ایران برای بهبود و گسترش روابط خود با کشورهای منطقه نیز گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشورهای منطقه ادامه خواهد داشت، البته سیاست اصولی ما روابط بسیار خوب با ایران بوده است و ما از بهبود روابط با همه همسایگان استقبال می‌کنیم.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: منطقه اولویت اصلی سیاست خارجی، توسعه اقتصادی و امنیت همه‌جانبه برای جمهوری اسلامی است. کشورهای منطقه درگیر مشکلاتی هستند که این مشکلات تا آفریقا و نزدیکی‌های غنا نیز ورود کرده و ‌همه آنها ناشی از فرقه‌گرایی و خشونت است که نیازمند همکاری‌های مشترک است.

ظریف با بیان اینکه منافع ایران و عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه بسیار مشترک است، یادآور شد: در رابطه با مصر باید بگویم که مصر کشوری مهم در منطقه و جهان است که دارای فرهنگ و تمدن قدیمی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ما همواره علاقمند بوده‌ایم روابط دو کشور بر اساس احترام متقابل ارتقا یابد، ‌اظهار داشت: باید روابط بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک توسعه یابد؛ ایران و مصر سابقه تعامل گسترده‌ای در صحنه بین‌المللی دارند و امیدواریم سطح این روابط افزایش یابد.

کد خبر : ۲۹۹۹۹۳