خبرگزاری کار ایران

هاموند در نشست خبری مشترک با ظریف:

بازگشایی سفارتخانه‌ها اولین کار ایجاد اعتماد است/ شعارها روی دیوار سفارت اهمیتی ندارد

وزیر امور خارجه انگلستان بازگشایی سفارتخانه‌ها را اولین کار ایجاد اعتماد دانست و گفت:ما می‌خواهیم روابط اقتصادی طولانی و ماندگاری با یکدیگر داشته باشیم و این یعنی اینکه اعتماد را احیا کنیم تا بفهیم نیازهای اقتصادی دو کشور چیست.

به گزارش خبرنگار فلیپ هاموند در نشست مشترک خبری با محمد ظریف که عصر امروز در وزارت امورخارجه برگزار شد گفت: بسیار خوشحال هستم که در تهران حضور دارم زیرا اولین وزیر امور خارجه پس از سال 2003 هستم که به تهران آمده است.

وی با اشاره به بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس به طور همزمان در امروز اظهارکرد: از زمان انتخاب آقای روحانی شاهد بهبود همیشگی و باثبات در روابط دو کشور هستیم. امروز سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شدند و کاردارهای ترددی (غیر مقیم) به کاردارهای مقیم تبدیل شده است.

هاموند خاطرنشان کرد:‌همچنین آقای روحانی و دیوید کامرون سال گذشته در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند که اولین دیدار سران دو کشور پس از سال 57 بوده است. البته ما روزها و شب‌های بسیاری را با آقای ظریف در لوزان ، ژنو و وین داشتیم تا به برجام برسیم و شانس این را داشتیم که اثرات خوبی‌های گفت وگو به نتیجه برسد .

وزیر امور خارجه انگلیس با تاکید بر اینکه ایران کشور مهمی در منطقه بوده است، یادآور شد: البته منطقه خاورمیانه دچار بی‌ثباتی است. پس لازم است گفت‌وگوها باقی بماند و نقش سفارتخانه در گفت‌وگوها بسیار مهم است.

هاموند با بیان اینکه بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور سمبلیک نیست بلکه اقدام مهمی برای ایجاد ارتباط در زمینه‌های مشترک است ، تصریح کرد: از ماه‌های آینده قرار است تا برجام با حسن نیت طرفین به طور کامل اجرا شود که این می تواند موجب از سرگیری روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور شود.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که آینده به چه شکلی است و چه فرصت‌های بزرگی پیش روی ماست .

وزیر امور خارجه انگلستان با یادآوری اختلافات تهران و لندن خاطرنشان کرد: اختلاف نظرهایی داریم که گاهی شدیداست ولی ما می‌خواهیم به آنها بپردازیم مانند سایر کشورهایی جهانی که می توانند با یکدیگر گفت‌وگو کنند و به همکاری در منافع مشترک کمک کنند. پس لازم است از کانال‌های جدید استفاده کنیم تا به منافع مشترک دست یابیم و ثبات را ارتقاء داده و بتوانیم در رابطه با تروریسم ، داعش در سوریه و عراق و قاچاق مواد مخدر به اشتراکاتی دست یابیم. ما الان کانالی برای تماس داریم تا در مسایل مختلف گفت و گو کنیم.

هاموند با بیان اینکه تماس های مردمی دو کشور بسیار مهم است ابراز داشت: این تماس ها می تواند اعتمادها را به دو کشور بازگرداند. بازگشایی سفارتخانه‌ها اولین کار ایجاد اعتماد است. ما منتظر یک دیالوگ باثباتی هستیم تا مباحثی دوستانه و سریع داشته باشیم.

فلیپ هاموند در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت انگلستان بعد از امضای توافقنامه برجام و بازگشایی سفارتش در ایران، چه اقدام عملی دیگری در  خصوص بهبود روابط سیاسی و نیز توسعه مناسبات اقتصادی‌اش با جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت، گفت: مسئله مهم در خصوص روابط سیاسی این است که بتوانیم با یکدیگر دیالوگ منظم مشترک و کاری داشته باشیم و بدانیم که با یکدیگر اختلاف نظر داشته و آن را قبول کرده تا بتوانیم بر روی زمینه‌های مشترک برای همکاری تمرکز کنیم.

وی بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را قدم مهمی در بهبود روابط عنوان کرد و افزود:‌ ما می‌خواهیم روابط اقتصادی طولانی و ماندگاری با یکدیگر داشته باشیم و این یعنی اینکه اعتماد را احیا کنیم تا بفهیم نیازهای اقتصادی دو کشور چیست.

وزیر امور خارجه انگلستان در مورد هیات تجاری همراه و برنامه آنها برای احیای روابط اقتصادی با ایران چیست نیز گفت: امروز جلسات خوبی داشتیم. همه تجاری که همراه من آمده بودند از نتایج به دست آمده راضی بودند و واکنش‌های مثبتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت های اقتصادی آتی ایران دریافت کردند. تجار انگلیسی واقعا مشتاق هستند که این کار را در ایران انجام دهند و  امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه امروز مشاهده کردم که بر روی دیوار سفارت نوشته شده بود مرگ بر انگلستان. آیا این شعار را از روی دیوار برخواهید داشت؟ گفت:‌ برطرف کردن یک سری آسیب‌های ایجاد شده قطعا زمان می‌برد. مادرم همیشه می گفت که سنگ می‌تواند به شما آسیب بزند اما کلمات نه. بنابراین آن برای ما اهمیتی ندارد.

رییس دستگاه دیپلماسی انگلیس درباره نقش منطقه‌ای ایران نیز بیان کرد: ایران کشوری مهم و تاثیرگذاری است و اقتصادی دارد که می‌تواند سریع رشد یابد و دارای مردم تحصیل کرده است. پس به نفع همه است که ایران نقش مسوولانه‌ای در ثبات منطقه داشته باشد .

هاموند اضافه کرد: ما در سال گذشته مسیر طولانی را طی کردیم و الان بگذارید راه برویم و سپس بدویم. برجام در شرایط کنونی مهم است و ما باید اطمینان یابیم که آن از سوی همه طرف‌ها اجرا می شود و سپس روابط اقتصادی کشورها احیا خواهد شد.

وزیر امورخارجه انگلیس با بیان اینکه اعتماد از طریق برجام ساخته می شود، تاکید کرد: روابط کشورها تکاملی است و در یک فرآیند تکاملی و زمان‌بر احیا می‌شود اما امیدوارم در آینده مشکل بی‌اعتمادی از هر دو طرف حل شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا بریتانیا برای اجرای برجام منتظر تصمیم کنگره آمریکا و تحولات این کشور است، گفت: نظرات ما مستقل از آمریکا است . این توافق باعث ایجاد مباحثی در آمریکا و البته ایران ، انگلیس و فرانسه و آلمان هم شده است. اما از آن یک استقبال کلی شده و البته صداهای مخالف هم بوده است ولی در مجموع افکار عمومی از آن استقبال کرده است .

هاموند با اشاره به سازوکار درونی آمریکا یادآور شد : آمریکا پروسه‌های خود را دارد و ما آن را می فهمیم . من مطمئن هستم آمریکا تصمیم مناسبی را می گیرد و برجام را تایید می‌کند. ما توافق را امضا و تا الان حمایت کردیم و متعهد به اجرای آن هستیم . 1+5 و ایران به سمتی پیش می روند تا تعهدات را عمل کنند که این به نفع منطقه و همه کشورها خواهد بود.

کد خبر : ۲۹۹۵۰۴