خبرگزاری کار ایران

عراقچی در نشست بررسی برجام:

تمام قد از توافق دفاع می‌کنم/ جنگ اراده‌ها به نفع ما حل شد

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: ایستادگی مردم قابل ستایش است و باید این دستاورد را جشن گرفت من نیز قاطعانه از توافقدفاع می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس عراقچی معاون بین الملل و حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست بررسی برجام که توسط دیپلماسی ایرانی و روزنامه اطلاعات برگزار شده٬ اظهار داشت: در بحث تحریم‌ها قرار بر این است که یک سری اقدام‌ها را ما انجام دهیم و مابقی آن را باید طرف مقابل صورت دهد. اصلی که در مذاکرات بدان اشاره شد٬ این بود که دو طرف می‌بایست همزمان با یکدیگر اقدام خود را صورت دهند که در محور حقوقی یکی از مشکل‌ترین بحث‌ها موازی ساختن و اجرای همزمان تعهدات طرفین بود؛ یعنی یک‌سری از اقدام‌ها می‌بایست از جانب ما ظرف مدت سه‌تا‌پنج ماه انجام می شد و مابقی فعالیت‌ها از ناحیه طرف مقابل شاید یک ماهه می‌بایست به سرانجام می‌رسید.

وی ادامه داد: اگر کارهایی که در کنگره باید انجام بشود و شورای امنیت هم آنها را رعایت کند٬ مباحثی که مطرح می‌شود که از قبل هم انشا شده است. همچنین با انجام تعهداتی که از سمت ما ارائه شده است٬ در صورتی که مشکلی پیش نیاید٬ روند اجرا و ملغی شدن تحریم‌ها به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

عراقچی در خصوص محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل آمده است٬ عنوان کرد: محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی مورد نظر که به متاسفانه عده‌ای به آنها لفظ تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی را بدان اطلاق می کنند٬ هر کدام 5 سال و 8 سال در قطعنامه 2231 برای آنها محدودیتهایی اعمال شده است که با توجه به اینکه مورد نظر مقام معظم رهبری است به تدریج بررسی خواهد شد.

وی درخصوص تحریم های شرکت سویفت اظهار داشت: این شرکت یک شرکت خصوصی است که لیستی از جانب آنها صادر شد و در آن لیست به تحریم تعداد زیادی از شخصیت‌های کشورمان پرداخته شد باید بگویم که این شرکت یک شرکت خصوصی است و خودش ترجیح داد که با ایران همکاری نکند که البته براساس توافق برجام دیوار تحریم‌های اقتصادی که یکی از آنها سویفت بود فروریخت و با برداشته شدن فضای روانی این تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

معاون حقوقی و بین الملل دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به متن توافق اعلام داشت: متن توافق یک متن متوازن است و توافق هم یک توافق متوازن به حساب می آید به طوری که طرف مقابل در مذاکرات فقط به این اشاره کرد که به سمت سلاح هسته‌ای نروید و کل خواسته هایش همین است لذا دستاورد توافق خارج شدن از فضای امنیتی بود که این هدف بسیار برای ما مهم به حساب می‌آید و خواسته ما هم این بود که برنامه هسته ای ما تایید و تثبیت شود و از دید حقوق بین الملل این موضوع حق مسلم و طبیعی هر کشوری است.

وی در پایان اظهار داشت: خواسته دیگر ایران برداشته شدن تحریم‌هاست و به ازای آن آنها هم این خواسته را داشتند که ایران از فعالیت هسته‌ای خطرناک کناره‌گیری کند. مهمترین دستاورد برجام این است که پس از 12 سال توانستیم حرف خود را به کرسی بنشانیم به گونه ای که آنها می گفتند نباید غنی سازی صورت گیرد و ما اظهار کردیم که باید چنین چیزی صورت گیرد و ما غنی‌سازی خواهیم داشت؛ یعنی می‌خواهم بگویم این بحث جنگ اراده‌ها است و دعوای اراده‌ها در اینجا به نفع ما حل شد٬ که البته مقاومت و ایستادگی مردم در اینجا قابل ستایش است و باید این دستاورد را جشن گرفت، من از این توافق قاطعانه دفاع می کنم.

کد خبر : ۲۹۶۳۱۲