خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در جمع خبرنگاران پارلمانی:

مذاکرات٬ تصمیمی بود که در مجموع نظام گرفته شد/ جنجال پارچین تصنعی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر یک حکومت خوب بخواهد با مردم خود صادقانه رفتار کند، نیاز به رسانه‌های صادقی دارد که مسائل را به درستی درک کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، در نشستی که به منظور قدردانی از خبرنگاران پارلمانی برگزار شد، تصریح کرد: نه تنها امروز بلکه همه روزها متعلق به خبرنگاران است؛ چراکه این گروه در ایجاد فکر در جامعه نقش‌آفرین هستند و می‌توانند جامعه را نسبت به یک موضوع حساس کنند، بنابراین خبرنگاران گروهی از جامعه‌اند که همواره پیشروی حرکت‌هاست و از این جهت جایگاه خبرنگاران جایگاه تاثیرگذاری در جامعه است. 

وی با تاکید بر عصر جدید و نقش خبرنگاران در این عصر تصریح کرد: در عصر حاضر در هیچ حوزه‌ای نمی‌توان بدون یک پیشخوان رسانه‌ای حرکت کرد و به دلیل این‌که دسترسی به اطلاعات سهل است، نیاز به واسطه‌هایی که اطلاعات را به‌درستی در اختیار مخاطب قرار دهند، همواره احساس می‌شود.

علی لاریجانی ادامه داد: اگر یک حکومت خوب بخواهد با مردم خود صادقانه رفتار کند، نیاز به رسانه‌های صادقی دارد که مسائل را به درستی درک کنند.

رئیس مجلس همچنین در توضیح برخی از مسائل مطروحه از سوی خبرنگاران در نشست یاد شده، افزود: درمورد این‌که لسان تقنین مجلس٬ لسان خاصی است و تبیین آن برای عموم کمی دشوار است، با شما خبرنگاران موافقم، چراکه زبان قانونی، زبان خاصی است و نمی‌توان در نگارش قانون عامیانه صحبت کرد. بنابراین همان‌طور که در لسان عرفانی عبارات خاصی را شاهد هستیم، در زبان حقوقی نیز ما باید به لغات و مسیر بیان آنها آشنا باشیم. 

وی ادامه داد: برای بیان زبان حقوقی و قانونی مجلس نیاز به کاتالیزوری است که بتواند این بیان را که قدری ثقیل است، برای عموم قابل فهم کند. بنابراین یکی از کارهای مهم رسانه در عرصه پارلمان همین امر است. 

رییس مجلس نهم ادامه داد: از دیگر رو توضیح فلسفه قانونگذاری‌ها برای عموم نیز دیگر کارکرد مهم رسانه است و عواملی که در مجلس منجر به تصمیم‌گیری می‌شود، باید برای مردم تشریح شود و نتایج آن بسط داده شود و ما باید قبول کنیم در این زمینه چه در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها و چه در صداوسیما مشکلاتی داریم و دلیل اینکه چرا قوانینی به تصویب می‌رسند، در اکثر موارد مشخص نمی‌شود. 

وی ادامه داد: هرچه فهم مردم نسبت به قوانین بالا رود ارتباطات آنها سهل می‌شود و هرچه مردم با حقوق خود آشناتر شوند و در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی درک درستی پیدا کنند، می‌توانند از حقوق خود بهتر دفاع کنند که در این باره در مجلس باید کار شود و پیشنهادهای خبرنگاران نیز به کار مجلس اضافه شود. 

لاریجانی با تاکید بر اینکه کار خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی با پیچیدگی‌هایی روبروست، افزود: در مواقع مختلف مجلس با موارد مختلفی روبروست که این امر در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود و چون ساحت مجلس در موارد مختلف شمول دارد، خبرنگاران پارلمانی باید به این مسائل وقوف کامل داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آموزش خبرنگاران پارلمانی تصریح کرد: فکر می‌کنم خبرنگاران پارلمانی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و اگر نیاز به آموزش‌های مکملی نظیر آموزش‌های حین خدمت وجود داشته باشد، ما آمادگی داریم در این زمینه همکاری کنیم.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نسبت به خبرنگاران جایگاه روشن و صیانت شده‌ای وجود ندارد، افزود: طرحی به عنوان قانون جامع رسانه در کمیسیون فرهنگی مطرح است٬ اما همان‌طور که می‌دانید اگر قرار باشد بار مالی داشته باشد، حتماً باید به صورت لایحه بیاید تا قابل طرح در مجلس باشد. بنابراین حوزه‌هایی که جنبه صیانتی دارند را می‌توان در قالب طرح دنبال کرد اما اگر این مسائل دارای بار مالی باشد، باید در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود.

وی همچنین با تاکید بر حل دغدغه‌های تردد خبرنگاران پارلمانی به مجلس ادامه داد: نکته‌ای که مهم است تبیین این موضوع است که رسانه‌ها در شرایط فعلی چه وظیفه‌ای دارند و به نظر می‌رسد، در این جلسه می‌توان به این موضوع پرداخت و رسانه‌ها به عنوان کسانی که قرار است فکر جامعه را به سوی مسائل مهم سوق دهند، باید بدانند در چه موقعیتی قرار گرفته‌ایم و مختصات این موقعیت چیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از موضوعات حساس مقطع فعلی که باید به آن توجه داشت مسئله هسته‌ای است. ما پس از انقلاب فراز و فرودهای بسیاری داشته‌ایم ولی شاید اگر بخواهیم موقعیت فعلی را مقایسه کنیم، با مقاطع دیگر تاریخ انقلاب اسلامی توافق هسته‌ای که بحث آن هم‌اکنون در جامعه نیز مطرح است ما پس از 12 سال چالش در حال ورود به مقطع حساسی دیگر در مسئله هسته‌ای هستیم.

لاریجانی در ادامه افزود: در قضیه هسته‌ای ما بعد از 12 سال چالش سنگین به مقطع جدید فعلی رسیده‌ایم. که این مقطع جدید را باید درک کرد و اینکه این سوال مطرح می‌شود که آیا این مسیر را ما درست طی کرده‌ایم یا خیر؟ همیشه می‌توان در مورد آن تحلیل انجام داد. کمااینکه در مورد مقاطع پراهمیت دیگری نظیر جنگ نیز می‌توان این تحلیل را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه در 12 سال گذشته حرکت هسته‌ای به دقت زیر ذره‌بین بوده است٬ افزود: حرکت ما در 12 سال گذشته یک حرکت ملی بود که در مورد آن مدت‌ها فکر شده بود و این تفکر در مورد مقطع اخیر نیز صدق می‌کند.

وی یادآور شد: در این مطقع که ایران مذاکرات را جدی‌تر دنبال کرد این کار از یک نگاه تاکتیکی صورت نپذیرفت٬ بلکه در جلسات مختلف این بحث شد که چرا ما پیشنهاد مذاکرات جدید (همیشه مذاکرات بوده) از جنس جدید را باید پذیرفت و در چه چارچوبی باید مذاکرات جدید را بپذیریم و این چیزی نبود که یک نفر در مورد آن تصمیم بگیرد و این تصمیمی بود که در مجموع نظام گرفته شد و تمام ابعاد آن مورد توجه قرار گرفت و اینگونه تصمیم‌گیری شد که مذاکرات از مسیر پیش‌رو باید ادامه یابد.

لاریجانی ادامه داد: در طول تاریخ پس از انقلاب مذاکرات هسته‌ای اخیر جزء سخت‌ترین مذاکرات بود و در دوره اخیر مذاکرات به شدت سخت و پرتنشی انجام شد و نتیجه مذاکرات در جلسات مختلف مورد بحث قرار گرفت و تغییراتی در آن ایجاد شد.

جنجال پارچین با هدف تاثیرگذاری در عرصه بین‌الملل است

لاریجانی افزود: توافق صورت‌گرفته خاتمه یک دوره و آغاز یک دوره جدید است. اکنون در برابر مذاکرات هسته‌ای راه شوسه قرار ندارد٬ چراکه موجودات موذی که در برابر ما قرار دارند هر روز جنجالی جدید به وجود می‌آورند همانطور که جنجال تصنعی در مورد پارچین را طی روزهای گذشته به وجود آوردند و این را به ظن خود مسیری برای تغییر نظر جامعه بین‌المللی در قبال توافق می‌دانند که بر همین اساس رفت و آمدهای این منطقه را به پادگان نظامی ارتباط می‌دهند و داستان جدیدی می‌سازند.

 

وی یادآور شد: آمریکا برای جلب نظر رژیم صهیونیستی ولخرجی می کند و برای ما لازم است در مسیر جدیدی که به آن وارد شده‌ایم به چالش‌های جدید نیز وقوف لازم را داشته باشیم و با فهم دقیق از سند موجود در تبیین آن با صداقت عمل کنیم. چراکه قبلا دادوستدها برای وقوع توافقنامه رخ‌داده و تیزهوشی تیم مذاکره کننده در این زمینه حفظ جایگاه ایران بوده است.

لاریجانی ادامه داد: در مجموع دو مسئله برای ما مهم بود یکی اینکه تحریم‌های اقتصادی لغو شود و دیگر اینکه غنی‌سازی در ایران وجود داشته باشد. از نظر ما که در جریان مذاکرات بوده‌ایم این نخستین‌بار است که غرب پذیرفته ایران غنی‌سازی داشته باشد و ما معتقدیم توافق هسته ای برای ایران تبعات مضری ندارد و ما توانستیم در این توافق غنی سازی را در ایران تثبیت کنیم که این امر یک گام بسیار مهم است و کشورهایی که می گفتند در توافق هسته‌ای پیچ و مهرهای سانتریفیوژهای ایران را  باز می‌کنیم نتواستند این کار را انجام دهند و ما در مقابل توانستیم حق غنی‌سازی را در ایران تثبیت کنیم.

وی با تاکید براینکه در سند توافق آمده است بعد از مدتی ایران به سمت صنعتی شدن در غنی سازی پیش خواهد رفت٬ افزود: تحریم‌های اقتصادی طبق برجام برداشته می شود که البته این تحریم‌ها در جاهایی لغو و در جاهایی دیگر متوقف خواهد شد.

رییس قوه مقننه کشورمان با تاکید براینکه باید بسترهای بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور را فراهم کنیم افزود: برای تحقق این مهم سیستم دیوانی کشور باید چابک تر شود و پوست‌اندازی در سیستم اجرایی کشور به وجود آید و کارمندان باید در این راستا از رفتاری به رفتاری دیگر تغییر رویه دهند.

وی افزود: متاسفانه 90 درصد بودجه کشور صرف امور اجرایی می شود و بودجه عمرانی تکان نخورده چراکه اعتبار مالی لازم برای بودجه عمرانی وجود ندارد٬ بنابراین تحرک جدی در تولید صورت نمی‌گیرد و برای عبور از چنین شرایطی باید به فهم مشترکی در مورد فراز و نشیب‌های پیش‌رو برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از علاقمندی زیادی که در مجلس برای استخدام های جدید وجود دارد افزود: باید دید آیا این موضوع به نفع کشور است یا خیر و با استخدام‌های جدید تنها ما بار کشتی دولت را سنگین‌تر خواهیم کرد.

وی با تاکید براینکه ما در حال حاضر گرفتار نوعی ناشی‌گری توسط غربی‌ها در منطقه هستیم٬ افزود: غرب می‌گوید با داعش درگیر است و به همین دلیل ائتلافی را علیه آنها به راه انداخته٬ اما از طرفی دیگر می‌بینیم آنها با هواپیماهایشان دیگران را بجای داعش می‌کوبند که به عنوان مثال شنیده‌ام در 300 پرواز ائتلاف غرب علیه داعش تنها 3 پرواز مواضع داعش را بمباران کرده و مابقی پروازها عموما مواضع کردها را مورد هدف قرار داده است.

لاریجانی با بیان اینکه دشمنان تصور نمی‌کنند می‌توانند سوریه را با ناشی‌گری به لیبی دیگر تبدیل کنند٬ افزود: سوریه از نظر نیروی نظامی دارای توان قابل قبولی است و این که بخواهند سوریه را به لیبی دوم تبدیل کنند به نفع خودشان هم نخواهند بود و آنها با این اقدامات و اقداماتی نظیر آنچه که در یمن رخ داده است با دست خود جریان‌های تروریستی را به منطقه سوق می‌دهند که این اتفاق هم در افغانستان و هم در عراق نیز در حال رخ دادن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در بعد از انقلاب در تجاربی که با آن مواجه بوده‌ایم مشاهده کرده‌ایم که در جاها‌یی ناشی‌گری‌های غربی‌ها عامل به وجود آمدن جریان‌های تروریستی شده است که این مورد را می‌توان در افغانستان، عراق و سوریه دید و این مسیر در یمن نیز در حال تکرار است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران یک کشور مسئولیت‌پذیر در منطقه است٬ افزود: درک ایران از مسائل منطقه درکی عینی است و ما با تهدید به جلو نمی‌رویم.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: شرایط منطقه از نظر ما شرایط بسیار حساسی است و در این رابطه دقت نظر مسئولان را نیاز دارد٬ چراکه این وجه، وجه مهمی است با امنیت ملی ما سروکار دارد.

وی درمورد مسائل داخلی کشور تصریح کرد: کشور در یک چالش بین‌المللی و در حال عبور از مرحله‌ای به مرحله دیگر است و مسئله مهم در مورد مسائل داخلی این است که در شرایط فعلی با شناخت دقیق وفاق را جدی بگیریم.

لاریجانی ادامه داد: در برخی مواقع مشاهده می‌شود در برخی رسانه‌ها مسائل کوچک بیش از حد بزرگ می‌شوند و دعواهایی که در هر کشور مردم‌سالاری وجود دارد برجسته می‌شود و در قالب این برجسته‌سازی مسائل اصلی کشور چه در حوزه اقتصاد و چه در مورد مسائل منطقه‌ای و همین‌طور مسائل بین‌المللی دیده نمی‌شود.

رییس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه خبرنگاران ذهن جامعه را باید معطوف به مسائل اصلی کنند٬ افزود: وظیفه سیاسیون بیش از هر زمان دیگر این است که وفاق درونی کشور را جدی بگیرند و جامعه را به سوی بررسی مسائل اصلی کشور ترغیب کنند.

لاریجانی تاکید کرد: هرچند در مورد انتخابات چالش‌های مربوط به خود وجود دارد ولی همیشه مسائل ملی را باید نسبت به مسائل این چنینی اولویت داد ونباید مسائل ملی را با رنگ‌های سیاسی محدود کرد و مسائل ملی باید ورای رنگ‌ها باشد و کشوری که نتواند این مهم را تشخیص دهد ضرر خواهد کرد.

وی با تاکید دوباره بر اینکه مسائل ملی باید ورای مسائل سیاسی باشد افزود: گرچه جدا شدن از جاذبه‌های رنگ‌ها سخت است اما رسیدن به مطالبات ملی یک بلوغ جامعه است که برای رسانه‌ها و سیاسیون وجود دارد و ما در این مرحله به این تفسیرها نیاز داریم.

رییس مجلس کشورمان افزود: 90 درصد از مسائل مهم ما امروز ورای رنگ‌های سیاسی است و تنها 10 درصد آن ممکن است مسابقه‌های جناح‌های سیاسی باشد. لذا رسانه‌ها و رسانه‌های ملی در نوع خبررسانی خود باید به این مسئله توجه داشته باشند.

کد خبر : ۲۹۶۰۰۰