خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام ادیب در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس خبرگان شرایط حضور بزرگان غیرمعمم را در انتخابات فراهم کند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت:با توجه به ‌این‌که مجلس خبرگان بنابر قانون اساسی، تنها نهادی است که خودش همه مسائل و شرایط خود را تعیین و تصویب می‌کند، ای‌کاش هیات رئیسه در آخرین اجلاس خود در شهریورماه شرایط عضویت خبرگان را تغییر بدهند و قید اجتهاد را که هم‌اکنون شرط نامزدها برای نامزدی و عضویت در خبرگان است، بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود ادیب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، گفت: سیاست تجمیع انتخاباتی، سیاستی تجمیع شده‌ای‌ است  که از جهاتی نیز حائز ارزش است،‌ چراکه باتوجه به این‌که عموم مردم به اهمیت خبرگان واقف نیستند٬ ولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌دلیل اهمیت و تاثیرگذاری آن در امور منطقه‌ای و قومیتی حضور می‌یابند، به نمایندگان خبرگان هم رای می‌دهند و منجر به بالارفتن مشارکت می‌شوند. بماند که این همزمانی از این جهت که  انتخابات خبرگان تحت‌الشاع انتخابات مجلس قرار می‌گیرد، چندان مناسب نیست.

وی با ارائه پیشنهادی درخصوص لزوم استفاده از کارشناسان غیرمعمم، افزود: با توجه به ‌این‌که مجلس خبرگان بنابر قانون اساسی، تنها نهادی است که خودش همه مسائل و شرایط خود را تعیین و تصویب می‌کند، ای‌کاش هیات رئیسه در آخرین اجلاس خود در شهریورماه شرایط عضویت خبرگان را تغییر بدهند و قید اجتهاد را که هم‌اکنون شرط نامزدها برای نامزدی و عضویت در خبرگان است، بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب ادامه داد: با توجه به اینکه مسئله اجتهاد تنها یکی از شروط رهبری است و شاید برخی دیگر از شرایط و ویژگی‌های رهبر از عهده فقها و مجتهدان خارج باشد٬ این درحالی‌است که ما در کشور شخصیت‌های برجسته فراوانی از میان تکنوکرات‌ها، سیاستمداران، دانشمندان، کارشناسان علوم انسانی و ... داریم، به‌عنوان نمونه افرادی همچون علی‌اکبر ولایتی که 16سال وزیر امورخارجه بودند و از آن زمان تا به امروز هم به‌عنوان مشاور رهبری در امور بین‌الملل فعالیت دارند، به‌یقین از بسیاری از نمایندگان خبرگان به شرایط سیاسی کنونی کشور و جهان اشراف دارند. لذا به‌نظر می‌رسد، اگر این بازنگری صورت بگیرد، به نفع جامعه، خبرگان و نظام خواهدبود و بحث انتخاب و نظارت با دقت بالاتری انجام می‌گیرد. آن‌چنان‌که در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی که شاید اهمیت آن به‌مراتب بیشتر از مجلس خبرگان تعیین رهبری باشد، شخصیت‌های غیرروحانی و غیرمجتهد متعددی در مجلس خبرگان حضور داشتند.

عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با اشاره به اهمیت بحث نظارت بر عملکرد رهبری ادامه‌ داد: متاسفانه هنگامی که صحبت از نظارت بر رهبری به میان می‌آید، برخی دچار سوءبرداشت می‌شوند،  درحالی که عالم انسانی، عالم امکان است و حتی امیرالمومنین هم که معصوم بودند از مشاورانشان درخواست می‌کردند بر ایشان نظارت کنند.

وی افزود: با وجود آنکه ما شخص حضرت امام (ره) را بنیانگذار انقلاب می‌دانیم، مجموعه افرادی که از سال 42 تا پیروزی انقلاب و پس از آن در مراحل تثبیت و قانونگذاری در کنار امام (ره) حضوری تاثیرگذار داشتند، طبقه بنیانگذار انقلاب را تشکیل می‌دهند که باتوجه به درگذشت بسیاری از یاران امام (ره) افرادی همچون آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌عنوان آخرین بازماندگان طبقه بنیانگذار انقلاب نقش مهمی در آینده و مسیر انقلاب برعهده دارند و روش مدیریتی امروز آنان می‌تواند سیره و شیوه رهبری نظام را تا صدهاسال معین نماید و شایسته‌است با نهادینه‌سازی بحث نظارت ، سلامت آینده نظام را تضمین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب همچنین با تاکید بر حساسیت بحث تایید صلاحیت‌ها، یادآور شد: مجلس خبرگان درآخرین روزهای دوره نخست با تصویب قانونی مسئولیت تایید صلاحیت نامزدها را به شورای محترم نگهبان تفویض کرد٬ اما این شورا در مقاطعی کسانی را که در امتحانات نمرات بالایی داشتند و به لحاظ سیاسی و فکری نیز قابل‌قبول بودند، شایسته نامزدی خبرگان نداست. اینجا قصد ندارم از شورای نگهبان انتقاد کنم٬ اما تا زمانی که شرایط روشنی اعلام نشود مشکلات پابرجا خواهد بود.

وی تاکید کرد: همان‌طور که جایگاه رهبری، جایگاه پدری و فراجناحی است، مجلس انتخاب و نظارت بر رهبری نیز باید فراجناحی عمل کند.

وی همچنین با اشاره به کم‌توجهی اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس خبرگان، تشریح کرد: این کم‌توجهی به دو عامل باز‌می‌گردد. نخست اینکه اختلاف‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بر سر مسائل بنیادی نیست و تنها در روش‌ها و سیاست‌های اجرایی با یکدیگر بحث دارند و این درحالی ‌است که مجلس خبرگان محل این بحث‌ها نیست و عامل دوم نیز به انتقاداتی که بعضاً از برخی تریبون‌ها از اصلاح‌طلبان می‌شود، بازمی‌گردد و تلاش اصلاح‌طلبان برای ورود خبرگان را طوری جلوه می‌دهند که گویی اسرائیل قصد نفوذ در نظام را دارد. به‌هر تفسیر نباید از مجلس خبرگان انتظار آرایشی همچون آن‌چه در مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد، داشته‌باشیم، چراکه این مجلس محل مباحث کلان است.

ادیب در توضیح احتمال حضور طیف اطرافیان محمود احمدی‌نژاد در انتخابات خبرگان  نیز خاطرنشان کرد: از اواسط دوره دوم احمدی‌نژاد، معدود مجتهدینی هم که تا پیش از آن از ایشان حمایت می‌کردند، به جمع منتقدان دولت دهم پیوستند و در شرایط کنونی حضور احمدی‌نژادی‌ها در خبرگان سالبه به انتفاء موضوع است.

کد خبر : ۲۹۴۸۱۴