خبرگزاری کار ایران

روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:

امنیت‌ملی و اسرار نظامی‌ را معامله نمی‌کنیم/با روکردن پرونده‌های‌قدیمی وقت را تلف نکنیم

رییس‌جمهور گفت: هیچ دولتی امنیت ملی و اسرار نظامی‌‌اش را معامله نمی‌کند و ما نیز نمی‌گذاریم اسرار کشور تحت هیچ توافقی خدشه‌دار شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن می‌گفت٬ با ابراز خوشحالی از فرصت پیش‌آمده برای صحبت با مردم٬ ضمن خسته نباشید و تبریک به ملت ایران٬ برخی پیروزی‌های پس از انقلاب را برشمرد و گفت: مردم ایران پیروزی انقلاب را تجربه کردند٬ پس از آن پیروزی در دفاع مقدس بود و اکنون هم پیروزی در مذاکرات هسته‌ای است.

راه منطق و درست‌گویی را انتخاب کردیم

رییس دولت یازدهم تصریح کرد: در اینجا می‌خواهم برای مردم از این موضوع بگویم که چرا ما مذاکرات را انتخاب کردیم و آن را جدی دانستیم.

وی اظهار داشت: ما راه منطق و درست‌گویی را انتخاب کردیم و در این راه بدون مقاومت مردم٬ هدایت‌های مقام معظم رهبری و تدبیر دولت این پیروزی به‌دست نمی‌‌آمد.

وی با بیان اینکه در طول این مدت در مقام عمل شاهد بودیم که مذاکره می‌تواند موفق باشد، ادامه داد:  شرایط موفقیت در مذاکره را یک ملت و یک رهبر باید فراهم کنند. مقاومت ملت یک سرمایه یزرگ بود و اگر ایستادگی آنها نبود قطعا ما پروز نمی شدیم. از سوی دیگر کار دانشمندان دستاورد بود و اگر نمی توانستیم درحوزه هسته‌ای پیشرفت کنیم و چنانچه در حلقه اول باقی می ماندیم و آب سنگین نداشتیم، مذاکره شش قدرت با ما معنا نداشت.

درستگویی پیروز خواهد شد نه درشت‌گویی

رییس جمهور سرمایه دیگری که مردم در طول چند سال اخیر با خود به میدان آوردند را حضور 73درصدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 عنوان کرد و افزود: آن انتخابات رفراندومی برای چگونگی حرکت و موفقیت بود. در همان مصاحبه 777 روز قبل که در پیش از انتخابات برگزار شد،‌ گفتم که درشت‌گویی پیروز نمی‌شود بلکه درستگویی پیروز خواهد شد. ما در بعد از انتخابات راه منطق  را در پیش گرفتیم.

روحانی با بیان اینکه پس از طرح جهان عاری از خشونت که مطرح کردیم٬ فضایی برای گفت‌و‌گو ایجاد شد که از آن استفاده کردیم.

دستاورد امروز مذاکرات بیش از تصور دیروز است

روحانی در مورد ارزیابی خود از نتیجه مذاکرات گفت:  بدون اغراق دستاورد امروز بیش از تصور دیروز است. آنچه امروز به دست آوردیم بیش از مقداری است که دوسال پیش فکر می کردم. البته این موفقیت، موفقیت ملت و هدایت‌های رهبری معظم انقلاب و از همه مهمتر عنایت حق و توجهات حضرت ولی عصر است و ما این راه را تا پیروزی نهایی ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که یکی از دغدغه‌های موجود عدم وفای عهد غربی ها است، نیز گفت: مذاکره با هر کشور بر مبنای چارچوب و اهداف مشخصی است که قدم به قدم قابل سنجش است. البته در بحث مذاکره هسته‌ای طرف مقابل کشورهایی هستند که ملت ایران به برخی از آنها اعتماد ندارد چراکه آنها با ما خصومت داشتند. البته این به معنای آن نیست که نتوانیم با آنها در یک هدف و مسئله مشترک مذاکره و گفت‌وگو کنیم.

وی با بیان اینکه در برخی از مسائل حتی به کشور دوست و هم مذهب هم نمی‌توان اعتماد صددرصد داشت، اظهار کرد: هم ما٬ هم آنها به توافق موقت ژنو که مربوط به اوایل آذر 92 بود و تا به امروز هم ادامه دارد٬ عمل کردیم. آنها قول دادند برخی تحریم‌ها را بردارند و هم قول دادیم که برخی محدودیت‌ها را اعمال کنیم. توافقی که صورت گرفته برای ده سال آینده است و ما تا به امروز اگر یک‌پنجم توافق را به پیش برده‌ایم، این می‌تواند نشانه‌ای باشد برای ادامه مسیر.

دیدگاه تسلیم یا شکست دنیا در مذاکره منطق ندارد

روحانی با تاکید بر اینکه دو دیدگاه تسلیم یا شکست دنیا در مذاکره منطق ندارد، ابراز کرد: راه سومی وجود دارد که آن تعامل سازنده و در چارچوب منافع ملی و توافق برد - برد است. توافق برد - باخت اولا شدنی نیست و ثانیا پایدار نخواهد بود. در این توافق نیز ما سه هدف مهم داشتیم که به‌آن دست یافتیم و آنها نیز مدعی هستند که یک هدف داشتند که می‌گویند به آن دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه آنچه که امروز به دست آمده را نمی‌توان گفت که اعتماد صد در صد داریم، ادامه داد: ما می‌توانیم مکانیسمی برای توافق در نظر بگیریم که هیچ‌یک ضرر نکنند. با تجربه‌ای که در این دو سال داشتیم امیدوارم این توافق به خوبی پیش برود. ما یک مرحله گذرانده و باید مراحل دیگر را نیز بگذارنیم تا مردم نتیجه این توافق که حاصل ایستادگی آنهاست را ببینید.

آلودگی بالای 70درصد مربوط به سانتریفیوژی دسته دومی بود که خریده بودیم

رییس جمهور در مورد این تحلیل که گفته می‌شود ایران بمب اتمی خود را فروخته تا امنیت به دست بیاورد٬ اظهار کرد: آنها مدعی هستند کاری انجام داده‌اند که بین ایران و بمب اتم یک سال فاصله افتاده است. البته از نظر ما این مسئله کاملا خیال‌پردازی و توهم است چرا که ما اصلا به دنبال سلاح اتمی نبوده و نخواهیم بود.

روحانی به بیان چگونگی تبدیل مسئله هسته‌ای به معضل پرداخت و گفت: در نمونه‌گیری اولیه که در اویل دهه هشتاد رخ داد،‌ آنها به این نتیجه رسیدند که آلودگی بالای 70درصد درایران وجود دارد. برای ما هم عجیب و غریب بود و بعدها مشخص شد سانتریفیوژی که خریده بودیم، دسته دوم بوده و در کشور دیگر غنی‌سازی شده است. پس از روشن‌شدن موضوع آنها به آن کشور هم که مشخص است چه کشوری بود رفته و در بررسی‌ها متوجه شدند حرف ما درست است و از این رو قضیه حل شد٬ اما آنها مسیر توهم‌آمیز خودشان را ادامه دادند و گفتند ایران دنبال بمب اتم است و تاخیر  انداختند. در حالی که ما هیچوقت به دنبال سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی نیستیم. اگر بودیم زمانی که عراق حمله کرد و علیه مردم ایران سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد٬ ما هم می‌توانستیم این کار را انجام بدهیم٬ اما اخلاق را زیر سوال نبردیم و برای دفاع از منافع ملی شرافتمندانه کار کردیم.

خاطره هواپیمای مامور از بین بردن یک پل در عراق

وی به خاطره‌ای اشاره کرد که خلبانی برای زدن یکی از پل‌های استراتژیک عراق به منطقه رفته بود اما بازگشت او با تاخیر همراه بود و گفت: قرار بود خلبان پل را بزند و برگردد وقتی دلیل تاخیر را از او پرسیدیم گفت یک ماشین سواری روی پل بود که فکر کردم باید زن و بچه روی آن باشد به خاطر همین دور زدم برگشتم وقتی ماشین رفت پل را زدم. یعنی ببینید این خلبان جانش را در معرض خطر گذاشته بود؛ هواپیما هم به خطر افتاده بود چراکه هم از لحاظ نظامی و جنگی این کار خطا بود٬ اما از لحاظ انسانی کار درست بود. منظورم این است که ما زمان جنگ به دنبال سلاح هسته‌ای و کار غیر شرافتمندانه نرفتیم حالا برویم؟

روحانی به فتوای مقام معظم رهبری اشاره کرد و تصریح کرد: به جز این مسئله ما فتوای تاریخی رهبر انقلاب را داریم که سلاح هسته‌ای ساخت، نگهداری و استفاده از آن به هر طریق تحریم شده است. با این تعابیر اگر آنها می‌گویند موفقیتی به دست آورده‌اند٬ بگذارید بگویند. اشکالی ندارد٬ اما هیچ وقت دنبال بمب اتم نبودیم.

خروج از فصل هفت دستاورد بزرگ مذاکرات بود

رییس دولت یازدهم با اشاره به اینکه ما دستاورد بزرگی داشتیم٬ به فصل هفت منشور اشاره کرد و گفت: تا پیش از این ایران تحت فصل هفت منشور ملل متحد و ماده 41 بود فصل هفت مخصوص کشورهایی است که سازمان ملل متحد و شورای امنیت تشخیص بدهد صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند. یعنی تا قبل از قطعنامه 2231 ما به عنوان تهدیدکننده صلح و امنیت از دیدگاه جهانی بودیم٬ اما طبق همین قطعنامه ما اکنون به دنبال فناوری صلح آمیزی هسته‌ای هستیم و آنها خودشان کشورهای دیگر را به همکاری با ما تشویق می‌کنند.

رییس شورای امنیت ملی با بیان اینکه هر کشوری که ذیل فصل هفت بوده٬ سال‌ها طول کشیده یا به جنگ و سرنگونی کشیده تا از آن خارج شود٬ به رژیم عراق در دوره صدام یا ژاپن که سالها با همین مساله دست به گربیان بوده اشاره کرد و گفت: اما ما بدون جنگ توانستیم در برابر سازمان ملل با منطق و مذاکره و دیپلماسی در مسیر حقوقی پیش برویم. خود سازمان ملل عنوان قطعنامه را عوض کرد٬ شش قطعنامه را لغو کرد. این مسئله دستاورد بزرگ حقوقی و سیاسی است که نظیر ندارد.

صداوسیما که دائما از برجام می‌گوید٬ نمونه‌ای برای کار هسته‌ای بیاورد

روحانی گفت: معمولا صداوسیما از صبح تا شب از برجام می‌گوید. حالا اگر جایی بوده و می‌تواند نمونه این کار را بیاورد٬ بگوید و مثال بزند. حقوق هسته‌ای ما تثبیت شد؛ غنی‌سازی تثبیت شد٬ اراک تثبیت شد و اسمش آورده شد. همچنین حقوق ملت ایران تثبیت شد و تحریم‌ها نیز برداشته شد. یعنی ما به هر سه هدف بزرگمان دست یافتیم؛ سه هدفی که تثبیت حقوق هسته‌ای٬ خروج از فصل هفت و لغو تحریم‌ها بود.

بیش از 140 کشور جهان پروتکل را قبول و اجرا کرده‌اند

رییس دولت به برخی انتقادها اشاره کرد و گفت: بعضی از پروتکل الحاقی می‌گویند اما مگر فقط ما پروتکل را قبول کردیم؟ بیش از 140 کشور جهان پروتکل را قبول و اجرا کرده‌اند. اما این را باید بدانیم هیچکس امنیت ملی و اسرار نظامی‌اش را معامله نمی‌کند. مطمئن باشید نمی‌گذاریم کوچکترین اسرار تجاری، نظامی، اجتماعی و سیاسی و ... را تحت هیچ توافقی خدشه‌دار شود.

وی تصریح کرد: ما داوطلبانه دو سال پروتکل را اجرا کردیم. عده‌ای داستان درست می‌کردند و می‌گفتند زیرزمین نهاد ریاست جمهوری و مجلس را از این به بعد می‌گردند٬ اما این داستان‌ها مال ایران نیست و مربوط به عراق آن دوره بود. قدرت دفاعی ما کاسته نخواهد شد.

به اندازه 80 درصد 10 سال قبل در دو سال گذشته کار دفاعی انجام داده‌ایم

رییس جمهور اظهار داشت: مردم عزیز بداند ما در سلاح‌های استراتژیک و تقویت بنیه دفاعی کاری را در دو سال گذشته انجام داده‌ایم٬ به اندازه 80 درصد 10 سال قبل است. ما سلاح و تجهیزات را در زمینه‌های مختلف از جمله هسته‌ای آماده و انبار کرده‌ایم.

روی امنیت ملی بسیار حساسیم

روحانی با بیان اینکه اولین تست مکانیکی IR8 در این دولت بود٬ گفت: ما خیلی تبلیغ نمی‌کنیم٬ اما این را مطمئن باشید روی امنیت ملی بسیار حساسیم و این دستاورد توافق هسته‌ای بود.

رییس دولت یازدهم با اشاره به این نکته که ما از تهدید نمی‌ترسیم٬ گفت: کشوری در سال‌های گذشته «شبه‌تهدید» و «شبح تهدید» برای این مردم بود٬ اما امروز نه شبه تهدید و نه شبح تهدید است٬ ضمن اینکه امنیت ملی ما بهتر از قبل است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه فضای امن برای ادامه فعالیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و ... باید درست شود٬ گفت: اجرای این توافق نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند٬ بلکه تحریم‌های تسلیحاتی ما را به محدودیت تبدیل می‌کند؛ آن هم به مدت 5 سال٬ البته ما به صورت موردی می‌توانیم معامله بکنیم.

هیچگونه محدودیتی سیستم موشکی ما ایجاد نشده است

روحانی افزود: سیستم موشکی ما محدود نشده است و هیچگونه محدودیتی ایجاد نمی‌کند. بعد از توافق در بیانیه‌ای صریح گفتیم امنیت ملی و قدرت ملی را تضعیف نمی‌کنیم و قدرت موشکی ما تهدید نمی‌شود .

وی افزود: محدودیت‌های موشکی مربوط به موشک‌هایی است که به عنوان کلاهک هسته‌ای دیزاین می شوند تا حامل کلاهک بمب اتمی باشند٬ اما ما این طراحی را نداشتیم چون سلاح اتم نمی‌خواهیم.

مدیریت اقتصادی به حل مذاکرات کمک کرد

رییس جمهور در بخش دیگر از صحبت‌های به بخش اقتصادی و دوران پس از تحریم پرداخت و گفت: این دولت از آغاز تا شرایط تحریم به دنبال حل مسایل اقتصادی بود و این یکی از دلایل پیروزی ما در مذاکرات بود. ما اگر نمی‌توانستیم تورم را پایین بیاوریم و رقم تورم همان 42 درصد باقی می‌ماند٬ در مذاکرات پیش نمی‌رفتیم٬ چرا که دشمن امیدوار می‌شد و می‌گفت تحریم‌ها تاثیر داشت.

روحانی به وعده‌های دولت به مردم اشاره کرد و گفت: تا پایان سال 92 قول تورم 35 درصد را داده بودیم و تا پایان سال 93 قول 25 درصد را، که البته آن را به 15 رساندیم. گفتیم در سال 93 کشور را از رکود خارج می‌کنیم و اوایل سال 93 به رشد 3 درصد رسیدیم.

وی افزود: وعده دیگر ما این بود که تا پایان دولت به تورم یک رقمی پایدار می‌رسیم که آرزوی 40 ساله ما نیز هست. تاکنون وعده‌های دولت در زمینه‌های مختلف محقق شده است٬ البته امسال تحت فشار بودیم و نفت ما در تحریم بود٬ اما سال بعد شرایط بهتر می‌شود.

نمی‌توانستیم اجناس را با پرچم خودمان وارد کنیم٬ باید پول پرچم می‌دادیم

رییس شورای عالی اقتصاد با  اشاره به هزینه‌هایی که برای دور زدن تحریم صورت می‌گرفته، اظهار داشت: در زمان تحریم وقتی می‌خواستیم جنسی را وارد کنیم٬ باید برایش بیمه واسطه درست می‌کردیم و حتی آن جنس را از طریق بنادر واسطه به کشور می‌آوردیم. بانک‌های ما تحریم بودند و ما باید پول اضافه می‌دادیم تا جنسی را بخریم. ما باید پول پرچم می‌دادیم٬ چون نمی‌توانستیم اجناس را با پرچم خودمان وارد کنیم.

وی ادامه داد: تحریم‌ها ظالمانه، غیراخلاقی و ضد حقوق‌بشری بوده است و من این حرف را به هر 5 تن از سران کشورهای مذاکرات گفتم. به آن یکی هم در تلفن گفتم که آیا شما در مذاکرات جدی خواهید بود٬ که گفت آری. با این‌حال، اگر ما 100 میلیارد باید جنس را به کشور وارد می‌کردیم٬ حداقل 25 میلیارد تلف می‌شد و این از دید مردم بود٬ کاسبان تحریم در دوبی، اروپا، چین و حتی تهران بودند که از تحریم سود می‌بردند٬ اما باید این تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و دروازه‌های جهان به روی مردم گشوده شود.

در خصوص بخش تحریم بسیار دقیق کار شد

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه از اهداف مذاکرات باز شدن دروازه‌ها به کشور بود٬ تا اجناس به داخل کشور وارد شده و سرمایه‌های خارجی و تکنولوژی به کشور بیایند، تصریح کرد: با اجرا و عملیاتی شدن برجام، تمامی تحریم‌های اقتصادی بلافاصله لغو می‌شود. در برجام در خصوص بخش تحریم بسیار دقیق کار شده و لازم است از تیم سیاسی، اقتصادی و فنی و حتی تیم خبری که آنها را کمک کرده است٬ تشکر کنم.

ظریف و عراقچی و تخت‌روانچی خیلی وقت‌ها می‌گفتند نمی‌توانیم به توافق دست یابیم

روحانی با یاد اینکه روزهای پرفراز و نشیب بسیاری بر ما گذشته است، خاطرنشان کرد: چه شب‌ها و روزهایی که برما گذشته است. در روزهایی که آقای ظریف و عراقچی و تخت‌روانچی می‌گفتند توافق تمام است  و نمی‌توانیم به توافق دست یابیم و وقتی من خطوط قرمز جدید را به آنها اعلام  می‌کردم٬ می‌گفتند نمی‌شود٬ اما هنگامی که با آنها دست می‌دادیم٬می‌گفتم ما موفق می‌شویم. من هیچوقت ناامید نبودم و در موفقیت مذاکرات تردید نکردم. امروز هم در موفقیت ملت تردیدی ندارم و یقین دارم تمامی مشکلات اقتصادی و سیاست داخلی به کمک ملت حل می‌شود٬ چراکه ما رهبری بزرگ و باکفایت و ملت باهوش و باتدبیری داریم.

خیلی‌ها ممکن است با نظام مشکل داشته باشند٬ اما از توافق هسته‌ای خوشحال هستند

رییس جمهور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری هنگام انتخابات 24 خرداد سال 92 مبنی بر اینکه ممکن است افراد نسبت به نظام دلخوری داشته باشند٬ اما کشور را دوست دارند و به‌خاطر این در انتخابات شرکت می‌کنند٬ ابراز داشت: خیلی‌ها ممکن است که با نظام مشکل داشته باشند٬ اما از توافق هسته‌ای خوشحال هستند. کسانی که عصبانی‌اند٬ صهیونیست‌ها هستند. ممکن  است دو یا سه کشور ناراضی باشند. حتی اوباما بیان کرد میلیاردها دلار در کنگره خرج می‌شود که توافق اجرا نشود؛ معلوم است پول اینها از کجا می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه ملتی نیست که از توافق خوشحال نباشد، یادآور شد: همه کسانی که به من نامه نوشتند یا تلفنی با آنها صحبت کردم از توافق خوشحالند٬ جز عده‌ای جنگ‌طلب و صهیونیست و به غیر از این دو گروه، کسی دیگر را نمی‌توانید پیدا کنید که از توافق خوشحال نباشد. همه مردم ما خوشحالند٬ نه فقط به‌خاطر برداشته‌شدن تحریم‌ها٬ زیرا به این خاطر که حقوقشان تثبیت شده و بر توطئه‌هایی که صورت گرفته پیروز شدیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: مسیر ما، مسیری است که همه امیدواریم و مطمئن هستم توکل به خدا و اتحاد و انسجام است و ملت ما اگر زیر پرچم اسلام و هدایت‌های رهبری باشند و متحد و منسجم باشند٬ موفق هستیم.

مسئله واردات بی‌رویه در گذشته سابقه خوبی ندارد

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا با رفع تحریم‌ها واردات بی‌رویه صورت می‌گیرد، بیان کرد : فکر می‌کنم که این مسئله نگرانی به‌جایی است و نوع آن برخلاف نگرانی در رابطه با بنیه دفاعی و افراد نظامی است. البته در مورد اول٬ یعنی تقویت بنیه دفاعی جای نگرانی نیست زیرا با رهبری، دولت، نیروهای مسلح، ارتش، سپاه و بسیجی که داریم نگرانی وجود نخواهد داشت٬ ولی در این مورد جای نگرانی وجود دارد و در گذشته سابقه خوبی ندارد.

با 700 میلیارد دلار٬ 2 هزار بنگاه اقتصادی تعطیل شد

رییس دولت تدبیر و امید بایادآوری درآمدهای نفتی در طول سال‌های گذشته عنوان کرد: در سال‌های گذشته درآمد خوبی داشتیم و 700 میلیارد دلار خرج کردیم٬ اما در داخل 2 هزار بنگاه اقتصادی در اوج درآمد دلاری تعطیل شدند و 500 هزار نفر در اوج درآمد دلاری بیکار شدند. زمانی ما کالاهای مختلف را به کشور وارد می‌کردیم و برای دیگران اشتغال‌­زایی می­‌کردیم. البته درخصوص واردات برخی از کالاها همچون گندم ناچار بودیم.

وی افزود: من به وزیر امور خارجه فرانسه در حاشیه سفر اخیرش به تهران گفتم ما بعد از لغو تحریم‌­ها به هر کشوری که حاضر باشد سرمایه و تکنولوژی روز را به ایران بیاورد تا بتوانیم با هم برای صادرات مشترک همکاری کنیم، خوشامد می­‌گوییم. اتفاقا آقای فابیوس هم تاکید کردند من هم پیش از سفر به ایران در دیدار با صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی گفتم ایران وارد دوران جدیدی شده و اگر به دنبال همکاری اقتصادی به ایران هستید، باید به این کشور سرمایه و تکنولوژی ببرید.

به خاطر  اشتغال­‌زایی جوانان­مان به سراغ مذاکرات رفتیم

روحانی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی اقتصادی برای برنامه‌­ریزی و مدیریت پول­‌ها و دارایی­‌هایی که پس از لغم تحریم­‌ها به کشور باز خواهد گشت، گفت: ما همواره تاکید داریم که باید تمام تلاش­مان را برای ورود سرمایه به کشور انجام دهیم. ما باید برای جوانان­مان اشتغال­‌زایی کنیم و به همین دلیل هم بود که به سراغ مذاکرات رفتیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در ابلاغیه جدیدی که اخیراً ازسوی مقام معظم رهبری در خصوص اجرای برنامه ششم از سوی ایشان تاکید شده٬ ما باید به دنبال رشد 8 درصدی باشیم که البته امروز تحقق این امر، کار بسیار دشواری است٬ اما بی‌شک در سال‌­های آتی باید این مهم عملیاتی و اجرایی شود. اگر ما رشد 8 درصد را بتوانیم اجرا کنیم٬ در سال 1400 و چند سال دیگر، درآمد کشور 59 درصد اضافه می‌‌شود و اگر ما بتوانیم 20 سال با رشد 8 درصدی پیش برویم، درآمد کشور ما 4.5 برابر می‌شود.

وی افزود: ما باید به سمت ایجاد اشتغال برای جوانان برویم. ما 32 میلیون جوان 20 تا 40 ساله در کشور داریم، ما پنجمین کشور دنیا در فارغ‌التحصیلی در رشته‌های مهندسی هستیم. ما قدرت بزرگی از نیروی انسانی داریم. منابع عظیم با موقعیت جغرافیای ممتاز داریم. وقتی تحریم کنار رفت٬ باید شرایط را برای تولید و اشتغال مهیا کنیم.

روحانی گفت: قبلا در ماه رمضان گفتم سیاست ما عوض نمی‌شود، مسیر ما اقتصاد مقاومتی است. ویژگی اقتصاد مقاومتی درون‌زا و برون‌نگر بودن است؛ یعنی تولید را باید بالا ببریم و صادرات غیر نفتی را بیشتر کنیم.

از همه منتقدان به خاطر انتقادهایشان تشکر می‌کنم

رییس جمهور ادامه داد: از همه منتقدان به خاطر انتقاداتشان تشکر می کنم و به آنها می‌گویند دستشان درد نکند. حامیان دولت که جای خود دارد٬ من از تلاش جوانانمان که با طراحی‌ها، عکس ها و حتی انتقادها و طنزهای زیبا در شبکه‌های اجتماعی در تمام طول مذاکرات همواره در کنار دولت بودند٬ تشکر می‌کنم.

با تعطیلی شبکه‌های اجتماعی مخالفم/ شبکه‌های اجتماعی کار بسیار عظیمی در این توافق کردند

وی افزود: زمانی صحبتی از تعطیلی برخی از شبکه‌های اجتماعی بود که من هم آن زمان و هم اکنون با آن مخالفم و معتقدم اگر مشکلی هست باید راه حل دیگری پیدا کنیم. ما به‌دنبال طرح‌های هوشمندی هستیم و این شبکه‌های اجتماعی کار بسیار عظیمی در این توافق کردند. منتقدان و ملت باید از تخریب، دروغ، اغراق و مبالغه و اتهام و تشویق افکار عمومی مبرا باشند که البته معتقدم ملت ما مبراست و اگر اقلیت کمی هم در این مسیر باشند٬ امیدوارم خداوند هدایتشان کند.

رییس شورای امنیت ملی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در اقتصاد موفق باشیم٬ باید همدل و همزبان باشیم و با توجه به این که امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام گرفت ان‌شاء الله همه با همدلی و همزبانی به اهدافی که مدت نظرمان است٬ برسیم.

مشکل ما به خاطر سانتریفیوژهای آلوده بود

روحانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بحث راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و استفاده ابزاری آژانس برای فشار به ایران اعلام کرد: البته مسئله دو سانتریفیوژ آلوده مطرح نبود٬ بلکه ما چند صد سانتریفیوژ آلوده داشتیم که با توجه به این که نمی‌دانستیم آنها آلوده هستند و دوستان ما در سازمان انرژی اتمی هم فکر می‌کردند این سانتریفیوژها نو است٬ دچار این مشکلات شدیم اما باید حواسمان جمع باشد چراکه ممکن است در آژانس یا در هر نهاد بین‌المللی دیگری آدم‌های ناجور هم باشند. ما در بحث شیمیایی چیزی شبیه به پروتکل الحاقی در موضوع هسته‌ای را داریم که همان کنوانسیون شیمیایی است و ما آن را پذیرفته‌ایم و سال‌هاست بازرس‌ها می‌آیند و می‌بینند و هیچ یک از اسرار ما فاش نشده است.

رییس جمهور افزود: اما این که می گویند بحث راستی‌آزمایی کره جنوبی در یک بعدازظهر انجام شده به این دلیل است که یک عده ای در آن کشور می‌خواستند مخفیانه دست به غنی‌سازی بزنند و دولت هم که تا پیش از بازرسی و کشف آژانس بی‌خبر بود٬ همه متهمان را دستگیر کرد و در آژانس متحد شد دیگر به دنبال غنی‌سازی نباشد٬ اما بحث غنی‌سازی ما موضوع دیگری است. ما هیچ خلافی مرتکب نشدیم٬ با این همه باید دقیق باشیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که هم اسرار کشور حفظ بشود و هم عزت ما و مردم ما و این مسئله امروز در معرض توجه همه جهانیان قرار گرفته و همه می‌دانند پیروزی بزرگ ما پیروزی غرور ماست.

روحانی با اشاره به اینکه تاکنون بیست سفر استانی انجام داده است، گفت: در جریان این سفرها، ششصد پروژه مهم اجرایی می‌شود و بخشی نیز در حال توافق برای اجراست. همچنین حدود 500 نفر از کارآفرینان ایرانی مقیم خارج از کشور به این بیست استان‌آمده‌اند که برخی از آنها حتی زاده استان دیگری هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز همه چه به لحاظ تبلیغاتی و چه تجاری و چه به لحاظ سرمایه‌گذاری هر کمکی که از دستشان بر می‌آید را برای دولت انجام می‌دهند، گفت:‌ اولین انتظار ما از ایرانیان داخل و خارج از کشور این است که تکنولوژی و سرمایه را به داخل بیاورند تا بخش‌های دولتی را تسهیل کنند.

با رو کردن  پرونده‌های قدیمی وقتمان را تلف نکنیم

رییس جمهور افزود:‌ خواهش من از مردم این است که فضا را امن کنیم. وقتی وزیر امور خارجه یک کشور به ایران سفر می‌کند٬ نگوییم این کشور بیست سال پیش خطا کرده است. پرونده‌های قدیمی را رو نکرده و وقتمان را نیز بیهوده تلف نکنیم.

روحانی با تاکید براینکه اشکالی ندارد برجام بررسی و نقد شود، گفت: در این رابطه ما مراحل قانونی را طی می‌کنیم و به روزی خواهیم رسید که 1+5 رسما لغو همه تحریم‌ها را اعلام می‌کند. ما ظرف حدود یک‌ماه اقدامات خود را انجام می‌دهیم و آژانس نیز این اقدامات را بررسی و تیک خواهد زد. البته اقدامات آژانس شکلی و نه محتوایی است. پس از آن لغو همه تحریم‌ها به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن لغو تحریم‌ها فضا عوض می‌شود، اظهار کرد: در این صورت سرمایه، تکنولوژی و نشاط به کشور می‌‌آید و دست ما برای فروش نفت بازتر خواهد شد. البته اینکه کسی فکر کند اگر امروز توافق شد، فردا صبح آثارش را خواهیم دید، ‌درست نیست.

رییس جمهور افزود:‌مردم بدانند این نهال درست کاشته شده و میوه می‌دهد اما باید زمان خود را سپری کند. در این دوران ما باید با یکدیگر همدل باشیم.

روحانی با تاکید براینکه‌ همه باید دولت را حمایت کنند، ادامه داد: ما مردم را در همه جا می‌خواهیم. دولت هیچ‌کجا بدون حمایت و حضور مردم موفق نبوده و هر کجا که این حضور را داشته‌ایم، موفقیت از آن ما بوده است.

رفت‌وآمدهای دیپلماتیک اصول ما را هیچ‌گاه تغییر نخواهد داد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تاثیر رفت‌وآمدهای دیپلماتیک و توافق صورت گرفته در روند اتفاقات منطقه گفت:‌ ما اصولی داریم که این اصول هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد. این اصول در مذاکرات هم تغییر نکرد. اصل ما می‌گفت برای توسعه نیاز به غنی‌سازی داریم. روی این اصل ایستادیم و آن را نیز به دست آوردیم. در منطقه نیز روی اصول خود خواهیم ایستاد.

توافق هسته‌ای فضای جدیدی برای حل سیاسی سریع‌تر مسائل منطقه‌ای ایجاد می‌کند

رییس جمهور با بیان اینکه توافق هسته‌ای فضای جدیدی را برای حل سیاسی سریع‌تر مسائل منطقه‌ای ایجاد می‌کند، گفت:‌ راه‌حل نهایی بحران‌های کشورهایی چون یمن و سوریه سیاسی است. بدون شک پس از این توافق برای اقداماتی که می‌خواهیم انجام دهیم، فضا تسهیل می‌شود و اصول ما نیز سرجای خود باقی خواهد ماند.

در پایان یکی از مجریان برنامه از رییس جمهو خواست که در یک گفت‌وگوی ویژه به تشریح عملکرد اقتصادی دولت بپردازد که روحانی گفت: همانطور که می‌دانید به دومین سالگرد دولت در اوایل شهریور نزدیک هستیم. حتما بنده مصاحبه‌‌ای برای عملکرد دوساله دولت خواهم داشت. این گفت‌وگوها می‌تواند به طور ویژه اقتصادی نیز باشد چراکه شاید مردم مایل باشند به ریز در جریان اقدامات اقتصادی دولت قرار گیرند. 

کد خبر : ۲۹۴۶۹۳