خبرگزاری کار ایران

خطاب به حامیان خود؛

اوباما خواستار فعالیت بیشتر حامیان توافق هسته‌ای شد

رئیس‌جمهور آمریکا از طرفداران توافق هسته‌ای با ایران خواست تا با فعالیت بیشتر صدای خود را به گوش اعضای کنگره برسانند و با مخالفانی که میلیون‌ها دلار پول هزینه لابی‌گری علیه این توافق می‌کنند، مقابله کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری‌ آمریکا، شامگاه پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی با گروه بزرگی از حامیان خود، از آنها خواست برای حمایت از توافق هسته‌ای با ایران فعالیت بیشتری انجام دهند و صدای خود را به گوش کنگره برسانند.

اوباما خطاب به حامیان خود گفت: «هم‌اکنون مخالفان توافق به سوی دفاتر کنگره هجوم آورده‌اند. گروه‌های مخالف توافق، مانند کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)، ۲۰ میلیون دلار خرج تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای با ایران کرده‌اند تا اعضای کنگره را زیر فشار بگذارند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود، برخی از اعضای کنگره که در هفته‌های اخیر با آنها دیدار داشته، دچار اعواج و تردید شده‌اند، چرا که زیر فشار سیاسی هستند.

اوباما در عین‌حال از همه حامیان توفق هسته‌ای به ویژه آنهایی که زیر فشار به تلاش خود ادامه می‌دهند، قدردانی کرد. او وضعیت حاضر را با زمان جنگ عراق مقایسه کرد و در این رابطه خاطرنشان تاکید کرد: «مخالفان جنگ عراق زمانی فعال شدند که دیگر دیر شده بود.»

اوباما خطاب به گروه‌های حامی توفق هسته‌ای گفت: «در غیاب صدای شما وضعیتی مشابه زمان جنگ عراق پیش خواهد آمد؛ وضعیتی که در آن ما از یک فرصت تاریخی توافق چشم‌پوشی کرده و در مسیر درگیری‌های نظامی احتمالی خواهیم افتاد.»

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ که روز ۱۴ جولای در وین اعلام شد، برای بررسی و تایید در اختیار کنگره آمریکا قرار گرفته است. این توافق توسط هر ۱۵ عضو شورای امنیت تأیید شده است. چند روز پس از تصویب توافق در شورای امنیت، اتحادیه اروپا نیز آن را به رسمیت شناخت.

کنگره آمریکا هم‌اکنون در حال بررسی این توافق است و جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را در دست دارند، با آن مخالف‌ هستند.

کد خبر : ۲۹۴۰۸۱