خبرگزاری کار ایران

ظریف در کنفرانس مشترک با موگرینی مطرح کرد:

آغاز سمت‌وسوی جدید گفت‌وگوی سطح بالای ایران با اتحادیه اروپا

وزیر خارجه کشورمان گفت: سمت‌وسوی جدیدی در گفت‌وگوی ایران با اتحادیه اروپا شروع شده که به آن گفت‌و‌گوهای سطح بالا می‌گوییم٬ نه انتقادی.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترکی که با فدریکا موگرینی در وزارت خارجه برگزار شد٬ خانم موگرینی با حضور در ایران بیگانه نیست و قبلا هم به عنوان شهروند در ایران حضور داشته و امروز که فصل جدیدی در روابط ایران با اتحادیه اروپا ایجاد شده به عنوان مسئول اتحادیه اروپا به کشور ما وارد شده است.

وی افزود: ما و اتحادیه اروپا دارای روابط گسترده‌ای در گذشته بودیم امیدواریم با  عبور از بحران‌های بی‌دلیل و غیرضروری از طریق توافق ایران با گروه 5+1 وارد مرحله جدیدی بشویم.

ظریف تاکید کرد: در سفر امروز موگرینی مباحث خوبی مطرح شد در مورد  اجرای برنامه جامع مشترک اقدام مشترک و در مورد آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا صحبت‌هایی داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: از روزی که جمع‌بندی‌هایی در وین شد تا روز توافق که در فاصله 60 تا 70 روز آینده به آن می‌رسیم٬ باید اقداماتی انجام شود؛ هم از طرف ما و هم از طرف اتحادیه اروپا این اقدامات آغاز شده است.

ظریف تاکید کرد: تصمیم‌گیری‌های اولیه توسط اتحادیه اروپا با تصویب جمع‌بندی و حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت. امیدواریم با همین روش همکاری ایران با آژانس برای حل موضوعات باقی‌مانده و همکاری اروپا با امریکا برای آماده‌سازی لغو تحریم‌ها شکل اجرایی بگیرد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ما امروز در مورد موضوعات مورد علاقه دو طرف حرف زدیم٬ گفت: در چند سال اخیر بحث‌‌های ما و اتحادیه اروپا روی موضوعات هسته‌ای متمرکز بود. قبل از آن در دوره‌هایی گفت‌وگوهایی را با اتحادیه اروپا داشتیم که گاهی انتقادی و گاهی جامع بود٬ امروز تصمیم داشتیم سمت‌وسوی جدیدی را در گفت‌وگوی ایران با اتحادیه اروپا شروع کنیم که در اتحادیه اروپا به آن گفت‌و‌گوهای سطح بالا می‌گوییم٬ نه جامع و نه انتقادی.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در آینده نزدیک این گفت‌و‌گوها در سطح معاونان وزارت امور خارجه و معاونان خانم موگرینی آغاز می‌شود و به تدریج در سطح وزرا ادامه خواهد یافت.

ظریف با بیان اینکه موضوعات مختلفی در گفت‌و‌گو با اتحادیه اروپا مورد نظر طرفین و محور همکاری‌ها قرار خواهد گرفت٬ گفت: این موضوعات شامل انرژی، حمل ونقل، تجارت،‌محیط زیست، حقوق بشر، مواد مختلف و سایر حوزه‌های همکاری است که ما و اتحادیه اروپا در این باره گفت‌وگو می‌کنیم و زمینه همکاری و اقدام مشترک را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: پس از اجرایی شدن توافق در گفت‌و‌گوهای سطح بالا موضوعات منطقه به ویژه بحران‌های منطقه که تهدید جدی نه تنها برای منطقه بلکه برای کل جهان به ویژه اعضای اتحادیه اروپا است را دنبال می‌کنیم. افراط گرایی و فرقه‌گرایی در منطقه ما امروز خشونت و ناامنی ایجاد کرده است و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به درگیری و خشونت انجامیده٬ بنابراین جزو نگرانی‌های مشترک ماست.

ظریف تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که علاوه بر اقدام مشترک برای اجرایی شدن برنامه جامع و توافق همکاری‌هایی نیز در حوزه مختلف؛ به‌ویژه در مورد منطقه داشته باشیم.

ظریف در پایان خاطرنشان کرد: اینجا می‌خواهم یک بار دیگر از سرکار خانم موگرینی و هیات همراهشان تشکر نموده و از نقش مثبت ایشان و همچنین نقش تاثیرگذار همکار محترمشان سرکار خانم اشمید قدردانی کنم و امیدوارم این توافق آغازی نو باشد برای همکاری‌های مشترک.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند توافق وین خطوط قرمز موردنظر را نادیده گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا، هر زمان تعهدی کرده است پایبند هم بوده و این پایبندی در زمان اجرای توافق ژنو در 20 ماهه گذشته با جدیت دنبال شده و مشهود است.

وی با اشاره به بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به برخی از دولت‌های غربی اظهار داشت: مردم ایران نسبت به گرایش‌ها و سیاست‌های برخی از کشورهای غربی نگرانی‌هایی دارند و ضرورت دارد با اجرای جدی، دقیق و منطبق با برنامه جامع اقدام مشترک کشورهای غربی و به خصوص آمریکا، تلاش کنند این بی‌اعتمادی را جبران کرده که طی آن فصل جدیدی از روابط مشترک اجرا خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: من نگرانی ندارم؛ پس از عبور و گذشتن از مراحل قانونی، ایران برنامه جامع اقدام مشترک را به شکل کامل اجرا می‌کند.

 

کد خبر : ۲۹۳۵۰۳