خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در فرانسه:

اوباما نسبت به نقش ایران در منطقه آگاه است/ عربستان باید سیاستش را در قبال ایران تغییر دهد

سفیر ایران در فرانسه گفت: اوباما فهمیده که ایران نقشی اساسی درمنطقه و جهان دارد و کشورمان موفق شده ثبات وامنیت خودرا بهتر ازدیگر کشورهای منطقه خاورمیانه تضمین کند.

به گزارش ایلنا، علی آهنی سفیر کشورمان درفرانسه در گفت‌وگو با نشریه ژئوپلیتیک فرانسوی ' Conflit' اظهار کرد: موضوع هسته‌ای ایران سیاسی شده است. این امر بهانه‌ای شده برای اینکه ایران‌هراسی را دامن زده و توجیه کنند. باید تمام نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. این امر بر آرامش منطقه ای و جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: مذاکرات بر دو اصل استوار است، اطمینان دادن به گروه 1+5 که برنامه هسته‌ای ما برای همیشه غیرنظامی باقی خواهد ماند و به ایران نیز اطمینان داده شود که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای آن ادامه خواهد یافت. مسلما، این کار با برداشتن تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورمان همراه خواهد بود.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از این تحریم‌ها رنج برده است؟ توضیح داد: ما به رغم تحریم‌ها توانسته‌ایم آن را مدیریت کنیم. ولی این تحریم‌ها رنج‌هایی را در برداشته است؛ دارو ومواد مصرفی بسیار گران‌قیمت را به مردم تحمیل کرد و به خصوص که چه انرژی برای مقابله و برای دور زدن این تحریم‌ها صرف شد.

آهنی درباره شدیدترین اثر این تحریم‌ها یادآور شد: بخش انرژی از فقدان سرمایه‌گذاری خارجی لطمه دید. این موضوع بر توان تولید و صادرات مواد هیدروکربونی ما وهمچنین بخش صنعت اثر گذاشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما می‌گویید که باراک اوباما بزرگترین رئیس جمهوری آمریکا ازسال 1979 به بعد بوده است؟ گفت: قضاوت در مورد رئیس جمهوری آمریکا، کار مردم این کشور است. آنچه به ما مربوط می‌شود، ما شاهد برخی اظهارات و برخی ژست‌ها بوده‌ایم هرچند که سیاست آمریکا تغییر نکرده است زیرا این امر درمعرض فشار برخی گروه‌ها یا برخی لابی‌های قدرتمند بوده است.

سفیرایران در فرانسه اظهار کرد: درطول سال‌ها، امریکا یک هدف را دنبال کرده است، بی‌ثبات کردن ایران، چیزی که اسمش را تا آمدن اوباما، تغییر رژیم در ایران گذاشته بودند اما او شاهد بود که ایران موفق شده است ثبات وامنیت خود را بهتر از بقیه کشورهای منطقه خاورمیانه تضمین کند. اوباما فهمیده که ایران ایفاکننده نقشی انکارناپذیر در منطقه است و مشارکتش برای حل مشکلات و بحران‌هایی که منطقه با آن مواجه است اجتناب‌ناپذیر است.

آهنی درپاسخ به این پرسش که آیا این تغییر رفتار آمریکا می‌تواند به خاطر ظهور داعش باشد تاکید کرد: گروه تروریستی داعش خود را به عنوان دولت اسلامی معرفی می‌کند ولی نه دولت است و نه اسلامی. این گروه چهره اسلام را تخریب کرده است. تغییر نگاه آمریکا و ژست و اظهاراتی را که به آن اشاره کردم به قبل از ظهور داعش باز می‌گردد.

وی درباره اینکه توافق هسته‌ای هم از سوی جمهوریخواهان کنگره و هم از سوی اسرائیل وعربستان سعودی مورد انتقاد است، توضیح داد: هرکدام از این گروه‌ها، منافع خاص خودشان را دنبال می‌کنند.عربستان سعودی باید به تغییر سیاست و روش‌های خود بیاندیشد اگر می‌خواهد نقشی که شایسته آن است را بازی کند. این کشور به جای اندیشیدن به رقابت، باید به فکر همکاری با ما باشد زیرا ما دو کشور مهم جهان اسلام هستیم.

سفیر ایران در فرانسه تصریح کرد: جمهوریخواهان آمریکایی نیز سیاست خصمانهای علیه ایران داشته‌اند. ولی توافق هسته‌ای به ما اجازه خواهد داد انرژی خود را به نفع ثبات منطقه به کار بگیریم. چیزی که در جهت منافع آمریکا هم خواهد بود.

آهنی در ادامه بیان کرد: رژیم اسرائیل مشکلات داخلی خودش را دارد و نمی‌تواند در مسیری که الان طی می‌کند، ادامه دهد. حساسیت جهان اسلام در برابر مخالفت این رژیم با فلسطینی‌ها بسیار شدید است.

وی افزود: مردم فلسطین از انفعال بسیاری از دولت‌های مسلمان رنج می‌بردند ولی داده‌ها تغییر خواهند کرد و الان هم تغییر کرده‌اند. نمی‌توان بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و همبستگی با مردم فلسطین را نادیده گرفت و در برخی کشورهای منطقه باید بیشتر نگران آن چیزی باشند که افکارعمومی‌شان به آن می‌اندیشند.

سفیر ایران در پاریس گفت: ما مخالف تفرقه بین اهل تشیع و تسنن هستیم. ما همه مسلمانیم و همه مسلمانان به خدای واحد، یک قرآن و یک پیامبر اعتقاد دارند. مشکل در وجود عناصر افراطی در بین اهل تسنن وتشیع است. باید از این عناصر افراطی فاصله گرفت و در مسیر همزیستی و همکاری حرکت کرد.

آهنی ادامه داد: ایران در ایجاد هم‌زیستی بین اکثریت شیعه و اقلیت سنی و همچنین اقلیت مسیحی و یهودی موفق بوده است. ما می‌خواهیم دیالوگ وهمکاری با کشورهای مختلف سنی و از جمله عربستان سعودی را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: ما نسبت به سرنوشت شیعیان درعربستان بی‌تفاوت نیستیم؛ همانطور که در مورد سرنوشت جامعه سنی این کشور نیز دغدغه داریم. ما معتقدیم که باید در مسیر دمکراسی حرکت کرد و به اصل هر نفر، یک رای در تمام کشورها احترام گذاشت.

سفیر ایران در فرانسه در پاسخ به این پرسش که آیا شما ایران را به عنوان یک دمکراسی می‌دانید؟ یادآور شد: مسلما ایران کشوری دموکراتیک است اما یک دمکراسی متفاوت از دمکراسی مد نظر شما در کشورمان حاکم است زیرا دمکراسی در کشورما یک دمکراسی دینی است.

آهنی افزود: فهم این امر در کشوری لائیک همچون فرانسه می‌تواند دشوار باشد. فقط یک مدل دمکراسی که در دنیا وجود ندارد. مدل دمکراسی ما یک مدل جوان است که 36 سال دارد و در حال شکوفایی است و دمکراسی‌های غربی بی‌نقص نیستند.

وی توضیح داد: دمکراسی ما نیز بی‌نقص نیست ولی اگر با اوضاع دیگر کشورهای خاورمیانه مقایسه کنید تفاوت را مشاهده خواهید کرد. تمام نهادهای ایرانی مستقیما یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب شده‌اند. فکرش را بکنید که هر وزیر باید در برابر مجلس حضور یابد و جداگانه رای اعتماد مجلس را بگیرد.

سفیر ایران در فرانسه تاکید کرد: سال‌هاست که در کشور ما، مجلس دستورکار خود را خودش تعیین می‌کند، در حالی که در فرانسه، از سال 2008 به بعد این کار انجام می‌شود و آن هم فقط برای نیمی از دستورکار مجلس که البته قبلا دولت تمامی دستورکار مجلس را تعیین می‌کرد. همه اینها در غرب ناشناخته مانده‌اند ولی واقعیت‌های دمکراسی ما را نشان می‌دهند.

آهنی درباره اینکه نزدیکی روابط با واشنگتن باعث نمی‌شود که بین شما با مسکو و پکن فاصله ایجاد شود گفت: روسیه و چین منافع خودشان را دارند؛ ما نیز منافع خودمان را داریم وهمکاری با آنها نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته است. این کاملا با روابط آمریکا که با اختلاف‌های عمیقی مواجه بوده و باعث یک بی‌اعتمادی قابل ملاحظه هم شده است، فرق می‌کند.

وی یادآور شد: به کودتا علیه مصدق در سال 1953 که سازمان سیا در آن نقش داشت فکر کنید. آیا آمریکایی‌ها واقعا رفتارشان را در قبال ما تغییر می‌دهند؟ این یک عنصر تعیین‌کننده برای آینده خواهد بود.

سفیر ایران در فرانسه درباره حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران پس از لغو تحریم‌ها گفت: شرکت‌های فرانسوی قبلا، در ایران حضور داشتند و تصویری نسبتا مثبت ازخود به جا گذاشته‌اند، ولی امروزه این شرکت‌ها به خصوص به دلایل بانکی بسیار محتاط هستند.

آهنی افزود: دیگر شرکت‌های اروپایی و همچنین آمریکایی بسیار فعال هستند. آنها خود را برای فعالیت به محض برداشته شدن تحریم‌ها آماده می‌کنند و اکنون هم در کشور ما حضور دارند.

وی گفت: شرکت‌های فرانسوی نباید وقت را از دست بدهند و زمان موردنظر برای فعالیت آنان فرارسیده است.

کد خبر : ۲۸۹۲۲۱