خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش گرامیداشت قوه قضاییه:

دستگاه قضا با سرعت بیشتر به تخلفات رسیدگی کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایلی که حوادث سخت نتوانست در اراده ملت ایران تاثیر بگذارد٬ ریشه‌دار بودن این ملت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در همایش سراسری گرامیداشت هفته قوه قضاییه ضمن تبریک هفته قوه قضاییه گفت: لازم است در این مراسم یاد آیت‌الله شهید بهشتی را گرامی بداریم. حوادثی که پس از انقلاب به این کشور گذشت٬ آنقدر ابعاد متنوعی داشت که بسیار قابل مطالعه و تامل است که چگونه یک ملت توانست این مقدار ترور و توطئه و مشکلاتی نظیر جنگ را تحمل کند و در مقابل آن٬ اراده قوی پیدا کند.

وی افزود: در سال‌های پس از انقلاب شاهد اتفاقاتی بودیم که اگر برای کشور دیگری رخ می‌داد٬ علی‌القاعده باید کمر خم می‌کرد٬ اما در کشور ما این حوادث به پشتوانه‌ای برای ملت تبدیل شد.

رئیس مجلس یادآور شد: از ابتدای انقلاب٬ جریان‌های تجزیه‌طلب و گروهک‌های تروریستی تلاش کردند به انقلاب ضربه بزنند٬ ما بیش از 17 هزار شهید جریان‌های تروریستی را داشتیم. پس از آن  در جنگ تحمیلی نیز  قوای استکباری و برخی کشورهای منطقه دست به دست هم دادند و مقابل ایران ایستادگی کردند. یکی از دلایلی که این حوادث نتوانست در اراده ملت  ایران تاثیر بگذارد٬ ریشه‌دار بودن این ملت است که از سابقه تمدنی عمیق برخوردارند.

وی ادامه داد: همین تمدن ریشه‌دار بود که باعث شد ملت ایران با تدبیر این حوادث را پشتیبان راه خود قرار دهد. در این مدت ملت ایران با تفکرات مختلفی رو به رو شده٬ اما توانستند آنها را درون فرهنگ خود اعتلا بدهند. همین روحیه بود که موجب شد ملت ایران مصائب را با بردباری تحمل کند٬ نه اینکه راه خود را گم کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ملت ایران در مقابل مصائبی که غرب و آمریکا و دار و دسته آنها در داخل ایجاد کردند؛ نه تنها راه خود را گم نکرد٬ بلکه به اراده قوی‌تری برابر استکبار رسید، گفت: اصالت ملت ایران در مواجهه با حوادث مختلف٬ این توانمندی را دارد که مشکلات را درون فرهنگ خود هضم کند.

رئیس مجلس هوشمندی رهبری در زمان امام و همچنین آیت‌الله خامنه‌ای را از دیگر دلایل اراده ملت ایران برابر حوادث مختلف  دانست و گفت: رهبری کشور توانست طی این سال‌ها به اراده ملت ایران جهت بدهد تا در مقابل مصائب روحیه داشته باشند. هدایت‌های رهبری در این زمینه نقش بی‌بدیلی داشت.

لاریجانی با بیان اینکه ما باید از تجربه‌های گذشته خود استفاده کنیم٬ گفت: حادثه‌ای مثل هفتم تیر که در آن رئیس دیوان عالی کشور و تعداد زیادی از سیاستمداران به شهادت رسیدند٬ لرزه شدیدی برای کشور محسوب می‌شد٬ اما باید بررسی شود که چگونه این لرزه٬ تزلزلی در اراده این ملت ایجاد نکرد و حتی آنها را قوی‌تر کرد. ما باید به درستی از میراث گذشته خود درس بگیریم و بتوانیم از این میراث برای رویارویی با چالش‌های آینده استفاده کنیم.

رئیس قوه مقننه یکی از چالش‌های کنونی کشور در سطح ملی را پرونده هسته‌ای دانست و افزود: رفتار غربی‌ها در خصوص پرونده هسته‌ای همانند برخورد دوگانه غرب در برخورد با تروریست‌ها و پذیرایی از آنها در کشورشان است که هیچ توجیه حقوقی و اخلاق سیاسی ندارد.

وی با اشاره به حضور گروهک‌های ضدانقلاب در کشورهای غربی یادآور شد: آنها در آنجا میتینگ می‌گذارند و گاهی هم با دستگاه‌های رسمی  ارتباط دارند و این با فریاد غربی‌ها برای مبارزه با تروریسم سازگاری ندارد. باید ساز و کاری به وجود آید که کشورهایی که از تروریست‌ها پذیرایی می‌کنند٬هزینه بدهند. همانطور که غربی‌ها به ناروا احکامی را به ما می‌دهند.

رئیس مجلس در ادامه به سخنان چند روز پیش مقام معظم رهبری در جمع  کارگزاران نظام اشاره کرد و اظهار داشت: رهبری در سخنرانی‌شان سابقه مساله هسته‌ای را  توضیح دادند که چگونه این مساله شکل گرفته است. سال گذشته که خاطرات وزیر خارجه سابق آمریکا چاپ شد٬ فصلی از آن کتاب درباره ایران بود و شما در این فصل به رفتار غیرمعقول و بغض‌آلود آمریکا را مشاهده می‌کنید و می‌بینید که او بر خود می‌بالد که جمله تحریم‌های همه جانبه و فلج کننده‌اش مورد خوشایند نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه تمام رفتار غربی‌‌‌ها در انجام محدودیت‌ها و تحریم این بوده٬ که ایران غنی‌سازی و تحقیق و توسعه نداشته باشد٬ تصریح کرد:  وزیر سابق امور خارجه آمریکا وقتی مسئله مذاکره 1+5 مطرح شد٬ ابتدا اطلاعیه‌ای داد مبنی بر اینکه قبل از مذاکره باید غنی سازی تعلیق شود و سپس قطعنامه دادند که غنی سازی متوقف شود. پس تمامی هدفشان این بود این ایران فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را تعطیل کند٬ آیا موفق شدند؟  آیا غنی‌سازی قبل و بعد از مذاکرات تعطیل شد؟ ایران تسلیم نشد و این عدم تسلیم موجب ناامیدی آنها شد و چون ناامید شدند از کانال‌های مختلف تقاضا دادند که مذاکره شود و این هم مربوط به یک سال پایانی دولت قبل بود و قبول کردند که غنی‌سازی انجام شود و در مطلبی هم که ارسال کرده بودند٬ این نکته را درج کردند.

رئیس قوه مقننه هدف ایران را حفظ فناوری هسته‌ای دانست و اضافه کرد: غربی‌ها هم غنی‌سازی را و هم  تحقیق و توسعه ما را پذیرفتند و البته همانطور که مقام معظم رهبری بیان کرد ما شاید محدودیت‌هایی را بپذیریم٬ اما این محدودیت ضربه‌ای به ما نمی‌زند. البته مذاکرات حواشی نیز دارد؛ اینکه وزرای خارجه غربی ژست‌هایی را می‌گیرند٬ این ژست‌ها جنبه تبلیغاتی دارند. آنها اصل موضوع غنی‌سازی را پذیرفته‌اند٬ پس باید رفتار عاقلانه داشته باشند و این رفتار عاقلانه٬ پایبندی به تعهداتشان است.

 وی با بیان اینکه طولانی شدن مذاکرات به خاطر مطرح شدن خواسته‌های جدید است، ابراز داشت:  آنها فکر می‌کنند با طرح مسائل جدید می‌توانند امتیازات بیشتری بگیرند و این مسئله به قدرت چانه‌زنیشان می‌افزاید٬ اما کار دقیق پذیرش تعهدات قبلی است.

رئیس مجلس در خصوص طرح اخیر  مجلس در رابطه با حفظ دستاوردهای هسته‌ای بیان کرد: در مذاکرات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه ما نباید آسیب ببیند و به نظر می‌رسد نمایندگان با دقت نظر این قانون را تصویب کردند٬ تا هم در مسائل حاشیه‌ای دست مذاکره کنندگان بسته نشود و هم خطوط قرمز حفظ شود.

لاریجانی با یادآوری اشغال عراق توسط غربی‌ها در حدود 10 سال پیش عنوان کرد: غربی‌ها فکر می‌کردند با اشغال عراق می‌توانند زور بگویند. تونی بلر در یک موقع از نیروهای انگلیسی در جنوب عراق سان دید و آن موقع مذاکرات در تهران در جریان بود. وی در آن هنگام گفت که میوه اشغال عراق را در تهران خواهیم چید٬ اما این مساله رخ نداد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: تصور نکنید ایران نیازمند توافق است٬ ما از توافق و مذاکرات استقبال می‌کنیم٬ چون به نفع همه است٬ اما ایران را از مسیر مذاکره منحرف نکنید٬ چراکه این مسئله موجب شتاب‌ گرفتن در مسیر پیشرفت هسته‌ای خواهد شد و امیدواریم مسیر مذاکرات با دقت و هدایت رهبری  به سرانجام برسد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مساله فساد گفت: یکی از مشکلات ما در این باره مشکلات ساختاری است؛ در این مدت کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و قوه قضاییه کار مشترکی را انجام دادند که به نتیجه مطلوبی رسیده و آن تشکیل سازمان مبارزه با فساد اقتصادی است تا این مسئله را با سرعت بیشتری رسیدگی کنند. کارهای اصلی این طرح انجام شده پس از تعطیلات کوتاه مجلس  این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس حجم پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه را تکان‌ دهنده برشمرد و اظهار داشت:  این پرونده‌ها بنا بر گزارش شما سالانه 5 درصد نیز افزایش می‌یابد. افزایش تعداد قضات و زندانیان  برخورد با معلول است  و باید دید که کشورهای قوام یافته در مساله توسعه با چنین مسائلی چگونه برخورد می‌کنند. در اکثر کشورهای توسعه یافته تعداد پرونده‌ها اندک و مدت رسیدگی کوتاه است و البته من فکر می‌کنم که این مشکل چند وجهی است.

لاریجانی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد٬ گفت: غالباً همه از مسئولان قوه قضائیه در این مورد گله می‌کنند٬ پس این مشکل مهمی است. پیشنهاد می‌کنم برای این کار٬ گروه حرفه‌ای از تخصص‌های مختلف انتخاب شوند و سفارش دهیم ظرف یک سال بررسی‌های لازم را انجام داده و راهکارها و مدلی برای انجام اصلاحاتی در این زمینه ارائه کنند. متاسفانه در ایران کمتر از این اصلاحات استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به کار وصله پینه‌ای در کشور نیاز نداریم٬ گفت: بعید می‌دانم دستگاه‌های دیوانی ما قدرت چنین همه‌جانبه‌نگری را داشته باشند٬ بنابراین پیشنهاد ما این است که یک گروه خارج از سیستم از تخصص‌های مختلف ایجاد کنیم٬ تا مطالعه دقیقی برای وضعیت فعلی داشته باشند و بررسی کنند چه اقداماتی برای پیشگیری از وقوع جرم لازم است.

رئیس مجلس یادآور شد: اینکه می‌گوییم عناوین مجرمانه قوانین باید کاهش پیدا کند٬ یا ساختار قوه قضائیه باید انعطاف و سرعت عمل داشته باشد را می‌توان در همین گروه تخصصی مورد بررسی قرار داد. ما احتیاج به مطالعه همه جانبه و پیدا کردن مدل داریم.

لاریجانی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: در این شرایط باید محور کار را رونق تولید در کشور قرار دهیم و این باید راهکار اصلی ما باشد. بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما که سرمایه‌گذاری کرده‌اند٬ الان سرپا نیستند و به شکل نیمه‌کاره یا تعطیل درآمده‌اند. سیکل بهم تنیده‌ای در این میان ایجاد شده و شرایط اقتضا می‌کند که قوه قضائیه طبیبانه با موضوع تولید برخورد کند. اینکه هر فردی را که معوقه دارد٬ به خط کنیم و به زندان بیاندازیم دردی را دوا نمی‌کند٬ البته اگر کسی سوءاستفاده کرده٬ قطعاً باید با آن برخورد کرد٬ اما مشکل بسیاری از بنگاه‌های تولیدی ما سوءاستفاده نیست٬ بلکه شرایط کشور این مشکلات را برای آنها ایجاد کرده است.

رئیس مجلس با بیان اینکه در مورد معوقات قانون دست دولت را باز گذاشته٬ گفت: نمی‌دانم چرا دولت از این امکان استفاده نمی‌کند. می‌توان معوقات را تقسیط کرد. البته شنیده‌ام که دولت کمیته‌ای در سطح استان‌ها گذاشته تا به بنگاه‌های اقتصادی رسیدگی کند٬ اما قوه قضائیه نیز باید در ایجاد امنیت اقتصادی به بخش‌های تولیدی انگیزه بدهد.

لاریجانی با انتقاد از طولانی بودن سیستم اداری در ایران گفت: برخی کشورها در چند ساعت زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند٬ اما در کشور ما سرمایه‌گذاری برای افراد بیش از 200 روز طول می‌کشد٬ خب سرمایه‌گذار فرار می‌کند٬ در این شرایط امنیت اقتصادی بسیار مهم است. قوه قضائیه باید به سرمایه‌گذاران اطمینان بدهد وارد کار شوند و باید کمک‌کننده به تولیدکنندگان باشد.

وی افزود: اگر کسی مشکل بانکی پیدا کرد٬ باید به او فرصت داد و به دولت باید گفت که بدهی او را تقسیط کنند.

رئیس قوه مقننه با تاکید براینکه از مهم‌ترین چالش‌های حوزه اقتصادی درون بخش تولید است٬ گفت: قوه قضائیه می‌تواند به این بخش آرامش بدهد و تولیدکنندگان را امیدوار کند به اینکه جایی هست که پناه آنها باشد.

لاریجانی با اشاره به تاکیدات رهبری نسبت به بنگاه‌های کوچک گفت: ایجاد اشتغال در این بنگاه‌ها بسیار مهم است٬ اما اکثر این بنگاه‌ها مشکل بدهی داشته و در لیست قرمز قرار دارند. در حالی که سرمایه در گردش می‌خواهد.  قوه قضائیه می‌تواند ضمن کمک به این بنگاه‌ها به دولت نیز کمک کند تا از قانون استفاده کرده و به داد تولید برسد. متاسفانه زمانی نصف صندوق از بانک‌ها استفاده می‌شد اما الان به گونه‌ای رفتار می‌کند که انگار کشور با مشکلی مواجه نیست.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت رعایت ادب دیوانی در مواجهه با ارباب رجوع گفت: نمی‌توان با ارباب رجوع با بی‌ادبی  رفتار کرد در اکثر ادارات ما از سر شکم‌سیری با ارباب رجوع رفتار می‌شود. دست آنها را نمی‌گیرند در حالی که چنین رفتاری را ما در هیچ کشوری ندیده‌ایم. این فرهنگ باید عوض شود همه دستگاه‌های اداری ما باید در خدمت تولیدکنندگان قرار گیرند.

وی گفت: قوه قضائیه می‌تواند دولت و مجلس را دعوت کند و بررسی کند که چرا یک قانون اجرا نشده و چطور می‌توان آن را اجرایی کرد. مدیران کل استان‌ها نیز در این زمینه می‌توانند خیلی کمک کنند تا با همکاری قوای سه‌گانه بخش تولید را امیدوار کنیم.

علی لاریجانی با اشاره به موضوع انتخابات و ارتباط آن با قوه قضائیه گفت: ما انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را در ماه‌های آینده پیش‌رو داریم. برگزاری انتخابات سالم در گرو رسیدگی فوری به تخلفات است. اگر می‌خواهیم انتخابات سالم باشد باید قوه قضائیه از قبل سازوکاری داشته باشد٬ تا با تخلفات برخورد شود. اینکه کسی در انتخابات تخلفات انبوه کند و درج در پرونده شده و شورای نگهبان به آن رسیدگی کند٬ به معنی این است که ما این موضوع را تصویر می‌کنیم که شرایط انتخابات٬ شرایط بزن و در رویی است در حالی که دود همه اینها به چشم مردم می‌رود.

رئیس مجلس گفت: وقتی یک نفر تخلف می کند باعث می شود که حداقل یک صندوق رای به خاطر او باطل شود و مردم تاوان این کار را می دهند؛ در حالی که قانون گفته با تخلفات چه خرید و فروش رای و چه افتراء و توهین باید برخورد شود قطعا اگر برخورد فوری با این تخلفات صورت گیرد٬ انتخابات به شکل سالم برگزار می شود.

وی افزود: چون در کشور سابقه این کار را داریم٬ پیشنهاد من این است که از هم اکنون قوه قضاییه دستورالعمل لازم را برای برگزاری انتخاباتی سالم تدوین کند٬ تا اگر مطابق قانون تخلفاتی در انتخابات رخ داد٬ با سرعت با آن برخورد شود و مانع تاثیر گذاری اقدامات متخلفانی شود که ممکن است نتیجه آن اقدامات ابطال انتخابات باشد٬ این اقدام می تواند نقش مهمی برای آینده کشور داشته باشد.

رئیس مجلس در ادامه امنیت اجتماعی را یکی از مهمترین مطالبات مردم از قوه قضاییه برشمرد گفت: بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی باید در مورد پرونده‌ها کار کنند٬ تا به نتیجه برسند٬ اما نوع رفتار قوه قضاییه و اعلام آن و وظیفه پوشش این اقدامات توسط رسانه‌ها می‌تواند بازدارندگی جدی داشته باشد.

رسانه‌ها باید برخورد با تخلفات را به گونه‌ای منعکس کنند که نقش بازدارنده داشته باشد و اقدامات قوه قضاییه را به گونه ای پوشش دهند که روی اراده جامعه تاثیر بگذارند.

وی افزود: گاهی لازم است قوه قضاییه در برخی موارد با سرعت و جدیت برخورد کند تا همه متوجه شوند. فکر می‌کنم هنوز ساز و کار پخته‌ای در کشور بوجود نیامده٬ که کار قوه قضاییه به خوبی پوشش داده شود٬ یا  قوه قضاییه ساز و کاری داشته باشد که با سرعت بیشتر به تخلفات رسیدگی کند و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه کند این از لحاظ ایجاد آرامش در کشور فوق العاده مهم است.

وی در پایان گفت: ما هم تلاش می‌کنیم در مجلس با قوه قضاییه بیش از گذشته همکاری داشته باشیم.

کد خبر : ۲۸۶۷۳۶