خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه شورای عالی مناطق آزاد:

میزان واردات در مناطق آزاد بیش از صادرات است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اختلاف نظرهای کارشناسی در دستگاه های اجرایی که گاهی مانع از اجرای برخی برنامه های اقتصادی می شود، گفت: توسعه، سرمایه گذاری و اشتغالزایی از اولویت های اصلی دولت است و از هیچ مدیری پذیرفته نیست که در این شرایط با بهانه های کوچک مانع از توسعه سرمایه گذاری و اشتغالزایی در کشور شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، گفت: در شرایطی که کشور با برخی مشکلات و گرفتاری ها مواجه است، از دستگاه های اجرایی توقع داریم همه ظرفیت خود را برای رفع مشکلات بکار گیرند و با این جهت گیری فعالیت کنند که هدف اصلی شان رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی باشد.

وی هدف از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را جذب سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: این امر در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته و این مناطق با این هدف از برخی مقررات معاف شده اند تا زمینه توسعه صادرات فراهم شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ایجاد سه منطقه آزاد قشم، کیش و چابهار در برنامه اول توسعه، اظهار داشت: علی رغم اینکه انتظار داشتیم با ایجاد این مناطق تحولی در صادرات و توسعه کشور ایجاد شود، متاسفانه آنطور که انتظار می رفت نتوانستیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

جهانگیری با یادآوری این نکته که هم اکنون بر خلاف انتظارات، سهم مناطق آزاد از واردات بیشتر از صادرات است خاطرنشان کرد: در مقطعی قرار شد که خرده فروشی در این مناطق ممنوع باشد تا از تبدیل این مناطق به محلی برای واردات کالا جلوگیری شود اما هم اکنون در برخی از این مناطق شاهد آن هستیم که میزان واردات بیش از صادرات است.

وی تصریح کرد: در یکی از جلسات گذشته این شورا مقرر شده بود که دبیرخانه نقاط ضعف و ایرادات موجود را بررسی کند و به آسیب شناسی این موضوع بپردازد که چرا نتوانسته‌ایم به اهداف مدنظر در مناطق آزاد دست پیدا کنیم. این موضوع هم اکنون در دستور کار دبیرخانه است و در یکی از جلسات آتی به این موضوع پرداخته خواهد شد.

در این جلسه ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورا پیشنهاد لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در استان گلستان را مطرح کرد و پس از بحث و تبادل نظر در خصوص آن و نیز توضیحات استاندار گلستان پیرامون قابلیت ها و مزیت های منطقه اینچه برون، با رای مثبت اعضای جلسه به تصویب رسید.

در این نشست که وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، راه و شهرسازی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس کل بانک مرکزی، رییس کل گمرک و نمایندگان سایر دستگاه های مرتبط نیز حضور داشتند، پیشنهاد لایحه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرستان های فسا، ابرکوه، میبد، گچساران، ارومیه، خواف و قوچان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه نظرات مختلف به تصویب رسید.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه نیز گزارشی از برنامه کلان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ارائه کرد که مقرر شد این برنامه در کمیسیون فرهنگی دولت بررسی و در صورت تایید در آن کمیسیون، مصوب شورا تلقی شود.

پیشنهاد تغییر سازمان مسئول مناطق ویژه اقتصادی دامغان و سلماس از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد و پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.

کد خبر : ۲۸۲۷۳۸