خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

تروریست‌ها در آینده عراق جایگاهی ندارند

رییس قوه مقننه با بیان اینکه تروریست‌ها در آینده عراق جایگاهی ندارند تصریح کرد: تروریست‌ها با خجالت عراق را ترک می‌کنند و در سوریه نیز با وجود ارتش قوی این کشور اینگونه خواهد بود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در مصاحبه با پایگاه خبری فرامنطقه‌ای العهد وابسته به حزب الله لبنان درباره تاریخچه مبارزات جریان مقاومت با رژیم صهیونیستی گفت: جریان مقاومت توانست صهیونیست‌ها را خجالت زده و از منطقه بیرون کند و این نشان می‌دهد اگر مسلمانان روی پای خود بایستند و مجاهدت داشته باشند اسرائیل به مانند کف روی آب خواهد بود. البته شرط مقاومت و پیروزی داشتن روحیه مجاهدت و ایستادگی بوده که باعث عزت و شرف برای مسلمانان است.

وی در خصوص شکست‌های پی در پی کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی اظهار کرد: این شکست‌ها به دلیل این بوده که کشورهای عربی لباس جهاد را از تن بیرون کردند، امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه می فرماید اگر مسلمانان لباس جنگ را در بیاورند لباس خاری به تنشان پوشیده می شود. حزب‌الله و مقاومت در لبنان این هوشیاری را داشتند که تربیت خود را براساس اصول مجاهدت و ایستادگی قرار دهند و الحمدلله توانستند برای ملت لبنان و همه مسلمانان پیروزی بیافرینند، دستاورد مقاومت و مجاهدت حزب الله برای لبنان این بود که جنوب این کشور را از وجود صهیونیست‌ها پاک کردند که انجام این مهم خدمت بزرگ حزب الله به مردم لبنان محسوب می‌شود.

رییس قوه مقننه ادامه داد: دستاورد دیگر پیروزی حزب الله برای تمامی مسلمانان عزت بود چون باعث شد که رژیم صهیونیستی این سیلی را بخورد که در جنگ 33 روزه نیز شکست بخورد و اگر این نبود این رژیم می‌توانست برای کشورهای منطقه مزاحمت ایجاد کند. این شکست های رژیم صهیونیستی باعث شده که آنان بفهمند قدرت برتر منطقه نیستند و دست از مزاحمت و ماجراجویی در منطقه بردارند، ان شاءالله این دستاوردها پشتوانه ای برای همه مسلمانان شود که دست به دست هم دهند و با هم افزایی در مقابل جریان کفر در عالم که سمبل آن رژیم صهیونیستی است، توفیق پیدا کنند.

لاریجانی افزود: در دوره اخیر حزب الله توانست در مبارزه با صهیونیست‌ها در خارج از مرزهای خود مقاومت کند می‌توان به نمونه آن در سوریه اشاره کرد البته در سوریه فقط تکفیری‌ها نیستند چون جریان تکفیری از یک پشتوانه قوی و جریان‌های استکباری و صهیونیستی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: در مبارزه و جنگ با تروریست‌ها چه کسی است که نداند این سلاح ها و امکانات کشورهای بزرگ و ایادی آنها است که در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد و حتی بعضی از مجروحان گروه‌های تروریستی را صهیونیست‌ها مداوا می‌کنند و آموزش‌های لازم را به آنان ارائه می‌دهند.

لاریجانی با بیان اینکه در حال حاضر مسلمانان با جبهه‌ای تروریستی روبرو هستند که بیرق لا اله الا الله را در دست دارند اما از پشت به مسلمانان خنجر می زنند، تصریح کرد: حزب الله با فراست و تیزهوشی توانسته یک مبارزه جدی را علیه تروریست ها نشان دهد و بعدها مشخص خواهد شد که این مبارزه سخت تر از مبارزه با صهیونیست ها به صورت مبارزه مستقیم بوده به دلیل اینکه در این مبارزه از موضوع نفاق استفاده می شود همچنان که امام علی(ع) در جنگ با خوارج فرمودند این مبارزه سخت تر است، کفر در صدر اسلام صف مشخصی داشت اما منافقین دارای صف مشخصی نیستند. ان شاءالله حزب الله در این معرکه نیز پیروز خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس در خصوص پیشروی اخیر داعش در سوریه گفت: در جنگ‌ها همیشه کرّ و فرّ وجود دارد، بعضی وقت‌ها طرفی در بعضی مناطق جلو می‌رود و این موضوع در جنگ 8 ساله علیه ایران نیز بود و با وجود شکست در برخی جبهه ها ما در جبهه های دیگر پیروز شدیم.

رئیس مجلس ادامه داد: عامل روشن در مسائل اخیر سوریه این است که برخی کشورها که در مسائل منطقه اختلافاتی با هم داشتند به توافقاتی دست یافته‌اند مخصوصا براساس اطلاعاتی که ما داریم در برخی از کشورها آموزش‌هایی به تروریست‌ها تحت عنوان اینکه اینان معتدل‌تر هستند، داده می‌شود، اما نباید فراموش کرد آدم کشی‌ها و مردم کشی در سوریه را این افراد به اصطلاح معتدل انجام داده بودند.

وی افزود: در حال حاضر در دو کشور به افراد آموزش داده و تجهیزات آنها تأمین می‌شود تا بتوانند به صورت تاکتیکی در این منطقه نفوذ کنند، مخصوصا بعد از شکست هایی که جریان داعش در عراق و سوریه متحمل شدند و می خواهند حفظ آبرویی کنند تا این معادله دستاوردهای سیاسی بیشتری داشته باشد.

لاریجانی همچنین در خصوص نقش قطر و ترکیه در این موضوعات گفت: طبعا اینها هستند دیگر، البته فقط اینها نیستند، به هر حال هماهنگی هایی برای این امور انجام داده اند، اما مطمئناً مسائل سوریه را با این اقدامات نمی توان حل کرد چون کشور سوریه قدرت ایستادگی خوبی در چهار سال گذشته از خود نشان داده است و حوادث اخیر تاکتیکی بوده و در جنگ‌ها وجود دارد، البته عوامل پشت صحنه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: تردیدی نداشته باشید جریان‌های تروریستی هر جایی را که می‌توانستند بگیرند، گرفتند و در جاهای لرزان، سیطره گذاشتند اما مردم بیرونشان کردند که نمونه آن در کشور عراق است، در عراق هم کرّ و فرّ وجود دارد و این طبیعت جنگ بوده، اما نکته این است که آمریکا و کشورهای ائتلاف کار مهمی را انجام نمی‌دهند و این نشان از علاقه همچین کشورهایی به ماندگاری جریان تروریسم در منطقه است؛ چون این جریان تروریستی باعث فرسایش انرژی مسلمانان شده و در محاسبات جدید خود می‌گویند عنصر جدیدی در منطقه حادث شده که می‌تواند درگیری بین نیروهای مسلمان ایجاد کند.

رئیس مجلس افزود: شیعه و سنی، ایزدی و کرد را درگیر می‌کنند، در یمن جریان تروریستی به وجود آورند و نکته این است که ثمره آن به دست کشورهای بزرگ می‌رسد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: ائتلاف کار مهمی در سوریه و عراق به جز چند بمباران انجام نداده و نکته دوم این است برخی از کشورهای منطقه از داعش وحشت دارند، تصور اشتباهی دارند که فکر می‌کنند می‌توانند از داعش استفاده تاکتیکی کنند و بعد از رسیدن به اهداف خود داعش را سرکوب کنند که این اشتباه است.

رییس قوه مقننه همچنین یادآور شد: جریان‌های تروریستی نیز نشان داده‌اند از قدرت‌ها به صورت تاکتیکی استفاده می‌کنند، و مشخص می‌شود ویژگی جریان‌های تروریستی سرخود بودن است؛ یعنی گروه‌هایی که با محیط مزاج سازگاری ندارد. کشورهای منطقه نمی‌توانند جریان‌های تروریستی را بعد از به وجود آمدن اداره کنند؛ کما اینکه در شوروی سابق که جریان‌های تروریستی در افغانستان به وجود آمد، از بین نرفت در حالی که آمریکا و غربی‌ها و بسیاری از کشورهای منطقه ناراضی بودند.

لاریجانی افزود: از سران یکی از کشورهای موثر منطقه در خصوص به وجود آوردن جریان‌های تروریستی سوال کردم که اعتراف کرد ما اشتباه کردیم و مشخص است که آمریکایی‌ها نتوانستند جریان‌های تروریستی را در افغاستان از میان بردارند، پس تولد جریان‌های تروریستی با قدرت‌هاست، اما انهدام آن نه.

رئیس مجلس گفت: تصور کشورهای منطقه در خصوص اینکه ابتدا به جریان‌های تروریستی کمک کنند و سپس آنها را شکست دهند تصور غلطی است، ما در منطقه 2 پدیده نوظهور داریم که عبارتند از گروهک‌های تروریستی سرکش و برخی کشورهای سرکش که باعث ایجاد مشکلات در منطقه شده‌اند اینکه به یمن یک کشور اسلامی حمله می‌کند موضوع ساده‌ای نیست؛ چرا که می‌گفتند مسلمانان برای ما مهمند و حتی در جنگ‌های 33 روزه و غزه برخی کشورها با وجود اینکه کمک نمی‌کردند اما ظاهر را حفظ می‌کردند اما در جریان جنگ علیه یمن اینگونه نبوده و مردم را می‌کشند که این سرکشی است، باید توجه داشت دو پدیده مذکور مشکلاتی برای مسلمانان ایجاد می کند اما راه به جایی نخواهد برد.

لاریجانی در خصوص آینده مسائل عراق تصریح کرد: به آینده عراق خوشبین هستم و فکر می‌کنم تحولات باعث شود که اشکالات کار خود را در نیروهای مسلح و اطلاعاتی دریابند و متوجه خسارات ناشی از اختلافات بشوند و باعث توانمندی در آنها شوند.

وی افزود: به هر حال داعش در زمان حمله به عراق توان کمی داشت، اما علت توفیق آنان در بخشی از کشور عراق به دلیل ضعف‌هایی در نیروهای مسلح و اطلاعاتی و همچنین اختلافات سیاسی است و گاهی رسانه‌ای شدن اختلافات شیعه، سنی و کرد باعث استفاده دشمنان شد اما در کل احساس می‌کنم در حال حاضر گروه‌های مختلف عراق وحدت دارند و درک کرده‌اند، باید فریب ظواهر را نخورند و این باعث آینده پایدار برای کشور عراق است.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه تروریست‌ها در آینده عراق جایگاهی ندارند تصریح کرد: تروریست‌ها با خجالت عراق را ترک می‌کنند و در سوریه نیز با وجود ارتش قوی این کشور اینگونه خواهد بود.

لاریجانی در خصوص مسائل لبنان گفت: حل مسائل لبنان باید در درون این کشور انجام شود البته کشورهای دیگر می‌توانند کمک کننده باشند حزب الله، سنی، شیعه، مسیحی و نیروهای قوی دیگر رجال سیاسی قوی دارند و می‌توانند با هم نشست داشته باشند و اگر بتوانند خود تصمیم بگیرند موفق خواهند شد و این اراده را در برخی از رجال سیاسی که با آنها دیدار داشتم وجود داشته است البته باید بیشتر با هم گفت و گو کنند.

وی درباره مسائل یمن گفت: حادثه یمن بسیار دردناک بوده و به وجهه سعودی‌ها لطمه زده به هر حال عربستان یک کشور اسلامی است و برای دنیای اسلام یک پس‌رفت محسوب می‌شود که یک کشور اسلامی با یک کشور اسلامی که از لحاظ اقتصادی بنیه ضعیف دارد درگیر شود؛ البته مردم یمن متمدن هستند؛ بنابراین این حمله عربستان به یمن یک اشتباه استراتژیک برای منطقه بوده ولی انجام شده است.

لاریجانی یادآور شد: تلاش ایران این بوده که تفاهمی در این زمینه حاصل شود، کلا اعتقاد ایران به این بوده که حل مسائل در داخل کشورها انجام شود و از گفت‌وگوهای داخلی در هر کشور حمایت می‌شود و در یمن توصیه می‌شود که گفت‌وگوی داخلی صورت گیرد و امروز دیگر حمله به یک کشور برای مجاب کردن آن به اطاعت، جوابگو نیست و اگر سعودی‌ها با این وضعیت در آنجا پیش روند خود را بدنام می کنند.

رئیس مجلس در خصوص مسائل هسته‌ای نیز گفت: مسیر مذاکرات هسته‌ای روی هم رفته با همه فراز و فرودها گام های رو به جلویی داشته و در لوزان هم در مباحث نسبتا کلان به توافق رسیدند البته ریزه‌کاری‌هایی مانده که باید در جلسات بعدی مشخص می شد که صحبت هایی شده و گاهی مشکلاتی در مذاکرات پیدا می شود اما من فکر می کنم باید در مجموع دیدمان نسبت به مذاکرات هسته ای مثبت باشد.

وی در پایان در خصوص هم پیمان شدن ایران با روسیه و چین اظهار کرد: شاید الان نشود به این سوال پاسخ روشنی داد ولی در کل ما با روسیه و چین روابط دراز مدتی داریم و این تقریبا در جهات مختلف بوده و بعد از تحریم‌ها روابط ما با این دو کشور بیشتر شد و اینها می‌تواند زمینه‌هایی برای پیشرفت در این امور باشد و حتما ابعاد همکاری‌ها از گذشته گسترده‌تر شده؛ لکن هم پیمان شدن با روسیه و چین به عوامل مختلفی ارتباط دارد و نمی‌شود به این سوال در حال حاضر پاسخ داد.

کد خبر : ۲۸۲۴۱۵