خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

چگونگی از بین بردن دغدغه‌های اجرای پروتکل الحاقی

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت که اتخاذ ترتیبات اجرایی برای اجرای پروتکل الحاقی می‌تواند دغدغه‌ها را از بین ببرد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با حواشی پیش آمده حول موضوع پذیرش پروتکل الحاقی در کشور گفت: متاسفانه یکی از مشکلات این است که ما هر موضوعی را با مسائل سیاسی خلط می‌کنیم و مسایل فنی و حقوقی را با مباحث سیاسی و جناحی پیوند می‌زنیم٬ این در حالی است که پرونده‌هایی نظیر مسئله هسته‌ای، پرونده‌هایی ملی هستند.

وی با اشاره به مسئله ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته‌ای ایران (PMD) اظهار داشت: ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته‌ای ایران‏، اتهامی است که از سال 2007 میلادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد که بر اساس گزارش‌هایی که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها داده‌اند٬‏ می‌گوید ایران از سال 2000 تا 2003 اقداماتی انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای داشته و به سمت ابعاد نظامی رفته است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: در خصوص این مسئله از همان زمان تاکنون بحث‌های زیادی از سوی سازمان انرژی اتمی با آژانس داشته و در همان زمان نیز گزارشی 117 صفحه در جواب این ادعا به آژانس داده شد ولی آژانس بیان کرد که این گزارش کافی نیست. در مقابل نیز ما خواستار ارائه اسناد ادعایی شدیم که آنها می‌گویند ما نمی‌توانیم اسناد را به شما بدهیم.

بهشتی‌پور با یادآوری اینکه PMD از مسائل فنی و حقوقی فراتر رفته،‏ تصریح کرد: این مسئله ابعاد سیاسی به خود گرفته است که باید در یک چارچوب سیاسی و تصمیم‌گیری سیاسی حل شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه یکی از دلایل حساسیت مسئله پروتکل خلط شدن آن با مسئله PMD است‏، خاطرنشان کرد: PMD اتهامی است علیه ما٬ که برای حل و فصل آن می‌خواهند ما پروتکل را اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه پروتکل الحاقی یک سند بین‌المللی است و اکثر کشورهایی که اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند‏، عضو آن هستند و 124 کشور آن را اجرا می‌کنند، یادآور شد: یکی از کشورهای عضو، آمریکاست؛ البته آمریکا برای اجرای پروتکل ترتیب‌های اجرایی گذاشته است؛ بر این اساس ما می‌توانیم ترتیب‌های اجرایی برای پروتکل وضع کنیم تا بگوئیم بازرسی‌ها مبتنی بر این شرایط صورت بگیرد.

مدیر پیشین شبکه العالم افزود: در صورتی که ترتیب‌های اجرایی برای آن لحاظ کنیم٬ می‌توان بسیاری از دغدغه‌ها رفع سازیم.

بهشتی‌پور در پایان با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر مخالفت با هرگونه بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان ابراز داشت: با توجه به اظهارات رهبری هر گونه بازرسی و مصاحبه هم اینک ممنوع شده و همانطور که روز گذشته آقای عراقچی بیان کردند بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی به طور کامل منتفی است.  

کد خبر : ۲۸۰۷۵۹