خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (ره) خبر داد؛

برنامه‌ریزی حضور ۸۰۰ هزار زائر در مرقد امام (ره)/ ایجاد شهر آفتاب کنار حرم

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (ره) گفت: ۸۰۰ هزار زائر از شهرهای مختلف کشور برای عزیمت به حرم در آن روز برنامه ریزی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدعلی انصاری در نشست خبری که امروز صبح به این مناسبت برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه و تقارن نیمه شعبان با بیست و ششمین بزرگداشت رحلت امام گفت: ما هیچ منافاتی بین این دو مناسبت و برنامه‌های بزرگداشت حضرت امام در سراسر کشور نمی‌بینیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (ره) افزود: باید تقارن این دو مناسبت به وجه اشتراک بین مکتب سیاسی امام، ‌راه و اندیشه ایشان با مکتب انتظار و ظهور را مورد بررسی و تطبیق قرار دهیم.

وی درباره امام زمان (عج) بیان کرد: وقتی در مورد ایشان صحبت می‌کنیم یک نگاه این است که ایشان سلاله پاک پیامبر و فرزند امام حسن عسکری می‌دانیم که نام آن مهدی است که همه مسلمانان این نام و نشان را می‌دانند٬ اما نگاه دیگر باید به بعد وجودی ایشان توجه شود این مولود پاک امام جامعه بشریت است که در دوره غیبت وظهور که دو پرده متفاوت از یکدیگر هستند مشخص می‌شود.

وی افزود: مقوله غیبت جزء غیب الله است و کسی در این دوره ادعا کند که من دیداری داشته‌ام جامعه موظف است با این ادعا برخورد کند زیرا مثل این است که بگوید من به غیب الله وارد شده‌ام. می‌بنیم که هیچ عارف و عالم بزرگی در زمان حیاتش چنین ادعایی نکرده است؛ زیرا که دوران غیبت امام غیبت مطلق است.

انصاری بیان کرد: پرده دوم پرده ظهور است همانطور که گفتم ظهور بسیار متفاوت از دوران غیبت است و همه چیز در پرتوی یک نور مشخص و هیچ چیز پنهانی دیگر وجود ندارد و همه اسرار نهان عصر‌ها روشن می‌شود. و امام زمان به دنبال آن است که راه هدایت را برای همه جهان شفاف و با همه مفاسد و نابرابری‌ها، ‌شرک‌ها مقابله کند.

وی تصریح کرد: دوران غیبت را باید دوران انتظار بدانیم که در این باره دو نگاه وجود دارد نگاه اول دوره انتظار را دوره سکوت و بی‌تفاوتی معرفی می‌کند٬ اما نگاه دوم به این مسئله تاکید دارد که جامعه باید در دوران انتظار گام‌های اصلاحی را بردارد و همه باید در این راه شریک و شرکت کنند و این راه برای همه باز است و برای هر فرد و هر نسل تکرار می‌شود.

وی افزود: کار امام زمان کار بسیار سختی است که همه پیامبران نیز در طول تاریخ در این مسیر سخت قدم‌هایی را برداشته‌اند هر چند مدد الهی به یاری ایشان خواهد آمد و ایشان قصد دارد عدالت، آزادی را برای همه می‌سر کند.

انصاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به رهبری امام خمینی در طول پنجاه سال گذشته با این ملت با این همه شهید در مسیر عدالت بوده است و قصد عدالت را داشته است. اما امام زمان تنها مختص جمهوری اسلامی نیست بلکه می‌خواهد عدالت را در سراسر جهان بپا دارد و در جای جای زمین عدل را بر پاکند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (ره) گفت: امروز ما باید بدانیم بین مکتب سیاسی و انقلابی امام و مکتب انتظار فرقی وجود ندارد بلکه آنها با هم قرابت بسیاری دارند اگر امام زمان در زمان حیات امام ظهور می‌کردند قطعا ایشان یکی از یاران وفادار ایشان بودند که باید مکتب امام را راه و رسم انتظار و درک ظهور بدانیم.

انصاری با بیان اینکه برخی سعی می‌کنند راه و مکتب امام را پیچیده جلوه دهند گفت: راه و مکتب امام چند شاهراه و اصول اساسی ساده دارد از جمله اصل رهایی انسان از خودخواهی، تعلق‌ها و این خود دروازه شهری است که مومنان می‌توانند وارد آن شوند.

وی افزود: دومین اصل مبارزه با ظلم و ظالم است و سومین اصل که بسیار مهم است و امام همیشه بر آن تاکید داشتند این است که جامعه باید حق مدار باشد و آخرین نکته پیام امام صبر و شکیبایی است و هیچ عنصری اندازه عنصر اتحاد در این مسیر مورد تاکید امام نبود. بریده باد زبانی که تفرقه ملت را بیان می‌کند شکسته باد دستی که اقدام علیه وحدت این ملت می‌کند وشکسته باد قلمی که علیه وحدت ملت می‌نویسد. جامعه ما امروز بسیار به وحدت احتیاج دارد و این یکی از تاکیدهای امام راحل بوده است.

انصاری تاکید کرد: امام، ولایت، ‌ولایت فقیه محور وحدت در جامعه بوده‌اند و محسوب می‌شوند از اینجا اعلام پیام ۱۴ خرداد وحدت همه مردم ایران است و همه یکدل و یکزبان از تیم دیپلماسی با تمام توان و قدرت که با ابرقدرت‌های جهان در حال دست و پنجه نرم کردن هستند٬ پشتیبانی می‌کنیم.

انصاری بیان کرد: اگر مسلمان یا شیعه‌ای طرفدار ولایت در ذهن خود به این فکر دچار شود که این سربازان چیزی غیر از این را در ذهن دارند٬ حتما در اشتباهند ما باید از این سربازان حمایت کنیم.

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی از جزئیات مراسم بزرگداشت امام پرداخت و گفت: این مراسم از یک شب قبل از روز چهاردهم با سخنرانی ریاست جمهوری جناب آقای روحانی در شبستان صحن شهدای حرم حضرت امام (ره) آغاز می‌شود.

وی گفت: اما برنامه اصلی که فردای آن روز و روز چهاردهم خرداد است بعد از تلاوت آیات کلام الله مجید وسرود جمهوری اسلامی که از راس ساعت ۹ صبح با سخنرانی یادگاری امام حضرت آیت الله حسن خمینی آغاز می‌شود و بعد از سخنرانی ایشان سخنران اصلی مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه‌ای به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (ره) گفت: در این روز قرار است با گام‌های مردمی افتتاح حرم حضرت امام را نیز داشته باشیم که بعد از این گام‌های عظیم است که رهبر انقلاب در بین مردم سخنرانی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دراین روز به علت تقارن با نیمه شعبان برخلاف سالهای گذشته عزاداری نخواهیم داشت اما همانطور که گفتم قبل از سخنان رهبری یادگار امام مقدماتی را بیان می‌کنند.

وی گفت: در این مراسم ما مهمانانی را از کشورهای خارجی و برخی از کشورهای همجوار خواهیم داشت و علاوه بر این‌ها خبرنگاران داخلی و خارجی در این برنامه دعوت و سعی می‌کنیم ستاد خبری ما بسیار متفاوت نسبت به سال گذشته عمل کند.

وی در باره ساخت حرم امام نیز اظهار داشت: ساخت حرم امام در طول بیست و پنج سال گذشته ادامه داشته است که بنده مسئولیت این موضوع را عهده دار بودم که بسیار مسئولیت سنگینی بود.

انصاری بیان کرد: در این باره و ساخت حرم امام دو دیدگاه وجود داشته که برخی با این استدلال که امام زندگی بسیار ساده‌ای داشتند٬ چرا باید حرم مجلل داشته باشند این موضوع را پیش برده‌اند اما باید بدانیم زندگی شخصی امام با حرم امام بسیار متفاوت است. زیرا که حرم امام خانه ملت است وقتی حرم امام می‌گوییم صحبت از خانه مردم است که به آنجا می‌آیند و این چیزی نیست که بنده یا یادگاران امام بخواهیم آن را ابداع کرده باشیم و اگر من در مسیر ساخت حرم امام مسئولیت را قبول کردم خواستم خانه‌ای برای ملت بسازم همانطور که حرم امام حسین (ع) و امام حرم علی (ع) خانه مردم محسوب می‌شود. و این استدلال را قبول ندارم که چون امام ساده زیست بود باید حرمی نداشته باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (ره) تصریح کرد: من هیچ‌گاه تا به امروز از خدماتی که توسط حضرت امام به مردم ارائه شده است راضی نبوده است بلکه باید همکاری و هماهنگی بیشتری ایجاد شود ما نمی‌توانیم به کسی که از سیستان و بلوچستان به حرم امام می‌آید بگوییم ما اینجا هیچ امکاناتی نداریم چون امام ساده زیست بود.

وی گفت: سالانه ۵۰۰ هزار نفر به این مکان می‌آیند و در روز ارتحال امام نیز یک میلیون نفر در آنجا هستند بنابراین باید امکاناتی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت مکه و مدینه تصریح کرد: اگر ۵۰ سال قبل کسی به مکه و مدینه می‌رفت فارغ از حالت معنوی از همه اوضاعی که آنجا بود شکایت داشت اما آل سعود بی‌کفایت فهمید اگر بخواهد خودشان را به عنوان خادمین حرمین معرفی کند باید هزینه‌ای را برای آنجا صرف کند من خودم زمانی به آنجا مراجعه کردم تا از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنیم آن‌ها گفتند همه امکانات که اینجا می‌بینید از جیب ملک داده شده است.

انصاری گفت: ماباید بدانیم این دو مقوله از یکدیگر متفاوت است که امام ساده زیست بودند بنابراین باید سعی کنیم با کمترین هزینه امکانات رفاهی را برای مردم در آنجا مهیا کنیم اما در این مسیر سازه‌های هنری را که بعد از پیروزی انقلاب جزء در حرم امام رضا دیده نمی‌شود در آنجا کار کرده‌ایم و حتی یک پژوهشکده هنری را نیز قصد داریم در کنار حرم افتتاح کنیم هر چند رسیدن به مطلوبیت‌ها بسیار فاصله است اما ما حرمی ساخته‌ایم که حداقل ۵۰۰ سال پابرجا خواهد بود هر چند که هر انتقادی که باشد را می‌پذیریم ولی اگر کسی بیان کند چون امام ساده زیست بوده است نباید حرمی به عنوان خانه مردم وجود داشته باشد را قبول ندارم و من می‌گویم ایشان دوست ندارد ۵۰۰ هزار نفر در کنار حرم امام آرامش داشته باشند.

انصاری همچنین اظهار داشت: قرار است شهری به عنوان شهر آفتاب در کنار حرم ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌های آن روز اشاره کرد وگفت: ما ۴۰۰ مهمان خارجی از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی، آسیایی و همجوار در آن روز داریم علاوه بر آن سفرای کشورهای خارجی در این مراسم نیز حضور دارند که ۸۰۰ هزار زائر نیز از شهرهای مختلف کشور برای عزیمت به حرم در آن روز برنامه ریزی شده‌اند.

انصاری گفت: برنامه‌هایی نیز در دانشگاه‌های مختلف، مسجد جماران و... قرار است به مناسبت رحلت امام برگزار شود.

وی در باره اقلیت‌های دینی نیز گفت: اقلیت‌های دینی نیز در سراسر کشور که همیشه در طول سی و پنج سال گذشته همسو با رهبری و نظام بوده‌اند با کاروان‌هایی در این مراسم شرکت و در کنیسه‌ها و کلیسا‌ها مراسمی را به این مناسبت دارند.

وی بیان داشت: شهرداری تهران امکاناتی را برای آن روز تدارک دیده است. استانداران در سراسر کشور و پایگاه‌های بسیج برنامه‌ریزی را برای اعزام زائر صورت داده‌اند.

انصاری تصریح کرد: وزیر کشور نیز از طرف ریاست جمهوری در این ستاد برگزاری شرکت و کار نظارت و تامین برعهده ایشان است.

کد خبر : ۲۷۹۷۰۷