خبرگزاری کار ایران

آخوندی در پاسخ به رسایی :

مجلس نباید مانع کار دولت شود

وزیر راه و شهرسازی امروز در صحن علنی مجلس به سوال4 نماینده مجلس؛‌حمید رسایی،مهدی کوچک زاده،روح الله حسینیان و اصغر زارعی در خصوص مسکن مهر پاسخ داد و سایر نمایندگان قانع و از طرح سوال از عباس آخوندی منصرف شدند. ‌

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در صحن علنی مجلس درباره پیشرفت مسکن مهر گفت: در ابتدای کار پیشنهاد اخذ اعتبارات از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی پروژه مسکن مهر را دادیم اما در همان زمان مجلس تصویب کرد اعطای اعتبارات از صندوق قطع شود و ما ماندیم و انبوهی از تعهدات دولت‌های قبل و بحث تامین مالی پروژه‌ها.

وی با تاکید بر اینکه مسکن مهر در دولت یازدهم متوقف نشده است گفت: نه تنها مسکن مهر در این دولت متوقف نشد بلکه سرعت ساخت و ساز نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافت و با همکاری متولیان ساخت واحدهای مسکن مهر، واحدهای خودمالک و تعاونی‌ها پیشرفت 90 درصدی مسکن مهر در سال 94 حاصل شده است.

آخوندی در مورد بحث تحویل واحدهای مسکن مهر ادامه داد: تاکنون یک میلیون و دویست و هشتاد هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است که 42 درصد آن در یک سال و نیم گذشته اتفاق افتاده است و دولت یازدهم در امر تحویل واحدها نسبت به بیش از پنج سال دولت قبل رشد قابل توجهی داشت.

وی افزود: در حالی که در بیش از 5 سال دولت نهم و دهم 58درصد واحدها به متقاضیان تحویل داده شد در یک سال و نیم  دولت یازدهم آمار تحویل واحدها به 42 درصد رسید.  با توجه به این آمار چرا دوستان در مجلس مدعی هستند مسکن مهر متوقف شده است.

وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس با اشاره به اعتباراتی که تاکنون به پروژه مسکن مهر اختصاص یافته است تاکید کرد: تاکنون 44هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه مسکن مهر اختصاص داده شده که تنها 10 درصد این رقم در دولت یازدهم بود و 90 درصد آن در دولت نهم و دهم اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: در حالی که در دولت یازدهم پروژه مسکن مهر با آورده متقاضیان در حال اجراست در دولت نهم و دهم برای اجرای این پروژه از منابع بانکی استفاده می‌کردند.

آخوندی گفت: در حال حاضر چیزی حدود یک میلیون و 440 هزار واحد فروش اقساطی شده است که 43درصد این رقم در همین یک و نیم سال دولت یازدهم انجام شده است و 57 درصد آن در 5.5 سال دولت نهم و دهم اتفاق افتاد. بنابراین آمار نشان می‌دهد پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم هرگز متوقف نشده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در تحویل واحدهای مسکن مهر بحث صدور سند بود گفت: در طول دولت یازدهم صدور سند برای پروژه‌های مسکن مهر رشد 49 درصدی داشت.

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: مساله بسیار مهم در پروژه مسکن مهر این بود که با 200 هزار واحد فاقد متقاضی مواجه بودیم این به این معناست که هزینه و آورده متقاضیان صرف واحدهایی شده بود که متقاضی نداشت.

آخوندی با بیان اینکه یک میلیون و 750 هزار واحد مسکن مهر در مرحله نازک‌کاری است گفت: باید به این نکته توجه داشت که حل بسیاری از مشکلات زیربنایی این پروژه در دست و اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست و به سایر وزارتخانه‌ها وحوزه ها مربوط می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حدود 274 هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است و 261 هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارد و آماده تحویل است.

وی با بیان اینکه در مجموع چیزی در حدود یک میلیون و 800 هزار واحد مسکن مهر  آماده تحویل است گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی به تدریج سفره مسکن مهر را جمع خواهد کرد.

رسایی:چرا بازدیدتان از پروژه های مسکن مهر کم بود؟

پس از اظهارات وزیر راه وشهرسازی،حمید رسایی یکی از نمایندگان مجلس برای پرسش از وزیر حاضر شد و گفت: دو سال از زمانی که شما وعده تکمیل مسکن مهر را دادید گذشته است  و بیش از 3 میلیون نفر منتظر سیاست‌های شما در حوزه مسکن مهر هستند.

وی ادامه داد: در حالی که وزیر راه و شهرسازی وعده 700 هزار واحد فروش اقساطی را تا پایان سال 93 داده بود قائم مقام ایشان در مسکن مهر از فروش اقساطی 450 هزار واحد تا پایان 93 خبر دادند.

رسایی با انتقاد از عملکرد وزیر راه و شهرسازی  نسبت به بازدیدهای بسیار کم از پروژه‌‌های مسکن مهر گفت:  در حالی که تعداد بازدیدهای آقای آخوندی از پروژه‌های مسکن مهر  چیزی کمتر از انگشتان یک دست است شاهد آن هستیم که همواره در برنامه‌های غیرمرتبط  حضور دارند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در طول مدت وزارتش گفت: ایشان در زمان اخذ رای اعتماد از مسکن مهر حمایت و وعده تکمیل آن را دادند و مدعی شدند خودشان از کسانی بودندکه مسکن مهر را وارد سیستم دولت کردند اما پس از مدیریت گفتند مسکن مهر طرح مزخرفی است.

وی با اشاره به ارکان پروژه مسکن مهر گفت:یکی از رکن‌های این پروژه اعطای زمین توسط سازمان ملی زمین و ساختمان یکی دیگر از ارکان انتخاب پیمانکاران است که این موضوع هم توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود رکن بعدی بانک مسکن است که مدیرعامل آن را وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی معرفی می‌کند و رکن آخر هم متقاضیان هستند که توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام و انتخاب می‌شوند بنابراین تمام پروژه مسکن مهر دقیقا به وزارت راه و شهرسازی مربوط است.

وی ادامه داد: آقای آخوندی اگر شما مخالف مسکن مهر بودید نباید زیر بار این تعهد می‌رفتید.

این نماینده مجلس با اشاره به اعتبارات دولت برای اتمام این پروژه گفت: بانک مرکزی آماده اعطای تسهیلات 50 هزار میلیارد تومانی به این پروژه است و سقف وام‌های فردی در این پروژه از 25 میلیون به 30 میلیون تومان افزایش پیدا کرد همچنین  وزارت نیرو هم به تعهد هزار میلیارد تومانی خود برای تکمیل زیر ساخت ها پایبند است اما آقای نوبخت زیر بار آن نمی‌رود و جلوی آن را گرفته است.

رسایی با خطاب قراردادن آخوندی ادامه داد:  ازیک میلیون و 200 هزار واحد باقی مانده تنها 300 هزار  واحد مشکل تاسیسات و زیرساخت را دارند بنابراین چرا ساخت 900 هزار واحد باقی مانده متوقف شده است.

وی با بیان اینکه اظهارات یاس‌آمیز وزیر راه و شهرسازی درباره مسکن مهر باعث کندی کار شده است گفت:  بخش‌هایی از این هزینه‌ها و سرمایه‌ها به خواب رفته است و دولت مانع از اعطای تسهیلات بانکی به این پروژه شده است و متقاضیان را ملزم به افزایش آورده کرده است آیا این مصداق بارز دست کردن در جیب مردم نیست؟

وی ادامه داد: تاکنون سه بار  قیمت مسکن مهر افزایش یافت که فقط یک بار آن در دولت نهم و دهم بوده ودو بار آن در دولت یازدهم اتفاق افتاده است آقای آخوندی چرا میزان دقیق افزایش آورده اعلام نمی شود؟ و در حالی که طبق دستورالعمل دولت  سقف افزایش قیمت مسکن مهر 10 میلیون تومان بود چرا برخی از واحدها تا 16 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است؟

رسایی با اشاره به پروژه مسکن اجتماعی ، طرح دولت یازدهم گفت: آقای آخوندی طرح مسکن اجتماعی را از سال 70 مطرح کرده است اما گفته‌هایش تاکنون به یک آجر هم تبدیل نشده است.

وزیر راه و شهرسازی:به تعهدم به مردم ایران پایبندم/ با مردم صادق باشید

در ادامه مذاکرات آ‌خوندی وزیر راه وشهرسازی  به اظهارات خود و پاسخ به مسائل طرح شده از سوی رسایی پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمار و ارقام نشان می دهد سرعت ساخت پروژه مسکن مهر دو برابر دولت دهم است گفت: تنها برای تکمیل زیر بنایی مسکن مهر به چیزی حدود 5 هزار و 600 میلیارد تومان و برای  تکمیل تجهیزات و امکانات زیر بنایی  حداقل 8 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. این در حالی است که در بودجه 94 یک ریال هم برای مسکن مهر در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: این سند سال 90 است که زیربنای مسکن مهر با پول و آورده مردم و متقاضیان ساخته شود و این هزینه صرف اجرای خود واحدهای مسکن مهر نشد این در حالی است که دولت یازدهم به هیچ وجه به تکمیل خدمات زیربنایی و زیرساختی مانند مدرسه ، مسجد، خانه بهداشت و ... یک ریال هم از آورده متقاضیان استفاده نکرده است.

آخوندی تاکیدکرد: با وجود اینکه ساخت این زیربناها وظیفه راه و شهرسازی نیست اما این بخش از دولت زیر بار این تعهدات هم رفت و به خاطر تعهد به مردم و تعهد به رهبری تکمیل تمام خدمات زیربنایی را هم تقبل کرد.

 وی ادامه داد: در حال حاضر ساخت فاضلاب تامین آب، برق ، ساخت مسجد و مدرسه، مراکز درمانی، پاسگاه ها و کلانتری ها هم وزارت راه و شهرسازی به عهده گرفته است.

وی با بیان اینکه خواهش می‌کنم با مردم صادق باشید گفت: میزان فروش اقساطی ، سندسازی و عدد سازی نیست و چیزی است که  انجام شده و نشان می‌دهد که پیشرفت مسکن مهر در دولت یازدهم نسبت به دو دولت دهم و نهم دو برابر بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری گفت:  طبق گفته مقام معظم رهبری امسال سال همدلی است و مجلس باید از دولت حمایت کند و در حالی که در این  شرایط بحرانی وزارت راه و شهرسازی پروژه مسکن مهر را همچنان با سرعت قابل توجهی ادامه می‌دهد مجلس نباید مانع کار دولت شود.

وی با اشاره به اظهارات رسایی درباره میزان بازدیدهایش از پروژه‌های مسکن مهر گفت: آقای مهرآبادی قائم مقام بنده در پروژه مسکن مهر از تمام پروژه‌های در تمام استان‌ها بازدید کرده‌اند.

آخوندی اظهار داشت: در ابتدای کار با 300 هزار واحد مسکن مهر بدون تعیین تکلیف مواجه بودیم اما تمام این مشکلات و گره‌ها را باز کردیم بدون اینکه یک ریال از بودجه سهم داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همواره به تعهدم به مردم ایران پایبندم و پروژه مسکن مهر در دولت یازدهم به اتمام می‌رسد.

دولت به وزارت امور خارجه خلاصه شده است

در ادامه رسایی با بیان اینکه تمام دولت در وزارت خارجه و تمام وزارت خارجه در مذاکرات 5+1 خلاصه شده است گفت: آقای آخوندی مجلس اگر همدلی نداشت همان اردیبهشت ماه سال گذشته این موضوع را به رای می‌گذاشتیم اما به شما یک سال فرصت داده شد که پس از گذشت این زمان هنوز هم همان حرف‌های گذشته را می‌زنید.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقام شما در پروژه مسکن مهر واقعی نیست گفت: آمار بانک مسکن به عنوان بانک عامل می‌گوید تخصیص اعتبارات  در دولت گذشته ماهانه 580 میلیارد تومان برای مسکن مهر بود اما با شروع دولت یازدهم این عدد کاهش یافت به طوری که در دی ماه 93 با کاهش 82 درصدی مواجه شد.

رسایی ادامه داد: همین حالا اعتبارات 7 هزار میلیارد تومانی برای تخصیص به مسکن مهر آماده است که 5 هزار میلیارد تومان آن از محل بازگشت اقساط مردم است اما این اعتبارات به پروژه تزریق نمی‌شود و ما نمی‌دانیم این پول کجا می‌رود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه آقای آخوندی این اعتبارات را برای طرح مسکن اجتماعی ذخیره کرده است گفت: طبق اسناد  بانک مسکن تاکنون 3 هزار و 700 میلیارد تومان بابت بدهی های متفرقه خود به بانک مرکزی پرداخت کرده است که این اعتبارات از محل بازگشت اقساط متقاضیان مسکن مهر بوده است که این نامردی است که پولی که بابت پروژه مسکن مهر باید هزینه شود را بابت بدهی به بانک مرکزی پرداخت می‌کنند.

در انتها نمایندگان مجلس به طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی رای ندادند و اظهارات آخوندی  نمایندگان را قانع کرد.

کد خبر : ۲۷۸۱۶۴