خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در افتتاح شبکه پهن‌باند قم:

وزارت ارتباطات تلاش سنجیده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عصر ارتباطات یک واقعیت است و اقتضائات آن عمیق‌تر از عرصه صنعتی شدن دنیاست؛ عصر ارتباطات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زندگی مردم و نوع رفتار حکومت‌ها را تحت تاثیر می‌گذارد و ما در دوره گذار آن به سر می‌بریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح خدمات و شبکه پهن باند استان قم که با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تالار علامه مجلسی موسسه علمی – فرهنگی دارالحدیث قم برگزار شد، گفت: جناب آقای واعظی و مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش سنجیده‌ای را برای توسعه ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی در کشور و مخصوصاً قم داشتند که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه پهن‌باند نشان می‌دهد که مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موقعیت فناوری و اهمیت ارتباطات را خوب درک کردند که در عصر حاضر چه جایگاهی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قبول داریم که در ایران تنش‌ها و نگرانی‌هایی برای ورود به دوره جدید که همان توسعه زیرساخت‌های ارتباطی است، وجود دارد اما اگر دقت کنیم، درمی‌یابیم که تنش در درون این مسئله نهفته است.

وی اظهار داشت: اگر به تاریخ و دوره دیگری از تحولات جهانی نگاه کنیم، درمی‌یابیم که در حال حاضر برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی وارد عصر خاصی شدیم که اقتضائات خاص خود را دارد.

لاریجانی با اشاره به ادوار تاریخی تصریح کرد: در زمانی از تاریخ می‌بینیم که اقتضائات مربوط به مباحث کشاورزی بود و بعد از آن وارد عرصه صنعتی تاریخ می‌شویم؛ این دوره، دوره بی‌تنشی نبود و شرایط زندگی مردم و نوع رفتار حکومت‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز وارد عصر جدیدی از تاریخ شدیم، گفت: عصر ارتباطات یک واقعیت است و اقتضائات آن عمیق‌تر از عرصه صنعتی شدن دنیاست؛ عصر ارتباطات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی زندگی مردم و نوع رفتار حکومت‌ها را تحت تاثیر می‌گذارد و ما در دوره گذار آن به سر می‌بریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهایی در این دوران گذار تاریخی موفق هستند که مقتضیات عصر و زمان را بشناسند و خود را با آن مطابقت دهند و البته از آن درست استفاده کنند، ابراز داشت: کشورهایی که خود را با این دوران مطابقت ندهند هم دچار عقب‌افتادگی‌هایی در زمینه‌های مختلف خواهند شد و مجبور می‌شوند به صورت منفعل عمل کنند.

لاریجانی تاکید کرد: اعتقاد داریم که پیشخوان توسعه کشور مربوط به حوزه ارتباطات است و البته این به این معنی نیست که از جنبه‌های دیگر توسعه غافل هستیم.

وی با یادآوری اینکه: کشورهایی که در دو دهه اخیر به بحث ارتباطات توجه کردند پیشرفت‌های جدی و قابل توجهی را از خود نشان دادند، بیان کرد: در همین کشورهای آسیایی کشورهایی هستند که با توجه به حوزه ارتباطات و توسعه زیرساخت ها در این عرصه، توسعه قابل توجهی داشته‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما نیز با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه زیرساخت های ارتباطی شورای عالی مجازی به دستور ایشان تشکیل شد، یادآور شد: این نشان از توجه ایشان به این مقوله دارد اما باید این کار توسط بخش‌های دیگر پشتیبانی شود. همه باید از این تحول که همان ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در دنیاست استقبال کنیم و با استفاده از این تحول زمینه پیشرفت کشور را مهیا نماییم؛ معتقدیم این تحول یک تحول تاکتیکی نیست بلکه یک تحول استراتژیک است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی توجه به چند نکته حائز اهمیت است، عنوان کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد بحث طول عمر است؛ اگر در گذشته علم نوینی به وجود می‌آمد شاید ده‌ها سال اعتبار آن حفظ می‌شد اما امروز با پیشرفت‌های مختلفی که انجام گرفته عمر یک علم به یکی دو سال کاهش پیدا کرده است و قطعاً اگر توجهی به بحث ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی نداشته باشم موفق نخواهیم بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه برای گسترش علم و فناوری توجه به زیرساخت‌های ارتباطی یک موضوع اساسی است گفت: برای من عجیب نیست که جناب آقای واعظی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنان خود گفتند آقایان مراجع تقلید به توسعه پهنای بانک اینترنت تاکید داشتند؛ اینها عالمانی هستند که می‌خواهند علم را گسترش دهند؛ امروز همه دانشگاهیان و عالمان کشور توجه به وزارت ارتباطات و توجه به زیرساخت‌های ارتباطی را مطالبه می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر در عصر کشاورزی مردم اوقات فراغتی نداشتند در عصر صنعتی شدن یک الی دو روز به عنوان اوقات فراغت برای مردم ایجاد شد و این نشان از تاثیر تکنولوژی در زندگی انسان‌هاست؛ در عصر حاضر هم ممکن است اوقات فراغت انسان ها به سه الی چهار روز در هفته افزایش پیدا کند چرا که تکنولوژی زمان را ذخیره می‌کند؛ اینجاست که تکنولوژی و زیرساخت‌های ارتباطی می‌توانند خود را عرضه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تسهیل کننده بخش زیادی از مراودات اجتماعی است، اظهار داشت: اگر برنامه پنجم توسعه روی بحث توسعه زیرساخت‌های ارتباطی تاکید شده به دلیل توجه به اقتضائات عصر جدید است.

وی افزود: البته دغدغه‌های مطرح شده در خصوص توسعه شبکه‌ها ارتباطی و سرعت اینترنت هم محترم است؛ ما اگر به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی توجه می‌کنیم به دغدغه ها و نگرانی های مطرح شده هم توجه داریم که یکی از آنها راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات است.

لاریجانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم به راه‌اندازی شبکه‌ ملی ارتباطات توجه دارند، تصریح کرد: این اقدام برای اینکه افراد جامعه بتواند راحت‌تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند مفید است. در حال حاضر گاهی ممکن است اطلاعات بی‌خاصیت و حتی گاهی مضر در فضای مجازی وجود داشته باشد و به همین جهت شبکه ملی ارتباطات برای توسعه صحیح ارتباطات و خدمت‌رسانی بهتر به مردم ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و پهنای باند در استان قم گفت: این کارها پازل شبکه ملی ارتباطات را تا حدود زیادی پر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه دیگری که در خصوص فضای مجازی مطرح است مسئله ایمنی اطلاعات است و اینکه دیگران به اطلاعات افراد دستبرد نزدند؛ توجه به این مسئله در صحنه جهانی بسیار مهم است؛ قدرت‌های بزرگ جهانی در حال حاضر از قدرت نرم برا تسلط بیشتر خود در دنیا استفاده می‌کنند و عجیب نیست که از این شبکه‌های ارتباطی موجود به نفع خودشان بهره ببرند؛ بنابراین حضور فعال ما در بحث توسعه زیرساخت‌های ارتباطی امری ضروری است.

لاریجانی در بخشی ازسخنان خود گفت: خوشحالم که دوستانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌های ارتباطی تلاش می‌کنند و البته در کنار آنها به دغدغه‌های مطرح شده توجه دارند.

وی با تمجید از وزارت ارتباطات برای توسعه پهنای باند اینترنت در استان قم گفت:  استان قم از مزیت‌های مختلفی از جمله وجود شخصیت‌های علمی برخوردار است و شما برای آغاز این خدمت رسانی در کشور انتخاب درستی کردید که قم را برگزیدید.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: حتماً در مجلس کمک‌تان خواهیم کرد تا در مسیری که برای توسعه و پیشرفت کشور است موفق باشید.

لاریجانی گفت: کار شما در وزارت ارتباطات به عنوان پیشخوان توسعه کشور است و ما در مجلس این موضوع را باور داریم و معتقدیم باید سرمایه‌گذاری های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته باید به سرمایه‌گذاری‌های مردمی نیز توجه کنیم چرا که تجربه به ما آموخته است آنجایی که فقط دولت سرمایه‌گذاری کرده به هیچ عنوان موفق نبودیم.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل به مشارکت مردم در مسائل مختلف به ویژه سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف توجه دارد.

لاریجانی در بخشی دیگر از سخنانش، با اشاره به برخی اخبار منتشره در خصوص کشور عراق گفت: طبق آخرین اخباری که منتشر شده غربی‌ها و به خصوص آمریکا قصد دارند به بهانه خدمت به مردم عراق و بدون احترام گذاشتن به دولت عراق خودشان مستقیماً به گروه‌های مختلف مردمی سلاح بدهند که مثلاً با تروریسم مبارزه کنند و مدعی هم هستند که این کار مخل کار حاکمیت نیست. در حالی که این کار مخل کار حاکمیت است.

وی با اشاره به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اظهار داشت: اخیراً کنگره آمریکا یک موجود شیطانی را از رژیم صهیونیستی دعوت کرده بود که برایشان سخنرانی کنند و دولتمردان آمریکا هم در مقابل این کار کنگره موضع گرفتند که این کار و دعوت از یک مقام خارجی بدون هماهنگی‌های حاکمیتی خلاف روند حاکمیت آمریکا است و البته موضع معقولی بود؛ دولتمردان آمریکا به اعضای کنگره گفتند که شما بدون توجه به مختصات حاکمیت جلسه کنگره را برگزار کردید و شاهد بودیم که رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا صراحتاً در مقابل کار این کنگره موضع گرفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چطور است که دعوت کنگره آمریکا از یک مقام خارجی بدون هماهنگی با دولت آمریکا خلاف روند حاکمیت است اما سلاح دادن به بخش‌های مختلف کشور عراق بدون هماهنگی دولت این کشور ناقذ حاکمیت عراق نیست؟

لاریجانی افزود: معلوم است که قصدشان چیست؛ آنها چون دیده‌اند دولت عراق در مبارزه با داعش موفق بوده و فداکاری‌های مردم رشید عراق را که کار بزرگی کرده و آزادی استان‌های عراق را دیدند می‌خواهند در این موفقیت‌ها اخلال ایجاد کنند.

وی خطاب به دولتمردان آمریکایی خاطرنشان کرد: اگر به مبارزه با تروریسم اهمیت می‌دهید باید دولت عراق را در توانمندسازی نیروها کمک کنید نه اینکه به گروه‌های مختلف عراقی سلاح دهید چرا که ممکن است با تحریک شدن از سوی جریان‌های مختلف به روی هم سلاح کشیده و به جای مبارزه با تروریسم به جنگ داخلی مشغول شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این موضوعات باید گفت که علاوه بر جنگ سخت و جنگ نرم، جنگ عریان هم داریم و این همان است که همان‌ها به صورت علنی و بدون هماهنگی با دولت عراق به گروه‌های مختلف مردم عراق سلاح می‌دهند.

کد خبر : ۲۷۴۲۰۳