خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان خبر داد:

مغایرت طرح «استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس» با قانون

سخنگوی شورای نگهبان از رد مصوبه مجلس در خصوص مستثنی شدن نمایندگان فعلی از ساز وکار رایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی در انتخابات آینده مجلس خبر داد.

به گزارش ایلنا٬ نجات الله ابراهیمیان گفت:  مصوبه استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس در میانه جلسه امروز شورای نگهبان واصل و بررسی شد.

وی افزود: بخش‌هایی از این مصوبه به ویژه بخشی که ترتیبات ویژه و مقررات جدیدی برای رسیدگی به صلاحیت نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده بود با اکثریت آرا مغایر قانون اساسی شناخته شد.

ابراهیمیان گفت: موضوع مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی تبصره ۴ پیشنهادی برای الحاق یک تبصره به ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس بود که بر اساس ‌آن نمایندگان کنونی از ساز و کار رایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی در انتخابات آینده مجلس مستثنی شده بودند.

قابل ذکر است در این طرح ذکر شده در صورتی صلاحیت آنها احراز نمی شود که شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا ۱۵ روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر عدم احراز را اعلام کند و بر این اساس سایر عوامل اجرایی نظارتی حق اظهارنظر در خصوص صلاحیت افراد مذکور را نخواهند داشت.

برخی چهره‌های سیاسی همچون حاجی دلیگانی٬ محمدرضا خباز و ... این طرح مخالف قانون خوانده بودند.

 

کد خبر : ۲۷۴۰۶۶