خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور:

تدوین مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی ضروری است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: تدوین مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی درجهت نهادینه شدن برندهای پایدار ضروری است.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده در کنفرانس ملی "برند پایدار؛ مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی" اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در فضای کسب و کار مسایلی مانند انتظارات اقتصادی، اخلاقی و زیست محیطی را ایجاد می‌کند که اگر این پاسخگویی به عنوان وظیفه شناخته شود٬ می‌تواند برند پایدار و توسعه پایدار را ایجاد کند.

وی افزود: اگر بنگاهی نتواند خود را با شرایطی مانند مشارکت کارکنان و کارگران و نهادینه شدن ساز و کارهای مختلفی مانند گزینش و استخدام‌ها انطباق دهد، ماندگار نخواهد بود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، انجام مسئولیت اجتماعی مانند شرکت در امور خیریه را از اقدامات فعالان اقتصادی کشورمان دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم در برنامه ششم توسعه به این مسئولیت توجه جدی شود و به صورت برنامه در دستور کار قرار گیرد به طوری که مسئولیت اجتماعی از اجزاء اصلی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی شود.

وی افزود: تحقق این امر مزایا و فوایدی را برای شرکت‌ها مانند افزایش ارزش سهام و نشان تجاری، دسترسی به منابع مالی بیشتر و وفاداری مشتریان به بنگاه‌ها به دنبال خواهد داشت.

امین‌زاده درباره نقش ایجاد مسئولیت‌های اجتماعی در بنگاه‌های اقتصادی در مصرف کنندگان، تصریح کرد: ایجاد این مسئولیت در بهره‌مندی مصرف کنندگان از کالای باکیفیت و مرغوب بسیار موثر است.

وی رعایت ارائه خدمات پس از فروش را از جمله مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه در برخی موارد حتی شرکت‌های خارجی هم در کشورمان برای ارایه خدمات پس از فروش پاسخگو نیستند که اکنون از این مسئولیت به عنوان مسئولیت سبز البته بیشتر در حوزه‌های زیست محیطی یاد می‌کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: باید کالا و خدمات از استانداردهای تجاری برخوردار باشد و شرکت‌های تجاری، تعامل خود را با بخش‌های مختلف اجتماعی قطع نکنند.

امین‌زاده در خصوص توسعه برند پایدار و مسئولیت اجتماعی گفت: چند سالی در حوزه برندسازی و مسئولیت اجتماعی رشد مناسبی داشتیم اما اکنون برندهای خوشنام رو به اضمحلال هستند که امیدواریم با قواعد حاکم بر کسب و کار این مشکل برطرف شود زیرا اگر برند ایرانی در سطح بین‌المللی بدرخشد باید تعهدات خود را انجام دهد که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری آمادگی لازم را برای حذف قوانین مزاحم دارد.

وی درباره مزایای تدوین مسئولیت اجتماعی برای بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: خلاقیت در ایجاد مسئولیت اجتماعی، امکان سنجی برای اجرای مسئولیت اجتماعی و شیوه نامه اجرای مسئولیت اجتماعی در درون و برون سازمان از جمله این مزایاست.

امین‌زاده در این مراسم تمبر همایش برند پایدار؛ مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را ممهور و از برگزیدگان، فعالان و حامیان این همایش با اهداء لوح زرین تقدیر کرد.

کد خبر : ۲۷۲۳۶۴