خبرگزاری کار ایران

ولایتی در جمع خبرنگاران:

حقوقمان را در چارچوب قوانین بین‌المللی حفظ می‌کنیم

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امریکا بار‌ها به کشورهای اسلامی منطقه حمله کرده است واین موضوع را آزمایش کرده است بعید می‌دانم که این موضوع را تکرار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از دیدار وزیر امور خارجه استرالیا در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌و‌گوهای بسیار طولانی٬ مثبت و سازنده‌ای با خانم بی‌شاپ داشتیم و در این دیدار درباره همکاری‌های منطقه‌ای، بین المللی و دوجانبه گفت‌و‌گوکردیم. 

وی تصریح کرد: ایران و استرالیا دارای رابطه بسیار قوی بودند که اغلب اوقات رابطه آن‌ها بسیار سازنده بوده است. امروز نیز برای یک بار دیگر آنها تصمیم گرفتند رابطه جدی خود را از سر بگیرند. 

ولایتی گفت: سفر وزیر امور خارجه استرالیا به ایران٬ بعد از دوازده سال صورت گرفته٬ که این خود اتفاق بسیار مثبتی است. 

وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران گفت: در آینده نیز قرار است دکتر ظریف سفری به استرالیا داشته باشند که از من نیز دعوت شده حضور داشته باشم. حتما در فرصت مناسب این سفر انجام خواهد شد. 

ولایتی گفت: ایران و استرالیا به عنوان دو کشور مهم در اقیانوسیه و آسیا می‌توانند نقش بسیار مهمی با همکاری‌های خود در صلح و آرامش منطقه به ویژه در اقیانوس هند و خاورمیانه داشته باشند. که اگر این همکاری‌ها ادامه یابد بسیار سازنده خواهد بود.

وی گفت: وزیر امور خارجه استرالیا قویا به مبارزه علیه داعش تاکید داشتند که بنده نیز این بحث را بسیار جدی می‌دانم. 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اینکه آمریکا موشک‌های کروز را در اختیار دشمنان یمن قرار دهد و به آن کشور حمله کند٬ چیست٬ گفت: آمریکا بار‌ها به کشورهای اسلامی منطقه حمله کرده و این موضوع را آزمایش کرده لذا بعید می‌دانم این موضوع را تکرار کند. 

وی ادامه داد: مساله یمن مساله داخلی است که تنها باید با گفت‌و‌گو با همه گروه‌های یمنی ازشیعه، سنی و حوثی‌ها صورت گیرد و کشورهای قدرتمند و خارجی فقط باید به روند این گفت‌و‌گو‌ها کمک کنند تا حل یمن ممکن شود. 

ولایتی در پاسخ به این سوال که اوباما در مصاحبه‌ای اظهار کرد اگر توافقی با ایران صورت بگیرد٬ معاهده رسمی نخواهد بود؛ ارزیابی شماچیست٬ گفت: ما نیز خواستار معاهده با آمریکا نیستیم. آنچه مسلم است این است که ایران فقط می‌خواهد حقوق خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی حفظ کند و با همین دیدگاه نیز وارد مذاکره با کشورهای ۱+۵ شده‌اند. 

وی افزود: این مذاکره‌ نیز بر اساس چارچوب‌هایی که آن‌ها پایبندیشان را به آن اصول اعلام کرده‌اند به همین روش ادامه خواهد یافت٬ زیرا منافع ملت ایران تحت هر شرایط حفظ می‌شود. 

ولایتی گفت: ایران هیچ‌گاه نخواسته از فناوری هسته‌ای به صورت غیر صلح آمیز استفاده کند و این موضوع امروز برای افکار عمومی جهان نیز مشخص است.  ما تنها به دنبال تثبیت حقوق هسته‌ای خودمان هستیم و در این چارچوب نیز به گفت‌و‌گوهای خودمان با کشورهای ۱+۵ ادامه خواهیم داد و توافقی در این چارچوب انجام خواهد شد.

کد خبر : ۲۷۱۱۹۹