خبرگزاری کار ایران

علی اکبر صالحی:

فکت شیت ایران نزد ظریف است/مذاکرات مثبت بود

asdasd
کد خبر : ۲۶۵۱۱۲

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه سازمان و وزارت خارجه فکت شیت ایران را تهیه کرده‌اند، گفت: هم اکنون در دست وزیر امور خارجه است و در صورت صلاحدید منتشر می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر صالحی در  حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکت شیت بیانیه سوییس تهیه شده است گفت: بعد از ژنو 3 آمریکایی‌ها باز تحت عنوان فکت شیت  یک بیانیه ای دادند و اعلامیه ای صادر کردند که واقعاً از دید ما پر از اشتباه  و استنباط غلط بود، برای مثال آن موقع گفتند که ما غنی سازی ایران را به رسمیت نشناختیم در حالیکه الان می بینید این امر اتفاق افتاد و محقق شد .

وی افزود: الان هم  فکت شیتی که آمریکایی‌ها دادند ، درست و نادرست را با هم قاطی کردند و می‌توان گفت که روایت  و استنباط خودشان را دادند برای اینکه مقداری آشفتگی در داخل کشورمان ایجاد کنند .

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اما آن چیزی که  خدمت ملت بزرگوار عرض می کنم این است که آن چیزی که مسئولان ایرانی می گویند عین حقیقت است  و ما هیچ چیزی برای کتمان کردن نداریم.

وی افزود: ما حتی در مذاکراتمان حرفی را که می زدیم پای حرفمان می ایستادیم در صورتی که برخی‌ها مثلا تفاهم که می‌کردیم روی یک موضوعی، می‌رفتند و دوباره می‌آمدند و علیرغم اینکه تفاهم می‌شد دوباره تغییراتی در آن ایجاد می‌کردند ولی  گروه مذاکره‌کننده ما واقعاً با هوشیاری، تسلط و اقتدار مذاکرات را انجام می‌دادند و حرفی را هم که می‌زدند حرف صائبی بود و هم یک کلام بود.

صالحی گفت: درباره مسئله فکت شیت تصمیم گرفته شد و آقای ظریف در حال بررسی هستند و  سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه متفقاً فکت شیتی تهیه کرده‌اند که الان دست آقای ظریف است و اگر مصلحت بدانند این فکت شیت را اعلام می‌کنند تا برخی از این ابهاماتی که هر چند پاسخ داده شده است در چارچوب فکت شیت به عرض ملت بزرگ ایران برسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ  به این سوال که چرا از ابتدا این فکت شیت آماده و همزمان با ارائه فکت شیت آمریکایی‌ها ارائه نشد، تصریح کرد: داستان این مطلب بسیار پیچیده است  به هر حال این مذاکرات، بسیار حساس است و می‌تواند به هر طریقی دچار آفت شود.

وی افزود: این مذاکرات مخالفان  زیادی در خارج از کشور دارد که در راس همه رژیم صهیونیستی و بعضی کشورهای منطقه به شدت در این زمینه کار می‌کنند و این را ما با اطلاع می‌گوییم نه اینکه بخواهیم شعاری مطرح کنیم اگر رسانه‌ها را ببینید مشهود است؛ ببینید پشت پرده چه خبر است. به شدت در حال کار هستند که ایجاد اخلال کنند لذا تا آنجا که ممکن است چنین مذاکرات حساسی را باید سربسته به جلو برد و اجازه اختلال، بهانه‌گیری و بهانه‌جویی به کسی نداد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: وقتی شما اطلاعات را می‌دهید هر کسی از منظر خود می‌تواند ان قُلتی در این اطلاعات بیاورد به هر حال این واقعیتی است و همین ان قلتها اگر جمع شود ممکن است ابهامات و مشکلاتی ایجاد و اصل مذاکرات را  با موانع عمده‌ای روبرو کند.

صالحی به حضورش در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس درباره بیانیه سوئیس اشاره کرد و گفت: این جلسه بسیار خوب بود و نمایندگان مجلس اظهار محبت و لطف کردند و ما تا جایی که امکان داشت چون جلسه غیرعلنی بود برخی امور را شکافتیم.

وی افزود: مشاوران امین ملت در مسیر حفظ منافع ملی و اساس حاکمیت ملی حرکت می‌کنند ضمن اینکه نظام هم چارچوبی را مشخص کرده است و ما در این چارچوب حرکت می‌کنیم البته در این چارچوب حاشیه اختیاراتی هم هست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آنچه در آخرین مذاکرات رخ داده در مجموع  مثبت است حالا  ما نمی‌خواهیم زیادی هم غلو کنیم بالاخره محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم و این هم بحث مذاکره است.

وی در پایان گفت: الحمدلله می‌بینیم که پویایی و نشاط صنعت هسته‌ای ما حفظ شد نطنز و فردو، اراک و تحقیق و توسعه هسته‌ای هم سر جای خود باقی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز