خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

رسیدن به تفاهم سیاسی زمینه‌ساز یک اعتماد جهانی است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی واکنش افراطیون نسبت به این توافق را طبیعی دانست زیرا بهانه‌های آنها برای جنگ‌افروزی و دشمن‌تراشی برداشته شده است.

علی بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بیانیه مشترک مطبوعاتی به دست آمده میان ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات لوزان گفت: مذاکرات لوزان، مذاکرات بسیار سخت و پیچیده‌ای بود که توانست با یک بیانیه مشترک مطبوعاتی به پایان برسد. 

وی با بیان اینکه دستیابی به تفاهم سیاسی موجب ایجاد نشاط و آرامش اجتماعی در میان مردم ایران شد، اظهار داشت: این بیانیه مطبوعاتی، می‌تواند زمینه‌ساز حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران باشد و به عبارت دیگر، پل و کلیدی برای دستیابی به توافق جامع نهایی است که قرار است در تیرماه امضا شود. 

این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه بیانیه مطبوعاتی تعهدآور نیست و امکان تغییر در جزئیات در آن وجود دارد، تصریح کرد: رسیدن به تفاهم سیاسی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد یک اعتماد جهانی شود و همچنین دیوار بی‌اعتمادی که در طول سا‌ل‌های اخیر میان ایران و برخی از کشورهای جهانی وجود دارد را از بین ببرد. 

بیگدلی نکته کلیدی در بیانیه مشترک مطبوعاتی را برداشته شدن تحریم‌ها و پذیرش حق غنی‌سازی دانست و ادامه داد: متاسفانه تحریم‌ها در سال‌های اخیر فشارهای بسیاری بر روی اقتصاد کشور وارد کرد. با این تفاهم، زمینه لغو تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی فراهم شد و همچنین بهانه‌هایی که غرب نسبت به ایران داشت، از بین رفت. 

این استاد دانشگاه در ادامه به مخالفت‌های نتانیاهو اشاره کرد و ابراز داشت: بزرگترین مخالفان مذاکرات و دستیابی به توافق، جنگ‌طلبان افراطی جمهوری‌خواه آمریکایی با رهبری نتانیاهو بودند که تلاش‌های آنها با مقاومت رئیس جمهور آمریکا روبه‌رو شد. 

وی با بیان اینکه بزرگترین بازنده مذاکرات لوزان اسرائیل بود، خاطرنشان کرد: واکنش افراطیون نسبت به این توافق طبیعی است٬ زیرا با این توافق، دیگر بهانه‌های آنها برای جنگ‌افروزی و دشمن‌تراشی برداشته می‌شود. 

این کار‌شناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مخالفت‌های داخلی بیان کرد: منتقدان داخلی باید متوجه باشند که پرونده هسته‌ای، پرونده‌ای ملی است و زیرمجموعه شورایعالی امنیت ملی است و رهبری نیز نسبت به روند مذاکرات اشراف دارند لذا آنها نباید به گونه‌ای رفتار کنند که حمایت‌ها و هدایت‌های ایشان و زحمات تیم مذاکره‌کننده زیر سوال برود. 

بیگدلی در خصوص صحبت‌های باراک اوباما پس از قرائت بیانیه مشترک مطبوعاتی عنوان کرد: صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا بیشتر مخاطبان داخلی داشت و او می‌خواست با صحبت‌هایش افکار عمومی آمریکا و متحدان خویش را قانع کند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری اینکه اوباما بیشتر از هر کس دیگری نسبت به واکنش به این بیانیه و مذاکرات نگران است، تاکید کرد: وقتی اوباما می‌گوید با اسرائیل و کشورهای عربی صحبت می‌کنم٬ این نشان می‌دهد که او نگران است. 

وی با بیان اینکه فتوای رهبری درباره منع تولید و نگهداری سلاح هسته‌ای در مذاکرات بسیار راهگشاست، یادآور شد: اشاره به این مسئله از سوی اوباما بیشتر به این دلیل بود که رئیس جمهور می‌خواست این مسئله را یک ضمانت اجرا از سوی ایران برای عدم ساخت بمب اتمی قلمداد کند.

کد خبر : ۲۶۳۲۷۵