خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

در پایان امروز توافقی نخواهیم داشت/صدور بیانیه مطبوعاتی مشترک در صورت رسیدن به جمع‌بندی

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۹۵۳

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: اگر در همه موضوعات به یک جمع‌بندی و راه حل برسیم، یک بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر می‌شود که پیشرفت‌های به دست آمده و راه‌حل دست یافته را اعلام می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگوی تلفنی زنده با اخبار ساعت 14 گفت: دیروز یکی از سنگین‌ترین روزهای مذاکراتی را داشتیم. از هفت صبح تا یک و نیم شب وزرا و تا 4 صبح کارشناسان مذاکرات را ادامه دادند. لذا در حقیقت باید بگوییم که در وقت اضافه مذاکرات هستیم اما هیچ گاه اجازه ندادیم زمان ما را اسیر خود کند زمان برای ما مهم است اما محتوا مهمتر است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ترک میز مزاکرات از سوی وزرای امور خارجه چین، روسیه و فرانسه اظهار داشت: خروج سه نفر از وزاری خارجه معنای خاصی ندارد، فکر می‌کردند که تا دیروز توافق حاصل می‌شود ولی مشاهده کردند که بحث‌ها بسیار جدی‌تر و ریزتر از آن چیزی است که گمان می‌کردند.

عراقچی با اشاره به این نکته که امیدواریم بتوانیم تا آخر امروز موضوعات مطروحه را جمع‌بندی کنیم، تصریح کرد: در همه موضوعات مطرح شده باید به راه حل برسیم. در خیلی از مسائل این کار انجام شده است و دیروز هم پیشرفت خوبی داشتیم. اما هنوز در دو- سه موضوع هنوز راه حل جمع‌بندی نشده است.

وی اضافه کرد: در بحث اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و برداشته شدن تحریم ها هنوز اختلافاتی وجود دارد. لذا نمی شود توافقی داشته باشیم که تحریم ها در آن لغو نشده باشد. قطعا همه تحریم‌ها باید لغو شود و ما  مصر هستیم که در گام اول توافق همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی و نفتی برداشته شود و تحریم‌های مربوط به موضوعات دیگر هم باید در چارچوب مشخصی قرار بگیرند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی درباره خبر خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه هاموند و اشتاین‌مایر گفته‌اند که چند مسئله کلیدی میان ایران و گروه 1+5 باقی مانده است، این مسئله صحت دارد؟ خاطرنشان کرد: همه مسائل مهم است ولی برای این مسائل یک به یک راه حل پیدا شده ولی دو سه موضوع باقی مانده است که البته سخت‌تر از مابقی مسائل نیست.

وی ادامه داد: این دو سه موضوع باقی مانده جای کار دارد ولی کلیدی و مهم است و باید بگویم بدون یک راه حل واقع‌بینانه و متعادل ما توافق نخواهیم کرد و طرف مقابل نیز به این نتیجه رسیده است که توافق باید تعادل داشته باشد و خواسته‌های دو طرف در آن مدنظر باشد.

معاون وزیر امور خارجه مسئله تحریم‌ها و حق تحقیق و توسعه در فناوری هسته‌ای را دو موضوع کلیدی در مذاکرات لوزان برشمرد و ابراز داشت: ما باید حق تحقیق و توسعه در فناوری هسته‌ای را بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته داشته باشیم و جزئیات در مذاکره روشن باشد و امیدوارم در این مسائل به نتیجه برسیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که امشب قرار است توافقی امضا شود یا تفاهمنامه یا یک بیانیه مطبوعاتی؟ بیان کرد: اگر در همه موضوعات به یک جمع‌بندی و راه حل برسیم، یک بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر می‌شود که پیشرفت‌های به دست آمده و راه‌حل دست یافته را اعلام می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه در این دوره توافقی نخواهیم داشت، یادآور شد: وقتی تمامی راه حل‌ها مکتوب شد و تحت توافق نهایی با نام برنامه جامع مشترک به سرانجام برسد. امروز آنچه اعلام می‌شود اعلام پیشرفت و رسیده به راه‌حل‌ها در موضوعات کلیدی است هرچند که در برخی از موضوعات وارد مرحله نگارش شده‌ایم و آقای ظریف نیز به آن اشاره داشتند.

وی با یادآوری اینکه بیانیه مطبوعاتی پیوست نخواهد داشت، عنوان کرد: این بیانیه، یک بیانیه مشترک مطبوعاتی است، اما یکسری اسناد کاری بین ما و طرف مقابل است که در نهایت باید نهایی شود که نگارش این اسناد از مذاکرات وین شروع شده است اما به دلیل اینکه در آن زمان نتوانستیم به یک توافق برسیم، متوقف شده بود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ تاکید کرد: تا هر زمان که نیاز باشد، مذاکرات ادامه خواهد یافت. تا زمانی که نظرات ما تامین نشود به مذاکرات ادامه نخواهیم داد ولی تلقی بنده این است که احتمال رسیدن به یک جمع‌بندی از راه‌حل‌های موجود در امشب وجود دارد که در این صورت بیانیه صادر خواهد شد.

عراقچی افزود: ما دوست نداریم که در لوزان باقی بمانیم. ما در تمامی مدت تعطیلات در اینجا حضور داشتیم و بلافاصله به کشور بازخواهیم گشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز