خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دولت در عرصه سیاست خارجی نسبت به قبل منطقی و خوب پیش رفت

رییس اسبق کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل گفت:علیرغم وجود سیاست تنش زدایی دولت اما جز چند اقدام حاشیه‌ای فعالیت خاص دیگر در حوزه سیاست خارجی غیر از موضوع هسته‌ای مشاهده نشد.

داوود هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره سیاست خارجی دولت تدبیرو امید در سال ۹۳ گفت: این دولت در سال گذشته همه توان خود را صرف مسئله رفع تحریم‌ها، مذاکرات و تکنولوژی هسته‌ای کرد.

وی ادامه داشت: هرچند برخی از موضوعاتی که دولت در سال اول به دنبال حل و پیگیرهای آن‌ها در عرصه خارجی بود، به سوء مدیریت سال‌های گذشته درکشور برمی‌گشت، اما دولت معتقد بود باید اولویت خود را به سیاست خارجی متمرکز کند زیرا حل موضوع سیاست خارجی را دارای بازتاب اساسی داخلی و اجتماعی می‌داند.

این کار‌شناس بین الملی تاکید کرد: با وجود این تمرکز، ما شاهد یک اقدام گسترده سیاست خارجی نبودیم که شاید این موضوع به اهمیت و حساسیت مذاکرات هسته‌ای برگردد،

باوند اضافه کرد: هرچند که دولت سیاست تنش زدایی و گفت‌و‌گو با هرکس، در هر زمان و مکان را مطرح کرده بود، اما به جز چند اقدام حاشیه‌ای، فعالیت خاص دیگر در حوزه سیاست خارجی، غیر از موضوع هسته‌ای مشاهده نشد.

این استاد روابط بین المل گفت: دولت در همین حوزه نیز نسبت به قبل بسیار منطقی و خوب پیش رفت که تا به امروز هم امیدهای از حل مسئله خارجی تاثیراتی در همه احوال کشور داشته است.

وی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و اتفاقات رخ داده در طی یکسال گذشته، خاطرنشان کرد: در طی این یکسال شاهد گسترش گروه‌هایی مانند داعش و تروریسم در منطقه بودیم که سیاست خارجی که درگیر محل مسئله هسته‌ای بود، در این عرصه نیز باید فعالیتی را انجام می‌داد، اما ما در چند اقدام حاشیه‌ای و ملاقات بسیار کوتاه با مقام های عربستان در سازمان ملل، عمل دیگری مشاهده نکردیم.

باوند گفت: از آن جهت که حل مسئله تکنو لوژی هسته‌ای از لحاظ تاثیرگذاری بسیار پراهمیت بود، ما به نوعی سیاست خارجی یک طرفه را تجربه کردیم.

این کار‌شناس بین الملی در پاسخ به این سوال که به نظر شما فضای بین الملی در سال گذشته چقدر برای فعالیت دولت در راستای شعاری‌های تنش زدایی و اعتدل مهیا بود، گفت: هرچند فضای به وجود آمده نسبت به دولت قبل بسیار متفاوت و مثبت بود، اما به شدت و توان دوره اصلاحات نبود؛ ما در آن دوره دیدم که اولین کنفراس اسلامی در ایران برگزار شد، حتی آمریکا تغییراتی را در سیاست خارجی خود اعمال و به صورت رسمی از ایران بخاطر کودتای ۲۸ مرداد عذرخواهی کرد.

وی افزود: رئیس جهمور در دوره اخیر هم شعارهای بین الملی را مطرح کردند که علاوه بر فضای بین الملی، تمرکز دولت در عرصه مذاکرات، به علت عدم وجود وحدت استراتژیک یا تفاوت رفتاری و عملکردی متفاوت، امکان تحقق نداشت.

باوند تصریح کرد: آقای روحانی شعار حقوق شهروندی را مطرح کردند که در عرصه داخلی ما خود در اجرایی آن مشکل داریم و حتی دیگر قوا منتقد دولت بودند.

کد خبر : ۲۶۲۱۹۱