خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت روحانی مذاکرات را از مرزهای سیاسی، به مرزهای حقوقی و فنی بازگرداند

یک کار‌شناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: تهران و واشنگتن در طول این مدت نشان داده‌اند که خواهان حل پرونده هسته‌ای بر اساس قاعده برد – برد هستند.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات هسته‌ای اخیر گفت: آنچه در صحنه عمل در طول سه دهه اخیر مشاهده می‌شود، حاکمیت سیگنال‌های واقعیت‌محور بر اراده ساختارهای قدرت در کنشگران مرکزی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا و دیگر بازیگران پیرامونی مذاکرات است.

وی با اشاره به اختلافات سه دهه اخیر ایران و نظام بین‌الملل به مرکزیت آمریکا، اظهار داشت: نظام بین‌الملل با گذار از نظام کهن دو قطبی در حال ورود به نظم نوین جهانی با وجود قدرت‌های منطقه‌ای است که بحران‌های متعددی را شامل می‌شود، که از مهم‌ترین آن‌ها ظهور افسارگریخته تروریسم و گروه‌های افراطی است که در خاورمیانه آن‌ها نیز وفور دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: خردورزی سیاسی ایجاب کرده است تا با وجود بحران‌های موجود، زمینه‌های لازم برای رسیدن به یک توافق دیپلماتیک به وجود آید، تا ضمن رفع اختلافات موجود، زمینه‌های حل بحران‌های کنونی و در حال ظهور، مانند گروه‌های تروریستی تفکیری را فراهم کرد.

مطهرنیا با اشاره به دکترین تعامل سازننده و استراتژی برد – برد از سوی دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: دولت روحانی در طول مدت یکسال و نیم گذشته توانسته مذاکرات را از مرزهای امنیتی به مرزهای سیاسی – امنیتی برساند و از مرزهای سیاسی – امنیتی به مرزهای حقوقی و فنی بازگرداند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارحی با تاکید بر اینکه مرزهای مذاکره، یک توافق کلان و الزام‌آور را به پایتخت‌ها تحمیل کرده، خاطرنشان کرد: تهران و واشنگتن در طول این مدت نشان داده‌اند خواهان حل پرونده هسته‌ای بر اساس قاعده برد – برد هستند.

وی در پایان یادآور شد: هم‌اینک یک فرصت تاریخی برای دنیا و بخصوص ایران و آمریکا بدست آمده تا بتوانند برای مشکلات و فاصله‌ها غلبه یابند.

کد خبر : ۲۶۱۷۱۳