خبرگزاری کار ایران

در سومین روز گفت‌و‌گوهای هسته‌ای صورت می‌گیرد؛

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا

دومین دور گفت‌وگوهای وزرای خارجه ایران و آمریکا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا٬ در دور جدید مذاکرات هسته‌ای صبح امروز در لوزان سوئیس برگزار می‌شود. 

در روز نخست دور جدید مذاکرات هسته‌ای، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا٬ با حضور معاونان وزرای خارجه و کار‌شناسان دو طرف به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن نشست‌های دوجانبه صالحی و مونیز، عراقچی، تخت‌روانچی و وندی شرمن و کار‌شناسان برگزار شد. 

نشست‌های انجام‌شده در روز اول و دوم

دیدار ۵ ساعته ظریف و کری

روز گذشته محمدجواد ظریف و جان کری٬ با حضور علی‌اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی کشورمان، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه٬ حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور٬ ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا حضور داشتند که این دیدار ۵ ساعت به طول کشید. 

ظریف در توصیف این دیدار گفت: در برخی موارد به راه‌ حل نزدیک‌تر هستیم و بر همین اساس می‌توان گفت که راه‌حل‌ها در دسترس هستند، اما همچنان در برخی موارد فاصله داریم.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اختلافات باقی‌مانده میان طرف‌های مذاکره‌کننده بحث اصلی مذاکرات امروز بود و در جلسه درباره موضوعات بسیاری از تحریم‌ها گرفته تا نامه اعضای کنگره بحث و گفت‌وگو شد، خاطرنشان کرد: اگرچه ما نامه کنگره را یک حرکت سیاسی می‌دانیم٬ اما لازم است که موضع‌گیری دولت آمریکا در باره نامه نیز برای ما مشخص شود. 

سیدعباس عراقچی در خصوص نشست دیروز نیز اظهار داشت: در نشست امروز بیشتر بحث‌ها عملگرا و اجرایی بود و با این روند شاید بتوان به راه حل‌ها نزدیک شد.

عضو ارشد هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه همه هیات‌ها در این دوره تا روز جمعه وقت خواهند گذاشت، تصریح کرد: وزیران خارجه ایران و آمریکا تا روز جمعه در لوزان هستند و امیدوارم راه‌های حل‌ در همین چند روز برای کم کردن فاصله‌ها راهگشا باشند. 

علی‌اکبر صالحی نیز پس از پایان جلسه دوجانبه ایران و آمریکا با تاکید براینکه جلسات همواره بخش‌های فنی و سیاسی دارد، گفت: جلسه فنی ما با طرف آمریکایی از دیروز بعدازظهر آغاز شد و احساس می‌کنم هر بار که دراین جلسات شرکت می‌کنیم٬ مقداری توانسته‌ایم به جلو برویم٬ که همین به نوبه خود نشانه مثبتی است. 

دیدار ظریف و موگرینی

پس از دیدار ۵ ساعته دیداز ظریف و کری، وزیر امور خارجه کشورمان و معاونان وی به بروکسل سفر کرده و با فدریکا موگرینی دیدار کردند.

ظریف در دیدار با موگرینی، آخرین تحولات مربوط به روند مذاکرات هسته‌ای، رابطه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

موگرینی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه باید همه تلاش کنند تا فاصله‌های موجود در مذاکرات را کاهش دهند، اظهار داشت: شخصا ‌‌نهایت سعی خود راخواهم کرد تا نقش خود را در این زمینه بخوبی ایفا کنم.

وی ادامه داد: انگیزه اروپاییان برای به ثمر نشستن تلاش‌ها جهت دستیابی به توافق هسته‌ای بالاست و نقش موثر‌تر خود را ایفا خواهند کرد.

طرفین همچنین آخرین تحولات مربوط به سوریه و عراق، تهدید تروریزم و داعش در این دو کشور و درمنطقه و ضرورت مبارزه با آن را مورد تاکید قرار دادند. 

دیدار ظریف و هاموند

پس از دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محمدجواد ظریف با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیدار کرد.

ظریف در دیدار با هاموند بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و روند مذاکرات هسته‌ای، تاکید طرفین برتلاش مشترک کشورهای مذاکره کننده در جهت نزدیک کردن فاصله‌ها به منظور دستیابی به توافق، تاکید بر یافتن راه حل‌ها، توافق روی آن‌ها و ‌‌نهایت استفاده از فرصت مهم باقیمانده و تاکید براهمیت افزایش رایزنی‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا و آخرین وضعیت روابط دوجانبه درجهت جلو بردن روابط و حل مشکلات موجود را مورد بررسی قرار دادند. 

برگزاری جلسه ایران با فرانسه، انگلیس، آلمان درسطح وزرا

پس از این دیدار نیز، جلسه ایران با فرانسه، انگلیس، آلمان درسطح وزرا و باحضور فدریکا موگرینی و معاونین برگزار شد.

کد خبر : ۲۶۰۹۶۴