خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران:

مشکلات کشور ناشی از روند نادرست دولت قبل در سیاست‌خارجی بود

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۹۵۷

دبیر همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران گفت: دیپلماسی از نگاه کلاسیک خود عبور کرده و دیپلماسی نوین می‌تواند به کمک تامین منافع ملی آید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد حق‌شناس صبح امروز در همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران که در وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به نظر می‌رسید که مشکلات کشور به دلیل روند نادرست و اشتباه سیاست خارجی در ۸ سال گذشته بود. 

وی ادامه داد: با توجه به این مسئله٬ دولت جدید با نگاه کارآمد و نتیجه‌گرا٬ برای خروج از بحران تلاش کرده و تا با محوریت قرار دادن سیاست خارجی٬ بتواند گره‌های کشور را باز کند. 

دبیر همایش دیپلماسی نوین و سیاست خارجی ایران افزود: دیپلماسی از نگاه کلاسیک خود عبور کرده و حوزه‌های جدیدی را شامل می‌شود و توجه به دیپلماسی نوین می‌تواند به کمک تامین منافع ملی آید. 

در ادامه این همایش، هادی سلیمان‌پور٬ رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه گفت: تلاش وزارت خارجه در تعامل با همه گروه‌ها، انجمن‌ها و موسسات پژوهشی است که در عرصه دیپلماسی به مطالعه و پژوهش می‌پردازند و ما معتقد به همکاری و تعامل با آن‌ها هستیم و این حمایت را به شکل بی‌طرفانه انجام می‌دهیم. 

وی در ادامه به تشریح وضعیت فضای جدید بین‌المللی پرداخت و اظهار داشت: از حدود ۴۰۰ سال پیش در غیاب شرق، غرب توانست ارزش‌های خود را جهانی کند و از این طریق به اعمال مدیریت در عرصه بین‌المللی بپردازد اما در شرایط حاضر امکان مداخله ارزش‌های شرقی در ایجاد تمدن آتی فراهم شده و به عبارت دیگر، امکان جهانی شدن ارزش‌های شرقی در تعامل با ارزش‌های غربی برای ایجاد تمدن جدید مهیا است. 

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه فضای امنیت منطقه‌ای تغییر کرده٬ تصریح کرد: این مسئله ناشی از تخریب نهادهای اصلی امنیت‌ساز در غرب آسیاست. ارتش عراق، سوریه، لیبی، مصر و یمن و... و سایر نهادهای با ظرفیت مورد تاخیر قرار گرفته‌اند و در این غیاب، باید یک ساز و کار جدید امنیتی ساخته شود. 

سلیمان‌پور در ادامه سخنان خویش به تغییر در نظام اقتصادی منطقه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مجموع خریدهای نظامی شبه جزیره عرب به اندازه کل قاره اروپاست و این در حالی است که آن‌ها معتقدند ساز و کار گران‌قیمت تسلیحاتی به آن‌ها فروخته می‌شود٬ اما سلاح‌های تاثیرگذار به آن‌ها داده نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: نقش اقتصادی منطقه عوض شده است. ۶۵درصد نفت عربستان به چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن فروخته می‌شود و به نظر می‌رسد تولید انرژی در غرب با مصرف انرژی در شرق رابطه مستقیم دارد و اگر مذاکرات منجر به نتیجه شود و تحریم‌ها رفع شود در تغییر نظام اقتصادی منطقه شاهد تغییرات محسوس‌تری خواهیم بود. 

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه بایستی در برابر این تحولات دیدگاه‌ها و تئوری‌های جدیدی فراهم شود تا بتواند ارزش‌های موجود در ایران را به ارزش‌های قالب منطقه‌ای و جهانی مبدل سازد، تاکید کرد: این نظرات باید بتواند جایگاه جهانی کشور را در پروسه تئوری‌سازی ارتقا دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز