محبعلی در گفتوگو با ایلنا:
آژانس بینالمللی انرژی اتمی سیاستهای دیکته شده غربی را اجرایی میکند/ طرف ایرانی جنگ را آغاز نخواهد کرد

یک دیپلمات بازنشسته گفت: اگر ایران و ایالات متحده به توافق برسند، همانطور که شیوه کار آژانس در برجام تغییر کرد، در این برهه هم تغییر رفتار خواهند داد. اگر به توافق نرسند، آژانس هم سیاستهایی را پیگیری خواهد کرد که اعضای دائمی شورای امنیت غربی، مانند ایالات متحده، انگلیس و فرانسه، به آن دیکته میکنند.
قاسم محبعلی سفیر پیشین ایران در مالزی و یونان در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا طرفهای غربی که ادعای گفتوگو و مذاکره دارند، پس از آتشبس اقدامی در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه انجام نمیدهند و دلیل حجم زیادی از کمکهای تسلیحاتی آنها به رژیم صهیونیستی چیست، تصریح کرد: این آتشبس مفهومی از آتشبس کلاسیک و رسمی نیست که توافقی روی کاغذ نوشته شده باشد. آتشبس با پیشنهاد یا با تصمیم ترامپ بود که دو طرف پذیرفتند و نمیتوان گفت که یک آتشبس دائمی است، مگر اینکه ایران و ایالات متحده با یکدیگر مذاکره کرده و به توافق برسند و آمریکاییها آن توافق را با موافقت اسرائیلیها همراه کنند. اینگونه به آتشبس میرسیم در غیر این صورت، ممکن است دوباره جنگ آغاز شود. البته طرف ایرانی جنگ را آغاز نخواهد کرد اما ممکن است طرف آمریکایی و اسرائیلی آغازگر دوباره جنگ باشند.
در شرایط فعلی مسائل موشکی و سیاست ایران در منقطه برای اروپاییها اهمیت دارد
این دیپلمات با تجربه در خصوص امکان ادامه گفتوگوها با تروئیکای اروپایی اظهار کرد: شرایط تغییر کرده است. مواضع و توافقات بر اساس شرایط زمانی و اصل پایداری شرایط و تغییر آنها شکل میگیرد. شرایط ایران با شرایط قبل از جنگ تفاوت دارد. در آن زمان، مسئله غنیسازی در حد حداقل و در صورتی شبیه به برجام مورد پذیرش غربیها، چه اروپا و چه ایالات متحده، بود. اما اکنون بحث درباره موضوع غنیسازی و پذیرش آن در ایران منتفی است. باید ببینیم در این شرایط توافق ممکن است یا ممکن نیست، در حالی که ظاهرا کل برنامه هستهای ایران به اضافه برنامه موشکی و سیاست خاورمیانه ایران برای اروپا مطرح است.
عدم امنیت خاورمیانه تهدیدی برای غربیها محسوب میشود
این کارشناس غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که اروپاییها چه منافعی را در منطقه دنبال میکنند و چه موضوعاتی باعث دشمنی آنها با ایران شده است، بیان کرد: تفکیک بین اسرائیل و ایالات متحده و غرب یک امر ناممکن است البته شاید بین غربیها اختلاف وجود داشته باشد اما تفکیک بین چهارچوب منافع و امنیتشان غیر ممکن است. اروپاییها با هم منافع مشترکی دارند ولی در عین حال رقابتها و اختلافاتی نیز بینشان وجود دارد که این موضوع را میتوان در مورد اسرائیل و اروپا و ایالات متحده هم بیان کرد. بالاخره عدم امنیت خاورمیانه تهدیدی برای غربیها محسوب میشود. مسئله همکاری ایران و روسیه در اوکراین یا روابط ایران و چین و تهدید اسرائیل و پایگاه های نظامی در منطقه به عنوان تهدیدی برای منافع و امنیت اروپا به حساب میآید. همچنین افزایش قدرت چین در منطقه هم تهدیدی برای منافع غربیها است. از سوی دیگر، مسئله ساختار سیاسی هم یکی از مسائلی است که طبیعتاً مدنظر آمریکاییهاست که شاید مدنظر اروپاییها نباشد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی همانند شورای امنیت سازمان ملل در اختیار قدرت های بزرگ است
محبعلی در رابطه با اقدامات مخرب آژانس که بهانهای برای جنگ شد و اصرار گروسی بر همان مواضع ضد ایرانی و جانبدارانه خودش، تصریح کرد: آژانس کارگزار شورای حکام است و شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی، نهاد بیندولتی است که مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، قدرتهای بزرگ در اقدامات آن تعیینکننده هستند و آژانس تحت نظر و سیاستهای آنها عمل میکند. بنابراین، موضوع ایران و آژانس اصلاً مطرح نیست که ایران بگوید من با آژانس همکاری نمیکنم. اگر ایران و ایالات متحده به توافق برسند، همانطور که شیوه کار آژانس در برجام تغییر کرد، در این برهه هم تغییر رفتار خواهند داد. اگر به توافق نرسند، آژانس هم سیاستهایی را پیگیری خواهد کرد که اعضای دائمی شورای امنیت غربی، مانند ایالات متحده، انگلیس و فرانسه، به آن دیکته میکنند.
وی خاطرنشان کرد: 2.5. یعنی همچنان که آن قانون کارکردی به دست نداد جز اینکه مسائل ایران و مذاکرات را پیچیده کرد، قانون تعلیق همکاری با آژانس نیز شرایط را پیچیدهتر میکند. این مسئله سیاسی و امنیتی بین ایران و ایالات متحده در درجه اول است و سپس مسئله با سایر قدرتهای ذینفع مانند اروپاییها، اسرائیل و کشورهای منطقه است که باید با آنها توافق صورت گیرد. در آن صورت، رفتار آژانس در قبال ایران تغییر خواهد کرد.