خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

تسلیم در ادبیات مردم ایران جایی ندارد/اگر منافع ایران اقتضا کند وارد مذاکره خواهیم شد/ فعلا بنای پذیرش شخص گروسی را در تهران نداریم

تسلیم در ادبیات مردم ایران جایی ندارد/اگر منافع ایران اقتضا کند وارد مذاکره خواهیم شد/ فعلا بنای پذیرش شخص گروسی را در تهران نداریم

وزیر خارجه ایران گفت: همانطور که مقام معظم رهبری مطرح کردند، تسلیم در ادبیات سیاسی و ادبیات مردم ایران جایی ندارد. مردم در این ۱۲ روزه این را به خوبی نشان دادند.

به گزارش ایلنا، «سیدعباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، با بیان اینکه پیش از حضور در این برنامه از ساختمان شیشه‌ای صداوسیما که در جریان حملات رژیم صهیونیستی آسیب دیده، بازدید کرده است، گفت: با دیدن این ساختمان احساس غرور کردم و احساس افتخار به کارمندان صدا و سیما چراکه با اینکه مقر اصلی سازمان صدا و سیما مورد حمله قرار گرفته است و از کار افتاده است اما هیچ قطعی در هیچ یک از برنامه های صداو سیما نداشتیم. 

وی ادامه داد: به نظرم آنچه که در صدا و سیما اتفاق افتاد نمونه ای از این 12 روز است . یعنی صدا و سیما در مقابل حملات مقاومت کرد و نگذاشت وقفه ای در برنامه هایش ایجاد شود همین موضوع در کلان جامعه نیز اتفاق افتاده است. یعنی حملات به جاهای مختلف صورت گرفت و افراد مهمی را از دست دادیم یک فضای جنگی بسیار سختی به وجود آمد اما کشور نشکست و تسلیم نشد. 

عراقچی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری مطرح کردند، تسلیم در ادبیات سیاسی و ادبیات مردم ایران جایی ندارد. مردم در این ۱۲ روزه این را به خوبی نشان دادند.

او همچنین گفت: متجاوزان می‌خواستند مردم ایران را بشکنند اما ما در این ۱۲ روز شاهد مقاومت یکپارچه مردم در برابر این متجاوزان بودیم و شکست‌ناپذیری ایران و ایرانیان را به دنیا نشان دادند. صداوسیما نمونه‌ای از این مقاومت کلی است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به سیاست فشار حداکثری که از سوی آمریکا در طول این سال‌ها علیه ایران دنبال شده است تا ایران نتواند به حق خود دست پیدا کند، گفت: آن‌ها در مذاکرات نیز تلاش کردند که ما را تطمیع کنند تا از حقوق خود بگذریم ولی وقتی به نتیجه مورد نظر خود نرسیدند، از ابزار نظامی علیه ملت ایران استفاده کردند.

وزیر امور خارجه گفت: یک ابرقدرت دارای سلاح هسته‌ای و رژیم دارای سلاح هسته‌ای با کمک دو کشور دیگر سلاح هسته‌ای و همه‌ اروپایی‌هایی بسیج شدند و برای شکستن و تسلیم جمهوری اسلامی ایران و  مردم کمک کردند.  تا به یک مبارزه تقریبا ۵۰ ساله علیه سلطه‌گری آمریکا پایان دهند اما موفق نشدند. 

عراقچی تصریح کرد: این ایستادگی واقعا جای تبریک دارد، این یک مقطع در تاریخ ایران خواهد ماند به عنوان مقاومت یکپارچه مردم ایران. در این مقطع  گروه‌های مختلف فکری و سیاسی و قومیت‌ها ملاک نبود و همه یکپارچه در دفاع از کشور و مقاومت علیه هجمه صورت گرفته، شرکت داشتند و شکست ناپذیری ایران و ایرانیان را به دنیا ثابت کردند و مقاومت ما را نشان دادند. 

وی با بیان اینکه صدا وسیما نمونه‌ای از این مقاومت کلی است و ما هم در وزارت امور خارجه همین رویکرد را دنبال کردیم، گفت:  یک تجربه بسیار مهمی را داشتیم. برای اینکه ایران را از حق خود محروم کنند سال‌هاست مقاومت می‌کنیم و انواع فشارهای و تحریم‌ها و فشار حداکثری در دوره اول و دوم اعمال شد. همه تهدیدها و ترفندها را به کار بردند و در این مذاکرات سعی کردند ما را تطمیع کنند و وقتی دیدند نشد به جنگ روی آوردند. اما آنها برای اینکه مردم ایران را از حق خود محروم کنند از هر ابزاری استفاده کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، دوره جدیدی از سیاست فشار حداکثری علیه ایران آغاز شد. همان‌طور که به خاطر دارید، او با امضای یادداشت ریاست‌جمهوری، دستوراتی برای تشدید فشارها بر ایران صادر کرد و تهدیدهایی را مطرح نمود. 

وی ادامه داد: سپس، با وجود این تهدیدها، درخواست مذاکره داد و نامه‌ای در این خصوص نوشت که پیش‌تر درباره آن توضیح داده‌ام. این نامه ترکیبی از تهدید و پیشنهاد دیپلماتیک بود. در آن مقطع، ما با یک دوراهی دشوار روبه‌رو بودیم که اگر تحت این فشارها به مذاکره تن می‌دادیم، مذاکره‌ای واقعی شکل نمی‌گرفت؛ اما اگر مذاکره را رد می‌کردیم، در افکار عمومی متهم به مخالفت با دیپلماسی و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز می‌شدیم.

عراقچی تصریح کرد: سیاست اتخاذشده در آن زمان، سیاستی دقیق، حساب‌شده و هوشمندانه بود. ما اعلام کردیم که با دیپلماسی و مذاکره مخالف نیستیم، اما در زمینی که طرف مقابل تعریف کرده بازی نمی‌کنیم. به‌جای مذاکره مستقیم، مذاکره غیرمستقیم را پیشنهاد دادیم و شرایط مذاکره را به نفع خود تغییر دادیم. با این رویکرد، وارد مذاکراتی شدیم که قواعد آن را خودمان تعیین کرده بودیم. نشانه موفقیت این سیاست آن بود که دولت آمریکا حدود دو هفته طول کشید تا پیشنهاد ما برای مذاکره غیرمستقیم را بپذیرد. به عبارت دیگر، دوراهی که آن‌ها قصد داشتند ما را در آن قرار دهند، ما آن‌ها را در آن قرار دادیم و آن‌ها ناچار شدند در چارچوب پیشنهادی ما وارد مذاکره شوند.

وی ادامه داد: در مذاکرات، آن‌ها خواسته‌های خود را با زبانی دیگر مطرح کردند، اما ما همان‌گونه که در برابر تهدیدها مقاومت کرده بودیم، در مذاکرات نیز از حقوق ملت ایران قاطعانه دفاع کردیم. طبیعی است مردمی که در برابر تحریم‌ها و فشارها مقاومت کرده‌اند، برای حفظ حقوق خود در صحنه مذاکره نیز از آن‌ها دست نکشند.  اما  وقتی طرف مقابل ناامید شد که از طریق مذاکره به اهداف خود برسد، مسیر دیگری را برگزید. دست رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی را باز گذاشتند تا حملاتی را انجام دهد. ما در تمامی مکاتبات و اظهارات خود این اقدام را خیانت به دیپلماسی و مذاکره توصیف کردیم.

عراقچی تصریح کرد: بااین‌حال، خوشحالیم که این مسیر را طی کردیم، زیرا با جهانیان اتمام حجت کردیم که ایران از هیچ تلاشی برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز فروگذار نکرده است. اگر این مسیر مذاکره را امتحان نکرده بودیم، شاید این پرسش مطرح می‌شد که چرا مذاکره نکردید و شاید این اتفاقات رخ نمی‌داد. اما اکنون کاملاً روشن است که ما دیپلماسی و مذاکره را آزمودیم و این طرف مقابل بود که مسیر مذاکره را به مسیر جنگ تبدیل کرد. 

وی گفت: یکی از دلایل همبستگی بی‌نظیر مردم ایران در این دوره، صداقتی است که در عملکرد دولت خود مشاهده کردند. آن‌ها دیدند که دولت هر راه ممکنی را برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز امتحان کرده، از مذاکره فرار نکرده و در عین حال، حقوق ملت را با قاطعیت حفظ کرده است.  این طرف مقابل بود که مسیر مذاکره را به مسیر جنگ تبدیل کرد.

وزیر امور خارجه گفت: ما به دنیا ثابت کردیم و به مردم خود هم نشان دادیم که صداقت داریم. این مسیر انتخاب شد و مشخص گردید که نیت آن‌ها چیز دیگری‌ست و اینجا بود که مقاومت معنا پیدا کرد؛ وگرنه ممکن بود حتی در مسیر مقاومت نیز سستی‌هایی به‌وجود بیاید. مثلاً این‌که چرا این راه را انتخاب نکردیم؟ چرا آن راه دیگر را امتحان نکردیم؟

وی ادامه داد: در این مسیر مقاومت، وقتی جنگ شروع شد، سیاست خارجی کشور نیز در راستای همین مقاومت قرار گرفت. ما هماهنگی کاملی بین میدان و دیپلماسی داشتیم. در همان زمان که نیروهای مسلح ما مشغول دفاع از کشور و واکنش به حملات دشمن بودند تا بازدارندگی نظامی ایجاد و دشمن را مجبور به توقف جنگ کنند، سیاست خارجی نیز در همان جهت، در صحنه بین‌المللی حرکت می‌کرد؛ با هدف رساندن صدای حقانیت مردم ایران به مجامع بین‌المللی، کشورهای مختلف، و افکار عمومی جهان.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: ما از این جهت دست برتر را در همه گفت‌وگوهای دیپلماتیک داشتیم. یعنی هیچ وزیر خارجه‌ای نبود که من با او صحبت کرده باشم و در نهایت حق را به ما ندهد یا حداقل سکوت نکند. اروپایی‌ها واقعاً حرفی برای گفتن نداشتیم. آن‌ها به ما زنگ می‌زدند و می‌گفتند، جنگ را متوقف کنید و به دیپلماسی بازگردید، و من می‌گفتم «یعنی چه؟ ما که وسط دیپلماسی بودیم!» آن‌ها بودند که جنگ را آغاز کردند.

وی تاکید کرد: تقریباً از همان روز اول و دوم جنگ، تماس‌هایی از کشورهای اروپایی آغاز شد. آن‌ها درخواست داشتند که ما خویشتنداری کنیم و به دیپلماسی بازگردیم. اما ما گفتیم موضع‌مان کاملاً روشن است؛ ما در میانه دیپلماسی بودیم.   یک‌سری کشورها بودند که مشخص بود هدف آن‌ها حمایت از رژیم صهیونیستی است و در واقع می‌خواستند ما را وادار کنند که از خود دفاع نکنیم. یک‌سری کشورهای دیگر هم هستند که در سطح بین‌المللی، به‌طور سنتی همیشه بر دیپلماسی اصرار دارند. ما این را حمل بر حسن نیت می‌کنیم، ولی واقعیت این است که وقتی دو کشور وارد درگیری و جنگ می‌شوند، کشورهای دیگر معمولاً توصیه به خویشتنداری، توقف جنگ، آتش‌بس، و بازگشت به دیپلماسی می‌کنند.

عراقچی گفت: در مورد ما، این منطق اصلاً کارایی نداشت؛ چون منطق ما روشن بود. ما مشغول مذاکره بودیم و طرف مقابل، یک تهاجم کاملاً غیرمنطقی، بدون هیچ دلیل و مشروعیتی را آغاز کرده بود. ما گفتیم این تهاجم باید بدون هیچ پیش‌شرطی متوقف شود تا دوباره راه برای دیپلماسی باز شود. در این دوره، شاهد حمایت بی‌سابقه‌ای از سوی کشورهای منطقه بودیم که برخلاف رفتارهای گذشته‌شان، این بار قاطعانه از جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند. ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در قطعنامه‌ای که روز یکشنبه گذشته صادر شد، حملات رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرده و با عباراتی محکم و بی‌نظیر، همبستگی خود را با مردم ایران اعلام نمودند. این قطعنامه، به‌ویژه از این جهت قابل توجه است که در روز دوم اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، به دلیل حمله آمریکا به ایران، در آخرین لحظه دو بند به آن اضافه شد که صراحتاً اقدامات آمریکا را نیز محکوم کرد. 

وی ادامه داد: علاوه بر این، شورای همکاری خلیج فارس از همان ابتدا بیانیه‌ای در محکومیت این حملات صادر کرد. سازمان‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس نیز به همین ترتیب عمل کردند. این حمایت‌ها نشان‌دهنده ورود ما به یک عرصه جهانی برای اثبات حقانیت مردم ایران، مواضع و اصولمان و جلب حمایت بین‌المللی بود. به تعبیر دیپلماتیک، ما موفق شدیم در این «یارگیری» بین‌المللی به دستاوردهای قابل توجهی برسیم. 

عراقچی گفت: هیچ صحنه‌ای نبود که منطق ما مورد پذیرش قرار نگیرد یا دست‌کم با سکوت مخالفان مواجه نشود. در گفت‌وگو با وزرای خارجه کشورهای مختلف، هیچ‌کدام نتوانستند در برابر استدلال‌های ما پاسخی داشته باشند یا از موضع ما حمایت نکنند.  این اتفاقات به تقویت گفتمان مقاومت کمک کرد. این ۱۲ روز به عنوان نمادی از مقاومت یک ملت در برابر ائتلافی از قدرت‌هایی که پشت رژیم صهیونیستی ایستاده بودند، در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به رفتار متناقض ترامپ گفت: رئیس‌جمهور آمریکا به‌گونه‌ای است که گاهی ساعت به ساعت اظهارات متفاوتی بیان می‌کند. این موضوع شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیتی است که وجود دارد. ممکن است در یک روز شاهد چندین توییت یا مصاحبه متناقض از او باشیم.  در آن مقطع، زمانی که روایتی از سوی طرف مقابل مطرح می‌شد مبنی بر اینکه وساطتی یا مذاکره‌ای صورت گرفته و ایران درخواست‌کننده بوده، من همان لحظه با توییتی که ساعت ۴ صبح منتشر کردم، تلاش کردم این روایت را خنثی کنم و حقیقت را روشن سازم. 

وی ادامه داد: تأکید کردم که چنین چیزی صحت ندارد؛ هیچ پیش‌شرطی وجود نداشته و ما هیچ درخواستی مطرح نکرده بودیم. این رژیم صهیونیستی بود که خواستار توقف عملیات شد. جمهوری اسلامی ایران نیز، بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین‌شده، اعلام کرد که اگر حملات ادامه پیدا نکند، ما نیز قصدی برای ادامه نداریم. در نتیجه، عملیات متوقف شد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چرا بین ساعت ۴ صبح تا ۷:۳۰ صبح این موضوع تغییر کرد؟ 

وی با اشاره به موضوع آتش بس گفت: ظاهراً یک سوءتفاهم یا اختلاف نظر در این بازه زمانی به وجود آمد که باعث شد عملیات تا ساعت ۷:۳۰ صبح ادامه یابد. البته باید بگویم که آن‌ها عملیات خود را در ساعت ۴ صبح به وقت تهران متوقف کردند، اما نیروهای مسلح ما تا ساعت ۷ صبح (۴ صبح به وقت گرینویچ) ادامه دادند.  ضربات نهایی ما بسیار مؤثر و تعیین‌کننده بود و تمام ضربات آخر توسط نیروهای مسلح ما وارد شد. از ساعت ۷:۳۰ صبح (۴ صبح به وقت گرینویچ)، نیروهای ما نیز عملیات را متوقف کردند و پس از آن، آنچه اکنون به‌عنوان آتش‌بس شناخته می‌شود، برقرار شد و ادامه یافت.

وزیر امور خارجه درباره دلایل ملاحظه‌ای که در استفاده از واژه آتش‌بس وجود داشت، گفت: ما سیاستی داشتیم که به تصویب مراجع تصمیم‌گیر نظام رسیده بود. آن سیاست این بود که اگر دشمن بدون پیش‌شرط متوقف شود و حملاتش را متوقف کند، جمهوری اسلامی ایران نیز واکنش‌های خود را خاتمه خواهد داد. علت آن هم روشن است، به ما تهاجم شده بود و ما در حال دفاع از خود بودیم. وقتی این تهاجم متوقف شود، دفاع هم طبیعتاً تا حدی موضوعیت خود را از دست می‌دهد.

عراقچی گفت: وقتی که آن‌ها حدود ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه بود این موضوع را اعلام کردند. من در حال بازگشت به تهران از مسیر زمینی بودم.  برای اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی رفته بودم، و از آنجا به مسکو سفر کردم و دیداری با رئیس‌جمهور روسیه داشتم، سپس از مسکو پرواز کردیم به عشق‌آباد و از عشق‌آباد، به‌صورت زمینی به تهران بازگشتیم. در همین مسیر زمینی بود که پیام طرف مقابل  به ما منتقل شد که اعلام آمادگی کردند که از ساعت ۴ صبح به وقت تهران، حملات خود را متوقف کنند و اگر ایران هم حملات را متوقف کند، دیگر ادامه نخواهند داد. 

وی ادامه داد: این همان شرطی بود که ما گذاشته بودیم و اکنون محقق شده بود، بدون اینکه آن‌ها هیچ پیش‌شرطی بگذارند، این درخواست را مطرح کردند. من هم در همین فاصله با نهادهای مربوطه که باید هماهنگی می‌شد، هماهنگی‌های لازم را انجام دادم. نهایتاً ما به طرف مقابل اعلام کردیم.

عراقچی گفت: در توییتی هم که منتشر کردم، آمده بود که ما آتش‌بس را قبول نداریم؛ چون آتش‌بس محصول یک مذاکره است یا نتیجه توافق دو طرف برای توقف عملیات، پس از گفت‌وگو و مذاکره است. ما هیچ آتش‌بس یا توقف عملیات به‌معنای توافق‌شده را قبول نداریم. اما اگر رژیم صهیونیستی حملات خود را ادامه ندهد، ما هم قصدی برای ادامه دادن نداریم. یعنی در حقیقت، آنچه که ما پذیرفتیم، همین بود. تصمیمات بعدی هم متعاقباً گرفته خواهد شد.

وی گفت: در آن لحظه، من اخبار را لحظه‌به‌لحظه دنبال می‌کردم و می‌دیدم که برخی روایت‌ها دارد ساخته می‌شود؛ مثلاً اینکه ایران و رژیم صهیونیستی مذاکره کرده‌اند، یا هر دو طرف با آمریکا مذاکره کرده‌اند، یا اینکه آمریکا میانجی‌گری کرده است. در حالی‌که هیچ‌کدام از این‌ها صحت نداشت. رژیم صهیونیستی، از سر استیصال به این نقطه رسید که تهاجم را متوقف کند، و ما هم، بر اساس ابلاغیه‌هایی که وجود داشت، وقتی آن‌ها متوقف کردند، ما نیز ادامه  ندادیم. 

عراقچی با تاکید براینکه درباره پایبندی رژیم صهیونیستی به آتش‌بس، با توجه به سوابق گذشته که بارها به آن اشاره کرده‌ام، تردیدهای جدی وجود دارد، گفت: این رژیم سابقه‌ای طولانی در نقض آتش‌بس‌ها دارد؛ آن‌ها آتش‌بس را اعلام می‌کنند، اما گمان می‌کنند طرف مقابل ضعیف است و سپس خودشان آن را نقض کرده و سعی می‌کنند از پاسخ طرف مقابل جلوگیری کنند. 

وزیر امور خارجه گفت: این موضوع را در گفت‌وگوی تلفنی با یکی از وزرای خارجه اروپایی، پیش از آمدن به اینجا، صراحتاً مطرح کردم و گفتم به رژیم صهیونیستی هشدار دهید که ایران لبنان نیست و هرگونه نقض آتش‌بس با پاسخی سریع و قاطع مواجه خواهد شد. ما با در نظر گرفتن این تجربیات، موضعی کاملاً روشن و قاطع داریم.

وی ادامه داد: دیپلماسی اصولاً برای جلوگیری از جنگ به کار می‌رود. ما در خلال مذاکراتی که انجام شد، شاهد بودیم که طرف مقابل به نقطه‌ای رسید که گزینه نظامی را، که همیشه از آن سخن می‌گفت، عملی کرد. این اقدام به تأسیسات هسته‌ای ما خسارت وارد کرد و تعدادی از هموطنانمان شهید یا مجروح شدند. با این حال، همان‌طور که اشاره کردید، رئیس‌جمهور از باز شدن مسیر دیپلماسی پس از آتش‌بس استقبال کرده‌اند. 

وی گفت: دیپلماسی همیشه وجود دارد؛ چه پیش از جنگ برای جلوگیری از آن، چه در طول جنگ برای مدیریت خصومت و چه پس از جنگ برای مدیریت تبعات. دیپلماسی ابزاری است که بشر در هر شرایطی از آن استفاده می‌کند. البته مذاکره، بخشی از دیپلماسی است و لزوماً به معنای توافق نیست. گاهی مذاکره برای مدیریت اختلافات، جلوگیری از تشدید مسائل، یا اتمام حجت انجام می‌شود. در مذاکرات اخیر، ما مواضع خود را کاملاً روشن کردیم و از آن کوتاه نیامدیم. وقتی آمریکایی‌ها به سمت جنگ رفتند، مذاکرات به نوعی اتمام حجت برای ما و مردممان بود.

عراقچی با بیان اینکه مذاکره نه امری مقدس است و نه امری مذموم؛ بلکه پدیده‌ای است که بر اساس محاسبه هزینه و فایده و با توجه به منافع ملی درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود، گفت:  اینکه از این به بعد دیپلماسی چگونه پیدا می‌کند، در حال رایزنی هستیم. دیپلماسی ادامه دارد؛ همین امروز با چند وزیر خارجه گفت‌وگو کرده‌ام و برای فردا نیز برنامه‌های دیگری دارم. رایزنی‌های دیپلماتیک، تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها با کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت. اما اینکه آیا به طور مشخص به مذاکره با آمریکا بازگردیم یا نه، موضوعی است که در حال بررسی است و به منافع ملی ما بستگی دارد. 

وزیر امور خارجه با تاکید مجدد بر اینکه مهم، منافع ایران است، گفت: اگر منافع ما اقتضا کند مجدداً وارد مذااکره می شویم. همان مذاکراتی که آمریکایی‌ها برای فریب استفاده کردند، در نهایت به نفع ما تمام شد؛ چون در موضع جنگ، به ما حقانیت داد. بنابراین می‌خواهم به این نکته توجه داشته باشید که مذاکره فقط به این معنا نیست که حتماً یک توافقی در آن حاصل شود. مذاکره می‌تواند در شرایط مختلف و به دلایل مختلف صورت بگیرد و کشورها با محاسبه هزینه و فایده‌ای که مذاکره برایشان دارد، وارد آن می‌شوند یا نمی‌شوند.

وی ادامه داد: من نمی‌گویم که حتماً باید وارد مذاکره شد؛ چرا که بعضی وقت‌ها اقتضا می‌کند که وارد مذاکره نشویم، و گاهی نیز اقتضا دارد که مذاکره به تأخیر انداخته شود. مهم، منافع و مصلحت کشور است. مصلحت کشور چگونه اقتضا می‌کند؟ بر اساس آن طراحی می‌شود که مذاکره انجام شود یا نشود، زودتر انجام شود یا دیرتر، چگونه انجام شود، با چه محورهایی انجام شود.

عراقچی گفت: ما یک تجربه بسیار سنگین با آمریکایی‌ها داریم؛ این‌که آن‌ها در میانه مذاکره، به خود مذاکره خیانت کردند. این تجربه قطعاً در تصمیم‌گیری‌های بعدی ما تأثیرگذار خواهد بود. اما آن تصمیم‌گیری، نهایتاً بر اساس مصلحت مردم ایران گرفته خواهد شد، نه بر اساس احساسات، و نه بر اساس هیچ ملاحظه سطحی یا زودگذر دیگر. اجازه دهید صراحتاً بگویم که هیچ‌گونه توافق یا قراری برای ازسرگیری مذاکرات صورت نگرفته است. نه قولی داده شده، نه صحبتی در این باره انجام شده است. 

وی تصریح کرد: اینکه ما در داخل در حال بررسی هستیم که مصلحت مردم ایران چیست، موضوع دیگری است، اما تا این لحظه هیچ برنامه یا موضوعیتی برای مذاکره وجود ندارد و هیچ قراری هم گذاشته نشده است. در  آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم با آمریکایی‌ها یعنی دور پنجم مذاکرات بین شما و آقای ویتکاف چه مباحثی مطرح شد؟

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در آن مرحله، آن‌ها پیشنهادی ارائه کردند که با خواسته‌های ما فاصله زیادی داشت. این در مذاکرات غیرمعمول نیست؛ معمولاً پیشنهادهای اولیه با اختلافاتی همراه است. برای مثال، در مذاکرات برجام نیز نزدیک به دو سال و نیم مذاکره کردیم، چون پیشنهادها رد و بدل می‌شد و مورد قبول نبود. در این مورد هم آن‌ها پیشنهادی دادند که بسیاری از بخش‌های آن برای ما قابل قبول نبود و ما آن را رد کردیم. برخی از اجزای این پیشنهاد توسط خودشان یا رسانه‌ها منتشر شد. 

عراقچی تصریح کرد: ما به آن‌ها اطلاع دادیم که این پیشنهاد قابل پذیرش نیست و قرار بود در دور بعدی، پیشنهاد متقابل خودمان را ارائه کنیم. این روند در مذاکرات کاملاً معمول است؛ یک طرف پیشنهاد می‌دهد و طرف دیگر در جلسه بعدی پیشنهاد خود را ارائه می‌کند.  قرار بود در دور ششم، ما پیشنهاد خودمان را مطرح کنیم. پیشنهادی که آماده کرده بودیم، به نظرمان متعادل و معقول بود و می‌توانست زمینه‌ساز تفاهم شود. از ابتدا هم برای آن‌ها روشن کرده بودیم که هر توافق احتمالی باید دو ستون اصلی داشته باشد که شامل  تداوم غنی‌سازی در ایران،   رفع تحریم‌ها  است و  گفتیم یک ستون هم می‌تواند اضافه شود؛ ۳) تعهد ایران به عدم حرکت به سمت سلاح هسته‌ای، که با موازین، اصول و اعتقادات ما سازگار است. 

وی ادامه داد: ما با این سه محور هیچ مشکلی نداریم. اگر توافقی این سه اصل را داشته باشد، به نظر ما قابل مذاکره و دستیابی است. جزئیات، مانند سطح و میزان غنی‌سازی یا نحوه رفع تحریم‌ها، مانند گذشته قابل مذاکره بود و هست. پیشنهادی که قرار بود ارائه کنیم، بر همین سه محور استوار بود و معتقد بودیم می‌تواند به تفاهم منجر شود. اما مشخص بود که طرف مقابل با مواضع دیگری وارد شده بود و بر غنی‌سازی صفر اصرار داشت. نهایتاً وقتی از مذاکرات ناامید شدند، به سمت اقدامات دیگر رفتند و جنگ آغاز شد.

عراقچی گفت: دو روز است که حملات متوقف شده و هم‌اکنون دوستان ما در سازمان انرژی اتمی مشغول بررسی آسیب‌ها و صدمات وارده هستند که باید گفت که این خسارات کم نبوده و آسیب‌های جدی به تأسیسات ما وارد شده است. آن‌ها در حال ارزیابی دقیق این خسارات هستند.   در عین حال، ما نیز در حال بازنگری سیاست‌های خود هستیم تا ببینیم چه مؤلفه‌های جدیدی به وجود آمده و چه موضوعات جدیدی باید مطرح شود. هنوز زود است که قضاوت کنیم آیا امکان مذاکره‌ای موفق وجود دارد یا خیر.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:  مسلم است که پس از پشت سر گذاشتن یک جنگ، بسیاری از واقعیت‌ها تغییر می‌کند. شرایط پس از جنگ با شرایط پیش از آن متفاوت است و دیپلماسی نیز باید خود را با این واقعیت‌های جدید تطبیق دهد. ما اکنون با موقعیتی روبه‌رو هستیم که مردم ایران طی ۱۲ روز مقاومتی جانانه از خود نشان دادند. این مقاومت، خود به عاملی غیرقابل‌چشم‌پوشی تبدیل شده است. 

عراقچی گفت: نمی‌توان به شرایط پیش از این مقاومت بازگشت. ما اکنون ادعاها و مواضع جدیدی داریم و منطق جدیدی شکل گرفته است. برخی از تأسیسات و امکانات ما تخریب شده‌اند که این خود واقعیت جدیدی ایجاد کرده و طلبکاری‌های جدیدی به وجود آورده است. بحث جبران خسارات اکنون به موضوعی جدی تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: هر جنگی تغییراتی را به همراه می‌آورد و این تغییرات در دیپلماسی نیز خود را نشان می‌دهند. ما در حال تنظیم دیپلماسی خود هستیم و از این پس، دیپلماسی ما قطعاً تغییراتی خواهد داشت، شکل جدیدی به خود خواهد گرفت و آرایش جدیدی پیدا خواهد کرد. در این مدت، شناخت بهتری از کشورها به دست آوردیم؛ برخی همراهی بیشتری داشتند و برخی کمتر. بنابراین، دیپلماسی پس از جنگ با دیپلماسی پیش از جنگ تفاوت‌هایی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه گفت: آقای بوسعیدی وزیر امور خارجه عمان واسطه مذاکرات بود‌. ما واقعاً از ایشان متشکریم و به نظر من صادقانه تلاش کرد که مذاکره بین دو طرف را به شکل غیرمستقیم تسهیل و مدیریت کند تا انجام شود. نقش ایشان فراتر از صرفاً پیام‌آوردن و پیام‌بردن بود؛ او تلاش می‌کرد میانجی‌گری فعالانه‌ای داشته باشد، یعنی با ابتکارات خودش به پیشرفت مذاکرات کمک کند.

عراقچی تصریح کرد: ایشان در طول آن پنج دور مذاکره، بیش از یک بار پیشنهادات مکتوبی به هر دو طرف به‌عنوان جمع‌بندی‌های خود ارائه داد.. این‌طور نبود که فقط در دور پنجم چنین اتفاقی افتاده باشد. ایشان به‌طور مرتب سعی می‌کرد متونی را تهیه کند که به دو برای رسیدن به توافق کمک کند. این میانجی‌گری را میان دو طرف به‌صورت فعالانه دنبال می‌کرد و به صرف تبادل پیام اکتفا نمی‌کرد.  بنابراین، در یک مذاکره، این‌که متون مختلف تبادل شود، اصلاً چیز عجیبی نیست. این روند طبیعی گفت‌وگوهاست تا در نهایت افکار به هم نزدیک شود و به یک ادبیات مشترک برسند.

وزیر امور خارجه گفت: ما در حال مذاکره با آمریکا بودیم که اسرائیل میز را نابود کرد. بعد با اروپا صحبت می‌کردیم، آمریکایی‌ها نابود کردند. بنابراین، وقتی کسانی می‌گویند "برگردیم به میز مذاکره"، باید مشخص کنند منظورشان دقیقاً کدام میز است و با چه مشخصاتی. شرایط تغییر کرده، و این طبیعی است.

وی ادامه داد: من دیداری با سه وزیر خارجه اروپایی و خانم کالاس نماینده اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی دیدار کردم‌ این دیدار روز جمعه گذشته انجام شد. اسم آن مذاکره نبود یعنی مذاکره‌ای با هدف رسیدن به یک توافق مشخص نبود، بلکه بیشتر یک گفت‌وگو بود.  پیش از آن، این افراد تماس تلفنی مشترکی با من داشتند؛ تماسی که بیش از یک ساعت طول کشید. بحث‌ها هم خیلی جدی و چالشی بود. همان‌جا به این نتیجه رسیدند که باید حضوری صحبت کنیم. آن‌ها خودشان برنامه دیدار حضوری را پیشنهاد و پیام دادند که اگر امکان وجود دارد، این دیدار روز جمعه انجام شود. قرار بود من به استانبول بروم و این دیدار از نظر زمانی ممکن بود. 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با توجه به ممنوعیت‌های پروازی من هم تصمیم گرفتم رفت‌وآمدم زمینی باشد. با افتخار، مسیر زمینی را انتخاب کردم. از مرز که خارج شدیم و وارد ترکیه شدیم، یکی از هواپیماهای ما که  در استانبول بود استفاده شد. چند هواپیمای مسافری ما، به دلیل بسته شدن فضای هوایی ایران در مسیر برگشت، ناچاراً در استانبول مانده بودند. یکی از آن‌ها را استفاده کردیم و به ژنو رفتیم. 

وی تاکید کرد: از ژنو دوباره برگشتیم به استانبول برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی. بعد رفتیم به مسکو، و از مسکو هم آمدیم عشق‌آباد. در عشق‌آباد پیاده شدیم و مجدداً با خودرو به مسیرمان ادامه دادیم.  دیپلماسی طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. گفت‌وگویی که با وزرای خارجه سه کشور اروپایی داشتم، بسیار صریح، چالشی، اما به نظرم مفید بود. این وزرا نسبت به دوره‌های قبلی تغییر کرده بودند و وقتی واقعیت‌های مذاکرات گذشته را برایشان توضیح می‌دادم، برایشان جالب بود و پاسخی نداشتند. 

عراقچی گفت: آن‌ها دیگر نمی‌توانستند در حضور من از غنی‌سازی صحبت کنند. به آن‌ها گفتم که در سال ۲۰۱۵، ما با خود شما و کشورهایتان توافق کردیم. شما سه کشور اروپایی بخشی از مذاکرات بودید و توافق برجام را امضا کردید. خانم موگرینی و پیش از او خانم اشتون، نمایندگان سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هماهنگ‌کننده و تسهیل‌گر مذاکرات بودند. آن زمان که به توافق رسیدیم، شما جشن گرفتید و آن را بهترین دستاورد دیپلماسی خواندید. حالا چه شده که همان توافق را زیر سؤال می‌برید و درباره غنی‌سازی صحبت می‌کنید.

وی ادامه داد: این بحث‌ها بسیار جدی بود و منطق ما آن‌قدر قوی بود که آن‌ها پاسخی نداشتند. نهایتاً گفتند که آمریکا این را می‌گوید یا رژیم صهیونیستی آن را می‌خواهد. به نظرم این گفت‌وگوها آن‌قدر جدی و مفید بود که در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید ادامه پیدا کند. در بیانیه‌شان هم اعلام کردند که دوباره ملاقات خواهیم کرد. در این یکی دو روز نیز تماس‌هایی برقرار شده و صحبت از این است که چه زمانی دوباره بنشینیم و گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

وی با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا گفت: البته باید بگویم که در دوره‌ای که ما با آمریکا مذاکره می‌کردیم، اروپا عملاً از بازی کنار گذاشته شد. این خواست ما نبود بلکه تصمیم آمریکایی‌ها بود. صراحتاً می‌گویم که آمریکایی‌ها هیچ علاقه‌ای به حضور اروپایی‌ها در مذاکرات نداشتند و معتقد بودند که باید به‌صورت دوجانبه با ما مذاکره و مسائل را حل کنند. این برای اروپا خوشایند نبود و به نوعی تحقیرشان کرد. این تحقیر نه‌تنها در موضوع ایران، بلکه در موضوع اوکراین نیز رخ داد که مستقیماً به امنیت اروپا مرتبط است. در آنجا هم اروپا کنار گذاشته شد و مذاکرات بین روسیه، اوکراین و وساطت آمریکا پیش رفت. شاید اروپایی‌ها اکنون به دنبال جبران این کنار گذاشته شدن هستند و می‌خواهند دوباره وارد صحنه شوند. ما هم مانعی برای گفت‌وگو با آن‌ها نمی‌بینیم. اگر بتوانند نقش سازنده‌ای ایفا کنند، از نظر ما اشکالی ندارد.

وی با اشاره به طرح مجلس درخصوص طرح مجلس در مورد تعلیق همکاری با آژانس گفت: طرحی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و امروز به تأیید شورای نگهبان رسیده و به قانون تبدیل شده است برای ما لازم‌الاجراست و تردیدی در اجرای آن وجود ندارد.   دلیل این تصمیم کاملاً روشن است؛ گزارش تهیه‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یا به عبارتی توسط آقای گروسی تهیه شد، زمینه‌ساز قطعنامه‌ای شد که کشورهای اروپایی در شورای حکام آژانس مطرح کردند. 

وی ادامه داد: به نظر ما، این گزارش و قطعنامه متعاقب آن، بستری برای تهاجم رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران فراهم کرد. این امر ناشی از آن بود که آقای گروسی در گزارش خود به‌صورت صادقانه و منصفانه عمل نکرد. موضوعاتی که به ۲۰ یا ۲۵ سال پیش بازمی‌گردد، مانند سؤالاتی درباره چند گرم مواد هسته‌ای که آن زمان اعلام شده یا نشده بود، در گزارش برجسته شد. 

وی تصریح کرد: خود آژانس هم اذعان دارد که این مسائل مربوط به گذشته است، اما آن‌ها را به‌عنوان عدم همکاری ایران مطرح کردند. سپس شورای حکام در تصمیمی کاملاً سیاسی، این مسائل را به‌عنوان عدم پایبندی ایران به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و تعهدات پادمانی تفسیر کرد و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمود، این اقدامات به‌وضوح سیاسی بود و یکی از دلایل اصلی تغییر در رویکرد همکاری ما با آژانس است. دلیل دوم، حملات انجام‌شده به تأسیسات هسته‌ای ماست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نه‌تنها نتوانست این حملات را محکوم کند، بلکه حتی مدیرکل آن، که باید نماد اجرای NPT و تضمین استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای باشد، شخصاً حاضر به محکومیت این حملات نشد. قوانین بین‌المللی در این زمینه بسیار صریح هستند؛ حمله به تأسیسات هسته‌ای جرم نابخشودنی است و این جرم صورت گرفت و نه یک تاسیسات بلکه در چند تاسیسات صورت گرفت. 

عراقچی گفت: بااین‌حال، شورای حکام آژانس، با وجود درخواست ما برای برگزاری جلسه، از محکومیت این حملات خودداری کرد. البته ۱۱ کشور عضو شورا به‌صورت جداگانه بیانیه‌ای صادر و این حملات را محکوم کردند، که نشان‌دهنده عمق بی‌انصافی در شورای حکام بود.   پیش از حمله آمریکا و اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، ٢٣ یا ٢۴ کشور اسلامی، به ابتکار مصر، نامه‌ای مشترک امضا کردند و این حملات را صراحتاً محکوم نمودند. در اینجا لازم است از وزیر خارجه و دولت مصر برای این ابتکار تشکر کنم. این کشورها حتی منتظر اجلاس وزرای خارجه نماندند و در خود اجلاس نیز بار دیگر این محکومیت را تکرار کردند.

وی گفت: از این پس، رابطه و همکاری ما با آژانس شکل جدیدی پیدا خواهد کرد. قانون مصوب مجلس تکلیف را روشن کرده است اما راه را کاملاً نبسته و تصمیم‌گیری در این خصوص را به تشخیص شورای عالی امنیت ملی واگذار کرده است و ملاک قرار داده است. با توجه به تحولات اخیر، لازم است کار حقوقی بیشتری روی این قانون انجام دهیم تا مشخص شود چگونه می‌توانیم روابط خود با آژانس را بر اساس این قانون تنظیم کنیم. معاونت بین‌الملل وزارت امور خارجه مأموریت یافته است که موضوع شناسایی متجاوز در سازمان ملل متحد و همچنین پیگیری جبران خسارات را دنبال کند. معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز در این زمینه فعال شده است. لازمه این کار، تدوین یک جمع‌بندی دقیق از خسارات وارده و مستندسازی آن‌هاست تا مشخص شود چه خسارات و هزینه‌هایی، اعم از انسانی و مادی، تحمیل شده است. 

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: این فرآیند نیازمند یک کار فشرده برای مستندسازی دقیق خسارات و هزینه‌های واردشده است. پیگیری جبران خسارت نیز خود به‌تنهایی یک کار حقوقی بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود. این موضوع، همان‌طور که اشاره کردم، امروز مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت. 

عراقچی گفت: معاونت بین‌الملل وزارت امور خارجه و اداره کل حقوقی این معاونت، به همراه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، ان‌شاءالله در این راستا همکاری خواهند کرد. ما این دو مأموریت را با جدیت دنبال خواهیم کرد تا به انجام برسد. این بخشی از مسئولیت وزارت امور خارجه است و وظایف سایر نهادها نیز در جای خود محفوظ خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: سه کشور اروپایی هنوز عضو برجام هستند؛ یعنی آمریکا از برجام خارج شده، اما آن‌ها خارج نشده‌اند و هنوز در برجام حضور دارند. کشوری که همچنان یکی از اعضای برجام است، نمی‌تواند حرف از "غنی‌سازی صفر" بزند، چون غنی‌سازی در برجام با درصد خاصی یا در قالبی مشخص، پذیرفته شده است و بنابراین، سه کشور اروپایی حق ندارند از غنی‌سازی صفر صحبت کنند. پس وقتی وارد مذاکره می‌شوند، باید در جناحی قرار بگیرند که اصل غنی‌سازی را قبول دارد، چون همچنان عضو برجام هستند. اتفاقاً وقتی که اصرار دارند بگویند عضو برجام هستند تا بتوانند از مکانیزم‌هایی مثل اسنپ‌بک به‌موقع استفاده کنند، این خود دلیلی‌ست که باید پایبند به مفاد برجام هم باشند.

وی ادامه داد: ورود اروپا به این صحنه، این فرصت را برای ما ایجاد می‌کند که اروپایی‌ها هم ناگزیرند در جناحی قرار بگیرند که غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند. نمی‌گویم حضور آن‌ها الزاماً یک راهگشای خاص خواهد بود اما جمع‌بندی ما این‌گونه شد که در شرایط فعلی، گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای ما ضرری ندارد، گفت‌وگو هم انجام شد. اتفاقاً مشخص شد که مفید هم بود. اگر لازم باشد، دور دیگری هم برگزار خواهد شد، به‌شرط آنکه بتوانیم مقدمات آن را فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه درباره امکان فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی اروپا گفت: آن‌ها این امکان را دارند اما آمریکا چنین امکانی ندارد چون از برجام خارج شده، ولی اروپایی‌ها، مثلاً انگلستان یا فرانسه، به عنوان اعضای دائم شورای امنیت، این امکان را دارند.  در همان جلسه روز جمعه، یکی از بحث‌های چالشی ما همین موضوع بود. صراحتاً به آن‌ها گفتم که بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی اروپا این خواهد بود که از این مکانیزم استفاده کند. چون در این صورت، برای همیشه به نقش خود در موضوع هسته‌ای ایران پایان داده است. اگر می‌خواهند بخشی از این بازی و این فرآیند مذاکره باشند، باید در آن باقی بمانند. مذاکراتی که احتمال دارد تا قبل از مهر یا اکتبر به نتیجه نرسد. اگر اروپا از این ابزار استفاده کند، خود را کاملاً خلع سلاح کرده و باید کنار بنشیند. 

وی تصریح کرد: برای ما هم ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد، ممکن است ما هم تصمیماتی در این رابطه بگیریم که نمی‌خواهم فعلاً وارد جزئیات آن شوم. مسئله هسته‌ای ایران، با فعال شدن اسنپ‌بک به‌مراتب پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد، همان‌طور که با جنگی که به راه انداختند، موضوع را سخت‌تر و پیچیده‌تر کردند. آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند تأسیسات هسته‌ای ما را نابود کنند و دست ما را در مذاکره خالی کنند، بعد بگویند بیا مذاکره کن. این اتفاق نیفتاد.

عراقچی گفت: در مورد اسنپ‌بک هم همین‌طور است. یعنی چنین نیست که اروپا با آن، دستش پرتر شود؛ برعکس، دستش کاملاً خالی خواهد شد و نقش خود را به‌طور کامل از دست خواهد داد. در این جنگ نیز آمریکایی‌ها موضوع مذاکره را پیچیده‌تر کردند. مذاکرات بعدی اصلاً برای آمریکا ساده‌تر از مذاکرات قبلی نخواهد بود. 

وی ادامه داد:  کار سخت‌تر شده است و آمریکا با این اشتباهی که مرتکب شد، به‌جای حل موضوع هسته‌ای ایران، آن را پیچیده‌تر و دشوارتر کرد. برای اروپا هم همین‌طور است، اگر از مکانیزم ماشه استفاده کند، حل مسئله برایش سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

وزیر امور خارجه گفت: مجلس، همکاری با آژانس را در این زمینه ممنوع کرده است. یکی از موارد، قطع بازرسی‌ها بوده است که با حمله به تاسیسات قطع شده است.  یکی از اهدافی که اصرار به همکاری دارند، همین است که بازرس‌های آژانس بیایند و ببینند آنجا در چه وضعیتی قرار دارد، چقدر تخریب شده است. این هم موضوعیت دارد و ما هم متوجه هستیم منظور آن‌ها چیست.

وی ادامه داد: حتما فعلا بنای پذیرش شخص گروسی را در تهران نداریم. در مورد بازرس‌ها هم باید بررسی شود و ببینیم اگر با قانون مجلس انطباق داشته باشد، به آن فکر می‌کنیم ولی ظاهر امر روشن است که تاسیساتی که تخریب شده‌اند، وقتی می‌خواهند بازرسی شوند، یعنی می‌خواهند بدانند میزان خسارت چقدر است.

وی تصریح کرد:  باید بگویم میزان خسارت زیاد و جدی است اما اینکه بازرسان بیایند و دقیق مطلع شوند، این تصمیمی است که باید گرفته شود و مطابق با قانون مجلس باشد. به نظر من، شورای عالی امنیت ملی باید این تصمیم را اتخاذ کند.  اگر دقت کنید، در ادبیاتی که اکنون در رسانه‌های مختلف مطرح است، این پرسش به‌طور جدی بحث می‌شود که حقوق بین‌الملل کجاست. قوانین بین‌المللی کجا هستند. کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که خود را پرچمدار حقوق بین‌الملل می‌دانستند، به‌ویژه فرانسه که خود را مهد حقوق بین‌الملل معرفی می‌کند، اکنون باید پاسخگو باشند. 

وی تصریح کرد: وقتی صدراعظم آلمان از عبارات زشتی استفاده می‌کند و می‌گوید رژیم صهیونیستی کاری کثیف انجام داده که همه ما آرزوی انجامش را داشتیم، فکر هم نمیکند که این به نوعی به جنایات نازی‌ها اشاره دارد که آن‌ها نیز چنین توجیهاتی برای اقداماتشان داشتند. این‌گونه اظهارات، هرگونه اعتبار آلمان را برای سخن گفتن از حقوق بشر از بین می‌برد.   این کشورها در موضوع غزه نیز سیاست‌هایی داشتند که حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را زیر پا گذاشتند. مردم غزه بمباران شدند و حقوق بشر نیز همراه با آن‌ها بمباران شد. اکنون هیچ کشور اروپایی نمی‌تواند با ما درباره حقوق بشر صحبت کند. اگر حرفی هم بزنند، خودشان شرمنده می‌شوند. وقتی ادعا می‌کنند که فلان فرد در فلان جا در زندان است، ما می‌گوییم بررسی می‌کنیم، اما آن‌ها از ۶۰ هزار کشته در غزه سخنی نمی‌گویند. در شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ما قطعنامه صادر می‌کنند، اما حتی یک بیانیه علیه رژیم صهیونیستی به خاطر کشتار ۶۰ هزار انسان و تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌ها صادر نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: این استانداردهای دوگانه اکنون به یک بحث جدی در صحنه بین‌المللی تبدیل شده است. این استاندارهای دوگانه، جهان را به سمت ناامنی بیشتر سوق می‌دهد، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه را نابود می‌کند. آن‌ها گاهی حتی از تروریست‌هایی که در راستای منافعشان عمل می‌کنند، حمایت کرده‌اند. فکر می‌کنم تحولات دو سال اخیر، به‌ویژه پس از وقایع غزه و این تحول خاص، شوک بزرگی به حقوق بین‌الملل و کارایی آن وارد کرده و اعتبار آن را زیر سؤال برده است و این موضوع در آینده بیش از پیش برجسته خواهد شد.

عراقچی گفت: رابطه کنونی ما با مصر از روابط با بسیاری از کشورهایی که رابطه دیپلماتیک داریم بهتر است. هرچند رابطه دیپلماتیک رسمی با مصر نداریم، اما سطح رفت‌وآمدها و همکاری‌های ما، به‌ویژه در جریان وقایع اخیر جنگ، بسیار قابل توجه بوده است. به‌گونه‌ای که تماس‌های وزیر خارجه مصر با من شاید بیش از تماس‌های سایر وزرای خارجه بوده است. برای ما مهم است که با مصر، به‌عنوان یک کشور بزرگ اسلامی و تأثیرگذار در منطقه، همکاری و تعامل داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه رسمی شدن روابط دیپلماتیک را به تصمیم خود مصری‌ها واگذار کرده‌ایم، گفت: در مورد رسمی شدن روابط دیپلماتیک، ما عجله‌ای نداریم و این موضوع را به تصمیم خود مصری‌ها واگذار کرده‌ایم. هر زمان که آن‌ها احساس کنند زمان مناسب برای برقراری روابط رسمی فرا رسیده، ما آماده هستیم. نمی‌خواهیم این مسئله به موضوعی حساس بین دو طرف تبدیل شود. در حال حاضر، مانند دو کشوری که روابط دیپلماتیک دارند، بلکه حتی بهتر از آن، با یکدیگر همکاری می‌کنیم. این موضوع نیز در زمان مناسب خود به نتیجه خواهد رسید و من فکر نمی‌کنم نیازی به حساسیت بیش از حد روی آن باشد.

وزیر امور خارجه گفت: اقدامی که رژیم صهیونیستی انجام داد و از آن بدتر، اقدامی که آمریکا انجام داد به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، به‌عنوان یکی از ضامنان NPT  به تاسیسات هسته‌ای حمله می‌کند، این در حقیقت بی‌اعتبار کردن NPT است. در واقع، بی‌اعتبار کردن چیزی فراتر از NPT یعنی، بی‌اعتبار کردن کل نظام عدم اشاعه، که برای آن سال‌ها تلاش شده؛ در کنفرانس خلع سلاح، در سازمان ملل و سایر نهادها تا یک نظامی ایجاد شود که به‌اصطلاح دنیا را امن‌تر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: منع اشاعه می‌گوید کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند، آن را داشته باشند ولی به‌تدریج به سمت خلع سلاح حرکت کنند و کشورهایی که ندارند، تعهد بدهند که سراغ سلاح نروند اما از مزایای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برخوردار شوند.  این خلاصه NPT است اما کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نه‌تنها به سمت خلع سلاح حرکت نکردند، بلکه به سمت افزایش کمی و کیفی سلاح‌های خود رفتند. آن‌طرف هم کشورهایی که می‌خواستند استفاده صلح‌آمیز بکنند و تعهد داده بودند که به‌اصطلاح سراغ سلاح نروند، استفاده صلح‌آمیزشان هم  محدود شده است، چیزهایی که اصلاً در NPT وجود ندارد.

عراقچی تاکید کرد: یعنی غربی‌ها با دست خود، سال‌هاست نظام NPT را به سمت تضعیف شدن برده‌اند. به نظر من، آمریکااگر نگوییم تیر خلاص را زد، ولی یک ضربه بسیار مهمی زد به این معنا که  کشوری که خود عضو دائم شورای امنیت و  دارای سلاح هسته‌ای است، می‌آید و حمله می‌کند به یک کشور دیگر و تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیزش را از بین می‌برد. چرا؟ چون فکر می‌کند ممکن است آن‌ها خطرناک باشند، یا خودش نگران است. به خودش حق می‌دهد که بیاید تأسیسات را مورد حمله قرار بدهد؛ تأسیسات هسته‌ای‌ای که حمله به آن‌ها خطر اشاعه رادیواکتیو دارد، خطرات انسانی دارد، آلودگی دارد و بشریت و محیط زیست را تهدید می‌کند. برای همین است که حمله به تأسیسات هسته‌ای به‌طور کامل ممنوع است.

وی ادامه داد:  وقتی  این کار را انجام می‌دهد، یعنی در حقیقت دیگران به این نتیجه می‌رسند که بودن در NPT نمی‌تواند از آن‌ها محافظت کند. بودن در NPT نمی‌تواند منافع آن‌ها را تأمین کند و هر لحظه ممکن است کسی به خودش اجازه بدهد بیاید و تأسیسات را نابود کند یا به آن‌ها صدمه بزند، فقط چون قدرت دارد. این سؤال الان به‌طور جدی مطرح است و بیشتر هم مطرح خواهد شد.

عراقچی گفت: اینکه ما چگونه تصمیم بگیریم، من باز برمی‌گردم به صحبت قبلی، ما بر اساس مصالح کشور تصمیم می‌گیریم. آنچه بیش از هر چیز برای ما اهمیت دارد، مصالح عالیه کشور و مصالح عالیه مردم است. اینکه مصالح مردم چگونه اقتضا می‌کند—که ما برای تأمین حقوق مردم به این سمت برویم یا به آن سمت—این برای ما مهم است.

وی تصریح کرد: اینکه آیا در NPT بمانیم یا خارج شویم یا اقدام دیگری انجام دهیم، باید بر اساس بررسی منافع و مصالح مردم و کشور باشد. هرچه را که این مصالح اقتضا کرد، همان را انجام خواهیم داد. ما در دیپلماسی و این‌گونه امور، امر مقدسی نداریم که این کار «حتماً باید» انجام شود یا «حتماً نباید» انجام شود. نه. ملاک در روابط خارجی ما، منافع و مصالح عالیه جمهوری اسلامی ایران و مردم است.

وزیر امور خارجه درباره حمله ایران به پایگاه آمریکا در قطر  گفت: ما به‌دنبال ارسال پیام برای کشورهای عربی منطقه نبودیم بلکه این پیام به آمریکا بود. قبل از حمله هم، در جریان نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی، همه وزرای این شش کشور را دیدم و با آن‌ها نیز در تماس هستم، تلفنی و حضوری هم با وزرا صحبت و برای آن‌ها روشن کردم که اگر آمریکا به ما حمله کند، موشک‌های ما هنوز به خاک آمریکا نمی‌رسد، ولی به پایگاه‌های اطراف می‌رسد و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه پاسخ را به این پایگاه‌ها بدهیم، که متأسفانه در خاک شما قرار دارند.بنابراین، این اصلاً حمله به شما نیست از نظر ما، حمله به کشور همسایه به‌حساب نمی‌آید. پایگاه‌های آمریکا جدا هستند. بنابراین، ما به‌دنبال ارسال هیچ علامتی به کشورهای عربی نبودیم، اتفاقاً پیامی که ما به این کشورها فرستادیم و هنوز هم می‌فرستیم، پیام دوستی، روابط حسن همجواری و حسن همسایگی است.

وی گفت: وقتی که حمله صورت گرفت، خب، قطری‌ها ناراحت شدند، که طبیعی هم است. کشورهای شورای همکاری نیز از این موضوع ناراحت شدند. ولی ما گفته بودیم که حساب آمریکایی‌ها با حساب شما جداست. همان فردا جلسه اضطراری وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را در دوحه قطر برگزار کردند برای اعلام همبستگی با قطر و من برای هر شش وزیر خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را تلفنی یا با پیام، تماس گرفتم و گفتم بیانیه‌ای که برای اعلام همبستگی با قطر امضا می‌کنید، اسم من را هم زیر آن بنویسید. ما هم با قطر همبستگی داریم و از این کشور حمایت می‌کنیم. ولی حساب پایگاه آمریکایی کاملاً جداست.

وی ادامه داد:  آن‌ها مدعی‌اند که ما به آمریکایی‌ها گفته‌ایم نباید از این پایگاه‌ها علیه ایران استفاده شود اما اعلام کردیم که با سند و مدرک به شما نشان خواهیم داد که استفاده شده و ممکن است بدون اطلاع شما بوده باشد؛ حتماً هم همین‌طور بوده است ولی در حمایت از اسرائیل، در کمک به رژیم صهیونیستی، این پایگاه‌ها نقش ایفا کردند. در ردگیری موشک‌های ما نقش داشتند.

عراقچی گفت: با قوت تأکید می‌کنم که سیاست ما گسترش روابط خوب همسایگی است، به‌خصوص در حوزه شورای همکاری خلیج فارس، و در کل منطقه خلیج فارس، با شورای همکاری، با عراق، و حتی فراتر از آن.  در طول یک سال گذشته، خود من چهار بار با رئیس‌جمهور مصر ملاقات کردم، در حالی که با هیچ کشور دیگری که رابطه دیپلماتیک داریم، این‌قدر ملاقات نداشتیم. با مصر رابطه خیلی خوب است. مصری‌ها در این قضیه خیلی خوب عمل کردند، محکوم کردند و حتی بانی اعلامیه‌ها شدند.

وی تصریح کرد: رابطه‌ما در حال گسترش است و خیلی تلاش کردیم که در این درگیری، حساب کشورهای منطقه را از حساب آمریکا جدا کنیم و اتفاقاً کشورهای منطقه هم این را درک کردند. لذا هم محکوم کردند و هم اعلامیه دادند که اجازه نمی‌دهند آمریکا از پایگاه‌ها، از فضای آن‌ها، از خاک آن‌ها استفاده کند. البته پایگاه‌های آمریکایی بالاخره وجود دارند و سوءاستفاده‌هایی هم می‌کنند. اما من تأکید می‌کنم سیاست ما ادامه روابط خوب، به‌خصوص با قطر است.

عراقچی گفت: مخصوصاً چون گفته می‌شود که در جریان این حادثه، با وجود همه تدابیر، عوارض جانبی‌ای وجود داشته و مثلاً شنیدم که بعضی از اتباع قطر ممکن است جراحتی برداشته باشند یا خیر اگر واقعاً صحت داشته باشد، ما واقعاً متأسفیم. قطعاً خواست ما این نبوده که هیچ‌گونه خسارتی به هیچ قطری وارد شود یا به هیچ‌جای دیگری خارج از محدوده پایگاه‌های آمریکایی آسیبی برسد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز