خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری مطرح کرد؛

دریافت بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت و سفر بیش از ۶۰ هیات خارجی پس از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۴۳۴

سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان خطاب به رهبر انقلاب، دولت ایران ، سرپرست ریاست جمهوری، سرپرست وزارت خارجه خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه در سطح روسای کشورها از جمله نخست‌وزیران، روسای جمهور و وزیران امور خارجه و.. در بازه زمانی محدود برای همدردی با دولت و ملت ایران به ایران سفر کردند و این‌ها همه نشان دهنده روابط سازنده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری پس از حادثه شهدای خدمت با گرامیداشت یاد این شهدا گفت: یک بار دیگر شهادت حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه شهرستان تبریز تسلیت عرض می‌کنم. لازم است حضور و مشارکت میلیونی و قدرشناسانه ملت ایران در تشییع خادمان کشورمان را پاس بداریم.

وی افزود: ملت ایران با حضور قدرشناسانه خود حماسه جدیدی آفریدند. همچنین از مشارکت نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای مختلف در تجلیل و تکریم از مقام رئیس جمهور کشورمان و همراهانش تقدیر و تشکر می‌کنیم.

دریافت بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت و سفر بیش از ۶۰ هیات خارجی پس از شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه

کنعانی در توضیح همدلی و همبستگی کشورهای مختلف با درگذشت رئیس جمهور و همراهان خود گفت: ما یک رئیس جمهور و وزیر امور خارجه مجاهد را از دست دادیم. نقش وزیر امور خارجه و رئیس جمهور در سه سال گذشته درباره توسعه روابط همسایگی و کشورهای دیگر فرامنطقه‌ای شاهد جهش محسوس در توسعه روابط سیاست خارجی و ارتقا جایگاه ایران در منطقه ‌و بین‌المللی هستیم. شهادت این موضوع هم ابراز همدردی کشورها در تکریم و پیام تسلیت و همچنین امضای یادبود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه از دریافت بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان خطاب به رهبر انقلاب، دولت ایران، سرپرست ریاست جمهوری، سرپرست وزارت خارجه خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه در سطح روسای کشورها از جمله نخست‌وزیران، روسای جمهور و وزیران امور خارجه و.. در بازه زمانی محدود برای همدردی با دولت و ملت ایران  به ایران سفر کردند و این‌ها همه نشان دهنده روابط سازنده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف است و این یک شاهد بزرگ  دال بر میزان موفقیت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با مجامع جهانی و بین المللی است.

ایران به تعامل سازنده با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داد

وی افزود: این‌ها نشان دهنده این است که ما در بازه سه ساله گذشته موفق و روابط موفقی داشته باشیم. حاکی از وجود روابط بالنده و سازنده با کشورهای دنیا و سازمان‌های بین‌اللملی بود. اعلام عزای عمومی در کشورهای مختلف دنیا در منطقه و خارج از منطقه و اعلام سکوت در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد از جمله این موارد است. ایران همچنان رویکرد خود و تعامل سازنده با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داد.

کنعانی گفت: حمایت از جبهه مقاومت و مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین جزو مبانی اندیشه‌های انقلاب اسلامی پیام امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب است. برای احقاق حقوق مردم فلسطین اشغالی و ایستادگی مقابل رژیم صهیونیستی خلل و تعللی ایجاد نخواهد شد و همچنان بر روابط دیپلماتیک و گفت‌وگوهای خود در مجامع بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی ادامه خواهیم داد. لذا سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از مردم فلسطین اشغالی بی وقفه ادامه خواهد داشت.

واکنش سخنگو به پیام تسلیت پادشاه بحرین

وی درباره پیام تسلیت مقامات بحرین و لزوم برقراری روابط با این کشور گفت: از حضور مقام‌های بحرینی در مراسم شهدای خدمت، قدردانی می‌کنیم. اظهارات پادشاه بحرین درباره روابط ایران و بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم. رفع سوءتفاهم‌ها و موانع در مسیر روابط به‌ویژه در رابطه با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در دستور کار قرار داشته است.

کنعانی درباره لزوم برقراری روابط با کشورهای آفریقایی با توجه به روز آفریقا گفت: گسترش مناسبات ایران با آفریقا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است. در همین چارچوب رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید سفرهای مختلفی به آفریقا داشتند.

وی افزود: هشت کمیسیون مشترک در دولت سیزدهم درباره روابط با آفریقا برگزار شد. نگاه به همسایگان در چارچوب سیاست همسایه‌محور از اولویت‌های دولت سیزدهم بود که نتایج مثبتی مانند اعتمادآفرینی و افزایش روابط سودمند داشت. رویکرد ایران در مناسبات با کشورها حرکت به سمت گسترش روابط و ایفای نقش موثر در ارتقای همکاری‌های سازنده در سطح منطقه و خارج از منطقه است.

وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام تسلیت است

کنعانی درباره مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در عمان و سفر وزیر خارجه عمان به ایران و پیام آمریکا گفت: وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام تسلیت در پی شهادت حجت‌الاسلام رئیسی و همراهان ایشان خواهد بود. لذا اصل این سفر در این چارچوب است و روابط دو کشور سازنده است و فرصتی است در چارچوب دیدارهای دو وزیر امور خارجه و همچنین با آقای مخبر درباره روابط دو جانبه دیدار و گفت‌وگوهایی صورت بگیرد.

آخرین وضعیت تبادل پیام و مذاکرات میان ایران و‌ آمریکا

وی افزود: تبادل پیام جمهوری اسلامی ایران با آمریکا همواره در جریان بوده و قطع نشده است و این تعاملات درباره رفع تحریم و مسائل هسته‌ای بوده و از این چارچوب خارج نشده است. لازم است تاکید کنم خبرهای منتشر شده در رسانه‌های غربی درباره گفت‌وگوها معتبر و دقیق نیست.

واکنش به ادعای واگذاری پرونده‌ هسته‌ای به شمخانی

کنعانی درباره طرح نام شمخانی به عنوان مسئول مذاکره رفع تحریم‌ها از فروردین امسال گفت: در خصوص ادعای غیرمستقیم در برخی از شبکه‌ها نکاتی برای عرض ندارم. هیئت مذاکره کننده ایران درباره رفع تحریم‌ها با اشراف و راهنمایی مقام‌های بالادستی نظام به پیش برده می‌شود و این هیات در این چارچوب از همه ظرفیت‌ها برای موفقیت استفاده کرده است و رایزنی‌های خود را در جهت رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

اقدامات وزارت خارجه در ارتباط با استرداد «متهم کوروش کمپانی»

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص استرداد «متهم کوروش کمپانی» گفت:‌ اقدامات وزارت امور خارجه در مورد استرداد این متهم و مجرم اقدامات متنوع و متعددی بوده طبیعتا شرح اقدامات را نمی‌خواهم اعم از یادداشت ها ملاقات ها و گفت و گو ها اینجا داشته باشم اما گفت‌وگوهایی با مقامات ذیربط کشور همسایه چه در خود این کشور از طریق سفارت و سرکنسولگری ایران و چه در تهران انجام شده است.

وی گفت: ارتباط بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه در این رابطه برقرار است و همکاری نزدیک و مشترکی وجود دارد و استرداد و بازگرداندن این مجرم به ایران در برنامه اقدامات ایران هست و جزو موضوعات جاری و در دستورات کار دستگاه دیپلماسی است و وزارت امور خارجه، قوه قضائیه را در ارتباط با شرح و جزئیات اقدامات خود در این رابطه قرار داده است. بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه ارتباط نزدیک و مشترکی وجود دارد و در برنامه اقدامات جمهوری اسلامی هم همین وجود دارد.

هرگونه اظهارنظر درباره جزایر سه گانه را مداخله در امور جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنیم

کنعانی درباره امضای جزایر سه گانه توسط بشار اسد گفت: بیانیه مورد اشاره ساز و کار خاص خودش را دارد. اما خارج از  این ساز و کارها نحوه تنظیم و تدوین بیانیه‌ها، هرگونه اظهارنظر و موضع کشورهایی که درباره جزایر سه گانه ایران داشته باشند را مداخله در امور جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنیم. جزایر سه گانه را جزء جدایی‌ناپذیر ایران می‌دانیم.

وی درباره پول‌های بلوکه شده ایران در قطر گفت: استفاده از پول‌های آزاد شده ایران ساز و کارهای خود را دارد و تغییری در استفاده از منابع مالی ایران در قطر به وجود نیامده و بانک مرکزی اطلاع رسانی لازم را به عمل خواهد آورد.

کنعانی درباره تاثیرگذاری تروئیکای اروپایی روی سازمان انرژی هسته‌ای برای روابط با برنامه هسته‌ای گفت: ایران رویکرد سازنده‌ای در قبال آژانس دارد. ایران همواره تاکید کرده که آژانس در چارچوب رویکرد حرفه‌ای خود به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند.

وی افزود: وارد کردن رویکردهای سیاسی و تاثیرگذاری از فازهای سیاسی برخی از بازیگران کمک‌کننده به روابط ایران و آژانس نیست.

بازداشت خودسرانه شهروند ایرانی در عراق از نظر ما پذیرفته‌شده نیست

کنعانی درباره بازداشت شهروند ایرانی در عراق و پیگیری وزارت امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت از آغازین روز بازداشت شهروند ایرانی در عراق داشته است.

وی تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات پرونده یادشده است و بازداشت خودسرانه شهروند ایرانی در عراق از نظر ما پذیرفته‌شده نیست. ما هرگونه رفتار غیرقانونی با این شهروند ایرانی را محکوم می‌کنیم و پیگیری‌ها در این موضوع ادامه دارد.

کنعانی درباره اینکه آیا شاهد تغییری در فرد مذاکره کننده هستیم یا خیر گفت: در رویکرد و ساختار گفت‌وگوهای غیرمستقیم و با واسطه ما در چارچوب رفع تحریم‌ها و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها هیچ تغییری رخ نداده و در همان چارچوب تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد.

نسل کشی همیشه و در همه جا محکوم است

وی درباره روز بزرگداشت نسل کشی در سربرنیتسا و سکوت برخی کشورها و رویکرد ایران در منطقه بالکان گفت: ایران سیاست خارجی مستقل خودش را دارد و در اجرای سیاست خارجی خود از طرف‌های والث تاثیر نمی‌پذیرد. رای مثبت ما به قطعنامه نسل کشی سربرنیتسا نماد روشنی از استقلال کشور و کنش اصولی ایران در سیاست خارجی است. جنایتی که نزدیک به ۳۰ سال قبل در مقابل چشمان خواب زده برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر اتفاق افتاد و منجر به کشتار ۸هزار مسلمان بی گناه شد یک صفحه کاملا تاریک و مشمئز کننده است. ما معتقدیم که ثبت این واقعه جانگداز در مسیر جلوگیری از تکرار چنین فجایعی است. ما برغم رای مثبت خود هرگونه سوءتفسیر از این قطعنامه که منجر به تنش در بالکان شود را مردود می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اتخاذ معیارهای دوگانه هم از نظر ما مردود است. نسل کشی همیشه و در همه جا محکوم است. رویکرد و سیاست ایران در منطقه بالکان بر حفظ صلح و ثبات  استوار شده و ایران با همه کشورها منطقه روابط دوستانه و سازنده دارد. ما اقدامات مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را به رسمیت نشناختیم. ما با بوسنی هم اشتراکات فرهنگی و تاریخی داریم و ما از گذشته دارای پیوند هستیم.

از هرگونه همکاری‌های آبی میان کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم

کنعانی درباره امضای قرارداد تجاری و آبی بین عراق و ترکیه و پروژه راه توسعه در بغداد گفت: موضوع آب از موضوعات مهم و پیچیده زیست محیطی در حوزه منطقه‌ای است. مسائل آبی مشترک و رودخانه‌های مرزی بین عراق و ترکیه یکی از موضوعات مهم و قدیمی است. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران و متاثر از تنش‌های آبی، به موضوعات مرتبط با منابع آب و رخدادها و توافقاتی که در این چارچوب صورت می‌گیرد، هم از منظر مسائل زیست محیطی و هم از منظر منافع ایران این موضوعات را با دقت دنبال می‌کنیم. از هرگونه همکاری‌های آبی میان کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم. مشکلات آبی و زیست محیطی یک موضوع تاثیرگذار بر کل کشورها است. ما شروع گفتگوهای فنی را مهم تلقی می‌کنیم.

اجازه نخواهیم داد منافع کشور در خصوص پروژه‌های ترانزیتی مورد بی توجهی قرار گیرد

وی درباره راهگذرهای ترانزیتی در منطقه گفت: ما از دیرباز به دلیل موقعیت خاصی که داریم همواره با جدیت این موضوعات را دنبال می‌کنیم. از هر پروژه‌ای که با نگاه صرفا از منظر تجاری مطرح شده استقبال کردیم. ما دارای ابتکار عمل در خصوص راهگذرهای تجاری و ترانزیتی هستیم. گذرگاه شمال جنوب، تهران استانبول را در دستورکار با شرکای تجاری داریم. اجازه نخواهیم داد منافع کشور در خصوص پروژه‌های ترانزیتی مورد بی توجهی قرار بگیرد.

کنعانی درباره بازگشایی سفارت آذربایجان و روابط با کشور سودان و کشورهای عربی گفت: روابط ما با جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد. از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در چارچوب توافق‌های مورد گفت‌وگو پیش می‌رود.

وی افزود: ایجاد روابط با سودان در مسیر خوبی قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توسعه مناسبات با کشورهای عربی به روال سه سال گذشته با جدیت ادامه دارد و روابط با اقلیم کردستان عراق در مسیر توسعه ادامه می‌یابد.

کنعانی درباره سفر احتمالی ولیعهد عربستان به ایران گفت: درباره بازه زمانی سفر نمی‌توان سخن گفت.

وی افزود: رئیس‌جمهور شهید از بن سلمان برای سفر به ایران دعوت کرده بود که متقابلا مورد پذیرش قرار گرفته بود. عربستان هم از رئیس‌جمهور شهید دعوت کرده بود؛ این دعوت‌ها در چارچوب رویکرد سازنده دو کشور انجام  شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز