خبرگزاری کار ایران

بطحایی در گفت‌وگو با ایلنا:

گزینه‌های انتخابی گسترده‌تر باشد تا رغبت مردم برای حضور در انتخابات افزایش پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۹۸۹

یک فعال سیاسی گفت: با توجه به شرایط خاصی که الان کشور در آن قرار دارد، خواهشم از شورای نگهبان این است که سخت‌گیری‌های خودشان را برای تأیید صلاحیت کاندیداهایی که اعلام آمادگی می‌کنند یک مقداری کاهش دهند. واقعا کشور در شرایطی قرار دارد که نیاز است یک مقداری گزینه‌های انتخابی گسترده‌تر باشد تا رغبت مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری افزایش پیدا کند.

سیدمحمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص خود درباره برگزاری انتخابات زودهنگام و ضرورت‌های برگزاری آن گفت: به همه مردم و مقام معظم رهبری حادثه‌ای که همه ما را شوکه کرد تسلیت عرض می‌کنم. براساس قانون، آن چیزی که تکلیف شده، باید حداکثر ظرف ۵۰ روز انتخابات برگزار شود و سازوکارهای اجرایی ما در کشور به نحوی تنظیم شده که با کمترین مشکل در چنین مواقعی مواجه شویم.

وی افزود: هر چند این مدت برای برگزاری انتخابات مهمی مثل ریاست جمهوری، با همه حواشی که ما در انتخابات قبلی شاهد بودیم، مدت زمان کافی نخواهد بود، اما اگر قوای سه‌گانه با سرعت عمل بیشتری وظایف و تکالیف خودشان را برای انتخابات ریاست جمهوری به انجام برسانند، امیدوار هستیم به سرعت رئیس جمهور آینده انتخاب شود تا دستگاه اجرایی بیشتر از این با مشکلی مواجه نشود.  در این موقعیت نقش رهبری بسیار نقش مهمی است. به ویژه با تسلطی که حضرت ایشان در شرایط و مسائل کشور دارند، همه‌مان امیدوار هستیم که طی این مدت که برای انتخابات ریاست‌جمهوری انرژی گذاشته می‌شود، فرد شایسته‌ای بتواند پشت این سکو قرار بگیرد و کشور را به سمت اهداف خود هدایت کند.

بطحایی در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان در این فرصت باقی مانده تا انتخابات چه کاری برای انسجام بیشتر جهت انتخاب اصلح می‌تواند انجام دهد، گفت: با توجه به شرایط خاصی که الان کشور در آن قرار دارد، خواهشم از شورای نگهبان این است که سخت‌گیری‌های خودشان را برای تأیید صلاحیت کاندیداهایی که اعلام آمادگی می‌کنند یک مقداری کاهش دهند. واقعا کشور در شرایطی قرار دارد که نیاز است یک مقداری گزینه‌های انتخابی گسترده‌تر باشد تا رغبت مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری افزایش پیدا کند.

وی افزود: پله اول آن آن است که شورای نگهبان با توجه به سلایق مختلفی که در کشور است، دامنه تأیید صلاحیت را مقداری گسترش دهد و یک مقدار سخت‌گیری‌هایش را کاهش دهد تا افراد شایسته‌ای که در کشور هستند بتوانند کاندیداهای موردنظر خودشان را که با سلایق سیاسی آنها سازگار است پیدا کنند و ان‌شاء‌لله با حضور در انتخابات ریاست جمهوری روح همه شهدایی که در این یکی، دو روزه آنها را از دست‌ دادیم و جایشان در جمع ما خالی است را شاد کنیم.

بطحایی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه گزینه‌هایی می‌توانند برای کمک به انسجام ملی  در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، گفت:  یک مقدار پاسخ این سوال سخت است. اما به نظرم می‌رسد، یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌ها، تجربه پخته‌ای است که کاندیداها باید داشته باشند تا وارد عرصه شوند. من معتقدم افرادی که پیش از این امتحان‌شان را با روسفیدی پس دادند، از موقعیت‌های مختلف سرافراز بیرون آمدند، آدم‌های دست پاکی هستند و نشان داده‌اند به مردم، کشور و نظام‌شان متعهد بوده و دل‌شان در گروی ایران است، می توانند در این عرصه حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که رهبری در انتخابات گذشته چهار مولفه را برای برگزاری انتخابات مطرح کردند. تحلیل شما درباره انتخابات زودهنگام فعلی چیست و چه راهکاری باید ارائه شود تا مولفه‌های رهبری عملی شود، گفت: حسم این است که با حضور و وجود مقام معظم رهبری و تجربه بسیار ارزشمندی که شخص ایشان از اتفاقات مشابهی که کشور ما پیش از این با آن مواجه بوده داشته‌اند حتما با مشکل مواجه نمی‌شویم. تنها نگرانی من مشارکت مردم است. شما می‌دانید نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخاباتی مثل مجلس متفاوت است و اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد. بنابراین از بین ۴ مؤلفه‌ای که از مقام معظم رهبری نقل‌قول کردید، به نظرم می‌رسد موضوع مشارکت بسیار مهم و البته یک مقدار نگران‌کننده است و پیش‌بینی من از سایر مؤلفه‌ها، این است که ما با مشکلی مواجه نخواهیم شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز