خبرگزاری کار ایران

علی اکبر صالحی:

در حال حاضر دچار تنهایی استراتژیک هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۵۹۷

وزیر امور خارجه پیشین کشورمان گفت:‌ ما در حال حاضر دچار تنهایی استراتژیک هستیم و باید هوشمندانه عمل کنیم و در عین اینکه باید آرمانگرایی خود را داشته باشیم، باید واقع گرایی را هم لحاظ کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی با عنوان آینده نظامی جهانی سیاست‌ها و الگوی رفتار ایرانی گفت: امروز رژیم صهیونیستی جنایات زیادی را در غزه به راحتی انجام می‌دهد و آمریکا هم عملکردش در حمایت از این رژیم مشخص است.

وی افزود: جهان‌بینی جمهوری اسلامی ایران با جهان متفاوت است و همین باعث ایجاد چالش‌هایی شده است. موضوعاتی از جمله جمهوریت و حقوق بشر، ما بر اساس آیه قرآن، حقوق بشر را تعریف می‌کنیم ولی در غرب بر مبنای حقوق فردی و اجتماعی است. جمهوری اسلامی ایران چندجانبه‌گرایی و انصاف را قبول دارد و در غرب نظم جهانی دلخواه را ترویج می‌کنند.

صالحی ادامه داد: از منظر اسلام افراط و تفریط گمراهی است و راه درست اعتدال و میانه روی است. بپذیریم که جهان در حال درهم تنیده شدن است و هر روز این موضوع هم افزایش پیدا می‌کند. در مکتب اسلام جزمیت نیست و متأسفانه مکتب اسلام را درست به نسل جدید معرفی نکرده‌ایم. بپذیریم که جهان دارد در هم تنیده می‌شود. در همین ایران مهاجرت مجازی داریم. یعنی طرف همین جا زندگی می‌کند ولی برای‌ خارج از کشور کار می‌کند.

وی افزود: سیاست‌خارجی ما برآمده از سیاست داخلی ما است و آنچه فکر می‌کنیم و عمل می‌کنیم بازتابش در سیاست خارجی دیده می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از استقلال واقعی سیاسی برخوردار است و در مدار هیچ قدرتی نیست و اینکه از استقلال سیاسی خود درست استفاده می کنیم یا خیر بحث دیگری است.

وزیر خارجه پیشین کشورمان یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی ایران شاهد ایجاد منظومه مقاومت در منطقه بودیم و از آن حمایت کردیم و برای حمایت از آن نیز هزینه دادیم. ایران نه تنها است و نه کشوری منزوی بلکه روابط سیاسی با برخی کشورها داریم و عضو برخی سازوکارهای منطقه‌ای و بین المللی نیز هستیم. در برخی بزنگاه‌های تاریخی تنها بودیم به طور مثال، در جنگ هشت ساله چه کسی به ما کمک کرد؟ هیچ کس کمکی نکرد و تنها بودیم و می‌توان گفت جنگ جهانی غرب و شرق علیه ما بود.

وی افزود: ما در حال حاضر دچار تنهایی استراتژیک هستیم و باید هوشمندانه عمل کنیم و در عین اینکه باید آرمانگرایی خود را داشته باشیم، باید واقع گرایی را هم لحاظ کنیم. ارزیابی درستی از فرصت‌ها و تهدیدات موجود و آینده در روابط بین الملل داشته باشیم و احساسی عمل نکنیم که متاسفانه این احساسی عمل کردن خیلی به ما ضربه زده است. مثلثی را در نظر بگیرید یک راس آن آمریکا و متحدانش است، راس دیگرش چین و راس دیگر آن روسیه است. آمریکا می‌خواهد هیمنه تک قطبی خود را حفظ کند و باید اقتصاد و نظامی‌گری قوی داشته باشد و برای همین است که بودجه سنگینی برای امور نظامی خود در نظر می‌گیرد، اما باید در پی مهار روسیه و چین باشد.

صالحی با بیان اینکه آمریکا، روسیه را درگیر جنگ اوکراین کرد و این واقعیت است، گفت:  اعتقاد دارم آمریکا ابزار مهار چین را هم دارد و مهمترین جایی که می‌تواند انرژی را تامین کند منطقه غرب آسیا است و بنابراین آمریکا مسلط بر کشورهای خلیج فارس است. تنها کشوری که شیر انرژی خودش را در اختیار دارد، ایران است. ایران باید حد وسط را نگه دارد چرا که گرایش و میل به سمت هر یک از این سه ضلع خطرناک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز