خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

۶ برابر کرسی های مجلس داوطلب زن تایید شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۳۳۳۷

سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ از صنوف مختلف و رده‌های سنی متفاوت در میان تأیید صلاحیت شده هستند اعم از جوانان و افراد دارای تجربه با سوابق کاری که این می‌تواند به‌ انتخاب مردم کمک کند. ۶ برابر کرسی های مجلس داوطلب زن تایید شده است یعنی برای هر کسی ۶ نفر از زنان امکان رقابت دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری بین‌المللی خود با رسانه‌های خارجی و رسانه‌های داخلی، گفت: در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم هستیم، انتخابات خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی که تلاش مسئولان بر برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی براساس مشارکت بالا و با تامین امنیت است.

وی افزود: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران امری تعیین کننده و محوری است و در روزگاری که برخی ملت‌های منطقه اساساً با صندوق‌های رأی بیگانه هستند، نظام جمهوری اسلامی ایران برآمده از خواست مردم است و این افتخار را دارد که در طول ۴۵ سال گذشته به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار کرده و با اراده و خواست مردم دولت‌ها، مجالس و شوراهای اسلامی شهر و روستا شکل گرفته و به عبارت دیگر تمامی مسئولان کشور با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: حضور همه افراد شایسته و نخبگان کشور در انتخابات را فرصتی برای کشور و مغتنم می‌دانیم. با توجه به تعداد بالای داوطلبان تأیید صلاحیت شده، زمینه رقابت در انتخاب فراهم است و امیدواریم مردم با مشارکت خود در انتخابات جمعه ۱۱ اسفندماه از این زمینه برای انتخاب نمایندگانی شایسته استفاده کنند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت انتخابات، سازوکارهای نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مردمی است، این سازوکار به‌گونه‌ای طراحی شده که نمونه‌ای بی‌نظیر از جمع‌سپاری امر حکمرانی به مردم است. بار اصلی نظارت بر انتخابات بر عهده ناظران مردمی است که از ماه‌ها پیش آموزش دیده‌اند و از اقشار مختلف مردم هستند و از رای مردم صیانت می‌کنند.

طحان نظیف عنوان کرد: در این دوره ۲۳۰ هزار نفر از ناظران مردمی که رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، بر فرایند انتخابات نظارت می‌کنند. حدود ۶۲ هزار نفر از نمایندگان نامزدها نیز برای نظارت بر فرآیند انتخابات به شورای نگهبان معرفی شده‌اند. همچنین حدود ۸۰۰ هزار نفر نیز عوامل اجرایی انتخابات هستند که جزئیات آن از سوی مسوولان محترم وزارت کشور اعلام خواهد شد.

وی افزود: ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود. در حوزه امنیت نیز تمهیدات لازم از سوی دستگاه‎‌های مربوطه فراهم شده است. ۲۵۰ هزار نفر مسؤلیت امنیت انتخابات را برعهده دارند.

 عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار داشت: امیدواریم انجام تمهیدات لازم در خصوص سه راهبرد رقابت، امنیت و سلامت به تحقق مشارکت پرشور و حداکثری مردم در تعیین سرنوشت خود بینجامد. 

طحان نظیف درخصوص اطلاعات آماری برگزاری انتخابات ابراز داشت: انتخابات امسال در حدود ۶۰ هزار شعبه اخذ رای و در بیش از ۹۰ هزار نقطه رای‌گیری در سراسر کشور برگزار می‌شود. 

وی افزود: در فرایند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی ۷۵ درصد داوطلبان تأیید صلاحیت شدند که تعداد آن‌ها با تعداد کل ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات دوره پیش مجلس نزدیک است البته بخشی از آن به افزایش میزان ثبت نام‌ها بر می‌گردد. معنای آن این است که برای هر کرسی بیش از ۵۲ نفر به رقابت می‌پردازند.

وی ادامه داد: در میان تاییدصلاحیت شدگان مجلس شورای اسلامی از اقشار مختلف مردم حضور دارند، همینطور از صنوف مختلف و رده‌های سنی متفاوت در میان تأیید صلاحیت شده هستند اعم از جوانان و افراد دارای تجربه با سوابق کاری که این می‌تواند به‌ انتخاب مردم کمک کند. ۶ برابر کرسی های مجلس داوطلب زن تایید شده است یعنی برای هر کسی ۶ نفر از زنان امکان رقابت دارند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این‌ها نشان می‌دهد که در معرض انتخاب قرار گرفتن برای مردم، برخلاف سایر نظام‌های انتخاباتی، در نظام انتخاباتی ایران ساده و سهل‌الوصول است که این موضوع مؤیدی بر مردمی بودن حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران است.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان مشارکت در این دوره از انتخابات گفت: نوسان در میزان مشارکت در بیشتر نظام‌ها و کشورها وجود داشته است، کما اینکه در برگزاری انتخابات‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این فراز و فرودها وجود داشته است. انتخابات به انتخابات فرق می‌کند گاهی مجلس، ریاست جمهوری یا شوراها، مشارکت بالا یا پایین بوده و برعکس؛ مردم برآوردی از وضعیت دارند و آزادانه رای می‌دهند.

وی ادامه داد: با مشاهدات میدانی ما این روزها از فضایی که در کشور حاکم است و البته مبتنی بر نظرسنجی‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی، این‌ دوره هم ان‌شاءالله مشارکت، مشارکت خوب و بالایی خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص انتخابات آزاد اظهار داشت: براساس معیارهای حقوقی انتخابات آزاد اعم از رقابتی بودن، تنوع رویکردها، سالم بودن انتخابات،‌ مردمی بودن، عادلانه بودن و مواردی از این دست انتخابات در جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی آزاد است که نتیجه آن حاصل اراده مردمی است. 

وی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی کشورها این فرآیند (شرکت در انتخابات) اجباری نیست و برای رای ندادن مجازاتی در نظر گرفته نشده است.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره ترکیب مجلس و نوع نگاه آن به ارتباط با آمریکا عنوان کرد: بند اهل پیش‌گویی نیستم، طبیعتاً انتخابات باید برگزار شود و این مردم هستند که ترکیب مجلس آینده را ان‌شاءالله تعیین خواهند کرد. براساس قانون اساسی، مجلس در کشور ما جایگاه رفیعی دارد و طبیعی است که مجلس قوی می‌تواند تصمیمات قوی را در عرصه داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

 وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره مجلس خبرگان رهبری نیز افزود: طبیعتاً براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان و براساس قانون اساسی وظایف مجلس خبرگان وظایف مشخص و خطیری است که در صورت لزوم هر گاه نیاز باشد از آن وظایف استفاده خواهند کرد.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز