خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

حمله به دیگر کشورها تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از فلسطین است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۳۲۰

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مشخص است که نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم حملات و جنگ علیه غزه با حمایت آمریکا و اسراییل است. حمله به دیگر کشورها در منطقه نقض حاکمیت این کشورها و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از کانون اصلی بحران یعنی فلسطین است

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران و همچنین گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و شهدا، گفت: تا دیروز ۲۷ هزار و ۳۶۵ نفر شهید و بیش از ۶۰ هزار نفر مجروح نتیجه ۱۲۱ روز جنایت حملات رژیم غاصب صهیونیستی در جنگ علیه غزه است. امیدواریم که جامعه جهانی بیش از این در مقابل این جنایات سکوت نکرده و برای توقف این نسل‌کشی و جنایات جنگی نیز اقدامات لازم را ترتیب دهند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص‌ کاهش تنش‌ها در منطقه عنوان کرد: مشخص است که نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم حملات و جنگ علیه غزه با حمایت آمریکا و اسراییل است. حمله به دیگر کشورها در منطقه نقض حاکمیت این کشورها و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از کانون اصلی بحران یعنی فلسطین است و راه حل بحران هم پایان‌دادن به این جنگ وحشیانه علیه مردم مظلوم فلسطین است. اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه و حملات به یمن، سوریه و عراق متناقض با شعارهای حقوق بشری این کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: متأسفانه آمریکا و انگلیس به‌جای انتخاب صلح و امنیت در منطقه ترجیح می‌دهند رژیم اسرائیل و منافع توسعه‌طلبانه‌اش را انتخاب کنند و آنها را به منافع دیگر کشورها و ملت‌ها ترجیح دهند.اقدامات دولت آمریکا و انگلیس نشان می‌دهد درک درستی از مسائل منطقه و راه‌حل‌های آن ندارند و به جای توجه به کانون بحران توجه به موضوعات پیرامونی و حاشیه‌ای می‌کنند و به جای علت به معلول توجه می‌کنند. این عملکرد با ادعاهای آنها مبنی بر اینکه به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستند ناسازگار و ناهمخوان است.

وی در رابطه با لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن ماه ابراز داشت: این در چارچوب سیاست‌های دولت ایران برای گسترش مناسبات و ارتباطات و همکاری ها به ویژه در چارچوب تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان و کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. انتظار می‌رود شاهد اقدامات و رویکردهای مشابهی از سوی آن دسته کشورهایی باشیم که چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی تاکنون اجرا نکرده‌اند. این برنامه می‌تواند زمینه ساز تقویت ارتباطات مردم با مردم در مجموعه سیاست‌های مرتبط با سیاست توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه و کشورهای دوردست‌تر باشد.

کنعانی درباره روادید مربوط به رانندگان ترانزیت گفت: نمی‌دانم کدام یک از موضوعات مدنظر شماست ولی اگر مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد هم دستگاه دیپلماسی پیگیری می‌کند و هم در چارچوب سازوکارهای موجود بین‌المللی که ایران هم عضو آنهاست برای تسهیل همکاری‌های ترانزیتی و استفاده از مزایا و امتیازات عضویت در این سازوکارها مراجع ذیربط ایران اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای حل و فصل مشکلاتی که وجود دارد را انجام خواهند داد.

وی درباره سفر گروندبرگ به تهران اظهار داشت: ایران از هرگونه توافقی که منطبق با واقعیات موجود و مورد تایید طرفین باشد و بتواند از رنج و درد ملت یمن و مشکلات آنها کم کند حتما استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت آمریکا اقدامات و عملکردش در منطقه با ادعاهایی که مطرح می‌کنند ناهمخوان و ناسازگار است. حمله نظامی آمریکا به شهرهای یمن با همراهی انگلیس نشانگر این است که همچنان این دو کشور در مسیر دامن زدن به بی ثباتی و ناامنی در منطقه در حال حرکت هستند و در تلاشند با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی ثباتی در دیگر نقاط منطقه فرصت‌های جدیدی را برای رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایاتش در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کنند. این اقدامات را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی افزود: تداوم این گونه اقدامات ماجراجویی و اقدامی در راستای دامن زدن به گسترش تنش در منطقه است و جامعه جهانی نسبت به ایجاد بازدارندگی و تداوم اقدامات ماجراجویانه و یکجانبه دولت آمریکا و انگلیس مسؤولیت دارند و باید اقدام جدی صورت دهند.

کنعانی درباره حق‌آبه هیرمند اظهار داشت: خبر جدیدی ندارم ولی در جدول موضوعات ما با مقامات سرپرستی افغانستان مطرح است. گفت‌وگوهای ما با آنها ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: اقدام رژیم‌های آمریکا و انگلیس علیه یمن و مورد هدف قرار دادن اهداف مختلفی در شهرهای مختلف یمن اقدامی ناشیانه و یکجانبه و غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی و در جهت انحراف اذهان عمومی از کانون اصلی بحران در منطقه و فرصت سازی برای تداوم جنایات جنگی و نسل کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است. آنچه در منطقه و در دریای سرخ در حال رخ دادن است معلول است. توجه آمریکایی‌ها بر کشورهای دیگر منطقه و حمله به اهدافی در یمن و سوریه و عراق و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشورها خلاف ادعای این کشورها مبنی بر عدم دامن زدن به جنگ در منطقه است. آنها به دنبال توسعه دامنه بحران و تنش در منطقه هستند.

وی یادآور شد: ایران مواضع روشن و دیدگاه‌های صریحی دارد. ما بر تمرکز همه تلاش‌ها برای تقویت صلح و ثبات در منطقه تأکید می‌کنیم. ایران به دنبال توسعه دامنه جنگ و تنش در منطقه نیستیم. ایران تلاش‌های زیادی صورت داد حملات رژیم صهیونیستی در منطقه متوقف شود. کانون بحران در فلسطین و تداوم و گسترش بحران در منطقه نتیجه استمرار بیش از چهار ماه جنایت جنگی و نسل کشی‌ فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است. به جای حمله به دیگر کشورها در منطقه و نقض منشور ملل متحد به کانون بحران یعنی فلسطین توجه و دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارند.

کنعانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بدون حمایت دولت آمریکا امکان تداوم جنگ علیه مردم فلسطین را ندارد.

وی در واکنش به اظهارات ضد ایرانی مقامات انگلیسی گفت: آنهایی که دستشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خون ملت فلسطین و کودکان فلسطین آغشته است نمی‌توانند در خصوص جمهوری اسلامی ایران که همواره به طور عملی و صادقانه حامی ملت مظلوم فلسطین و حامی تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده اظهارنظر کنند. تلاش برای نادیده گرفتن تعمدی واقعیت‌ها در منطقه بخشی از سیاست خارجی امروز رژیم انگلیس است و این ویژگی بر سنت دیرینه فتنه انگیزی این رژیم در منطقه اضافه شده است.

کنعانی تصریح کرد: رژیم انگلیس نباید مسؤولیت تاریخی خود را در شکل گیری این غده سرطانی و کانون بی ثباتی در منطقه فراموش کند. این از اذهان ملت‌های منطقه پاک نخواهد شد و این روزها بیش از هر زمان دیگری نقش فتنه انگیزانه رژیم انگلیس در ایجاد این غده سرطانی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان است. عادت به اتهام زنی و فرار به جلو و ادامه حمایت از جنایت در منطقه که وضع اسفبار کنونی در غزه نتیجه این سیاست غلط است بخشی از اشتباهات راهبردی رژیم انگلیس است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: به رژیم انگلیس توصیه می‌کنیم به این اشتباهات خاتمه دهد و از گذشته تاریخی خود در منطقه پند بگیرد و سیاست ظالمانه حمایت از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند و به جای اتهام زنی به این و آن و ایران به رفتار غلط و بی ثبات ساز خود در منطقه فکر کنند اتهام زنی به ایران فرار به جلو و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از عملکرد غلط رژیم انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: انگیزه ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران به اجلاس همسایگان افغانستان موسوم به فرمت مسکو پیشنهاد شده و در این خصوص رایزنی‌های گسترده در سطوح مختلف دولت سرپرستی افغانستان و کشورهای منطقه و نمایندگی‌های این کشورها نزد سازمان ملل انجام شد. این رایزنی‌ها منجر شد به هسته گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، روسیه، چین و پاکستان شکل بگیرد و توافق کنند این نشست را در کابل برگزار کنند که نتیجه آن برگزاری این نشست در نهم بهمن ماه در کابل بود. علاوه بر این چهار کشور در چارچوب رایزنی‌های انجام شده هشت کشور دیگر در سطح سفرا و نمایندگان خود در این نشست حضور یافتند و تحولات و مسائل مرتبط با وضعیت جاری افغانستان در رویکرد منطقه محور توسط کشورهای همسایه افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: کمیته تماس منطقه‌ای کانال تماس امن برای جستجوی سازوکاری است که در همراهی همسایگان و کشورهای منطقه الگوهای سنتی و بومی پیشرفت در روندهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افغانستان و منطقه را شناسایی کند و شرایط بهتری را برای ملت‌ رنج کشیده افغانستان شامل همه اقوام و مذاهب با هم برادر افغانستان را ایجاد کند.

وی گفت: این بخشی از تلاش‌های ایران است که در چارچوب تلاش‌ها با کشورهای موثر منطقه اقداماتی انجام دهند که شرایطی بهتر برای مردم افغانستان رقم بخورد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست دوحه درباره افغانستان گفت: ایران همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چندجانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر و سازنده داشته و در این سازوکارها تلاش کرده برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان و کمک به ثبات و امنیت و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی مردم افغانستان تلاش کند. مشخص نیست هنوز در چه سطحی در این نشست شرکت کنیم.

ادعای ترامپ برای حمله هماهنگ شده به پایگاه عین الاسد سؤال خبرنگاری بود که در این خصوص کنعانی بیان کرد: شهادت آدم دروغگو و جنایتکار و جنایت پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است مسموع نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت:‌ فرمایشات مقام معظم رهبری نصب العین دستگاه دیپلماسی است و توسعه مناسبات اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های ممکن برای تقویت روابط اقتصادی خارجی جزو اولویت‌های دولت است و دستگاه دیپلماسی به عنوان بازوی اجرایی دولت و مجری سیاست خارجی از همه ظرفیت‌های خود تلاش می‌کند استفاده کند.ماموریت‌های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر تحقق همین هدف اساسی و مهم متمرکز است و ارزیابی ما این است که توفیقات نسبی خوبی در تقویت مناسبات با کشورهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی و تجاری داشتیم و آمار و ارقام نشانگر این ادعاست که چقدر در تحقق رویکرد اقتصادی دولت موفق بودیم و میزان ارتقای همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها و اسنادی که برای زمینه سازی برای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی امضا شده است، همه بیانگر این موضوع است.

وی درباره سفر شهروند آمریکایی به ایران گفت: اطلاعی ندارم چه شهروندی. سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد. شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند و شهروندان ایران امکان سفر به آمریکا را دارند اینکه این فرصت‌ها برابر و مساوی است اینها مورد قضاوت قرار می‌گیرد. از موضوع مورد اشاره شما شخصا اطلاعی ندارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان سفیر ایران در کویت در پی ملاقاتش با وزیر نفت کویت درباره میدان نفتی و گازی آرش بیان کرد: پیش از این دیدگاه ایران در ارتباط با این موضوع بیان کردم. معتقدیم آنچه در ارتباط با میادین و منابع مشترک بین ما و کویت است در چارچوب سازوکار حقوقی موجود بین دو کشور قابل پیگیری و حل و فصل است به نحوی که منافع دو کشور تامین شود.

وی افزود: طرح موضوعات فنی و حقوقی در رسانه‌ها کمکی به حل و فصل نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و اسماعیل هنیه و زیاد نخاله و طرح‌های پیشنهادی و ابتکارات عنوان کرد: این گفت‌وگوها در استمرار مشورت‌ها و گفت‌وگوهای ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و آخرین وضعیت موجود و راه‌های تحقق اهداف و منافع ملت فلسطین و پایان دادن فوری به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. این مذاکرات از ابتدای بحران جاری در غزه شکل گرفته و تا الان ادامه داشته است.

کنعانی بیان کرد: وزیر خارجه همچنین با بورل مسؤول سیاست خارجی و با وزیر خارجه مصر و با دیگر همتایان از جمله وزیر خارجه قطر گفت‌وگوها و مذاکراتی در ارتباط با آخرین وضعیت فلسطین داشت. ایران دیدگاه‌ روشن و واضحی نسبت به مسأله فلسطین و اوضاع غزه دارد. توقف فوری جنگ علیه غزه و شکست محاصره نوار غزه و ارسال فوری و نامحدود کمک‌های انسانی جزو خواسته‌های اصلی ایران بوده است.

وی گفت: آینده فلسطین باید توسط خود ملت فلسطین و در قالب گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی ترسیم شود. طرح‌های مختلفی اکنون از سوی طرف‌های مختلف مطرح می‌شود. معتقدیم آنچه می‌تواند به پایان دادن به بحران در منطقه و ایجاد ثبات در منطقه کمک کند، توقف فوری جنگ است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله به عراق و سوریه هم عنوان کرد: در جلسه شورای امنیت در سطح نماینده دائم نزد سازمان ملل حضور خواهیم داشت.

وی درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص حمله به سوریه و عراق و اینکه مواضع ایران را هدف قرار داده‌اند، تصریح کرد: آنچه اتفاق افتاد، تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سه کشور در منطقه و نقض مقررات و حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل است. حضور ایران در سوریه حضوری مستشاری با هدف مبارزه با تروریسم و در چارچوب دعوتی است که از ایران به عمل آمده است. حضور ما مستشاری و قانونی و رسمی است. همکاری موفقی در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق و دولت‌ها و ارتش‌های این کشورها داشتیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ادعاهای آمریکایی‌ها باطل است و نمی‌توانند با برخی اتهام زنی‌ها و ادعاها آنچه به عنوان نقض منشور ملل و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهاست را توجیه کنند. فرافکنی‌های این کشورها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم. اتهامات تکراری مقامات آمریکا فرافکنانه و مبتنی بر اهداف سیاسی و انحراف افکار عمومی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر امروز وزیر خارجه سودان به تهران نیز اظهار داشت: ما و سودان از سال‌های دور روابط نزدیک و سازنده‌ای را داشتیم. متاسفانه دولت قبلی سودان بر اساس دلایل و اظهارات واهی و بدون اینکه مشکلی حقیقی در روابط دو کشور باشد روابط با ایران را به صورت یکجانبه قطع کرده بود. با اقدامات و تحرکات دیپلماتیک بین دو کشور اعلامیه از سرگیری روابط در مهر ماه سالجاری صادر و دو کشور در حال زمینه سازی و انجام مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم هستند و این سفر در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خودش و از سرگیری فعالیت‌های سفارتخانه‌های دو کشور انجام می‌شود.

کنعانی اضافه کرد: متاسفانه شاهد جنگ داخلی و درگیری‌های داخلی در سودان هستیم. سیاست همیشگی ایران کمک به ثبات و امنیت بوده و بر ضرورت توقف درگیری و عدم مداخله خارجی و گفت‌وگوهای سودانی - سودانی برای پایان دادن به درگیری‌ها تأکید داریم و امیدواریم این سفر زمینه ساز شکل گیری فضای رو به جلو در روابط باشد.

وی درباره حضور ایران به عنوان طرف ثالث در شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: از اقدام دولت آفریقای جنوبی در اقامه شکایت علیه رژیم صهیونیستی حمایت کردیم و دیگر کشورها را برای حمایت از آفریقای جنوبی تشویق کردیم. نحوه ورود ما به عنوان طرف این جنایت به عنوان موضوع حقوقی با توجه به نوع نگاه سیاسی ما به هویت و ماهیت نامشروع رژیم صهیونیستی در دست بررسی‌های  کارشناسی حقوقی دقیق است و به محض اینکه جمع بندی لازم صورت بگیرد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار وال استریت ژورنال درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص گزینه حمله نظامی به داخل خاک ایران گفت: ایران به دنبال تشدید و بحران در منطقه نیست و از تنش و بحران هیچ گاه حمایت نکرده است، ولی در عین حال ایران نشان داده که همواره با هرگونه تهدیدی علیه امنیت و حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قاطعانه برخورد کرده است و در به کارگیری از توانایی‌های خود برای هرگونه پاسخ پشیمان کننده علیه هرگونه متعدی و متجاوزی، ذر‌ه‌ای تردید نخواهد کرد.

کنعانی تصریح کرد: این توانایی و اقتدار ایران را دیگران قبلا درک کرده‌اند و حتما به این توجه خواهند کرد و قبل از هر اقدام غلطی حتما صد بار محاسبه خواهند کرد. آنچه آمریکا در منطقه علیه عراق، سوریه و یمن انجام دادند، اقدامات خودسرانه و غیرقانونی تلقی و آن را قویا محکوم می‌کنیم.

وی گفت: نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشورها از سوی رژیم آمریکا را اقدامی در چارچوب حمایت تمام عیار از رژیم غاصب صهیونیستی تلقی می‌کنیم و این اقدامات مسؤولیت بین‌المللی برای رژیم آمریکا و انگلیس به عنوان متجاوز دارد. سازمان ملل و شورای امنیت در زمینه بازدارندگی از عدم تکرار این تجاوزات مسؤولیت دارند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار وال استریت ژورنال درباره اینکه آیا تأیید یا تکذیب می‌کنید که آمریکا قبل از حمله به یمن و سوریه به ایران هشدار داده و سپاه توانسته نیروهای خود را از این مناطق خارج کند؟ گفت: هیچ اطلاعی ندارم آمریکایی‌ها به ما هشداری داده باشند. آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند به ایران هشدار دهند.

کنعانی درباره اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن یک مستشار نظامی ایران در سوریه هم گفت: حضور نظامیان ما در سوریه مستشاری است. آنچه رژیم صهیونیستی انجام داد غیر از تجاوز علیه حاکمیت و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به عنوان عضو سازمان ملل، در کنار اقدامات آمریکا ضربه زدن به نیروهایی است که در مبارزه علیه تروریسم و جریان‌های تکفیری و داعشی در آنجا نقش دارند. یک بار دیگر این اقدامات نشان می‌دهند آنها در مبارزه با تروریسم صادق نیستند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزرای خارجه ایران و مصر و توافق برای ادامه دیدارها و تماس‌ها در آینده نیز گفت:‌ موضوع روابط دوجانبه در گفت‌وگوهای دو وزیر خارجه و در ادامه گفت‌وگوهای دیپلماتیک مطرح شد. خوشبختانه توافق برای تداوم گفت‌وگو برای تحقق نقشه راه دو رئیس جمهور برای ارتقای مناسبات تعریف کردند وجود دارد و این گفت‌وگوها می‌تواند در چارچوب توافق دو کشور در بازه زمانی آینده در مکان یا به شکلی که طرفین توافق خواهند کرد، انجام شود. فضای مثبتی است و طرفین در انجام و استمرار این گفت‌وگوها اتفاق نظر دارند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تشکیل ائتلاف دریایی توسط اتحادیه اروپا در دریای سرخ گفت: تشکیل ائتلاف‌های وهمی و تخیلی از این دست را کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم. این ائتلاف‌ها را خودخوانده تلقی می‌کنیم ائتلاف آمریکایی‌ها هم خودخوانده است. عدم همراهی تعداد زیادی از کشورها در منطقه و خارج منطقه و حتی اروپایی با ائتلافی که آمریکا ائتلاف نام گذاشتند، نشانگر اختلاف نظر و عدم اتفاق نظر درباره وضعیت منطقه است.

وی گفت: قصد اروپا برای تشکیل این ائتلاف، این‌ها ایجاد تشکل‌ها و ساختارهای وهمی است که صرفا با نگاه به معلول و نه علت در منطقه قصد شکل دادن به آن را دارند و کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. اگر به ثبات و امنیت در منطقه و به آبراهه‌های بین‌المللی به درستی و صادقانه می‌اندیشند، به ریشه و علت العلل بحران توجه نند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وضعیت در دریای سرخ نتیجه دامن زدن به جنگ توسط رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا و انگلیس از این رژیم است. تشکیل چنین واحدهایی که آنها اسم آن را ائتلاف نام می‌گذارند، کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم.

وی درباره مخالفت سناتورهای آمریکایی با حمایت‌های آمریکا از اوکراین و رژیم صهیونیستی گفت: مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل در داخل آمریکا بالا گرفته است. این سیاست‌ها مخالفان جدی در داخل آمریکا دارد. هزینه دولت آمریکا از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به نفع رژیم صهیونیستی است. رویکردی که بعد از چهار ماه غلط بودن آن برای آمریکایی‌ها اثبات شده است.

کنعانی افزود: نظرسنجی ها در داخل آمریکا نشانگر میزان ضدیتی است که افکار عمومی آمریکا نسبت به سیاست حمایتی این کشور از رژیم صهیونیستی دارند. امیدواریم دولتمردان آمریکا به صدای ملت و افکار عمومی آمریکا توجه داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اراده ایجاد شده در کشورهای منطقه برای اخراج نیروهای آمریکایی بیان کرد: موضع ایران روشن است، حضور نیروهای آمریکایی در منطقه مخل ثبات و امنیت است و رویکرد آمریکا در طول سالیان گذشته در منطقه نشان داده آمریکا به جای سرمایه گذاری بر امنیت بر بی ثباتی سرمایه گذاری کرده‌ است. اخبار جدیدی درباره ماهیت ۱۱ سپتامبر می‌شنویم و اخبار در عراق و افغانستان و ... نشان می‌دهد که حضور آمریکا در منطقه ثبات ساز نبوده است.

وی گفت: این کشورهای منطقه هستند که باید راجع به این موضوع تصمیم بگیرند. در عراق صدای دولت و مجلس و ملت عراق نسبت به ادامه حضور نیروهای آمریکایی روشن و واضح است و حضور این نیروها را ثبات ساز نمی‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه گفت: ما به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم. ایران به دنبال ثبات و امنیت در منطقه است. رویکرد ایران ثبات و پیشگیری از دامنه‌های بی ثباتی و ناامنی است. اینکه وزیر خارجه ترکیه چه گفته اطلاع ندارم. رویکرد ایران سرمایه‌گذاری بر امنیت است و این سرمایه گذاری سودمندترین سرمایه‌گذاری به نفع ثبات در منطقه است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز