خبرگزاری کار ایران

ایزدخواه درباره مشکلات زنجیره تأمین و توزیع دارو:

در حوزه دارو علاوه بر تخصیص بودجه موضوع تبعیض و تضاد منافع نیز مطرح است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۸۹۹

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به موضوع تعارض منافع در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استان‌ها خود دارای شرکت هستند یا وارد کننده بوده و داروخانه دارند این تعارض منافع است اما متاسفانه بررسی نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، روح اله ایزدخواه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، گفت: در این حوزه موضوع فقط دارو و تجهیزات بهداشت و درمان نیست بلکه مسئله صنعت و تولید داخل نیز مطرح است آنچه کمیسیون بهداشت تاکنون روایت کرده ناظر بر عدم پرداخت بودجه دولت است، اما ما در کمیسیون صنایع و معادن نیز ورود کردیم و به موضوعاتی مانند مسئله تبعیض، تضاد منافع و مافیای واردات و ... برخوردیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در تخصیص ارز بین وارد کننده و تولید کننده این حوزه تبعیض وجود دارد به طور مثال شرکتی که وارد کننده پروتز زانو است امسال ۲۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده در حالی که تولید کننده همین محصول ارزی دریافت نکرده است، این تبعیض را چه کسی پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعاتی که در این حوزه وجود دارد قیمت گذاری است، تصریح کرد: به تولید کننده ارز نمی‌دهیم و برای محصولات تولیدی آن ها قیمت گذاری دستوری در نظر می‌گیریم اما وارد کننده به راحتی تولید کننده را از بازار حذف می‌کند.

وی با اشاره به موضوع تعارض منافع در این حوزه، بیان کرد: برخی مسئولان چه در وزارت بهداشت و چه در استان‌ها خود دارای شرکت هستند یا وارد کننده بوده و داروخانه دارند این تعارض منافع است اما متاسفانه بررسی نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به رقابت شکننده‌ای که برخی صنایع از جمله هلدینگ صاایران با تولید کننده دارد، گفت: در نمایشگاه دانش بنیان مهرماه امسال حضرت آقا این شرکت‌ها را توبیخ کردند که چرا با بخش خصوصی رقابت می‌کنید؟ صاایران علیه یک تولید کننده ونتیلاتور که به ۵۰ کشور دنیا صادرات دارد و در دوره کرونا ونتیلاتور کشور را تامین کرده پرونده ۷۰۰ صفحه‌ای ایجاد کرده اما شورای دانش بنیان به نفع این شرکت رأی داده و مطرح کرده که صاایران باید از این بازار خارج شود.

ایزدخواه افزود: اگر آمار گمرک را بررسی کنید متوجه می‌شوید که این شرکت دولتی تا چه میزان تجهیزات چینی وارد کرده که به اسم تولید داخل مونتاژ می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۰ شرکت تولید پروتز در کشور در حال تعطیلی هستند، ادامه داد: باید علاوه بر بودجه دولتی مسئله صنعت نیز در این حوزه مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز