خبرگزاری کار ایران

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۲۸۵

در حادثه انفجار تروریستی روز گذشته در گلزار شهدای کرمان تاکنون ۹۵ نفر به شهادت رسیدند.

به گزارش ایلنا، در پی دو انفجار تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، ۹۵ نفر از هموطنان به شهادت رسیدند و ۲۸۴ هموطن نیز دچار مصدومیت شدند.

تشریح آخرین وضعیت پرونده قضایی حادثه تروریستی کرمان

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از شهروندان عزیز استان و مجروح شدن تعداد دیگری از هموطنان و همشهریان کرمانی به ملت شریف ایران و مردم عزیز استان کرمان، اظهار کرد: پس از وقوع این حادثه تروریستی تلخ در کرمان و به دنبال دستوراتی که ریاست محترم قوه قضاییه خطاب به دستگاه قضایی استان کرمان صادر کردند از همان لحظات اولیه حادثه رسیدگی به موضوع در دستور کار سیستم قضایی استان قرار گرفت.

وی اعلام کرد: امیدوار هستم با دستوراتی که صادرشده و با پیگیری که دستگاهای امنیتی، نظامی و انتظامی استان انجام می‌دهند هر چه سریع‌تر پشت پرده این حادثه روشن شود و عواملی که پشتیبانی می‌کردند و عواملی که اقدام کردند شناسایی و تحویل دستگاه قضایی استان شوند تا در اسرع وقت پرونده آن‌ها با سرعت و دقت لازم رسیدگی شود و ما بتوانیم عوامل این حادثه را به سزای عمل ننگین خودشان برسانیم و انشا الله خبرهای خوبی در این رابطه بتوانیم در آینده به مردم عزیزمان ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدی به تشریح اقدامات انجام‌شده طی ساعات گذشته در دستگاه قضایی استان کرمان اشاره کرد و گفت: در اولین اقدام، بلافاصله دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در محل حادثه حاضر و تحقیقات اولیه برای بررسی حادثه و ابعاد قضایی این عملیات تروریستی آغاز شد.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان اعلام کرد: بلافاصله دستورات قضایی لازم و از محل حادثه از سوی مدعی‌العموم خطاب به دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی صادر شد.

وی عنوان کرد: پس‌ازاینکه پیکر پاک شهدای عزیز از بیمارستان‌های سطح شهر به پزشکی قانونی استان منتقل شد با توجه به تعداد بالای شهدا، دو نفر از بازپرسان دادسرای عمومی و انقلاب کرمان به همراه معاون دادستان مرکز استان در محل پزشکی قانونی حضور پیدا کردند و همان محل پزشکی قانونی دستورات قضایی لازم را برای شناسایی هویت شهدای عزیز صادر کردند و این اقدام در تسریع انجام تشریفات قانونی که در پزشکی قانونی برای شناسایی ابدان پاک شهدا باید انجام شود مؤثر بود.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان به اقدام سوم دستگاه قضایی در ساعات پس از وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: در این رابطه پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان زیر نظر بازپرس ویژه‌ای برای رسیدگی به ابعاد قضایی این موضوع تشکیل‌شده است و دستورات قضایی لازم توسط دادستان به ضابطین خاص و عام صادرشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدی بیان کرد: همچنین در آینده خانواده‌های معظم شهدا و همچنین کسانی که در این حادثه دل‌خراش مصدوم و مجروح شدند می‌توانند برای طرح شکایت از عوامل دخیل در این حادثه به دادسرای کرمان مراجعه و شکایات خود را مطرح و رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.

برگزاری تجمع اعتراض آمیز مردم تهران در محکومیت جنایت تروریستی کرمان

حجت الاسلام محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران ضمن محکوم کردن جنایت تروریستی کرمان از برگزاری تجمع  اعتراض آمیز  مردم در مساجد و بقاع متبرک پس از نماز مغرب و عشاء امروز خبرداد و گفت: فردا پس از نماز جمعه در سراسر کشور نمازگزاران برای محکوم کردن این اقدام تروریستی تظاهرات می کنند.

هم اکنون مجروح بدحال و اورژانسی وجود ندارد

معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در بیمارستان شهید باهنر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان عیادت کرد.

رئیس بیمارستان وضعیت رسیدگی به مجروحان را تشریح و عنوان کرد اغلب عمل های ضروری صورت گرفته و هم اکنون مجروح بدحال و اورژانسی وجود ندارد.

مخبر پس از این بازدید از بخش های مختلف و عیادت از حادثه دیدگان، در گفتگو با خبرنگاران ضمن آرزوی سلامتی برای همه افراد بستری، وضعیت رسیدگی به آنها را مطلوب توصیف کرد و با توجه به رفع سریع مشکلات اولیه از جمله کمبود خون و کادر جراحی اظهار امیدواری کرد به یاری خداوند، عنایت ائمه اطهار و تلاش مجدانه کادر درمان آمار دیگری به جمع شهدای این حادثه اضافه نشود.

مخبر از تیم های پزشکی و پرستاری صمیمانه قدردانی کرد و افزود: کادر پزشکی و همه مسئولان در همه سطوح در حال تلاش هستند تا مجروحان این حادثه به بهترین نحو تحت مراقبت قرار گیرند و سلامتی خود را بازیابند.

وی این حادثه تروریستی را نشانه حقارت دشمنان خصوصا رژیم صهیونیستی در رویارویی مستقیم در جبهه جنگ عنوان کرد و اظهار داشت: دشمنی صهیونیست ها با ملت ایران است چرا که آنها همیشه از مردم ایران و فلسطین ضربه های سختی خورده اند.

پزشکی قانونی آمار ۸۴ شهید در حادثه تروریستی کرمان را تایید کرده است/ هنوز برخی اجساد مجهول الهویه هستند

«جعفر میعادفر» رئیس اورژانس کشور در مورد آخرین آمار مصدومان و شهدای حادثه تروریستی کرمان توضیح داد: خوشبختانه اقداماتی که در حوزه بهداشت، درمان و اورژانس انجام شده، خدمات خیلی خوبی بوده و همکاران دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سایر دستگاه‌هایی که در استان فعالیت داشتند به درستی خدمات را ارایه داده اند. 

میعادفر گفت: تعداد مصدومانی که اورژانس اعلام کرده تا کنون ۲۸۴ مورد بوده است که بر اساس آخرین آمار از ۱۲ بیمارستانی که افراد آنجا بستری هستند، ۱۴۹ بیمار در بخش‌ها اقدامات درمانی اصلی را دریافت کرده‌اند و به زودی مرخص می‌شوند. 

رئیس اورژانس کشور افزود: هم اکنون ۴۶ نفر در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند که روی بخشی از آن‌ها اعمال جراحی متعددی انجام شده و باید حدودا دو روز در بخش‌های ویژه بستری باشند تا بتوانند به بخش عمومی منتقل شوند. تعدادی نیز وضعیت خیلی خوبی ندارند و همه همکاران ما تلاش می‌کنند مراقبت در مانی کافی روی آنها انجام شود.

میعادفر ادامه داد: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی، دو اکیپ از تهران برای کمک به کادر درمان؛ پزشکان و پرستاران به کرمان اعزام شدند یک اکیپ نیز از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کمک دانشگاه علوم پزشکی کرمان آمدند و اقدامات درمانی درحال انجام است. 

رئیس اورژانس کشور تصریح کرد: شب گذشته تا ۳ صبح با وزیر بهداشت از تمام بیمارستان‌ها و بیماران بازدید صورت گرفت و در خصوص روند اقدامات درمانی بیماران با این افراد و با پرستاران و پزشکان صحبت شد و وزیر بهداشت در جریان کل فعالیت‌ها قرار گرفتند. 

میعادفر در مورد تعداد شهدای این حادثه تروریستی بیان کرد: ما آمارهای متعددی داشتیم و حتی تا ۱۰۳ نفر هم شمارش شده بود به این خاطر که در منطقه تعداد فوتی‌ها زیاد بود و با اینکه جمع آوری اجساد در حوزه فعالیت ما نیست، به دلیل صحنه بدی که وجود داشت، با همه امکانات تلاش شد مصدومان و شهدا جمع آوری و به مراکز درمانی منتقل شوند. در این جابه جایی‌ها دوباره برخی از یک بیمارستان به بیمارستان دیگری منتقل شده اند. بنابراین چون برخی اجساد متلاشی بودند؛ همین باعث شده بود که شمارش‌ها دو بار انجام شود و وقتی اجساد در پزشکی قانونی کنار هم قرار گرفت، مطابق آخرین آمار ۸۴ شهید داریم که پزشکی قانونی آن را تایید کرده و خوشبختانه از ۱۰۳ شهید به ۸۴ مورد رسیده ایم. 

او در آخر اضافه کرد: تعدادی از اجساد متلاشی و بخشی از آن قابل شناسایی نیست و هنوز برخی اجساد مجهول الهویه هستند و باید از طریق DNA یا از طریقی که پزشکی قانونی باید آن را انجام دهد، پیگیری و شناسایی شوند.

حضور معاون اول رئیس‌جمهور در کرمان و عیادت فرمانده کل سپاه از مصدمان

معاون اول رئیس‌جمهور امروز به منظور بررسی میدانی حادثه و رسیدگی به وضعیت مجروحان حادثه تروریستی روزگذشته گلزار شهدای کرمان، وارد استان شد.

همچنین سردار سلامی فرمانده کل سپاه، سردار معروفی معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین و زینب سلیمانی از مجروحان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان عیادت کردند.

آغاز اقدامات فوری حقوقی و بین‌المللی درباره حادثه تروریستی کرمان

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتری خود نوشت: « شهادت ده‌ها نفر از هم‌وطنان عزیزمان در جریان عملیات تروریستی کرمان در مراسم سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، موجب اندوه و تالم گردید. وزارت امور‌خارجه براساس اطلاعات بدست آمده اولیه از منابع رسمی، اقدامات فوری حقوقی و بین‌المللی خود را از طریق سازمان ملل متحد آغاز کرده است. بدینوسیله به خانواده شهدا و عموم ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال شفای عاجل و بهبودی مجروحین را مسئلت دارم.» 

واکنش‌های جهانی به جنایت تروریستی در کرمان

این حادثه تروریستی واکنش‌های گسترده جهانی را به دنبال داشت و دولت‌ها، رهبران و شخصیت‌های برجسته بین‌المللی به این حادثه تلخ تروریستی در ایران واکنش نشان دادند. 

بر همین اساس پاکستان، بحرین، لبنان روسیه، ترکیه، عراق، عمان، عربستان سعودی، قطر، آذربایجان و دولت‌های اروپایی آلمان، فرانسه، هلند، ایرلند و نروژ ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در کرمان، شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از ایرانیان را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

 همچنین برخی شخصیت‌های برجسته عراقی، دبیرکل حزب الله لبنان، انصارالله یمن، جنبش مجاهدین فلسطین، جهاد اسلامی فلسطین و آیت‌الله سیستانی انفجارهای تروریستی کرمان را به شدت محکوم کرده و آن را «جنایتکارانه» و «بزدلانه» خواندند.

  بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، انفجارهای تروریستی در کرمان را محکوم و با ایرانی‌ها ابراز همدردی کرد.

علاوه بر این انفجارهای تروریستی روز گذشته واکنش تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین هم همراه شد.

دولت‌های مکزیک، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه این حادثه را به مردم و دولت ایران تسلیت گفته و آن را محکوم کردند.

جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در بیانیه‌ای، انفجار تروریستی کرمان را در راستای ایجاد بی ثباتی و نا امنی در جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: «حمله جنایتکارانه در شهر کرمان در جنوب شرق ایران که غیرنظامیان را هدف قرار داد و بیش از صد شهید برجای گذاشت محکوم می‌کنیم».

 در همین راستا وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انفجار تروریستی روز گذشته در کرمان اعلام کرد که واشنگتن به هیچ وجه در انفجارهای امروز کرمان نقش نداشته است و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کار اسرائیل است!

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای با محکوم کردن انفجار تروریستی کرمان، خواستار پاسخگویی عاملان این حمله شد و مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های داغدار و مردم و دولت ایران اعلام کرد.

شهدای حادثۀ تروریستی کرمان فردا تشییع می‌شوند

استاندار کرمان گفت: تا این لحظه آمار مصدومان و شهدای حادثه تروریستی مسیر گلزار شهدای کرمان ۸۴ شهید و ۲۸۴ مصدوم اعلام شده است، آمار اولیه‌ای که روز گذشته از تعداد شهدا اعلام شده بود تغییر کرده است.

روز گذشته پیکر مطهر تعدادی از شهدای دوباره‌شماری شده بودند و تاکنون ۷۰ درصد آن‌ها شناسایی شده و عمدتاً مربوط به کرمان هستند.

پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی کرمان فردا ساعت ۹:۳۰ از چهارراه غزه به سمت مصلی بزرگ امام علی علیه السلام کرمان انجام می‌شود و پس از آن شهدای کرمان برای تدفین می‌روند و بقیه شهدا به سمت دیگر شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام می‌شوند.

پرتاب ساچمه‌های مواد منفجره، علت افزایش شهدای حادثه تروریستی کرمان

احمد وحیدی  گفت:­ از شروع حادثه و انتقال مجروحان به بیمارستان، روند درمان با سرعت انجام شده است و بیمارستان‌ها از قبل آمادگی کامل داشتند.

وزیر کشور با قدردانی از تلاش کادر درمان افزود: براساس گزارش وزارت بهداشت، از دیروز تاکنون، ۱۱۹ عمل جراحی در بیمارستان‌های کرمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه کار درمان مصدومان تحت کنترل پزشکان متخصص و پرستاران است، گفت: وزیر بهداشت نیازمندی‌های لازم برای درمان مجروحان را از جا‌های دیگر به کرمان منتقل کرده است.

­وحیدی گفت: اکثر شهادت شهیدان و مجروحیت مجروحان به علت پرتاب ساچمه‌ها و ترکش‌های انفجار بوده است و برخی افراد هم دچار موج انفجار شدند.

وزیر کشور با بیان اینکه ملت ایران هرچه بیشتر صدمه ببینند، استوارتر و قوی‌تر می‌شوند، افزود: تروریست‌های خبیث با این شهادت‌های مظلومانه، خودشان را گرفتار یک انتقام شدید ملت ایران کردند.

وزیر کشور صبح امروز با حضور در بیمارستان شهید باهنر شهر کرمان ضمن بررسی روند رسیدگی به مجروحان حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان از مجروحان بستری عیادت کرد.

اعلام آخرین آمار شهدا و مجروحان حادثه تروریستی کرمان

«بابک یکتاپرست» درباره آخرین آمار شهدا و مجروحان حادثه تروریستی مسیر گلزار شهدای کرمان که عصر روز گذشته اتفاق افتاد، گفت: تاکنون ۲۸۴ مصدوم به بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند و ۱۹۵ مورد بستری داشته‌ایم که از این تعداد ۱۴۹ نفر در بخش‌های بیمارستان و ۴۶ نفر در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده اند. 

یکتاپرست تصریح کرد: در همین مدت ۸۹ نفر از هموطنان مجروح از بیمارستان توانستند از بیمارستان مرخص شوند. 

سخنگوی اورژانس با تاکید به این نکته که آمار مجروحان و شهدا به دلیل گستره حادثه در حال تغییر و به روزرسانی است، عنوان کرد: تعداد فوت شدگان تا کنون ۹۵ مورد بوده است که البته این عدد به صورت رسمی تایید نشده است.

اعلام اسامی تمامی مجروحان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان 

 اسامی مجروحان حادثه تروریستی در کرمان به شرح زیر است:

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

آخرین جزئیات حادثه تروریستی روز گذشته در کرمان

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز