خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است/ پاسخ به سوالی درباره قطع تلفن بند زنان زندان اوین در آخر هر هفته/ برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی در ۱۹ دی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۶۴۸

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است. آنچه من اطلاع کسب کردم بازپرس پرونده استعلاماتی را اخذ کرده که نتیجه این استعلامات با توجه شرایط قانونی اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با تبریک و تهنیت خجسته سالروز میلاد سالروز مادر امت و امامت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در اهمیت مقام و منزلت بانوی اول جهان اسلام همین بس که پیامبر (ص) با عناوین مختلف جایگاه والای آن حضرت را در مسیر حرکت عالم اسلام تبیین فرموده‌اند.

وی ادامه داد: روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) فرصت مغتنمی است تا قدردانی نسبت به عموم مادران و بانوان ایران اسلامی که با محبت و عشق در دامان خود نسل جدید آماده به حضور در عرصه‌های اجتماعی را پرورش می‌دهند انجام گیرد.

وی همچنین در ادامه فرا رسیدن میلاد حضرت امام خمینی (ره) و احیاگر اسلام ناب در قرن حاضر را گرامی داشت و گفت: امام خمینی (ره) نماد اعتماد به مردم به حاکمیت اسلامی و نماد بارز الهی برای برافراشته شدن پرچم توحید در عصر پیش از ظهور است که آرمان ایشان برای تجلی عدالت باید سرلوحه اقدامات مسئولان قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن گرامیداشت نام و یاد شهادت اسطوره مقاومت و سازش ناپذیری با رژیم منحوس صهیونیستی، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگرچه فقدان وجود مادی آن فرمانده بی‌بدیل جبهه مقاومت همچنان سخت و سنگین است، اما با رشادت‌های آن عزیز و سایر فرماندگان و تلاشگران بی مرز و بی‌ادعا الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز و تعدی دشمنان به کیان اسلامی و ممالک مسلمان نهادینه شده و به رشد و بالندگی رسیده است.

وی ادامه داد: دشمن گمان می‌کرد که با از میان برداشتن شهید حاج قاسم سلیمانی و یا سایر شهدای جبهه مقاومت نظیر سردار شهید سید رضی موسوی لبه پیکان مقاومت علیه صهیونیست به زوال می‌گراید، اما امروز و با گذشت ۴ سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی بی شک مشخص است که خورشید تابان تفکر ایستادگی در برابر ظلم متجاوز فرا زمینی شده و تا اضمحلال کامل صهیونیست از جوشش و خروش نمی‌ایستد.

ستایشی در ادامه گفت: در جمعه گذشته چهار سرکرده تروریست وابسته به شبکه جاسوسی رژیم پلید صهیونیستی که از مدت‌ها پیش در چتر امنیتی سربازان گمنام امام زمان (عج) گرفتار شده بودند، سرانجام با طی مراحل کامل رسیدگی قضایی و صدور حکم اعدام براساس اتهاماتی از قبیل افساد فی‌الارض و محاربه به دار مجازات آویخته شدند.

وی بیان کرد: این حکم پس از انجام کامل تشریفات قضایی از جمله اعمال بررسی‌های قانونی در مرحله دادستانی و سرانجام قطعیت یافتن حکم در دیوان عالی کشور با دقت و نگرش به موازین حقوقی و قضایی به مرحله اجرا در آمد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: با مروری بر جزئیات پرونده باند شرارت فوق‌الذکر مشخص می‌شود که سرمایه‌گذاری جاسوسی بر روی استخدام اراذل و اوباش و اعطای وعده‌های اقتصادی و امنیتی به آن‌ها سهم عمده‌ای در این شبکه ایفا کرده است.

ستایشی ادامه داد: پس از متلاشی شدن این باند که اطلاعات ذی‌قیمتی نیز از روابط پنهان جاسوس پروران شبکه منحوس صهیونیستی به دست آمد که نشان داد عمق پوشالی هیمنه رژیم پلید صهیونیستی همچون فروپاشی آنان در میدان تا چه میزان سست و پوسیده است و سرانجام نیز حکم اشد مجازات برای مرتکبین، عاملیین و مباشرین ارتکاب جرایم در این باند در انتظار سایر مرتبطین با این شبکه منحوس و جنایتکار خواهد بود.

آخرین وضعیت پرونده چای دبش

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده چای دبش اظهار کرد: پرونده چای دبش در مرحله تحقیقات مقدماتی است. آنچه من اطلاع کسب کردم بازپرس پرونده استعلاماتی را اخذ کرده که نتیجه این استعلامات با توجه شرایط قانونی اطلاع رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره علت مشکل قطع تلفن بند زنان زندان اوین در آخر هر هفته، اظهار کرد: نسبت به مکالمات بر اساس مقررات موضوع ماده ۲۳۲ آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور انتظام این‌گونه امور و انتظام امور موسسه کیفری بر عهده رئیس موسسه کیفری است و اینگونه مقرر شده است، ولی این مورد را به مبادی ذیربط منعکس می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضایی و حقوقی تعریف شده و نسل به این مهم جز اهداف راهبردی حکمرانی قضایی تلقی می‌شود.

ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشور‌های مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تاثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشور‌ها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضایی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشور‌های دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشور‌ها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضایی در دستور کار قوه قضاییه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده داریوش مهرجویی گفت: پیرو نشست‌های قبلی و نکاتی که نسبت به پرونده داریوش مهرجویی و همسرشان اعلام کردیم پرونده با تکمیل تحقیقات و اخذ آخرین دفاع از چهار متهم پرونده متضمن کیفرخواست قانونی و به دادگاه صالح ارسال شده است. 

وی بیان کرد: در زمانی که این موضوع مطرح شد رئیس قوه قضاییه مقرر کردند که پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مولفه‌های دقت و صحت مورد رسیدگی واقع شود و براساس اطلاع‌رسانی قبلی در کمتر از دو ماه این مهم صورت پذیرفت و کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه صالح ارسال شد. 

ستایشی گفت: این پرونده در حال حاضر در دادگاه کیفری یک استان البرز مطرح رسیدگی است و اولین جلسه رسیدگی آن در ۱۹ دی سال جاری برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخواست اعاده دادرسی هادی رضوی متهمان بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود در سال ۱۴۰۰ پذیرفته و پرونده مجددا رسیدگی و آزاد شدند در حال حاضر این پرونده در چه وضعیتی قرار داد، اظهار کرد: اعاده دادرسی موضوع مقررات مواد ۴۷۴_ ۴۷۷ از باب خلاف شرع بین و همچنین اعمال مقررات ماده ۴۷۸ است؛ بنابراین حق قانونی بوده که به موجب قانون برای افراد تعیین شده و از این ظرفیت استفاده کردند.

وی افزود: اعلام شد که این شخص تقاضای اعاده دادرسی کرده است بنابراین پرونده در این رابطه به دیوان عالی کشور ارسال و تصمیم قانونی لازم اتخاذ شد. پرونده به شعبه دوم رسیدگی به جرایم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد و در نهایت اعاده دادرسی هادی رضوی رد و دادنامه اولیه مورد تایید واقع شد.

ستایشی بیان کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که کسب کرده‌ام طبق نظر پزشکی قانونی به دلیل عمل جراحی و وضعیت جسمانی که این شخص دارد پس از بهبودی برای اجرای حکم و تحمل کیفر به زندان باز می‌گردد.

سخنگوی قوه قضائیه درمورد آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو) گفت: این فرد چند پرونده در حوزه قضایی استان تهران مدنظر رسیدگی دارند که یکی از آن‌ها پرونده‌ای در ناحیه ۳۳ دادسرای عمومی انقلاب تهران در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تفهیم اتهام در مورد این فرد قرار بازداشت موقت صادر شده و این فرد در حال حاضر در زندان به سر می‌برد. 

وی افزود: در مورد پرونده‌های دیگر این فرد یکی از پرونده‌ها به اتهامات مقید در پرونده تحقیقات صورت گرفته و تفهیم اتهام به عمل آمده و کیفر خواست صادر شده است و پس از بازگشت وی به کشور، بازپرس در موقعیت او حاضر شده و پرونده با کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شده است؛ پرونده در این موضوع هم متضمن قرار بازداشت موقت است. 

ستایشی گفت: نسبت به دو پرونده دیگر این فرد رای غیابی صادر و به وی ابلاغ شده است و اگر اعتراضی از سوی وی انجام شود اطلاع رسانی خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات قضایی در مورد دستگیری ۲۰۰ تن از اعضای داعش و جاسوسان رژیم صهیونیستی توسط وزارت اطلاعات در شهریور ماه سال جاری که قصد اقدامات خرابکارانه در ایام اربعین را داشتند، گفت: افرادی که در این مسیر و موضوع اعلام می‌شوند در قالب یک پرونده واحد نیستند و روند کشف باند‌های خرابکارانه وابسته به سرویس‌های جاسوسی یا گروهک‌ها ادامه دارد. از یک مرحله‌ای آغاز شده است و این کار مرتباً از باب ایفای وظایف و تکالیف قانونی دستگاه‌های مربوطه رصد، بررسی و توجه می‌شود.

وی افزود: در این رابطه پرونده‌های مختلفی در استان‌های مختلف مطرح رسیدگی و تشکیل شده و هم اکنون در حال رسیدگی و اتخاذ تصمیم است.

ستایشی گفت: اخیراً نیز اعلام کردیم چهار تن از سرکردگان یک گروهک تروریستی وابسته به سرویس جاسوسی موساد در استان آذربایجان غربی منجر به اعدام محکومان اصلی پرونده شده است. روند رصد، بررسی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی لازم نسبت به پرونده‌های مطروحه مورد توجه ویژه است و عمل خواهد شد.

ستایشی گفت:  از مورخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۶۵ نفر از عناصر آگاه و ناآگاه در ارتباط با پرونده حمله تروریستی به شاهچراغ شیراز شناسایی، بازداشت و پرونده آن‌ها رسیدگی شده است و عنصر اصلی به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم که منجر به شهادت دو نفر از خادمین حرم و مصدومیت ۱۱ تن از زئران و ایجاد رعب و هراس در بین مردم شده به اعدام محکوم شده است.

وی افزود: پرونده مربوطه با فرجام‌خواهی به دیوان عالی کشور ارسال و به شعبه مربوط ارجاع شده است. دو نفر دیگر که با نام‌های دیگر مشارکت در اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور داشتند هر کدام به ۵ سال حبس و اخراج و طرد از کشور محکوم شدند. سایر متهمان این پرونده با اتخاذ تصمیم یعنی قرار‌های نهایی تعیین تکلیف شدند و قرار عمده قرار منع تعقیب بود.

ستایشی عنوان کرد: این حرکت مستمر ادامه و نظارت وجود دارد رسیدگی‌ها با قاطعیت تمام مطابق موازین شرعی و قانونی استمرار خواهد داشت و به محض اینکه تعیین تکلیف شود در حدود مقررات اطلاع رسانی جامع را خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز