خبرگزاری کار ایران

سردار فرحی:

بر ایجاد امنیت تنگه‌هرمز تاکید داریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۹۶۷

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی بر عبور مطمئن انرژی از «تنگه هرمز» که نیاز جهان و کشورهای صنعتی است تاکید دارد و خود را به ایجاد امنیت این آب‌راه متعهد می‌داند اما بارها تأکید کردیم، امنیت منطقه باید از سوی کشورهای منطقه تأمین شود.

به گزارش ایلنا، سردار مهدی فرحی در دیدار با احمد بن سالم باعمر رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی سلطنت عمان با بیان اینکه مراکز علمی و دانشگاهی نقش مهمـی در فهم و تبیین وضعیت در حال گـذار امنیتــی در منطقه و جهان دارند، گفت: ارائه روایت صحیح از تحولات منطقـه و جهان و انتقال آن در سطح نخبگی مهم است و در این بین تعاملات مراکـز علمــی و دانشـگاهی با یکدیگر کمک شایانی به درک صحیـح تحولات خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه سلطنت عمــان یکی از کشـورهای تاثیرگذار در منطقــه است، اظهار کرد: وجود پیوندهای دیرینــه تمدنی، تاریخی و اشتـراکات دینـی و فرهنگی بسیار عمیـق در سایه حکمت رهبــران دو کشـور باعث ایجاد روابطی مستحکم در تمامی سطوح شده است که دیدار رهبـران دو کشور در طول سال‌های گذشتــه، مؤید اراده سیاسی و اهتمام رهبران برای توسعه مناسبات دوجانبه است.

جانشین وزیر دفاع با مرور موقعیت ژئوپلتیک ایران و عمان در منطقه راهبردی غرب آسیا، گفت: تنگه هرمز و دریای عمان نه‌تنها برای جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان بلکه برای کل جهان اهمیت حیاتی دارد و جمهوری اسلامی ایران همواره بر امنیت دریانوردی به‌ویژه عبور مطمئن انرژی از «تنگه هرمز» که نیاز جهان و کشورهای صنعتی است تاکید دارد و خود را به ایجاد امنیت این آب‌راه متعهد می‌داند اما در عین حال معتقدیم و بارها تأکید کردیم، امنیت منطقه باید صرفاً توسط تمامی کشورهای منطقه در قالب امنیت دسته‌جمعی تأمین شود و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای شرایط امنیتی منطقه را پیچیده‌تر می‌کند و در عین حال هیچ کمکی به ایجاد آن نیز نخواهد کرد.

فرحی یادآور شد" از همان ابتدای انقلاب، انواع وسیعـی از تحریم‌ها به ما تحمیــل شد، حتی بسیاری از کشورها به دلیل واهمــه از تحریم‌های ایالات متحـده امریکا حاضر به فروش اقلام دفاعی به ما نبــودند. بعد از جنگ هم هیچ کشوری حاضر به فروش تسلیـحات و انتقال فناوری نبود و در چنین شرایطی تنها راهکار باقی‌مانده استقلال و خودکفایی در صنایع دفاعی و تولید قدرت جهت دفــاع از خود بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی برای دفاع از امنیت ملــی، استراتژی و «دکتــرین بازدارندگـی» را انتخاب کرد؛ بازدارندگی یعنی شما به حدی از قدرت دست یابید که کشور تهدیدکننده در محاسبات خود؛ هزینه‌های جنگ را بیشتر از منافع آن ارزیابی کند. بنابراین تقویت دفاعــی ما صــرفاً با هدف بازدارندگـی و به دلیل مقابلــه با تهدیدات دشمــن طــرح‌ریزی شده است. در چنین شرایطی دشمنان ما تلاش می‌کنند با واژگون‌سازی نیات بازدارندگی از آن مفهومی ترسناک بین کشورها در منطقه ایجاد کنند.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به نسل‌کشی مردم غزه از سوی صهیونیست‌ها، اظهار کرد: شهادت حدود 20 هزار مردم بی‌گناه توسط رژیم صهیونیستی یقیناً بخاطر حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و سکوت سازمان‌های بین‌المللی است و وتوی اخیر ایالات متحده آمریکا درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، تاییدکننده حمایت همه‌جانبه امریکا از این رژیم است. ما شاهد مرگ انسانیت با این رأی آمریکا بودیم.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به اهدف اعلام‌شده‌شان که نابودی مقاومت مردم غزه است، نخواهند رسید و صبر، مقاومت و ایمان مردم و رزمندگان فلسطینـی در میدان نبرد، درستـی این تحلیل را به اثبات می‌رساند، گفت: رژیم صهیونیستی تصور می‌کند ازبین‌بردن زیرساخت‌ها و کشتار مردم بی‌گناه باعث حذف «فرهنگ مقاومت» می‌شود در صورتی که این فرهنگ برخاسته از روح انسانی و آموزه‌های اسلامی است و نه‌تنها حذف نخواهد شد بلکه خون شهدا، باعث آبیاری و استحکام ریشه‌های آن خواهد شد.

فرحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امنیت و ثبات سلطنت عمان را امنیت و ثبات خودش می‌داند، گفت:همـکاری‌های علمی- دانشگاهی هم یکی از جلوه‌های همکاری است که بطور قطع تاثیرات بلندمدتی خواهـد داشت در نتیجه یکی از زمینه‌های همکاری بین دو کشور توسعه تعاملات در حوزه‌های تحقیقات صنعتی و فناورانه است. منطقه غرب آسیا همواره آبستن ظهور گروه‌های افراطی و تروریستی بوده است. همکاری‌های علمی و نخبگانی می‌تواند در توسعه گفتمـان‌های صلـح‌جویانه و دستیــابی به ایده‌های جدید برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریســم کمک شایانــی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز