خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در صحن علنی:

در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده ناترازی‌ها، تراز شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۷۵۵

رئیس‌جمهور گفت: بنای دولت اجرای برنامه است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است و بر مبنای برنامه هفتم تهیه شده است و تلاش شده است ناترازی‌ها تراز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت غزه گفت: لازم است در این میان ظلمی که به مردم فلسطین شده و شهادت ۶ هزار و ۵۰۰ کودک را یادآوری کنم. به خاک و خون کشیدن زنان ومردان مقاوم مبارز را یادآوری می‌کنم. آن چه در غزه صورت می‌گیرد باعث تاسف است.حامیان این جنایات چگونه می‌خواهند در برابر خدا پاسخ دهند؟ چگونه می‌خواهند در برابر آنچه که قبول دارند و تاریخ، پاسخ‌گو باشند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما ناامید نیستیم، معتقدیم ملت‌ها به پا خواسته‌اند و حقوق بشر، عدالت و نظم نوین بشریت را فریاد می‌زنند و ما امید داریم. همچنان که خداوند امت موسی را بشارت داد باور داریم ملت فلسطین به این رژیم جعلی پایان خواهد داد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مدرس گفت: آنچه ما از وی باور داریم سخن حق است، الگویی برای همه دولتمردان و دست‌اندکاران است و یاد شهید بزرگوار را گرامی می‌داریم.

رئیسی بیان کرد: تمام تلاش دولت و همکاران من در سراسر کشور بر اجرای قانون  بودجه ۱۴۰۲ بوده است و تلاش شده آنچه که انجام می‌شود بر مبنای قانون باشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ما در جایگاه اجرای قانون و شما در جایگاه قانون‌گذاری هستید. در تدوین بودجه ۱۴۰۳ تلاش شد واقع‌بینانه باشد. از همه شما از تلاش‌تان برای اجرای قانون و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تصویب برنامه هفتم تشکر می‌کنم. ان‌شاءالله بعد از تصویب در شورای نگهبان در کشور اجرایی شود و برخلاف برنامه‌هایی که ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شد، ما تمام برنامه را اجرایی کنیم. بنای دولت اجرای برنامه است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است و بر مبنای برنامه هفتم تهیه شده است و تلاش شده است ناترازی‌ها تراز شود.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: من یک اشاره به آنچه در این مدت گذشت داشته باشم، در جهت مهار تورم تلاش شده ، تورم عللی دارد از جمله کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها و برداشت‌هایی از بانک مرکزی و علل دیگر. در دولت تلاش بوده که ما کسری بودجه نداشته باشیم.

وی افزود: مستحضرید در شش ماهه اول دولت ما با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان مواجه بودیم اما تلاش شد که نه با استقراض این کسری از بین برود و رشد اقتصادی ایجاد شود که باید گفت دهه تعطیل رشد اقتصادی را داشتیم که یک وقتی ۰/۴ درصد، ۰/۷ درصد، ۱درصد بود در واقع باید گفت که در آن دهه رشد اقتصادی نداشتیم، در مقطعی داشتیم اما به طور متوسط در کل یک دهه رشد اقتصادی نداشتیم.

رییسی تصریح کرد: اولین سال شروع دولت ما رشد اقتصادی بیش از ۴ درصد را داشتیم، در ۱۴۰۱ نیز همینطور و در سال گذشته تلاش شد کسری بودجه نباشد با همکاری بین مجلس و دولت تلاش شد تغییری بین منابع و مصارف نباشد. تلاش ما در ۱۴۰۲ نیز همین است.

وی ادامه داد: رشد نقدینگی که همه را نگران کرده امروز می‌شود گفت به ۲۶ درصد رسیده، معلوم می‌شود که دولت موفق شده رشد نقدینگی را مهار کند. این‌ها موجب تورم است.

رییس‌جمهور به ناترازی بانک‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: مسأله سوم ناترازی بانک و ضرورت انضباط مالی و بانکی در کشور است که قانونی اخیرا تصویب و ابلاغ شد تا ان‌شاءالله اجرایی شود. در مسأله بانک‌هایی که مشکل ایجاد می‌کردند از ابتدای امسال برنامه بانک مرکزی این بود که تکلیف این‌ها را روشن کند که یکی پس از دیگری روشن می‌شود و مردم و‌ سهامداران و سپرده‌گذاران نگران نباشند، هیچکس دچار مشکل نخواهد شد هدف دولت انضباط مالی است.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به بودجه ۱۴۰۳ گفت: علاوه بر نگاه واقعی و انطباق با برنامه هفتم تلاش کردیم گام‌هایی در جهت رفع ناترازی‌ها برداشته شود ‌و این ناترازی‌ها مبتنی بر بودجه سنواتی برداشته می‌شود. تشکیل حساب واحد خزانه بسیار مؤثر بوده است و باز هم در دستور کار دولت بوده است.

وی افزود: رشد ۸ درصد در دستور کار ما بود، در ۳ ماه اول سال  ۱۴۰۲ رشد ۷ درصدی محقق شد و امکان دارد در انتهای سال ۸ درصد شود، اما اگر حواس‌مان نباشد و کنترل نداشته باشیم شاید از ۷ درصد هم  کمتر شود. دولت سیزدهم با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد که در سیاست‌های ابلاغی رهبری آمده برنامه‌ریزی کرده است. سه ماهه اول ۱۴۰۲ آمار نشان‌دهنده رشد اقتصادی ۷ درصد است. نشانه‌هایی در تولید نفت، کشاورزی و صنایع و معادن و... وضعیت متفاوتی به نسبت سال قبل را نشان می‌دهد. هدف گذاری دولت رشد اقتصادی ۸ درصد است. توجه به عدالت در پرداخت‌ها چه در حوزه استانی چه در حوزه ملی مورد تاکید بوده است. توجه به اقتصاد در دستور کار بوده است، ما هدف‌مان این است که حضور دولت کمتر شود و بخش خصوصی فعالیت‌شان با نظارت دولت بیشتر شود.

رئیسی ادامه داد: در این چند روزه در رسانه‌ها مطرح شد حقوق‌‌بگیرها قرار است مالیات بیشتری بدهند، خیر. این مالیات برای کسانی است که فراری هستند، کسانی که درآمد هنگفت دارند اما مالیات پرداخت نمی‌کنند. هیچ پایه مالیاتی جدیدی در بودجه ۱۴۰۳ وجود ندارد و آنچه که هست حقوق حقه دولت و در واقع حقوق مردم است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: حتما پیگیری شما در اجرای قانون تاثیر دارد اما نباید شجاعت مدیران را بگیرید. نظارت و اجرا اگر در جای خودش صورت بگیرد کمک بسیاری در افزایش سرمایه اجتماعی دارد. مدیر علاوه بر پیگیری کردن نیازمند جرأت است . حتما ما می‌توانیم گام‌های برداشته نشده را جبران کنیم. امام بزرگوار به من طلبه و شما آموخت ما می‌توانیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: دیروز دیداری با رئیس‌جمهور کوبا داشتیم می‌گفت من در تعجبم کشوری که تا این حد با تحریم مواجه است اینقدر پیشرفت داشته است. در جلسه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری بودیم و باید از حمایت‌های ایشان تشکر کنم، فرمودند این دولت، دولت کار و فعالیت است و من امیدوارم این سند‌هایی که منعقد شده اجرایی شود.

وی ادامه داد: تورم سالانه کاهشی شده است، نقطه به نقطه کاهشی شده است، اگر انضباط مالی، توجه به هزینه‌ ها و درآمدها کامل انجام شود که حتما شاهد این خواهیم بود آنچه که مورد امر رهبر معظم انقلاب و خواست دولت و مجلس و مردم عزیز ماست یعنی مهار تورم، محقق خواهد شد.

رییسی گفت: تمام تلاش این شده که ما بتوانیم نقدینگی را به طرف تولید هدایت کنیم، کاملآ قابل گزارش است که چه میزان از نقدینگی به طرف تولید رفته و این نقدینگی چگونه موجب رشد تولید و رشد ماشین آلات و ابزار تولید شده است و چگونه موجب این شده است که بیش از ۶ هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد گردونه تولید شود.

ریس دولت سیزدهم تاکید کرد: تولید مسأله اول است در اقتصاد مقاومتی، تولید شعار سال و خواست رهبری است، تولید محور کار دولت و مجلس است و تمام تلاش این است که تولیدکننده دچار مشکل نشود.

وی افزود: عزم دولت بر این است که قوانینی که در زمینه تولید تصویب شده قانون رفع موانع تولید، اقتصاد مقاومتی، اصل ۴۴ و قوانینی از این دست، آنچنان که باید اجرایی شود.

رییسی خاطرنشان کرد: در اصل ۴۴ ما معتقدیم که باید اجرا شود و قانون آن هم تصویب شده اما اشکال در اجرا بود.  مشکل اینجا بود که یک سرمایه‌گذار واحدی را می‌گرفت اما بخش اصلی قضیه که عبارت بود از توانمند سازی سرمایه‌گذار که نباید رها می‌شد و تازه ابتدای کار دولت بود که این سرمایه‌گذار و کارآفرین حمایت شود تا سرمایه‌گذاری دچار مشکل نشود که این چرخه دچار اشکال بود.

رییس‌جمهور با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی مولدسازی اظهار داشت:  نسبت به مولدسازی، شما در برنامه‌های شش گانه تاکید بر این بوده است، در بودجه سنواتی تاکید بر این است و اینکه چرا اجرا نشد. برخی فکر کردند آیین‌نامه مولدسازی قانونگذاری است، این آیین نامه تعیین شیوه اجرای قانونی است که مجلس تصویب کرده است. اصلا قانونگذاری نشده، اصل قانون در برنامه پنجم و ششم و بودجه سنواتی گذاشته بودند اما شما وقتی به آمار نگاه می‌کنید اجرایی نمی‌شد. تا کی قرار است که مجلس قانون بگذارد و دولت اجرایی نکند. خب این عدم اجرا بررسی شد؛ یک پیگیری خاص و جرأت و شجاعت خاصی نیاز داشت. مولدسازی الان دارد فعال می‌شود هم در استان‌ها هم در مرکز.

وی مبارزه با فقر را از اولویت‌های مهم دولت برشمرد و تصریح کرد: مبارزه با فقر مطلق و فاصله طبقاتی در دولت دارد دنبال می‌شود، گام‌هایی که در این زمینه برداشته شده هم در تصویب قوانین و آیین‌نامه‌ها هم در اجرا حتما به کاهش فاصله طبقاتی خواهد انجامید.

رییسی خطاب به نمایندگان گفت: آقایان محترم و خواهران گرامی شما در حوزه‌های انتخابیه خود شاهدید! کشور تبدیل شده به کارگاه فعال در شهر و شهرستان در همه استان‌ها در حوزه های مختلف آب، برق، گاز، کشاورزی و معدن و صنعت کار و تلاش بسیار دارد می‌شود. در بعضی از شهرها که وارد شدیم دیدیم که ۴ جبهه کاری بوده که مثلا مشکل آب با فاضلاب را رفع کنند اما در سفر دوم که رفتیم دیدیم این تبدیل شده به ۱۵۴ جبهه کاری.  کار در بخش های مختلفی دارد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: وزیر نیرو وقتی برای رأی اعتماد آمد گفت تلاش می‌کنیم ناترازی برقی را رفع کنیم، از نیاز ۱۰ هزار مگاواتی اکنون ۸ هزار مگاوات تامین شده است. صنایع را گفتیم باید برق آن‌ها از برق خانگی جدا شود. در سفری که به اصفهان داشتم الان فولاد مبارکه نیروگاه احداث کرده و خرج خود را از شبکه برق خانگی جدا کرده در سمنان و شهرهای دیگر هم صنایع یک به یک به این سمت حرکت کردند. در روستاها برای رفع تنش های آبی برنامه‌ریزی کردیم و امروز در ۳۵۰۰ روستا رفع مشکلات آبی انجام شده است. با مشارکت فعال همه عزیزان و روحیه بسیجی و جهادی کار در حال انجام است منتها با یک عقب ماندگی مواجه هستیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: در بحث کالابرگ الکترونیک نظر دولت موافق بود با این مصوبه مجلس اما زیرساخت و بستر آن فراهم نشده بود اما به محض اینکه بستر آن فراهم شد تلاش شد که اجرایی شود از دی ماه این کار اجرایی شد و الان هم دارد توسعه پیدا می‌کند. اگر همان زمان هم سازوکار آماده بود از همان ابتدا انجام می‌شد.

رییسی خطاب به نمایندگان عنوان کرد: پیشرفت کشور یک انتخاب نیست، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، ظرفیت در کشور بسیار است، خداوند به این کشور نعمت‌های فراوانی اعطا کرده است باید تلاش کرد که این ظرفیت ها از قوه به فعل برسد و مردم از آن بهره‌مند شوند و گره از زندگی مردم گشوده شود.

وی افزود: بارها این را عرض کردیم و بازهم تاکید می‌کنیم که انتظار مردم از نمایندگان و وزرا و مسئولان این است که به متن بپردازند و از حاشیه‌ها پرهیز کنند. یکی از دغدغه‌ها اشتغال است، شما امروز آمار بیکاری را ببینید خب آمار نشان می‌دهد که ۷/۹ شده یعنی بیکاری کاهش پیدا کرده است، ۸۵۰ هزار شغل فقط در این شش ماهه ایجاد شده است. در بعضی از استان ها که کم می‌روم کار هست و کارگر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز