خبرگزاری کار ایران

اسلامی مطرح کرد:

تاثیرات فراوان جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بر روند جلسه شورای حکام

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۲۳۶

معاون رئیس جمهور گفت: جلسه شورای حکام تحت تاثیر جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه بود و این اتفاق در تاریخ سابقه نداشته که کشورها این‌گونه موضع‌گیری داشته باشند.

به گزارش ایلنا، محمد اسلامی در ارتباط تصویری زنده اینترنتی با برنامه «به افق فلسطین» درباره جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز تهدیدات رژیم صهیونیستی بابت بمباران غزه با سلاح اتمی اظهار کرد: موضوع مهم در جنگ غزه، مشاهده استانداردهای دوگانه سازمان‌های بین‌المللی است که جنایات رژیم صهیونیستی به شکلی عریان آن را به جهانیان نشان داد.

وی افزود: بنده چندی پیش این موضوع را طی نامه‌ای به مدیرکل بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردم و به تهدید وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی بابت استفاده از بمب هسته‌ای در غزه و همچنین سابقه تهدید نخست وزیر این رژیم در سازمان ملل که به صراحت ایران را تهدید کرده بود، اشاره داشتم و آن را منعکس کردم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: در این نامه خطاب به ایشان تاکید کردم که براساس وظایف قانونی خودشان به عنوان مسوول، وظیفه دارند که بر بحث عدم اشاعه سلاح هسته‌ای نظارت داشته و موضع‌گیری و برخورد داشته باشند.

وی ادامه داد: حتی از ایشان خواسته شد که این مسایل را به شورای امنیت سازمان ملل منعکس کنند اما در گزارش ایشان و همچنین در دستور کار شورای حکام به این مساله پرداخته نشد.

معاون رئیس جمهور در ادامه گفت: با این حال کشورهای مختلف در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های خود به صراحت به این موضوع اشاره داشته‌اند و در کل جلسه امروز شورای حکام تحت تاثیر جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه تاکنون در تاریخ سابقه نداشته که در شورای حکام کشورها این‌گونه موضع‌گیری کنند، به موضع کشورهای عربی در جلسه و بیانیه‌ای که قرائت شد، اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: امیدواریم فشار سیاسی که امروز اتفاق افتاد، بتواند در محیط بین‌المللی اثرگذار باشد و آژانس را مجبور کند تا به وظیفه قانونی خود توجه داشته باشد و از بازی‌های سیاسی خارج شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از برنامه «به افق فلسطین» در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران در آژانس ابتکاری برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای رژیم صهیونیستی داشته است، گفت: در این دوره به شکل ویژه با همکاری وزارت امورخارجه این مساله را تنظیم کرده‌ایم.

وی افزود: در سال ۱۹۹۶ یک مرتبه دادگاه بین‌المللی دادگستری حکمی را صادر کرد که در این حکم استفاده از سلاح هسته‌ای را مورد سوال قرار داد و مقرراتی برای آن وضع کرد. در همین زمینه به وزارت امورخارجه پیشنهاد کردیم که یک‌بار دیگر این مساله را طریق سازمان ملل و در سازمان بین‌المللی دادگستری به جریان بیاندازیم تا شاهد تاثیرگذاری آن به لحاظ سیاسی در محیط بین‌الملل باشیم.

اسلامی در واکنش به این سوال که آیا با موضع‌گیری کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای عربی در جلسه شورای حکام در مورد جنایات رژیم صهیونیستی می‌توان نسبت به صدور یک بیانیه رسمی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار بود، گفت: در جلسه شورای حکام به جز چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که به معنی واقعی کلمه حامی اسرائیل هستند و همه جانبه آن را حمایت می کنند، بقیه کشورها از اقدام و بیان آن‌ها تبعیت نکردند.

وی افزود: جو حاکم در شورای حکام و موضع‌گیری کشورهای عربی در جلسه هرگز مشاهده نشده بود. در همین راستا بیانیه‌ای که جمهوری اسلامی ایران قرائت و ارایه کرد،‌ انتظار داریم در جمع‌بندی به این موضوع اشاره و پرداخته شود تا از این طریق فشار سیاسی به رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی وارد شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در مورد استانداردهای دوگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیرغم همکاری‌های ایران و موضع‌گیری‌هایی که داشته و در مقابل سکوت برابر تهدیدات علنی، داشتن کلاهک هسته‌ای و عدم پایبندی اسرائیل به معاهدات بین‌المللی، گفت: ما در شرایطی هستیم که فشارهای سنگین به ایران وارد می‌کنند و همه این موارد اتهاماتی ساخته و پرداخته اسرائیل است.

اسلامی تصریح کرد: در ملاقاتی که با مدیرکل آژانس داشتم و نیز در سخنرانی‌ها و به ویژه در کنفرانس اخیر در وین که در ابتدای مهرماه برگزار شد، به صراحت به این موضوع اشاره داشتم که رژیم صهیونیستی عضو پادمان و NPT نیست و از سوی دیگر هم اجازه بازرسی نمی‌دهد و با حمایت چهار کشور ذکر شده و با اعمال نفوذ آن‌ها به ایران فشار وارد می‌کند و متاسفانه آژانس هم ادبیات این رژیم را به کار می‌برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: دنیا در این برهه زمانی به ‌گونه‌ای است که انتظار داریم چنین فشارهای سیاسی دیگر کاربرد نداشته باشد و جهان به سمتی می‌رود که این سازمان قادر به رسیدگی امور در سطح بین‌المللی نیست و این یعنی باید به فکر دگرگونی در سازوکار این مجموعه‌ها در مسیر صلح و امنیت پایدار باشیم.

وی در خصوص هماهنگی کشورهای عربی با یکدیگر در جلسه  شورای حکام گفت: کشورهای عربی امروز با محوریت امارات متحده یک بیانیه را قرائت کردند. بیانیه‌ای که با یک ادبیات متفاوت، پیشنهاد چند ساله ایران را بیان کرد.

وی افزود: پیشنهاد ایران در این چند سال فناوری صلح آمیز برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس و همچنین خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است که امروز کشورهای عربی نیز در بیانیه خود اشاره داشتند که با سلاح هسته‌ای، صلح و آرامش در منطقه و دنیا وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز