خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کره جنوبی:

کره جنوبی باید آمریکا را در جهت متوقف کردن حملات اسرائیل علیه مردم غزه متقاعد کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۴۶۵

سعید کوزه چی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی، در گفتگو با روزنامه کریا تایمز، ضمن اشاره به درگیری‌ها و کشتار مردم بیگناه در غزه، خواستار اقدام جهانی علیه حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه شد.

به گزارش ایلنا، سعید کوزه چی سفیر ایران در کره، قویاً از جامعه جهانی خواست تا تلاش ها را برای پایان دادن به حملات به غیر نظامیان در نوار غزه افزایش دهد.

کوزه چی در مصاحبه با روزنامه کریا تایمز در محل سفارت ایران در سئول تاکید کرد که تعهد ایران به حفاظت از غیرنظامیان، بخش اساسی حل و فصل هر درگیری است.

کوزه چی گفت: تا این لحظه در درگیری‌ها، در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه، بیش از ۳۵۰۰ فلسطینی کشته شده اند که یک سوم آنها زن و کودک هستند. یورش به قدیمی ترین بیمارستان مسیحیان غزه با بیش از ۵۰۰ کشته از جمله زنان و کودکان، افکار عمومی در سراسر جهان را به شدت بهت زده کرده است.

سفیر ایران همچنین از کره خواست تا از روابط دیپلماتیک خود با آمریکا برای کمک به کاهش تنش در منطقه استفاده کند.

وی گفت: کره باید از اتحادهای خود استفاده کند و تلاش هایی هماهنگ به منظور متقاعد کردن ایالات متحده به اقدام برای توقف حملات اسرائیل و جلوگیری از رنج غیرنظامیان بی گناه انجام دهد. اگر دولت کره به اولویت دادن به رفاه غیرنظامیان ادامه دهد، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در ارائه کمک و حمایت از آسیب‌دیدگان در نوار غزه داشته باشد.

علاوه بر این، کوزه چی بر اهمیت تبادل اسرای احتمالی بین گروه مبارز فلسطینی حماس و اسرائیل تأکید کرد و همچنین بر نیاز فوری جهت مداخله بین المللی برای تسهیل مذاکرات صلح تأکید نمود.

سفیر ایران گفت: حماس دولت قانونی غزه از طریق انتخابات پارلمانی است و در یک جنبش مقاومتی برای حفاظت از خاک خود درگیر می‌باشد.

وی افزود: بیش از ۳۰ سال از توافق اسلو می‌گذرد. مرحوم یاسر عرفات، فریب آمریکا و اسرائیل را خورد و به امید تشکیل کشور مستقل فلسطین، این قرارداد را امضا کرد. اکنون همه فلسطینی‌ها و مقامات فلسطینی اعتراف می‌کنند که این توافق هیچ دستاوردی برای فلسطینی‌ها نداشته و معتقدند مبارزه تنها راه آزادسازی سرزمین فلسطین است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از فلسطینی‌ها از چشم انداز آزادی فلسطین از راه‌های مسالمت آمیز ناامید شده اند و آنها را به اعلان جنگ برای دستیابی به حقوق خود سوق می دهد.

این مصاحبه همچنین شرایط سخت زندگی در نوار غزه را مورد بررسی قرار داد. همانطور که سفیر ایران تاکید کرد، این منطقه به مساحت تقریبی ۳۶۰ کیلومتر مربع با جمعیت قابل توجه و نرخ بیکاری نگران کننده ۸۰ درصد جوانان می‌باشد.

سفیر ایران، نوار غزه را "بزرگترین زندان روباز جهان که از هر طرف توسط اسرائیل احاطه شده است" توصیف نمود.

وی ادعاها مبنی بر اینکه ایران به حماس تسلیحات می‌فرستد را رد کرد و گفت: سلاح‌ های مورد استفاده، معمولاً ساده هستند و در داخل آن منطقه تولید می‌شوند.

علاوه بر این، سفیر ایران از تصمیم اخیر دولت کره برای آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار (۸.۱ تریلیون وون) از منابع مالی ایران قدردانی کرد، اما گفت که چالش‌ها پیش از توسعه مجدد روابط دوجانبه، باقی هستند.

این وجوه، شامل پول فروش نفت ایران به کره، از سال ۲۰۱۸ در دو بانک کره ای، - بانک صنعتی کره و ووری بانک - در پیروی از تحریم های آمریکا علیه ایران، مسدود شده بودند. سئول پس از توافق تهران و واشنگتن در ماه اوت، در ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران، این منابع را آزاد کرد.

سفیر ایران تأکید کرد که با توجه به خسارات قابل توجهی که ایران متحمل شده است، چالش‌های مهمی‌ بین دو طرف وجود دارد. وی افزود: وقتی ایران تلاش کرد این وجوه را از وون کره تبدیل نماید، طبق گزارش‌ها متحمل ضرری از ۱۵ تا ۲۰ درصدی شد.

وی همچنین گفت که دولت ایران، تحت فشار فزاینده ای از سوی سیاستمداران و نمایندگان مجلس خود قرار گرفته تا تلاش ها را برای جبران سود و زیان ارزی ناشی از مسدود کردن دارایی‌های ایران توسط دولت کره افزایش دهد.

در ماه سپتامبر، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اشاره کرد که تهران به دنبال دریافت سود از بانک های کره ای در قبال وجوه مسدود شده قبلی است. همچنین یکی از مقامات دولتی ایران که نامش فاش نشده است به خبرگزاری یونهاپ گفت: این مؤسسات مالی در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، درآمد و سود ناعادلانه‌ ای کسب کرده‌اند.

مناقشه مالی، سایه قابل توجهی بر روابط دوجانبه انداخته و ارائه راه حلی را برای گامی رو به جلو ضروری کرده است.

سفیر ایران تصریح کرد: پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت ترامپ، کره و ایران از روابط مثبتی برخوردار بودند. ایران از نقش مهمی‌ برای کره در جنبه‌های مختلف منطقه‌ای برخوردار بود. هدف، بازگشت به دوران قبلی همکاری‌ های اقتصادی دوستانه است.

وی خاطرنشان کرد که شرکت‌های کره‌ای انتظارات زیادی از توسعه صادرات به ایران دارند، اما نسبت به تحریم‌های ثانویه احتمالی آمریکا که ابهاماتی ایجاد کرده است ابراز نگرانی می‌کنند.

وی گفت: ایران دارای یکی از بزرگترین ذخایر هیدروکربنی جهان مانند گاز و نفت خام است و محصولات کره ای از محبوبیت قابل توجهی در ایران برخوردار هستند و مردم ایران دیدگاه مطلوبی نسبت به آنها دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز