خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی:

وزیر اقتصاد به من نامه می‌نویسد، قبل از اینکه به دستم برسد در فضای مجازی منتشر می‌شود/ کسی که ردای پیغمبر پوشیده باید دروغ بگوید؟ + فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۴۶۷

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فیلمی ادعای نگارش نامه‌ای از سوی مجمع به رهبر انقلاب اسلامی و در مخالفت با نظر ایشان درباره وضعیت اعتبار اسناد غیررسمی را تکذیب می کند.

به گزارش ایلنا، شب گذشته فیلمی از اظهارات آملی لاریجانی در درس‌خارج فقه - مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) - منتشر شد که در آن رئیس مجمع از ادعاهای مطرح شده درباره وضعیت اعتبار اسناد غیررسمی انتقاد کرده بود.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در سخنانی با رد نگارش نامه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام به رهبری انقلاب و در مخالفت با نظر ایشان درباره وضعیت اعتبار اسناد غیر رسمی اظهار کرد: برخی این جور القا کردند گویی ما نامه‌ای به رهبری انقلاب دادیم و گفته‌ایم حرف شما را قبول نداریم که بعد رهبری گفتند اگر مجمع تشخیص، مصلحت یقینی مورد نظر من را قبول ندارند، هر چیزی که خودشان تشخیص می‌دهند، عمل کنند.

وی ادامه داد: برخی فضا را اینطور درست می‌کنند که گویی ما نامه‌ای نوشتیم و گفتیم قبول نداریم و ایشان مظلومانه فرموده‌اند خب کار خودتان را بکنید. تمام این توهین‌ها به عهده شما است افراد راه افتاده‌اند یکی که راجع به همه‌ چیز کارشناسی می‌کند و درباره همه چیز حرف می‌زند، می‌گوید باید خون گریه کنم اگر این حرف [نامه مجمع تشخیص مصلحت به رهبری انقلاب] درست باشد. یکی دیگر می‌گوید آقای لاریجانی در برابر رهبری انقلاب شرم کن! آقا ما نه جلسه داشتیم و نه نامه نوشته‌ایم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از فضاسازی‌ها تصریح کرد: این چه حرف‌هایی است که می‌زنید؟ چرا آنقدر دروغ می‌گویید؟ کسی که ردای پیغمبر پوشیده است، باید دروغ بگوید؟ ما طرح را معطل کردیم؟ پس این جلسات چه بوده است؟ ما مخالف نظر رهبری انقلاب نامه نوشته‌ایم؟ جلسه گذاشته‌ایم و مصوبه داشته‌ایم؟ چرا دروغ می‌گویید؟

آملی لاریجانی یادآور شد: ماجرا چه بوده؟ ما نه نامه‌ای داشتیم نه جلسه‌ای داشته‌ایم. عده‌ای از فضلا در حوزه علمیه قم آدم‌های متدین و دغدغه‌مند دور هم جمع شدند، مطالب طرح مجلس را دیدند، با کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع جلسه گذاشتند، با پژوهشگاه شورای نگهبان جلسه گذاشتند، با خود همین کارشناسانی که این ادعاها را دارند، جلسه گذاشتند در میان خود فضلا هم بحث کردند.

وی افزود: به نظر من مجموعه خیلی خوبی زحمت کشیدند و برخی از ادعاهای مطرح‌شده را رد کردند. مثلاً همین آقا می‌گوید در هیچ‌ جای دنیا اسناد غیررسمی حجت نیست، این بندگان خدا زحمت کشیدند و گفتند این حرف خلاف است. در ذیل نامه خودشان هم وقتی آن پیشنهاد را دادند، نوشتند که با این همه، نظر فقهی و رهنمودهای حضرتعالی (رهبری انقلاب) برای ما و همه مسئولان نظام ملاک عمل است. چه کنند؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حتی رئیس قوه قضائیه نظرش بر بطلان نبود و می‌گفت ما کاری به آن نداریم آقای محسنی می‌گفت هم در جلسه جامعه مدرسین توضیح داده‌اند و هم در کمیسیون حقوقی مکرر گفته‌اند که ما کاری به بطلان معامله در واقع نداریم. ما می‌گوییم در دستگاه قضایی اگر کسی سند رسمی نداشت ما در مقابل اسناد رسمی، دعوی او را نپذیریم. این هم البته به حسب حکم اولیه شرع، مشکل است ولی خیلی فرق می‌کند تا اینکه شما کل معاملات را که فقها ۱۴۰۰ سال در کتب فقهی خود حکم کردند صحیح است، بگویید باطل است.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: همین آقا یعنی رئیس کمیسیون و عده‌ای از نمایندگان مجلس که چنین حکمی کردند و کثیری در بیرون اصرار می‌کردند که اگر باطل ندانید فایده‌ای ندارد. آقای وزیر اقتصاد خاندوزی برای بنده نامه نوشته است اما پیش از اینکه به نامه دست بنده برسد آن را انداختند در فضای مجازی و پر کردند شما ببینید تمام فضای مجازی نامه مهم وزیر اقتصاد به رئیس مجمع را دارد. ایشان در آنجا توضیحاتی می‌دهد و بعد مشکلاتی را می‌گوید که ما هم قبول داریم ولی می‌گوید «به نظر کارشناسان و نظر قطعی وزارتخانه، تنها ضمانت اجرای این مسئله، این است که معاملات را باطل اعلام کنید.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این برادرانی که در قم زحمت کشیدند، نامه محضر حضرت آقا دادند، آقا نامه را به ما ندادند به این‌ها دادند. این‌ها در آن نامه گفتند که آقا به نظر ما بدیل‌هایی هم می‌آید ولی نظر شما [رهبری] محکّم است. آقا فرمودند اگر مجمع نظر قطعی من را قبول ندارد، نظر خودش را بدهد. در این فضا، حرف بدی است؟ حرف حکیمانه و مدبرانه‌ای است. شما چرا اینطور سینه‌زنی می‌کنید؟ حرف به این قوت، به این منطق و حکمت چرا آتش به جان شما انداخته است؟ شما بحث‌های دیگر را ببینید.

وی ادامه داد: آقا فرمودند «بسمه تعالی اولا مقصود اینجانب عدم اعتبار اسناد غیررسمی در مخاصمات و مرافعات است و ناظر به بطلان معامله نیست» از این بالاتر گوش کنید در واقع این دستورالعمل به قوه قضائیه است که در مرافعات و مخاصمات آن دعوا را نپذیرند. پس اگر طرفین معامله مخاصمه ندارند و به قوه قضائیه مراجعه نمی‌کنند، معامله حتی بدون سند غیررسمی هم معتبر است. یعنی سند غیررسمی هم نمی‌خواهد. چرا؟ چون شرایط صحت معامله داشته باشد، معتبر است .

آملی لاریجانی گفت: رهبری در بند دوم یک قدم جلوتر رفتند فرمودند «اسناد عادی که قطعیت آنها محرز است و مثلا مهر و امضای مقطوعا به علما و معتمدین در ذیل آنها است از این حکم هم خارج است (یعنی حکم اول)» یعنی حتی از مرافعات هم که ایشان فرمودند بعه لحاظ مصلحتی نپذیرید، از این هم خارج است. یعنی یکسری اسناد غیررسمی ولی قطعی و محرز باید باشد. این حرف را شما ببینید یه فقیه مطرح می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز