خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:‌

بررسی طرح رویاپردازانه نتانیاهو درباره تشکیل خاورمیانه جدید/ نخست وزیر اسرائیل نتوانسته خودش را با واقعیت‌های میدانی تطبیق دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۰۵۳

تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: در هفته‌های اخیر تأکید ایران بر عدم‌پذیرش تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز، نشان‌دهنده اراده مستحکم جمهوری اسلامی برای جلوگیرب از تغییر مرزهای منطقه است و قطعا توانمندی و قدرت رژیم‌صهیونیستی به گونه‌ای نیست که ضرورتی وجود داشته باشد که در مقابل این موهومات عملی صورت بگیرد، اما مهمترین اقدام را جمهوری اسلامی در طول سالیان اخیر برای جلوگیری از تغییر مرزهای جغرافیایی هم در قول و هم در عمل انجام داده است.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره طرح رویاپردازانه نتانیاهو درباره خاورمیانه جدید با حضور کشورهای عربی و عدم‌استقبال از سخنان نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل گفت: به نظر می‌آید توهمات آقای نتانیاهو تحت‌تأثیر القائات ابتدای سال ۲۰۰۰ آمریکایی‌ها  باشد که موضوع تشکیل خاورمیانه جدید را مطرح کرده بود، او نتوانسته با واقعیت‌های میدانی خودش را تطبیق دهد. در واقع نتانیاهو با در اختیار داشتن اسناد تاریخ‌گذشته آمریکایی‌ها، مطالبی را در سازمان ملل متحد بیان کرد که با نگاهی به صندلی‌های خالی این مجمع و اعتراضاتی که پس از آن نسبت به این سخنان از جانب برخی از مقامات کشورهای عربی مطرح شد و همچنین اطلاعیه یا اصلاحیه دفتر او در ارتباط با موضوع اشتباهی که از روی متن به جای مسائل نظامی، مسائل هسته‌ای را خوانده بود؛ نشان می‌دهد که فشارهای داخلی رژیم به گونه‌ای است که نه فقط مقامات امنیتی و نظامی رژیم‌صهیونیستی دچار استیصال شدند، بلکه نخست‌وزیر با تجربه این کشور هم دچار مشکلات روحی و روانی شده است.

وی افزود: در واقع مطالبی که در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل بیان شد، هم امکان پیگیری حقوقی و هم امکان پیگیری سیاسی از سوی کشورهای غرب آسیا دارد چراکه اظهارنظرهای نتانیاهو به مفهوم تغییر مرزهای جغرافیایی پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل است. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: رژیم اسرائیل با در اختیار داشتن انواع سلاح‌های کشتار جمعی، همچنان صلح و امنیت را در منطقه و فراتر از آن به خطر می‌اندازد، در حالی که گستاخانه از فراخوان‌های مستمر بین‌المللی برای پیوستن به اسناد حقوقی الزام‌آور بین‌المللی در حوزه «منع سلاح‌های کشتار جمعی» سرپیچی می‌کند. برای همین این حرکت ریاکارانه برای منحرف کردن توجه از خطر واقعی این رژیم برای صلح و امنیت منطقه است که به واسطه زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای آن و همچنین تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه و محافظت نشده این رژیم صورت می‌گیرد. رژیم اسرائیل از هر فرصتی برای تهدید به استفاده از زور علیه کشورهای عضو سازمان ملل استفاده کرده است.

صدرالحسینی افزود: نخست وزیر این رژیم اکنون در نقض آشکار ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد - با تهدید به استفاده از زور علیه کشورهای منطقه از طریق توان نظامی، از جمله، تسلیحات هسته‌ای از نقشه جدید برای خاورمیانه( خاورمیانه جدید) دم می‌زند و از نشست عالی مجمع عمومی سوء‌استفاده کرده است. به نظر می‌رسد همه کشورهای این منطقه و از جمله جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود را برای دفاع مشروع بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به هرگونه تهدید و اقدام مداخله‌جویانه رژیم اسرائیل محفوظ خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق میان ایران و عربستان و بهبود روابط دو کشور، پیش‌بینی شما از پاسخ عربستان به این طرح و تأثیر آن بر روابط ایران و عربستان چیست گفت: به نظر می‌رسد عربستان با توجه به شرایط موجود و با نگاهی به آینده اقتصادی این کشور، شاید جواب قابل تأمل یا صریحی را به موهومات نتانیاهو بیان نکند؛ اما آنچه که مسلم است این سخنان می‌تواند در بین عقلای عربستان این سوال را ایجاد کند که با توجه به اصرار آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برای برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک با رژیم‌صهیونیستی، آورده این ارتباط برای ما چه خواهد بود؟ نخست‌وزیر رژیمی که موضوع جغرافیای منطقه را می‌خواهد به هم بزند، آیا می‌تواند برای ملت عربستان آورده‌ای داشته باشد؟ به نظر می‌رسد که برای جمهوری اسلامی هم این موضوع می‌تواند دستاوردی برای تأکید بر عدم‌ برقراری روابط دیپلماتیک عربستان و رژیم‌صهیونیستی باشد و می‌تواند همین نکته بیان شده را یکی از مسائل و موضوعات مطرح و یا قابل گفت‌وگو با عربستان داشته باشد و در میان‌ بگذارد.

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که ایران برای کنترل این طرح چه اقداماتی را باید انجام دهد، گفت: باید به این مسأله توجه داشت که جمهوری اسلامی ایران به حفظ حاکمیت کشورها و عدم‌تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه از سال‌های دور تاکنون تأکید کرده است. در ارتباط با این موضوع هم همکاری با نظام سیاسی سوریه پس از درخواست رسمی آنها و هم کمک به ملت عراق پس از درخواست رسمی دولت عراق نشان‌دهنده اراده ما برای عدم تغییر مرزهای جغرافیایی در غرب آسیا است. در هفته‌های اخیر تأکید بر عدم‌پذیرش تغییر ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز، نشان‌دهنده اراده مستحکم جمهوری اسلامی برای مخالفت با تغییر مرزهای منطقه است و قطعا توانمندی و قدرت رژیم‌صهیونیستی به گونه‌ای نیست که ضرورتی وجود داشته باشد که در مقابل این موهومات عملی صورت بگیرد، اما مهم‌ترین اقدام را جمهوری اسلامی در طول سالیان اخیر برای جلوگیری از تغییر مرزهای جغرافیایی هم در قول و هم در عمل انجام داده است.

این تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که برای کنترل و خنثی‌سازی تأثیر اسرائیل در منطقه چه اقداماتی باید صورت بگیرد، گفت: واقعیت امر این است که وضعیت داخلی رژیم‌صهیونیستی و احتمال فروپاشی دولت نتانیاهو و سپس رژیم‌صهیونیستی و توسعه قدرت مقاومت در منطقه تقریبا تکلیف همه مسائل را در چارچوب پاسخ به سوال شما روشن کرده است. توجه کشورهای منطقه به این نکته که رژیم‌صهیونیستی مخل امنیت منطقه است و بیانات موهوم رژیم‌صهیونیستی، این موضوع را به اثبات رساند که حضور و قدرت‌یابی رژیم صهیونیستی در منطقه، به جز تحمیل اراده تغییر مرزها و تجاوز به مرزهای کشورهای منطقه چیز دیگری را به دنبال ندارد. بنابراین به نظر می‌آید که در عمل هم این مسأله ثابت شده که رژیم‌صهیونیستی در حال فروپاشی است و مقاومت در شرایطی است که می‌تواند پاسخ لازم را به هرگونه تجاوز رژیم‌صهیونیستی به کشورهای پیرامونی و به ویژه کشورهای عضو مقاومت بدهد و این کاری است که در حال‌حاضر انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز