خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

تبادل زندانیان و واریز منابع بلوکه شده ایران به حساب یکی از کشورهای منطقه امروز انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۲۷۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع تبادل زندانیان امروز انجام خواهد شد و ۵ زندانی ایرانی از زندان آمریکا آزاد می‌شوند و دو تن به تهران بازخواهند گشت، یک تن به کشور ثالث خواهد رفت و دو‌تن دیگر به واسطه حضور طولانی در آمریکا در این کشور خواهند ماند.

به گزارش ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در ابتدای نشست خبری خود گفت: ۲۷ شهریور روز شعر ادب و پارسی و بزرگداشت استاد شهریار را تبریک می‌گویم.

وی افزود: شب گذشته عرصه ورزشی در میدان کشتی خوشبختانه پیروزی درخشانی داشتند و مدال آوری آنان را به خودشان و مردم ایران تبریم عرض می‌کنم و برای آنان آرزوی پیروزی روز افزون دارم.

کنعانی گفت: استیقای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی است. همه دولت‌ها روش‌های متفاوتی امتحان کردند در دولت سیزدهم برنامه آزادسازی دارایی مسدود شده ایران در کشورها با جدیت دنبال می‌شود خوشبختانه این موضوع تا حدودی مرتفع شد یک بخشی از پول‌های ما در انگلیس بود که با سیاست خارجی دولت این پول به طور کامل آزاد و دریافت شد و مورد بعدی نیز در کره جنوبی بود که آزاد شده و در آستانه دریافت آن هستیم و منابع مسدود شده دیگر هم وجود دارد که در حال مذاکره و تلاش‌های مجدد برای آزادی آنها هستیم.

وی گفت: بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه داریم روند اجرای توافق و رفع انسداد منابع بلوکه شده جمهوری اسلامی در کره جنوبی و آزادی زندانیان دو موضوع جداگانه هستند که گام به گام پیش می‌رود و امروز شاهد در اختیار گرفتن دارایی جمهوری اسلامی خواهیم بود تا به شماره حساب یکی از کشورهای دوست در منطقه واریز شود و ایران به منابع خود دسترسی داشته باشد.

کنعانی افزود: موضوع تبادل زندانیان امروز انجام خواهد شد و ۵ زندانی ایرانی از زندان آمریکا آزاد می‌شوند و دو تن به تهران بازخواهند گشت، یک تن به کشور ثالث خواهد رفت و دو‌تن دیگر به واسطه حضور طولانی در آمریکا در این کشور خواهند ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآوی شد: فردا ۲۸ شهریور پایان موعد قرارداد امنیتی ایران و عراق در رابطه با برخورد با گروهک تروریستی در کردستان عراق است. قرار است طبق توافق با ایجاد اماکن و اردوگاهی توسط دولت عراق افراد گروهک تروریستی در آنجا مستقر شود. بر اساس اطلاعات ما بسیاری از مفاد توافق انجام و با جدیت دنبال شده است. برخی از مقر‌های گروه‌های تروریستی تخلیه شده و گام‌های دیگری در حال انجام است. دولت سیزدهم به اجرای توافق پایبند است ما امیدواریم با توجه به تاکیداتی که در گفت‌وگوها و ملاقات دو انبه انجام شده دولت عراق نیز به توافقات خود پایبند باشد. ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان بهترین روابط با ملت و دولت عراق هستیم. امنیت عراق برای ما مهم است. ارتش و نظامیان کشور ما در طول سال‌های گذشته مقابل تروریست‌های تکفیری داعش ایستادند و جنگیدیم و از تمامیت ارضی عراق دفاع شد.

وی عنوان کرد: حضور گروهک‌های تروریستی مخل امنیت دو کشور است و برای اجرای این توافقنامه جدی هستیم. این توافقنامه  مورد توجه و نظارت قرار می‌گیرد و بعد از پایان توافقنامه روند آن نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کنعانی گفت:‌ ایران در استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی پایبند است و براساس علاقه‌مندی طرف‌های مقابل ایران برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد. مسیر رفع تحریم‌ها را از طریق مسیر دیپلماتیک تا الان دنبال کردیم. چنانچه در مسیر دیپلماتیک روزنه‌ای برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم‌‌ها باشد، استفاده خواهیم کرد. امکان برگزاری نشست‌ها در حاشیه مجمع عمومی وجود دارد. تلاش ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه محدود به مذاکره در چارچوب برجام نخواهد بود ولی خنثی‌سازی تحریم‌ها کما اینکه با جدیت دنبال شد با جدیت به موازات مسیر دیپلماتیک ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوالی درباره اثرگذاری سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: این را باید در تقویت مناسبات براساس آمار و ارقام و ارقامی که در حوزه مناسبات اقتصادی و تجاری بین ایران و سایر کشورها وجود دارد و منتشر می‌شود، قضاوت کنیم. براساس آمار رسمی موجود در مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران با شرکای ایران در مناطق مختلف در روند تدریجی دو سال گذشته در مراحل مختلف شاهد رشد ملموس تجارت خارجی بودیم در کنار تقویت ارتباطات، نشست‌ها و سفرهای دوجانبه و اسنادی که امضا کردیم. ارتقای میزان فروش نفت ایران و انتقال دارایی‌های ایران و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران و گسترش مناسبات ایران و حضور در مجامع بین‌المللی و رشد ملموس در میزان تبادل هیأت‌های عالیرتبه بین ایران و کشورها را شاهدیم که نشانگر نتیجه بخش بودن سیاست خارجی دولت در روابط خارجی و دستیابی به هدفگذاری‌های انجام شده به صورت مقطعی است و این روند را به صورت جدی ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توافقات نتایج فوری نخواهد داشت و هر توافق نیاز به بازه زمانی دارد، گفت: براساس هدفگذاری‌های انجام شده براساس نتایجی که دولت در سیاست خارجی به دست آورده خوشبین هستیم در مناسبات خارجی روند خوبی در حال طی شدن است و نتایج آن را به صورت ملموس در برخی زمینه‌ها دیدیم و در زمینه‌های دیگر هم خواهیم داد. طبیعی است تحریم‌های آمریکا برداشته نشده و فشارهای غیرقانونی از سوی آمریکا بر کشورهای دوست و شریک تجاری و اقتصادی ایران وجود دارد و بخشی از این شرایط از ناحیه شرکای ایران قابل درک است ولی اغلب کشورها نشان دادند حاضر نیستند به تحریم‌ها و فشارهای دولت آمریکا توجه کامل کنند. اینکه کشورها می‌پذیرند روابط تجاری و اقتصادی خود را تقویت کنند و اینکه کشورها می‌پذیرند روابط خود را ارتقاء دهند و سفرای خود را اعزام می‌کنند و گفت‌و‌گوهایی در حال انجام است، این‌ها نشانگر پویایی سیاست خارجی است.

وی ادامه داد: معتقدیم باید نیمه پر لیوان را دید. اگر عملکرد سیاست خارجی را منصفانه نگاه کنیم روند رو به پیشرفت و جلو داریم. دولت‌های دوست نشان دادند که مایلند فارغ از تحریم‌ها و فشارها روابط با ایران را بر مبنای مصالح پیش ببرند.

کنعانی با اشاره به منابع ایران در کشورها گفت: ما اکنون مبالغ بلوکه شده مالی زیادی در کشورهای دیگری نداریم. ما در ژاپن مبالغی داشتیم که استفاده شد و در چارچوب نیاز کشور استفاده شد. در ترکیه نیز مبلغی وجود دارد که دسترسی ما نسبتا با توجه به روابط خوب با ترکیه فراهم شده است و ما بر این اساس ما با محدودیت جدی مواجه نیستیم. در ارتباط با عراق، با فشار آمریکا با مشکلاتی مواجه شدیم اما با تعامل دو‌جانبه این محدودیت‌ها رفع و با اعلام شماره حساب در یکی از کشورهای دوست این مبلغ در مسیر انتقال قرار داده شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد همکاری‌های ایران و آژانس یادآور شد: اخراج برخی بازرس‌های آژانس، واکنشی به اقدامات سه کشور اروپایی بود و این اقدام ایران هیچ خللی در روابط ایران و آژانس ایجاد نمی‌کند. همکاری با آژانس ادامه خواهد یافت و با همکاری با آژانس مبتنی بر عضویت ایران در آژانس و موافقتنامه جامع پادمان این همکاری‌ها مثبت و رو به جلو ادامه خواهد یافت. بارها گفته‌ایم مخالف سوءاستفاده سیاسی از سازمان‌های بین‌المللی توسط برخی کشورها هستیم. برای همکاری و تعامل سازنده با آژانس مبتنی بر موافقتنامه جامع پادمان هیچ محدودیتی قائل نیستیم و این همکاری‌ها را با تأکید بر بی‌طرفی آژانس ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دیدارهای دیپلماتیک میان مقام‌های ایران و آذربایجان گفت: در طول بازه زمانی دو سه ماه گذشته هیأت‌های مختلفی بین دو کشور تبادل کردیم. مبنای هیأت‌های تبادل شده توافق انجام شده در مذاکرات تلفنی وزرای خارجه دو کشور و بعد از آن مذاکره حضوری دو کشور در نشست عدم تعهد در باکو بود. مبتنی بر همان توافق و اراده سیاسی دو کشور هیأ‌ت‌های مختلفی تبادل شدند. روند مذاکرات هم در نشست‌های مختلف دو کشور و هم مذاکرات در حوزه‌های امنیتی و حوزه‌های قضایی و دادگستری و اقتصادی دو کشور دلگرم کننده و رو به جلو بوده است. خوشبین هستیم در نتیجه تکمیل گام‌های برداشته شده شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران باشیم و این روند را مطلوب و امیدوارکننده می‌دانیم.

وی درباره اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ابتکارات سلطان عمان برای از سرگیری ایران اعلام کرده از ابتکارات توأم با حسن نیت برخی کشورها در منطقه که علاقه‌مند هستند برای زمینه سازی توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام فعالیت کنند، استقبال می‌کند. ایران از ابتکار سلطان عمان حمایت کرد و نشست‌ها و گفت‌‌وگوهایی انجام شد و این به معنای شراکت و حضور طرف های دیگر در برجام نیست و قرار نیست تغییر جدیدی صورت بگیرد ولی گفتیم از ابتکار مبتنی بر حسن نیت طرف ها حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک گفت: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده بود که نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شود در چارچوب کمک به روند همگرایی و هم افزایی در حوزه خلیج فارس. ایران به عنوان یکی از هشت کشور ساحلی از این ایده حمایت کرده است و این نشست مبتنی بر ابتکار دبیرکل در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد..

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد فایل صوتی منتسب شده به یک  مقام ارشد آمریکایی که در آن گفته رویکرد آمریکا نسبت به ایران غیرسازنده بوده است، گفت: صفحات مخرب و غیرسازنده دولت آمریکا علیه ایران عدیده است و تاریخ مناسبات دو کشور در طول بیش از ۴۴ سال بعد از انقلاب مملو از اقدامات مخرب دولت آمریکاست و دولت آمریکا باید این اقدامات مخرب را جبران کند و آمریکا باید پاسخگوی مفاد صوتی که منتشر شده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد و دیگران باید کمک کنند که این مریض، شفا پیدا کند.  آمریکایی‌ها مدعی گردش آزاد اطلاعات و دسترسی به اطلاعات هستند و رسانه‌های ما را تحریم می‌کنند که این نقض اطلاع رسانی و آزادی بیان است. جلوگیری از رسیدن صدای ملت و دولت ایران به افکار عمومی جهان، همواره در دستور کار آمریکا و هم پیمانانش بود ما این اقدام آنان را که البته نشانه عجز آنان است محکوم کردیم و باز هم محکوم می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر اخیر برخی از مقامات کشورهای غربی و  همچنین «جاوید رحمان» در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران گفت: اظهار حمایت از حقوق‌بشر ملت ایران، همزمان با میزبانی از سرکرده و بعضی از اعضای گروهک و فرقه تروریستی منافقین که قاتلان بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی و مسئولان و رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و نمایندگان مجلس ایران هستند، مضحک است.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به اصول انسانی و اخلاقی در سیاست داخلی و خارجی خود پایبند است، ادامه داد: اگر ایران بیش از ۴۰ سال در مقابل توطئه روزانه آمریکا و متحدان رژیم آمریکا ایستادگی کرده، به پشتوانه حمایت و همراهی همین ملت از نظام و دولت بوده است، حال این‌ها چگونه مدعی حمایت از این ملت هستند.

وی در ادامه گفت: اگر ایران از گردنه‌های سخت محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی، خیزش مسلحانه گروهک‌های تروریستی از جمله فرقه تروریستی منافقین، تجزیه‌طلبان، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای حداکثری عبور کرده، به پشتوانه همین ملتی است که آمریکا و اروپا چند دهه متمادی علیه آن‌ها جرم و جنایت مرتکب شده‌اند و اکنون سنگ حمایت از آن‌ها را بر سینه می‌زنند.

کنعانی با بیان اینکه ایران جایگاه ویژه و والایی برای حقوق‌بشر قائل است و جمهوری اسلامی ایران از پرچمداران حقیقی پاسداشت و حمایت از حقوق‌بشر در جهان است، تصریح کرد: ما استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق‌بشر را هرگز برنمی‌تابیم و همواره  نسبت به آن واکنش نشان داده ایم.

وی تاکید کرد: دولت‌های اروپایی و مشخصا دولت آمریکا بدانند که با شعارهای پر زرق و برق، نگاه ملت‌های جهان به ماهیت غیراخلاقی، غیرانسانی و ضد حقوق بشری سیاست خارجی آمریکا و اروپا به ویژه آن‌هایی که سابقه استعماری دارند ،هیچ‌گاه تغییر نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار یک رسانه افغانستانی درباره حضور ایران در پنجمین فرمت  مشورتی مسکو درباره افغانستان که به بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه قرار است در ۲۹ سپتامبر در شهر قازان روسیه برگزار شود و «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در آن شرکت کند، گفت: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در رأس هیأتی در نشست مربوط به افغانستان حضور خواهد یافت.

کنعانی ادامه داد: ایران بارها اعلام کرده از سازوکارهای سیاسی برای حل موضوع افغانستان استقبال می‌کند. نگاه ایران نسبت به تحولات افغانستان روشن و اعلام شده‌ است و در همان چارچوب در نشست آتی افغانستان شرکت خواهد کرد. 

وی افزود: به کمک به پیشرفت روند سیاسی در افغانستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و ارتباط با مقامات افغانستان و کشورهای منطقه ادامه خواهیم داد و در این ارتباط تبادل‌نظرها و رایزنی‌ها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

خنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران در دیگر کشورها با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: خوشبختانه همکاری‌های خوبی در این ارتباط بین دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت وجود دارد.

وی ادامه داد: بر مبنای اطلاعی که من دارم، گمان می‌کنم که حدود ۳۰ کشور در این زمینه هدف‌گذاری شده‌اند که به آن‌ها رایزن بازرگانی معرفی و اعزام شوند و در همین چارچوب فکر می‌کنم که تاکنون بین ۱۷ تا ۲۰ نفر رایزن بازرگانی تعیین شده‌اند و در حوزه‌های ماموریت خود مستقر شده‌اند.

کنعانی گفت: روند انتصاب رایزن بازرگانی در کشورهای هدف‌گذاری شده ادامه دارد و در این زمینه همکاری خوب بین وزارت امور خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه و تجارت وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز