خبرگزاری کار ایران

در کمیسیون اصل نود مقرر شد؛

سامانه استعلامات وضعیت وسیله نقلیه در معاملات خودرویی راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۰۴۷

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت صمت مکلف شد اطلاعات مربوط به گارانتی خودرو، سوابق تعمیرات را در اختیار کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک قرار دهد. معاونت علم و فناوری رئیس جمهور نیز مکلف به راه‌اندازی سامانه استعلامات وضعیت وسیله نقلیه در معاملات خودرویی شد.

به گزارش ایلنا، علی خضریان در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود مجلس گفت: کمیسیون اصل نود جلسه‌ای با حضور مسئولین ارشد فرماندهی انتظامی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، بیمه مرکزی و مدیران سکوهای اینترنتی خدمات خودرویی در راستای نظارت بر حسن اجرای قانون و رفع موانع پیش روی اجرای جزء چهارم بند «ک» تبصره ۱۰ قانون بودجه تشکیل داد.

وی‌ توضیح داد: براساس بند «ک» لایحه بودجه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خودروسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی دارای اطلاعات راجع به وسایل نقلیه موتوری مکلفند با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، امکان استعلام برخط اطلاعات و سوابق نقلیه موتوری از قبیل اطلاعات مالکیت، اعمال حقوقی انجام شده راجع به وسیله نقلیه، سابقه تصادفات و معاینه فنی و همچنین اطلاعات و سوابق اشخاص از قبیل احراز هویت و اهلیت متعاملین را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات موضوع ماده ۷ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و مشروط به رضایت طرفین معامله با رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی اشخاص برای سکوهای بخش خصوصی فراهم کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: در صورت اجرای این قانون، مردم هنگام خرید و فروش خودرو و پیش از تکمیل فرآیند نقل و انتقال از طریق سامانه‌های پیش بینی شده از وضعیت سلامت، خسارات وارده به خودرو، جزئیات تصادفات سابقه بیمه و سایر شرایط خودرو مطلع می‌شوند و در نتیجه بسیاری از سوءاستفاده‌های ناشی از بی‌اطلاعی مردم از وضعیت سلامت خودروهای دست دوم متوقف می‌شود.

خضریان اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد بیمه مرکزی در خصوص نواحی خسارت دیده خودرو، میزان خسارت دریافتی زیان‌دیده، تعویض قطعات انجام شده و موارد دیگر، طی دو ماه آینده به کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک گزارش دهد. همچنین وزارت صمت نیز مکلف شد اطلاعات مربوط به گارانتی خودرو، سوابق تعمیرات و اینکه آیا خودرو دارای گارانتی است یا سند آن در رهن است یا خیر را در اختیار کارگروه قرار دهد.

وی در پایان بیان‌ کرد: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک نیز موظف شد طی یک هفته آتی با دستگاه‌های مربوطه در اجرای قانون جهت رفع موانع قانونی جلساتی برگزار کرده و گزارش آن را به کمیسیون تقدیم کند و تدابیر لازم جهت آگاهی مردم از علت ممنوع‌المعامله بودن خودرو به مالک را اتخاذ کند و در نهایت پس از تکمیل فرآیندها معاونت علم و فناوری رئیس جمهور نیز مکلف به راه‌اندازی سامانه استعلامات وضعیت وسیله نقلیه در معاملات خودرویی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز