خبرگزاری کار ایران

اسلامی در نشست خبری:

معاون «گروسی» به تهران می‌آید

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۵۱۴

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در سال‌های گذشته برای گرفتن سزیم از دیگران با مشکلاتی مواجه شدیم. از همکاران خواستیم که وقت بگذارند و خودشان به این امر دست پیدا کنند. این کار با اراده و توکل به خدا به نتیجه رسیده و آن را تقدیم ملت می‌کنیم. بسیاری از صنایع امروز از این محصول بهره‌مند خواهند شد، همین ظرفیت مختصر کل نیاز کشور در سال را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز در نشست خبری بعد از رونمایی از «رادیونوکلئید سزیم-۱۳۷» دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی، گفت: امروز رونمایی از یکی از دستاوردهایی را که نتیجه خودباوری است، برگزار کردیم. برخی‌ها می‌گویند که نتیجه تحقیقات نامعین است، به لطف الهی با این زیرساختی که در سازمان ایجاد شده این قابلیت‌ها با این خودباوری ترکیب شده و تحقیقات نتیجه‌گرا را در سازمان به منصه ظهور رسانده است. سزیم ۱۳۷ اصل کار شش ماه تلاش و هماهنگی‌ها و مجوزهاست.

وی ادامه داد: ما متوقف نمی‌شویم. در سال‌های گذشته برای گرفتن سزیم از دیگران با مشکلاتی مواجه شدیم. از همکاران خواستیم که وقت بگذارند و خودشان به این امر دست پیدا کنند. این کار با اراده و توکل به خدا به نتیجه رسیده و آن را تقدیم ملت می‌کنیم. بسیاری از صنایع امروز از این محصول بهره‌مند خواهند شد، همین ظرفیت مختصر کل نیاز کشور در سال را برطرف می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: موضوع مهم برای ما این است که بر اساس سیاست پابرجا همواره در ریل خدمت‌رسانی باشیم. این شعار نیست که شرکت پارس ایزوتوپ جمعه‌ها تعطیل نیست. سال گذشته این عزیزان توانستند از منشا فسفر کیک زرد تولید کنند. امروز توانستیم کار راکتورهایی که با توریوم تولید می‌شوند را آغاز کنیم. ما یک مگاواتی آن را در هدف قرار دادیم.

وی ابراز داشت: سنگ بنا در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای است. سوخت هسته‌ای مبنایش غنی‌سازی است. شما اگر این کار را انجام دهید می‌توانید مدعی داشتن صنعت هسته‌ای باشید. صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی پیش برنده علوم و فناوری است و نقش مستقیم در زندگی مردم دارد.

اسلامی در پاسخ به سوالی درباره عدم همکاری آمریکا با عربستان برای احداث تاسیسات صلح آمیز هسته‌ای و احتمال همکاری عربستان و چین در این زمینه آیا جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل همکاری با عربستان در این زمینه دارد؟، گفت: چین برای احداث نیروگاه اتمی در عربستان اعلام آمادگی کرده است. ما هم آمادگی همکاری با عربستان را داریم. در گذشته هم در حوزه رادیو همکاری‌های داشتیم و الان هم پیگیری‌هایی داشتیم‌.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که معاون «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فرایند تولید سزیم گفت: نکته مهم برای ما این بوده که از داشته‌های خودمان استفاده کنیم و ظرفیت‌های خودمان را در یک فرایند پیچیده در چرخه قرار دادیم و از شکاف مواد به تولید سزیم دست پیدا کنیم. این سزیم در صنایع ابزار دقیق هسته‌ای و سامانه پرتودهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای بحث چاه پیمایی برای نفت و گاز و مواد معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص کارهای فرهنگی در سازمان گفت: از گذشته مرکز فرهنگی در سازمان فعال بوده و برنامه ریزی‌ها انجام شده است. از آموزش برای خانواده‌ها و بصیرت افزایی تا برنامه‌های قرآنی برنامه ریزی شده است.

اسلامی در خصوص تولید برق هسته‌ای گفت: احداث ۲۰ هزار مگاوات که فرمایش مقام معظم رهبری است و هم در سند راهبردی وجود دارد، برنامه ریزی شده است. در طول سال‌های قبل به دلیل تحریم و مزاحمت‌ها در اجرای این برنامه دچار مشکل شده بودیم. اکنون نیروگاهی برای تولید برق داریم. طرح‌های توسعه ما در یک رکودی قرار داشت و در این دولت با حمایت‌ها دو پروژه ۱۰۵۰ مگاواتی که با عنوان پروژه دو و سه بوشهر است، در حال ساخت است. امروز روند پروژه روند متفاوتی است و بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در پروژه فعال هستند. پروژه‌هایی که در سقف ۲۰ هزار مگاوات ما را قرار می‌دهد، مکان‌ها شناسایی شده و عملیات اجرایی در یکی از سایت‌ها آغاز شده است و مذاکرات و تبادلاتی که با طرف‌های علاقه مند خارجی است، دنبال شده است.

وی در خصوص ادعاها درباره روابط ایران و آژانس گفت: مذاکرات با آژانس نیست و با اعضای ۱+۵ انجام می‌شود. موضوع ما تعاملات با آژانس است و در چارچوب پادمان انجام می‌شود‌. در خصوص غنی سازی ما چارچوب را رعایت می‌کنیم و طبق همان رفتار خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز