خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری:

در روزهای گذشته ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم/ تحریم‌های امروز از شرایط تحریمی سال ۹۷ سخت‌تر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۳۹۸

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: علیرغم این‌که ۴ ماه اول سال دشوار بود ما اوراق مالی را منتشر نکردیم. اما در روزهای گذشته ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود منظور در نشست خبری بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم به همراه وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس بانک مرکزی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: آنچه که دولت در حوزه اقتصاد انجام می‌دهد و وظیفه ماست این است که مسائل مردم را بهتر حل کنیم و از طریق رسانه جهاد تببین را انجام دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: سازمان برنامه بودجه به عنوان تنظیم‌کننده منابع و مصارف دولت تلاش می‌کند با نظارت‌های حداکثری دستگاه‌ها را پشتیبانی کند تا بتوانیم خدماتی به مردم عزیز دهیم که باعث افزایش رضایت و بهبود شرایط معیشت شود.

وی گفت: در ۴ماه اول با رشد ۵۱ درصدی درآمدهای دولت بهبود پیدا کرده است. درآمد فروش نفت، منابع درآمدهای مالیاتی و گمرکی و درآمد حاصل از مولدسازی دارایی‌ها، بهره مالکانه دولت در معادن و درآمد دولت از حوزه تنظیم گری ارتباطات افزایش پیدا کرده است. برای این‌که انظباط پولی آسیب نبیند تلاش کردیم متعرض منابع بانک مرکزی نشویم، دولت اختیار داشت که حسب قانون از تنخواه گردان بانک مرکزی برای ماه‌های اول سال که درآمد پایین است استفاده کند اما این کار را نکردیم و تلاش شده با سایر روش‌ها، تامین مالی دولت را انجام دهیم.

منظور تاکید کرد: علیرغم این‌که ۴ ماه اول سال دشوار بود ما اوراق مالی را منتشر نکردیم. اما در روزهای گذشته ۱۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم و هدف ما این است که صرفا از این اوراق برای اجرای هر چه بهتر و تسریع در تکمیل طرح های تملک و زیرساختی استفاده کنیم. مهم‌ترین تعهد مالی ما اوراقی است که در سال‌های گذشته منتشر شده است و تقریبا ماهانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت داریم که از منابع تامین مالی دولت در حال پرداخت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید ضمن سیاست تقویت پول ملی، تامین مالی و تکمیل پروژه‌های عمرانی را داشته باشد. ۶۰۰ طرح از طرح‌های عمرانی سفرهای استانی رئیس‌جمهور تامین مالی شده است و برای امسال هم هزار و ۵۰۰ طرح و پروژه در دست اجرا قرار دارد که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال ۴۰ طرح ملی به بهره‌برداری رسیده است. راه‌آهن میانه-اردبیل بسیار مهم است. یک ابر بیمارستان و یک کلان بیمارستان در تهران به بهره‌برداری رسید. فاز دوم بزرگراه تهران-شمال تکمیل شد.

وی افزود: باید حساب واحد خزانه‌ برای تمامی دستگاه‌های اجرایی کامل  اجرا شود و ما باید بتوانیم تمامی حساب‌ها را کنترل کنیم. تعدد حسابها در بانکهای مختلف و عدم تجمیع آن ها در حساب واحد خزانه اشراف دولت را در نظارت بر منابع خود کاهش می دهد. این اقدامی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان برنامه با هم در حال اجرایی آن هستند. اقدام بعدی برقراری نظام یکپارچه دولت است که تلاش خواهیم کرد تمام سیاست‌های پولی را از زمانی که پول خلق می‌شود تا پرداخت نهایی کنترل کنیم. سعی داریم پرداخت‌های بودجه را به ذی نفع نهایی بپردازیم چراکه در مراحل مختلف پول رسوب می‌کند. همین الان آمار داریم که ۴۰ هزار میلیارد تومان  تخصیص‌های طرح‌های تملک از سال گذشته در حساب دستگاه‌های مختلف مانده است، چون تا شهریور ماه وقت دارند. ما این فرصت را ایجاد می‌کنیم که این ۴۰ هزار میلیارد تومان بتواند زمانی که به نقطه مصرف می‌رسد، تخصیص یابد و رسوبی در کار نباشد تا دولت بتواند بهتر آن را مدیریت کند.

منظور تاکید کرد: امیدواریم این کارها به دولت کمک کند تا از آحاد ریال‌هایی که تولید می‌شود مردم بهتر استفاده کنند.

وی در خصوص اعتبارات تبصره ۱۴ بیان کرد: تبصره ۱۴ فراتر از انتظارات دولت است، امسال ما باید ۶۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم که این منابع با توجه به جداولی که داریم تحقق پیدا می‌کند و ما ماهانه یارانه‌ها را پرداخت می‌کنیم. نکته مهم این است امسال یک رشد قابل توجهی پیدا کرده است و دولت امسال ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کرد و از محل افزایش منابع این کار مردم نفع می‌برند، دولت این ریسک را پذیرفت که نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان برسد و با وجود اثرات تورمی این کار را انجام دهد در ابتدا جهش تورمی بود اما حال روند کاهش داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در اسفند ما کاهش تورم ۵/۷ درصد، فرودین ۳/۷، در خرداد و تیر ۲ درصد بوده است و تلاش داریم نقدینگی را تا پایان سال ۲۵ درصد کاهش دهیم.

منظور خاطرنشان کرد: در هیچ دوره‌ای هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت تا این حد نبوده است. ما در خصوص شعار سال یک برنامه ۲۰ ماده‌ای را تدوین و ابلاغ کردیم که نتیجه‌اش امیدواریم رشد تولید و مهار تورم باشد. تلاش داریم در جهت آرامش مردم و فعالان اقتصادی حرکت کنیم. تلاش داریم از ایجاد نوسان و شوک در بازار ارز جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: هرچقدر ضریب جینی کمتر باشد، نشان‌دهنده توزیع برابر استکه در دولت گذشته سال ۹۲، این میزان ۰/۳۶۵ بود که در سال ۹۹ این ضریب به ۰/۴۰ افزایش پیدا کرد که در ابتدای دولت به ۰/۳۸۸ رسیده است و این ضریب کاهش پیدا کرده است. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این ضریب کاهش پیدا کند. این میزان یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم و یا کالابرگی که داده‌ایم برای این است که به سمت عدالت اجتماعی گام برداریم.

منظور بیان کرد: در نرخ رشد ما شاهد افزایش بودیم، به طوری که در ۲ سال گذشته با نفت ۴/۵ درصد بود و در  ‌دولت گذشته منفی بود. در حوزه تولید رشد صنعتی در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ متوسط رشد شرکت‌های صنعتی  در بورس ۲ درصد بود که در طی ۲ سال گذشته ۴/۱ درصد رشد شر‌کت‌های صنعتی در بورس بود.

وی تاکید کرد: ما هیچ کدام از اقدامات دولت را به تحریم وصل نکردیم. تحریم‌های امروز از شرایط تحریمی سال ۹۷ سخت‌تر است اما همه آمارها نشان‌دهنده این است که تمامی بدنه دولت در حال تلاش است.

منظور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این‌که نمایندگان مجلس در بحث مهم فصل پنجم پیش نویس برنامه توسعه که توسط سازمان برنامه تدوین شده، به بحث ادغام صندوق های بازنشستگی انتقادات زیادی دارند از جمله اینکه هیچ جزییاتی از شرایط و ضوابط ادغام صندوق ها مطرح نشده و بازه 5 ساله اعلام شده با این حجم از کسری صندوق‌ها و تفاوت شرایطشان از نظر آنان این طرح را ناممکن کرده است. پاسخ شما چیست، گفت: آنچه در لایحه دولت آمده است ادغام نیست یکی از سیاست‌های برنامه هفتم ساماندهی و رفع ناترازی صندوق‌هاست چرا که یک تهدید جدی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد:رویکرد پیگیرانه تراز منابع و مصارف یکسان صندوق‌ها از سیاست دولت است که به این سمت حرکت کند تا میزان کمک دولت که به صندوق‌ها انجام می‌شود به تدریج کاهش دهیم.

وی افزود:عددهای متفاوتی به صندو‌ق‌ها اهم از تامین اجتماعی،  کشوری و لشکری از سمت دولت برای صندو‌ق‌ها هزینه می‌شود که افزایش نرخ قابل توجه ۱۳ درصدی دارد و حرف کمک و پرداخت سهم صندوق‌ها است و این عدد قابل توجه است.

رئیس سازمان و برنامه و بودجه تاکید کرد: هدفگذاری این است که با برخی اصلاحات سنجه ای و ساختاری این‌نسبت پرداخت دولت به صندوق ها به کل بودجه عمومی دولت را به تدریج سالانه یک درصد کاهش دهیم که این به پایداری منابع دولت کمک می‌کند و کمک می‌کند صندوق ها روی پای خود بایستد، دولت تا پایان برنامه پنج ساله هفتم اقدامات لازم را برای اصلاح ساختار صندوق ها اعم از ادغام و اصلاح  انجام دهد و براساس طی مراحل قانونی لازم انجام شود با گونه ای که اصلاح ساختار انجام شود. یکی از تکالیف دولت این است برای ساماندهی وضعیت صندوق ها اقدام‌کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت این ۱۹ صندوق را بررسی می‌کند که هرکدام باید چگونه وضعیت ترازمندی آنها بهبود یابد، اینها نهاد های مالی مهم کشور هستند و اگر دچار اختلال شوند اثرات سو فراگیری ایجاد می‌کند‌. امیدواریم در این برنامه هفتم نسبت به این نهاد مالی مهم اقدامات اصلاحی موثری را اجرا کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز