خبرگزاری کار ایران

وزیر امور خارجه:

ایران یک ارزش افزوده برای بریکس است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۱۶۶

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک برخورداری از ذخایر انرژی، شبکه‌های حمل و تقل و ارزان، برخورداری از نیروی جوان و متخصص و داشتن دستاوردهای علنی، شریکی مطمئن و موثر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز سه‌شنبه در نشست «ایران و بریکس: چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: پیش از هر چیز، مایلم تاکید داشته باشم که امروز مصادف با شهادت هشت تن از دیپلمات‌های کشورمان و یکی از خبرنگاران ایرنا در مزار شریف در سال ۱۳۷۷ است، که طالبان شهر مزارشریف را به تصرف درآورده و متعاقب آن، جمعی از نیروها به اسم طالبان به سرکنسولگری ایران حمله و هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی را به شهادت رساندند.

وی با ادای احترام به روح بلند این دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی اظهار داشت: امروز در ایران به روز خبرنگار اختصاص یافته و به خبرنگاران و اصحاب رسانه این روز را تبریک می‌گویم.

وزیر امور خارجه درباره این نشست تصریح کرد: در نشست «کیپ تاون» اعلام کردم نشستی در ایران برگزار خواهد شد؛ همانطور که در گزارش پنل‌های امروز از سوی نماینده دولت آفریقای جنوبی بیان شد، گام اول برای شناسایی متقابل برداشته شده است. 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایجاد بریکس یک گام رو به جلو در اقتصادهای نوظهور و جهان رو به جلو است، خاطرنشان کرد: بریکس نشان‌دهنده یک هم‌افزایی سیاسی است. معتقدیم چنانچه ایده گستردگی بریکس انجام شود، رشد اقتصادی بریکس اعتماد به نفس را افزایش داده است. اقبال فراوان به عضویت در این گروه از سوی کشورهای جهان جنوب نیز موید این موضوع است.

وی با اشاره به روند استفاده از ارزهای ملی در معاملات بین کشورها، تلاش‌ها برای کاهش هزینه فیمابین از جمله برای استفاده از ارزهای ملی را گامی مهم برشمرد و ابراز داشت: در این راستا ایجاد بانک توسعه نوین بریکس می‌تواند در نظامات مالی و بانکی و پولی نقش‌آفرین باشد.

به گفته امیرعبداللهیان، پتانسیل بریکس می‌تواند در دو جهت عملی شود؛ بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای است، اما یک سازمان جهانی نیست. هر دوی فرآیندها برای تحقق اهداف بریکس یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در دولت خود وزن بیشتری به این پارادایم داده است، عنوان کرد: سرعت بخشیدن در عضویت به سازمان شانگهای و تحقق آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن و تقویت همکاری با سازمان اوراسیا و... بیانگر تقویت سیاست چندجانبه‌گرایی ایران است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: درخواست عضویت ایران از همین پارادایم سرچشمه گرفته است. ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک برخورداری از ذخایر انرژی، شبکه‌های حمل و تقل و ارزان، برخورداری از نیروی جوان و متخصص و داشتن دستاوردهای علنی، شریکی مطمئن و موثر است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه همکاری‌های ایران و چین برای اتصال به خلیج فارس دریای عمان و اقیانوس هند، دو کشور را به عنوان پایه‌گذاران بریکس به هم متصل و آنها را به آفریقای جنوبی و برزیل متصل کند، یادآور شد: ایران یک ارزش افزوده برای بریکس است.در همین راستا،‌ به نظر می‌رسد ارائه گزارشی به این کنفرانس برای اعضای بریکس می‌تواند گام مهمی برای درک عمیق‌تر همکاری‌های چند جانبه را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز