خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه:

سامانه سهام روند اجرای احکام را سرعت بخشیده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۹۹۳

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار استعلام در سامانه سهام صورت گرفته است گفت:سامانه هوشمند استعلامات مالی روند اجرای احکام را سرعت بخشیده است.

به گزارش ایلنا، بهره گیری از فناوری‌های نوین همواره مورد توجه و تاکید مقامات عالی قضایی بوده است. استفاده از فناوری‌های نوین باعث تسریع و تسهیل در خدمات رسانی به مردم شده و روند اقدامات را بهبود می‌بخشد. دستگاه قضایی و مقامات عالی آن بار‌ها و بار‌ها بر ارائه راهکار‌هایی که اطاله دادرسی را از بین می‌برد یا آن را کاهش می‌دهد تاکید داشته اند. در سند تحول قضایی نیز بر سرعت بخشیدن به فرایند‌های قضایی و کاهش اطاله دادرسی تاکید شده است. در سند تحول قضایی بر اجرای طرح‌های فناورانه مبتنی بر فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین با هدف خدمت به مردم و تسریع و تسهیل اجرای عدالت توجه ویژه‌ای شده است. باید مورد تاکید قرار داد بهره گیری از فناوری‌های نوین ضمن سرعت دهی به فرایند‌های قضایی روند اقدامات و خدمت رسانی را سرعت داده است.

یکی از این اقداماتی که با بهره گیری از فناوری‌های نوین راه‌اندازی شده است سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه یا همان سامانه سهام است. سامانه‌ای که اقدامات مهمی در راستای تسریع و تسهیل اجرای احکام، صرفه جویی در وقت مردم، کاهش اطاله دادرسی و سرعت بخشیدن به فرایند‌های قضایی داشته است. سامانه سهام سرعت اجرای احکام را سرعت بخشیده است به طوری که زمینه اجرای حکم در حساب‌های بانکی را از ۲۰۰ روز در سال‌های گذشته به تنها ۴ دقیقه کاهش داده است. این سرعت در اجرای حکم ازایجاد بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده است. این موضوع تاثیر بسزایی در تحقق عدالت اجتماعی، کاهش زمان رسیدگی و حصول نتیجه در پرونده‌های قضایی به نفع مردم و همچنین جلوگیری از عدم اجرای احکام قانونی به واسطه برداشت از حساب‌های تحت پیگرد خواهد داشت.

 سامانه سهام با حذف مکاتبات کاغذی و استعلام‌های برخط و از طریق گسترش تعاملات الکترونیکی میان دستگاه‌های قضایی و نظام بانکی، کلیه مراحل شناسایی حساب‌ها توسط مرجع قضایی استعلام موجودی لحظه‌ای حساب و صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب به صورت آنلاین و در لحظه و در تمام ساعات شبانه روز را میسر کرده است.

با راه اندازی این سامانه قضات اجرای احکام دادگستری‌های سراسر کشور به صورت برخط به ۴ استعلام موثر قضایی یعنی حساب بانکی، دارایی و بورس، پلاک ثبتی و پلاک انتظامی فرد محکوم دسترسی پیدا می‌کنند تا با استفاده از آن روند اجرای حکم با سرعت بیشتری صورت گیرد و فردی که مورد ظلم قرار گرفته شده است زودتر به حق خود برسد.

در سامانه سهام حفظ حریم خصوصی در اولویت قراردارد این سامانه طوری طراحی شده است که از هرگونه دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات اشخاص جلوگیری به عمل می‌آورد و امکان استعلام صرفا در مورد افراد محکوم شده در پرونده امکان پذیر است. همچنین دسترسی به اطلاعات صرفا در مورد شخص محکوم و میزان مال یا مبلغ پرونده مجاز بوده و درصورت کفایت اموال توقیف شده استعلام مجدد ممنوع است.

شناسایی، توقیف، ضبط، وصول، رد مال، اجرای قرار تأمین خواسته و دستور موقت‌هایی که موضوع آن توقیف اموال است، ضرر و زیان ناشی از جرم، وصول جزای نقدی، هزینه‌های اجرایی و آن دسته عملیاتی که مطابق ماده ۳۹ قانون اجرای احکام مدنی یا سایر مقررات برای اخذ مال یا وجه نقد به عهده مراجع قضایی است از ویژگی‌های سامانه سهام است.

محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه سامانه هوشمند استعلامات مالی روند اجرای احکام را سرعت بخشیده است تاکید کرد:با توجه به قانون برنامه ششم توسعه و در راستای کاهش اطاله دادرسی در اجرای احکام صادر شده دادگاه‌ها قوه قضاییه مکلف شد تا سامانه‌ای الکترونیک ایجاد کند که امکان پاسخگویی فوری و برخط به استعلامات مورد نیاز مراجع قضایی ذیصالح در خصوص اموال اشخاص را فراهم کند تا شناسایی و توقیف اموال مزبور به سرعت و سهولت انجام شود.

محمد کاظمی فرد با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۹۷ هزار و ۲۸۸ استعلام در سامانه هوشمند استعلامات مالی انجام شده است گفت: با اقدامات انجام شده و آموزش‌های صورت گرفته درسه ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیون و۳۳۴ هزار و ۹۷۱ استعلام در سامانه سهام صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی بیش از ۵۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت:کاهش اطاله دادرسی، اتقان آرای قضایی، بهره گیری از فناوری‌های روز دنیا، تسهیل و تسریع در فرایند‌های قضایی، حفظ حریم خصوصی افراد، دسترسی به اطلاعات صرفاً در مورد اشخاص و میزان مال پرونده، جلوگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات اشخاص، از بین رفتن استعلام‌های چند ماهه و طولانی مدت، سادگی و سهولت در دسترسی، سرعت دهی به اجرای حکم در مورد محکوم برخی از ویژگی‌های این سامانه هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز