خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با «احمد عطاف» خبر داد؛

توافق ایران با الجزایر برای لغو روادید سیاسی و خدمت/ برنامه‌ریزی برای حضور رئیسی در نشست سران کشورهای صادرکننده گاز

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۳۸۰

وزیر خارجه کشورمان گفت: با وزیر امور خارجه الجزایر توافق کردیم به صورت اصولی در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و برای روادید عادی به شکل مورد توافق دو طرف بتوانیم توافقی حاصل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با «احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر عنوان کرد: شصت و یکمین  سالگرد استقلال الجزایر را به وزیر و دولت و ملت الجزایر تبریک می‌گوییم. گرامی می‌داریم یاد و خاطره وزیر امور خارجه اسبق الجزایر را که در دوره جنگ تحمیلی در حال میانجی‌گری بودند و هواپیمای ایشان توسط رژیم بعث عراق سرنگون شد و ایشان و همه همراهانشان در این سانحه جان خود را از دست دادند. 

وی افزود: در آن زمان هم آقای «احمد عطاف» سفرهایی را به ایران داشتند و نقش مهمی در میانجی‌گری و توقف حملات رژیم صدام داشتند و در گفت‌وگوهای امروز به عنوان به عنوان خاطره گفتند که زمانی به بغداد رفتم و آنجا موشک‌ها ایرانی مناطقی را هدف قرار داده بودند و بعد به ایران آمدم و موشک‌های عراقی مناطقی را مورد هدف قرار می‌دادند و یاد کردند از اینکه چند شب را در تهران و بغداد نتوانستند با آسایش بگذرانند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی است، گفت: در سطح سیاسی رایزنی‌های نیرومندی را در سطح مقامات عالی رؤسای‌جمهور و معاون اول و وزرای خارجه داشتیم و این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی اعلام کرد: توافق کردیم به صورت اصولی در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت به عنوان گام اول اقدام کنیم و برای روادید عادی به شکل مورد توافق دو طرف بتوانیم توافقی حاصل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: برای برگزاری کمیته عالی کمیسیون مشترک دو کشور اتفاق نظر داریم. این  کمیسیون در سطح معاون اول ایران و نخست وزیر الجزایر برگزار می‌شود و وزارت‌خانه‌های زیربط پیگیری امور این کمیته را بر عهده دارند در مورد تشکیل این کمیته‌ها اقدام خواهیم کرد و در آینده نزدیک برای برگزاری جلسه کمیته پیگیری در پایتخت‌های دو کشور اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: اتفاق نظر داریم که در حوزه‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط زیست، انرژی‌های نو، کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و گردشگری و صنعت و معدن به همکاری دو کشور شتاب بیشتری داده شود.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در مورد مسائل منطقه با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگوهای مهمی داشتیم، گفت: الجزایر با مخالفت اجازه نداد عضویت ناظر رژیم اسراییل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود و از حامیان مردم فلسطین است و نقش آن برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب نقشی برجسته و ممتاز بوده است.

وی ادامه داد: در گفت‌وگو با آقای عطاف در خصوص تحولات داخلی سودان و مداخلات خارجی در آن رایزنی کردیم .دو روز پیش در باکو در حاشیه نشست وزرای خارجه عدم تعهد با وزیر خارجه سودان دیدار داشتم توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و از سرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک در چارچوب لازم اقدام کنیم و در جریان آخرین وضعیت درگیری‌ها قرار گرفتم امروز در گفت‌و‌گو یکی از نگرانی‌های مشترک تمرکز بر بحران داخلی سودان و آتش بس و به کارگیری دیپلماسی بود و در مورد آخرین تحولات سایر حوزه‌های منطقه هم بحث داشتیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا آقای رئیسی در این نشست حضور پیدا کند این فرصتی برای دیدار با صادرکنندگان گاز و رایزنی‌های حضوری دو جانبه بین مسئولان عالی ایران و الجزایر است.

وی خاطرنشان کرد: مایلم تاکید کنم که ما همچنان در مسیر تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها در مسیر درست دیپلماسی قرار داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز